InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Anuptafobie, de angst om alleenstaand (single) te blijven

Anuptafobie, de angst om alleenstaand (single) te blijven

Anuptafobie, de angst om alleenstaand (single) te blijven Anuptafobie is de angst om alleenstaand, ongetrouwd of single te blijven. De patiënt is bang om het hele leven zonder partner te zitten en geen liefde te vinden. Bang zijn om alleen over te blijven is een angst van veel mensen en het denken hieraan hoeft niet direct te betekenen dat er sprake is van anuptafobie. Pas als het denken aan alleen zijn het leven gaat beheersen kunnen er ernstige gevolgen ontstaan. Behandelingen als mindfullness en exposuretherapie worden onder andere ingezet bij deze fobie.

Anuptafobie

Anuptafobie is de veelvoorkomende angst om alleenstaand, single, ongetrouwd of alleen te blijven voor de rest van het leven. Iemand die lijdt aan deze fobie is bang dat hij of zijn niet gezien wordt door iemand anders en geen partner voor het leven gaat vinden. Deze angst kan het leven van een patiënt volledig gaan beheersen en daardoor komt de persoon zelden in situaties waarbij een partner gevonden kan worden. Ook is een kenmerk van anuptafobie de angst om met de verkeerde persoon te trouwen en daar voor het leven aan vast te zitten. Deze fobie komt veel voor en is niet iets om u voor te schamen. Met medische hulp, gedragstherapie en gesprekken met een therapeut kan deze angst verholpen of sterk verminderen. Een tegenovergestelde van deze fobie kan bindingsangst en gamofobie (de angst voor langdurige relaties) worden genoemd.

Hoe ontstaat anuptafobie?

Anuptafobie ontstaat hoofdzakelijk door (traumatische) gebeurtenissen uit het verleden. Een nare ervaring met een partner of de zoveelste afwijzing van een man of vrouw waarbij er eenzijdige interesse is kan bijdragen aan de ontwikkeling van de fobie. Ook kunnen nare opmerkingen (Jij gaat nooit iemand vinden! Wanneer ga je eens trouwen? Wat ben jij lelijk! Wat ben jij dik! Er is niemand die jou wilt trouwen! Geen wonder dat je nog single bent!) uit de jeugd, maar ook op latere leeftijd, van een patiënt die lijdt aan de angst voor blijvende schade zorgen.

Ernstige gevolgen van anuptafobie

Iemand die bang is om alleen over te blijven in het leven kan alleen milde symptomen ervaren van anuptafobie, maar in sommige gevallen zijn de volgen ernstig en kunnen het (liefdes)leven van een patiënt ernstig beperken. Gevolgen van anuptafobie kunnen onder andere zijn:

  • Het vermijden van sociale situaties, omdat men zich niet interessant genoeg acht voor anderen
  • Alleen thuis willen blijven in een veilige omgeving
  • Depressie
  • Tijdens situaties waarbij verliefdheid een rol speelt erg nerveus, zenuwachtig en paniekerig zijn waardoor de kans op een relatie kleiner wordt.
  • Het blijven bij dezelfde, niet juiste, partner omdat men bang is niemand anders te vinden.

Anuptafobie en een foute relatie

Misschien wel een van de ernstigere gevolgen van iemand die lijdt aan deze irrationele angst is het blijven in een foute relatie. Sommige mensen worden door hun partner gekleineerd, gepest, geslagen en/of misbruikt. Het gevoel van eigenwaarde zakt naar een laag niveau en iemand krijgt het gevoel dat hij of zij voor niemand geschikt zal zijn. Anuptafobie in een patiënt die hiermee te maken heeft kan ertoe leiden dat hij of zij in deze relatie blijft omdat de angst bestaat om alleen door het leven te moeten gaan. Medisch ingrijpen is noodzakelijk. Herkent u dit in een vriend, vriendin of familielid? Schakel direct professionele hulp in!

Symptomen en kenmerken van de angst om alleen te blijven

Iedere patiënt ervaart de aandoening anuptafobie op een andere manier. Iedereen heeft wel eens nagedacht over het liefdesleven en iedereen is wel eens single geweest zonder uitzicht op een partner. Dit hoeft niet direct te betekenen dat er een fobie ontwikkelt. Symptomen van anuptafobie bij patiënten die een ernstigere vorm hebben kunnen onder andere zijn:
  • Paniekaanvallen (in sociale situaties)
  • Constant praten over het feit dat hij of zij niet goed genoeg is voor iemand anders
  • Depressieklachten als neerslachtigheid, bedroefdheid, somberheid
  • verlies van energie
  • Zichzelf waardeloos vinden
  • Onrustig gedrag
  • Zelfmoordgedachten
  • Verminderde productiviteit
  • Geen plezier meer kunnen halen uit het leven

Behandeling van anuptafobie

Als de klachten van de angst het leven gaan beheersen is het noodzakelijk om een gesprek met de huisarts aan te vragen. De huisarts kan u doorverwijzen naar een specialist die u van de angst af kan helpen. Als u ernstige gevolgen ervaart van de angst kunt u in een neerwaartse spiraal geraken en daardoor zelden in een situatie komen waarbij u een partner zou kunnen vinden. Behandelingen die worden ingezet bij de angst om single te blijven zijn onder andere:

  • Hypnotherapie
  • Mindfullness
  • NLP (Neoro-Linguistic Programming)
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Praten met een deskundige
  • Ademhalings- en ontspanningsoefeningen die thuis gedaan kunnen worden
  • Desensibilisatietherapie
  • Exposure-therapie
  • Rustgevende medicatie

Tot slot

Veel mensen hebben in hun leven nagedacht over hun liefdesleven. Wie is de juiste partner? Blijf ik alleen over? Is er wel de juiste man of vrouw voor mij? Dit zijn normale vragen en dit betekent niet dat u lijdt aan anuptafobie. Pas als deze gedachten uw leven gaan beheersen en u (ernstige) gevolgen ervaart van de angst wordt er gesproken van anuptafobie. U hoeft zich niet te schamen voor deze veelvoorkomende angst en als u nare symptomen of gevolgen ervaart kunt u het beste een gesprek met de huisarts aanvragen. Als u iemand in uw omgeving kent die het constant heeft over de vrees om alleen te zijn of praat over dat hij of zij voor niemand goed genoeg is, kunt u het beste, in overleg, een deskundige inschakelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Opmerkelijke angsten en fobieënOpmerkelijke angsten en fobieënHet overkomt iedereen wel eens, het fenomeen angst. Je ziet een spin en begint het uit te schreeuwen van angst, misschie…
Androfobie, angst voor mannen: symptomen, oorzaak, gevolgenAndrofobie, angst voor mannen: symptomen, oorzaak, gevolgenAndrofobie is de angst voor mannen of jongens. Iemand die lijdt aan deze aandoening weet zich geen raad in situaties waa…
Angst met paardrijden overwinnenAngst tijdens het paardrijden is een veelvoorkomend verschijnsel voor menig ruiter. Het overwinnen van angst is in de pr…
Psychische seksuele problemen bij mannenPsychische seksuele problemen bij mannenPsychische seksuele problemen bij mannen, zoals erectieproblemen en impotentie, vinden in het algemeen hun oorsprong in…
Vermijdende of Ontwijkende Persoonlijkheidsstoornis (OPS)OPS wordt gekenmerkt door extreme verlegenheid en buitensporige angst voor afwijzing, vernedering of kritiek. Veel mense…
Bronnen en referenties
  • http://www.phobiasource.com/anuptaphobia-fear-of-staying-single/
  • http://www.phobia-fear-release.com/anuptaphobia.html
  • https://docs.google.com/document/d/15mhDS9MDfpPxg0h0VTNUlA65OFexD-OoPxBpU9C1tBg/edit
  • http://www.brainclinics.com/depressie
  • http://common-phobias.com/anupta/phobia.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Eenzaamheid

Reageer op het artikel "Anuptafobie, de angst om alleenstaand (single) te blijven"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 27-10-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Fobie
Medische informatie…
Schrijf mee!