InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Amnesifobie, angst om te vergeten: symptomen, oorzaak

Amnesifobie, angst om te vergeten: symptomen, oorzaak

Amnesifobie, angst om te vergeten: symptomen, oorzaak Iemand die lijdt aan amnesifobie is bang om te vergeten. De angst voor geheugenverlies is een fobie dat het vaakst bij ouderen voorkomt, maar kan zich op alle leeftijden ontwikkelen. Mensen met regelmatig geheugenverlies hebben een verhoogde kans op amnesifobie, omdat de patiënt er dan vrijwel dagelijks mee bezig is. Medische hulp in de vorm van therapie of een gesprek met een psycholoog kan worden gestart door eerst naar een huisarts te gaan en kan het leven van iemand met deze angst sterk verbeteren.

Amnesifobie

Amnesifobie is de angst om te vergeten. Mensen die aan deze aandoening lijden zijn bang om dingen te vergeten, niets meer te onthouden en bang om niemand uit de omgeving meer te herkennen. Deze angst gaat in sommige gevallen samen met alzheimer en bij het opkomen van de eerste symptomen is medische hulp zeer gewenst. De patiënt kan daadwerkelijk geheugenverlies ervaren, maar in sommige ernstigere gevallen van amnesifobie het geheugenverlies inbeelden of alleen de angst ervaren om het geheugen te verliezen. Deze fobie komt bij alle leeftijden voor, maar zien we het vaakst terug bij ouderen. De angst om te vergeten kan het leven van een patiënt ernstig beïnvloeden.

Amnesifobie en alzheimer

Geheugenverlies en de ziekte van Alzheimer gaan hand in hand. Sommige oudere mensen, vaak pas ouder dan 65 jaar, krijgen steeds meer moeite met het onthouden. Het geheugen laat ons op latere leeftijd sneller in de steek. Bij het opkomen van de eerste symptomen van geheugenverlies kan iemand de angst om meer te gaan vergeten ontwikkelen. Amnesifobie ontwikkelt zich dan, vaak in een rap tempo, bij de patiënt. Deze angst zorgt er juist voor dat de patiënt (vaak bejaarde) meer zal vergeten en warriger overkomt op anderen, omdat de persoon zich focust op het vergeten en het geheugen dat achteruit gaat. Als u dit herkent bij een oudere of u heeft hier zelf last van, kunt u het beste zo snel mogelijk naar de huisarts gaan. Met hulp van therapie of medicatie kan deze angst sterk verminderen of zelfs wegblijven.

Hoe ontstaat amnesifobie?

Amnesifobie heeft in de meeste gevallen geen duidelijke oorzaak; het is een opstapeling van ervaringen en klachten bij een persoon. De angst voor geheugenverlies kan bijvoorbeeld ontstaan door:
  • Een traumatische ervaring uit de jeugd. De ervaring was zo traumatisch dat men zich niet alles kan herinneren. De patiënt is bang dat er ook leuke en vrolijke herinneringen vergeten gaan worden.
  • Ouderdom. Als we ouder worden gaan wij steeds meer vergeten. Mocht dit veel voorkomen kan de angst voor geheugenverlies ontwikkelen.
  • Frequent geheugenverlies. Mensen die lijden aan regelmatig geheugenverlies (niet denkbeeldig) hebben een sterk verhoogde kans om een vorm van amnesifobie te ontwikkelen.

Symptomen van amnesifobie

De meeste patiënten die de angst hebben om te vergeten zijn hier vrijwel ieder uur wel mee bezig. Het gaat het leven van iemand volledig beheersen als er niet medisch wordt ingegrepen. Iemand die lijdt aan deze serieuze psychische fobie kan bij het denken aan geheugenverlies of als er een herinnering niet naar bovenkomt last krijgen van onder andere de volgende symptomen:
  • Symptomen die horen bij een paniekaanval (o.a. droge mond, zweterige handpalmen, overmatig zweten
  • Woedeaanvallen
  • Warrig overkomen op anderen
  • Schrikkerig gedrag
  • Constant spreken over geheugenverlies
  • De drang om constant herinneringen op te halen om niet te vergeten
  • Vaak door fotoboeken e.d. bladeren om het geheugen te trainen
  • Dagelijks bezig zijn met het geheugen
  • Huilerig gedrag bij het praten over geheugen of verloren herinneringen
  • Angst/gevoel dat men niets meer herkent

Behandeling van amnesifobie

Net zoals alle andere fobieën kan amnesifobie behandeld worden ongeacht de leeftijd van de patiënt. De angst om te vergeten kan vermindert worden en in sommige gevallen zelfs volledig wegblijven. Echter bij patiënten die daadwerkelijk last hebben van geheugenverlies, alzheimer of andere aandoening die het geheugen aantast kan de angst vaak alleen licht verminderen. Behandelingen die ingezet worden, in overleg met de huisarts, bij amnesifobie zijn onder andere:
  • Hypnotherapie
  • Mindfullness
  • NLP (Neoro-Linguistic Programming)
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Praten met een deskundige
  • Ademhalings- en ontspanningsoefeningen die thuis gedaan kunnen worden
  • Desensibilisatietherapie
  • Exposure-therapie
  • Rustgevende medicatie

Tot slot

Naarmate wij ouder worden wordt de kans dat wij zaken gaan vergeten steeds groter. Dit is een normaal proces van het menselijke geheugen. Als men hiervoor een irrationele angst voor ontwikkelt kan dit het dagelijks leven ernstig beperken. Als iemand, vaak op leeftijd, last begint te krijgen van geheugenverlies kan de angst zich snel ontwikkelen en ervoor zorgen dat het leven niet meer aangenaam is. Psychische hulp werkt doeltreffend bij amnesifobie en overleg met een huisarts kan wonderen doen voor een patiënt met deze angst. Als u de symptomen van amnesifobie herkent in iemand in uw omgeving kunt u het beste samen een huisarts inschakelen als deze stap nog niet is genomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geheugenverlies of amnesie tegengaanDe werking van het geheugen van de mens is nog steeds niet helemaal duidelijk. Daarom is het ook zo bijzonder moeilijk o…
Plotseling geheugenverlies kan Transient Global Amnesia zijnPlotseling geheugenverlies kan Transient Global Amnesia zijnHet zal je maar gebeuren dat je plotseling je geheugen verliest. Dit overkomt ieder jaar enkele mensen van middelbare le…
Bang in het donkerBang in het donkerVeel kinderen zijn bang in het donker. Meestal zijn het vooral jonge kinderen die hier last van hebben. Het kan echter o…
Geheugenstoornis en geheugenverliesGeheugenstoornis en geheugenverliesEen geheugenstoornis of geheugenverlies ontstaat vaak bij ouderen, na een ongeval of bij ziekte als dementie. Ook het ge…
Waarom zijn we bang in het donker?Waarom zijn we bang in het donker?Bang in het donker, dat zijn we allemaal wel eens geweest. Maar waarom zijn we dat eigenlijk? Soms zelfs op latere leeft…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_Alzheimer
  • http://www.anxietymatters.com/symptoms_of_anxiety/phobias/phobias/a/amnesiphobia.htm
  • http://common-phobias.com/amnesi/index.htm
  • http://www.phobiasource.com/amnesiphobia-fear-of-amnesia/
  • http://www.avonhypnotherapy.co.uk/definitions/phobias/a_to_c/a/amnesiphobia.htm

Reageer op het artikel "Amnesifobie, angst om te vergeten: symptomen, oorzaak"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 26-10-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Fobie
Medische informatie…
Schrijf mee!