InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Anginofobie, angst om te stikken: symptomen en gevolgen

Anginofobie, angst om te stikken: symptomen en gevolgen

Anginofobie, angst om te stikken: symptomen en gevolgen Anginofobie is de angst om te stikken en wordt ook wel stikangst, ademhalingsvrees of pnigofobie genoemd. In het Engels heet deze fobie choking fobia of anginophobia. Iemand die lijdt aan deze aandoening kan onder andere bang zijn om te eten, drinken en in kleine ruimten aanwezig te zijn. Als er tijdig hulp van een huisarts, psycholoog of gedragstherapeut wordt gezocht kan de angst in veel gevallen snel worden verholpen. Als er te lang met deze angst doorgelopen wordt kan het leven van de patiënt in gevaar zijn omdat er in veel gevallen te weinig voedsel wordt genuttigd.

Anginofobie

Anginofobie is de angst om te stikken. Deze fobie wordt ook wel stikangst, ademhalingsvrees of pnigofobie genoemd en valt onder de noemer specifieke fobieën. Iemand die lijdt aan deze psychische aandoening is bang om te stikken bij het eten, drinken of als hij of zij in een kleine ruimte aanwezig is. Omdat de patiënt bij iedere ademhaling denkt aan het proces ademhalen zelf of aan het eventueel stikken is de kans op verstikking groter. Als de omgeving van de patiënt extra gaat letten op de ademhaling of het eet- en slikpatroon van de desbetreffende persoon vergroot dit de kans ook. Deze fobie kan door middel van gedragstherapie vaak snel worden verholpen. Een goede therapeut zoeken bij anginofobie (stikangst) is essentieel om van deze, als irritant ervaren angst, af te komen.

Hoe ontstaat Anginofobie?

Mensen die last hebben van klachten die met de ademhaling (bronchitis, astma) of het eet- en slikpatroon (spierziekten) te maken kunnen extra gaan letten op deze klachten tijdens handeling die daar mee te maken hebben. Dit ‘extra letten op’ kan in sommige gevallen de fobie ontwikkelen. Ook kan anginofobie ontstaan door een trauma, vaak uit de jeugd. Ernstig verslikken of een ervaring waarbij men verstikt werd kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van deze stikfobie.

Ernstige gevolgen van anginofobie

Het belangrijkste gevolg van deze fobie is het niet meer durven eten, geen juiste voeding binnenkrijgen en daardoor ernstig afvallen. Hierdoor komt het leven van een patiënt ernstig in gevaar. Overige gevolgen van de angst om te stikken zijn onder andere:

  • Vermijden van bepaalde soorten voedsel omdat de vrees bestaat dat de patiënt erin zal stikken
  • Ernstig gewichtsverlies
  • Vrees om voedsel, drank of medicatie in te nemen. Hierdoor kan het leven van de patiënt in gevaar komen.
  • Niet meer (alleen) durven eten.
  • Bang om een onbekende ruimte in te gaan

Symptomen en kenmerken van stikangst

  • Symptomen die horen bij een paniekaanval als men in een ruimte is met een man (o.a. droge mond, zweterige handpalmen, overmatig zweten)
  • Patiënt wil alleen maar voedsel nemen in kleine hapjes en zullen hier lang op kauwen om de kans op verstikking te minimaliseren.
  • Vloeibaar voedsel heeft de voorkeur
  • Angst om de tong in te slikken
  • Angst om te stikken
  • Angst voor bepaalde soorten voedsel of drank
  • Een veilig gevoel als er andere mensen in de buurt zijn die eventueel kunnen helpen als de patiënt stikt. Andere patiënten eten juist liever alleen, omdat ze zich schamen tijdens het verslikken waar anderen bij zijn.
  • Angst voor situaties in de toekomst waarbij de patiënt kan stikken in voedsel. Dit kan paniekaanvallen uitlokken.

Behandeling van anginofobie

Behandeling van stikangst hangt af van de patiënt zelf en de mate van de symptomen. Effectieve behandelingen van anginofobie zijn onder andere:

  • Hypnotherapie
  • Mindfullness
  • NLP (Neoro-Linguistic Programming)
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Praten met een deskundige
  • Ademhalings- en ontspanningsoefeningen die thuis gedaan kunnen worden
  • Desensibilisatietherapie
  • Exposure-therapie
  • Rustgevende medicatie

Tot slot

De angst om te stikken in voedsel of om zich te verslikken is een veelvoorkomende angst waar niemand zich voor hoeft te schamen. In veel gevallen zijn bestaande aandoeningen de hoofdoorzaak, iemand met astma, bronchitis of spierzwakte in het gezicht heeft een verhoogde kans om deze fobie op te lopen. Herkent u zichzelf in de symptomen en/of de gevolgen van anginofobie? Schakel dan direct een huisarts in om deze angst te overwinnen. Ook als u iemand in de omgeving kent die aan deze fobie lijdt, kunt u het best samen een arts of deskundige inschakelen. Anginofobie kan het leven van de patiënt ernstig in gevaar brengen als er niet tijdig professionele hulp wordt gezocht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bang om te stikken, stikangst of slikangstBang om te stikken, stikangst of slikangstStikangst, slikangst of pnigofobie is een fobie (angst) die ontstaat na een nare ervaring met verslikken. Soms is een an…
Cibofobie: angst voor etenCibofobie: angst voor etenEén van de onbekendere fobieën is de angst voor eten, we noemen dit Cibofobie. Wat is Cibofobie en waar ben je bang voor…
Leven met een sociale fobieLeven met een sociale fobieEen sociale fobie is een grote angst voor normale en alledaagse sociale situaties zoals iemand aanspreken, naar een fees…
Amathofobie, angst voor stof: symptomen, behandelingAmathofobie, angst voor stof: symptomen, behandelingAmathofobie is een zeldzame psychische aandoening. Iemand die lijdt aan deze fobie heeft een irrationele angst voor stof…
Bronnen en referenties
  • E. de Jongh & E. ten Broeke: De behandeling van stikfobie: een op de verwerking van de traumatische ervaring gerichte benadering. Tijdschrift voor Psychiatrie, 1998, 40, 623-634.
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Stikangst
  • http://www.encyclo.nl/begrip/Anginofobie%20-%20Angst%20voor%20benauwdheid
  • http://dictionary.reference.com/browse/anginophobia
  • http://common-phobias.com/angino/phobia.htm

Reageer op het artikel "Anginofobie, angst om te stikken: symptomen en gevolgen"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 27-10-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Fobie
Medische informatie…
Schrijf mee!