InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Arithmofobie, de angst voor cijfers: behandeling, oorzaak

Arithmofobie, de angst voor cijfers: behandeling, oorzaak

Arithmofobie, de angst voor cijfers: behandeling, oorzaak Arithmofobie is een angst voor cijfers, getallen of nummers. Iemand die aan deze fobie lijdt is bang voor alles wat met getallen te maken heeft en dat is in de huidige samenleving erg veel. De angst ontstaat vaak door een traumatische ervaring en zit bij sommige mensen ook in de genen. Kinderen die bang zijn voor het schoolvak wiskunde of rekenen hebben vaak een vorm van arithmofobie.

Arithmofobie

Arithmofobie is de irrationele angst voor of vrees voor cijfers (nummers). Deze fobie wordt ook wel nummerfobie, numberphobia, arithmophobia of het zorgen maken om nummers genoemd. Iemand die aan deze angst lijdt is bang voor cijfers en alles wat daar mee te maken heeft. In ons dagelijks leven komen wij iedere dag in aanraking met cijfers. Ze staan naast iedere deur in de vorm van een huisnummer, op onze telefoon om mee te bellen en op de brieven die we van de postbode krijgen. Iemand die lijdt aan een milde vorm van arithmofobie kan deze situaties normaal gesproken aan zonder therapie of andere psychische hulp. In enkele gevallen worden er rustgevende medicijnen ingezet. Iemand die echter aan een ernstigere vorm van arithmofobie lijdt kan veel zaken waarbij cijfers een rol spelen gaan mijden en daardoor in een sociaal isolement raken. Paniekaanvallen spelen tevens een grote rol bij de angst voor cijfers/nummers.

Specifieke getallen

Veel mensen over de gehele wereld vrezen voor nummers. Deze angst komt vaak omdat ze in bepaalde culturen geassocieerd worden met ongeluk. Er zijn ook enkele patiënten die een irrationele angst hebben voor een specifiek nummer:
  • Triskaidekafobie: angst voor het getal 13
  • Hexakosioihexekontahexafobie: angst voor het getal 666 (getal van de duivel/satan)
  • Octophobia: angst voor het getal 8.

Hoe ontstaat arithmofobie?

Veel wetenschappers en experts geloven dat de angst voor getallen jaren geleden is ontstaan bij de mens sinds wij de tijd bij zijn gaan houden door middel van kalenders en het numerieke systeem. De eerste Egyptenaren waren de eerste die de tijd begonnen te meten met een zonnekalender en andere culturen gebruikten een maankalender. Deze uitvindingen werden verbetert en het gebruik van nummers werd oneindig. Tegenwoordig vinden we ze overal om ons heen, de angst zit volgens wetenschappers in onze genen (onderzoek). Daarnaast, net als bij veel andere fobieën, kan de angst ontstaan door een traumatische ervaring, vaak in de jeugd van de patiënt. Slecht presteren bij het schoolvak wiskunde en daardoor gepest worden of thuis door een ouder geslagen of uitgescholden worden is vaak een hoofdoorzaak. Een kind kan hierdoor nog slechter gaan presteren en een angst ontwikkelen voor getallen en wiskunde.

Ouders kunnen zonder dat ze het door hebben arithmofobie veroorzaken bij hun kind met uitspraken als: “Wiskunde is moeilijk, je zult falen als je niet gaat studeren”.

Ernstige gevolgen van arithmofobie

Iemand die last heeft van arithmofobie heeft over het algemeen last van alle nummers en niet een specifiek getal. In ernstige gevallen waarbij niet tijdig medische hulp wordt gezocht kunnen de gevolgen als zeer heftig worden ervaren:
  • Iemand durft zich niet te vertonen buiten de eigen veilige omgeving (vaak het eigen huis).
  • Het gebruik van telefoon, televisie of andere elektronische apparaten waarbij gebruik wordt gemaakt van nummers wordt vermeden. De patiënt verliest hierdoor het contact met de buitenwereld.
  • Men schaamt zich voor de angst en verliest vrienden
  • Werk vinden of behouden is onmogelijk

Symptomen en kenmerken van de angst voor cijfers

Iedere patiënt die te maken heeft met arithmofobie ervaart de symptomen anders. Bij de ene patiënt is deze angst op de achtergrond aanwezig terwijl een ander persoon hier constant mee bezig lijkt te zijn. Als iemand bijvoorbeeld met wiskunde wordt geconfronteerd kan er een paniekaanval ontstaan. Overige symptomen en kenmerken van arithmofobie zijn onder andere:
  • Paniekaanvallen in situaties waarbij getallen voorkomen. Vaak bij kinderen als ze te maken krijgen met het schoolvak rekenen of wiskunde
  • Hevig transpireren als er gedacht wordt aan cijfers
  • Onregelmatige hartslag / hartkloppingen
  • Kortademigheid
  • Misselijkheid
  • Te snel ademen, onregelmatig ademen
  • Algemene angst voor alles wat met nummers te maken heeft

Behandeling van arithmofobie

Behandeling van arithmofobie hangt onder andere af van de patiënt zelf (karakter) en van de ernst van de klachten die de angst voor cijfers met zich meebrengt. Bij de meeste patiënten werkt een combinatie van cognitieve gedragstherapie en rustgevende medicatie om weer een normaal leven te kunnen leiden. Overige behandelingen van arithmofobie zijn:
  • Hypnotherapie
  • Mindfullness
  • NLP (Neoro-Linguistic Programming)
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Praten met een deskundige
  • Ademhalings- en ontspanningsoefeningen die thuis gedaan kunnen worden
  • Desensibilisatietherapie
  • Exposure-therapie
  • Rustgevende medicatie

Tot slot

Bang zijn voor getallen is niet iets om u voor te schamen, duizenden mensen over de hele wereld hebben last van deze vervelende fobie. De angst kan met de juiste behandeling vaak volledig worden weggenomen of weer leefbaar worden. Belangrijk is om op tijd naar de huisarts te stappen, deze kan u doorverwijzen naar een specialist in fobieën en cognitieve gedragstherapie. Ook als de angst al diep geworteld zit heeft behandeling een zeer grote kans van slagen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bang in het donkerBang in het donkerVeel kinderen zijn bang in het donker. Meestal zijn het vooral jonge kinderen die hier last van hebben. Het kan echter o…
Arachnofobie: angst voor spinnenArachnofobie is een overmatige angst voor spinnen. Naar verluidt is arachnofobie de meest voorkomende 'dierenfobie'. Ara…
Claustrofobie; symptomen, oorzaken en behandelingClaustrofobie is een fobie voor kleine ruimten. Daarom wordt het ook wel "engtevrees" genoemd. Als je aan claustrofobie…
Soorten getallenIn de wiskunde zijn verschillende soort getallen bekend. Deze soorten getallen hebben allen hun eigen eigenschappen. Zo…
Bachbloesems - vijf bloesems die helpen bij angstAngst werkt verlammend of geeft je stress. Van angst kan je niet slapen of niet meer helder denken. Angst slaat op je ma…
Bronnen en referenties
  • http://en.wiktionary.org/wiki/arithmophobia
  • http://common-phobias.com/arithmo/phobia.htm
  • Onderzoek: http://www.telegraph.co.uk/education/10906058/Arithmophobia-It-all-adds-up.html
  • http://www.fearof.net/fear-of-numbers-phobia-numerophobia-or-arithmophobia/

Reageer op het artikel "Arithmofobie, de angst voor cijfers: behandeling, oorzaak"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 30-10-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Fobie
Medische informatie…
Schrijf mee!