InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoofdpijn achter ogen: pijn achter linkeroog en rechteroog

Hoofdpijn achter ogen: pijn achter linkeroog en rechteroog

Hoofdpijn achter ogen: pijn achter linkeroog en rechteroog Pijn achter de ogen kan verschillende oorzaken hebben. Het gaat meestal om een te hoge spanning van de oogspieren, spierspanningshoofdpijn, migraine, griep, voorhoofdsholteontsteking, een enkele keer clusterhoofdpijn en slechts zelden betreft het iets ernstigs als een hersentumor. Dit gaat vaak gepaard met andere verschijnselen zoals uitvalsverschijnselen en epilepsie. Hoofdpijn achter de ogen kan echter ook worden veroorzaakt door overmatig suikergebruik. Dus de zoetekauwen onder de lezers zijn gewaarschuwd.

Mogelijke oorzaken hoofdpijn achter ogen

Griep

Elk jaar steekt laat in de herfst of vroeg in de winter griep de kop op om veel mensen aan bed te kluisteren. Griep verschilt duidelijk van verkoudheid. Zo wordt griep veroorzaakt door het influenzavirus en verkoudheid door rinovirussen en soms door een coronavirus. Griep verloopt ernstiger dan een verkoudheid. Het griepvirus wordt gemakkelijk verspreid door inademing van druppeltjes die een patiënt door hoesten of niezen verspreid zijn, maar ook door direct persoonlijk contact, met name via de handen of via besmette voorwerpen, zoals een deurknop, toetsenbord of trapleuning. Griep is een virusinfectie van de bovenste en onderste luchtwegen, welke zich kenmerkt door onder meer de volgende verschijnselen:
  • hoge koorts, transpireren en rillen;
  • spierpijn (vooral in de rug en benen);
  • algehele malaise;
  • hoesten, niezen, verstopte neus of loopneus en keelpijn;
  • (ernstige) hoofdpijn, met pijn rond en achter de ogen.

Bijholteontsteking / Bron: Istock.com/KatarzynaBialasiewiczBijholteontsteking / Bron: Istock.com/KatarzynaBialasiewicz

Voorhoofdsholteontsteking

Een bijholteontsteking of sinusitis (kaakholteontsteking, voorhoofdsholteontsteking) is een ontsteking van de bijholten, de met lucht gevulde holten in de schedel rond de neus welke bekleed zijn met slijmvlies en door nauwe openingen verbonden zijn met de neusholte. Een virusinfectie zoals een verkoudheid kan een sinusitis veroorzaken, wanneer de afvoeropeningen door de virusinfectie verstopt raken. Dit zorgt er namelijk voor dat zich slijm ophoopt in de holten. Soms kan dit slijm ook nog eens geïnfecteerd met met een bacterie.

Symptomen bijholteontsteking

Afhankelijk van de holten die zijn aangedaan, bestaan de symptomen uit:
  • hoofdpijn of een drukkend gevoel op het voorhoofd en achter de ogen, wat vooral 's ochtends aanwezig is en verergert als je voorover bukt;
  • geel/groen snot;
  • verstopte neus;
  • soms keelpijn, hoesten en oorpijn;
  • algehele malaise.

Spierspanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn is matige tot hevige pijn op één of meerdere plaatsen van het hoofd, vaak als gevolg van stress en spanning, wat de spieren van nek, schouders en gezicht kan aanspannen. Een verkeerde houding waardoor overmatige spierspanning van nek en hoofdhuid optreedt, kan ook spanningshoofdpijn veroorzaken. Herhaalde spanningshoofdpijn treedt vaak op bij depressiviteit of door aanhoudende druk en spanning thuis en/of op het werk. Lawaai en een drukke, volle omgeving maken de klachten vaak erger.

Symptomen spierspanningshoofdpijn

De symptomen bestaan vaak uit:
  • een vaak continu aanwezige (bonzende) pijn boven de ogen of in het gehele hoofd;
  • druk achter de ogen;
  • een verhoogde spanning van de nekspieren;
  • een bekneld gevoel rond het hoofd, alsof er een strakke band omheen zit;
  • misselijkheid (zonder braken);
  • gevoeligheid voor harde geluiden en fel licht.

Migraine kan uitgelokt worden door koffie / Bron: Istock.com/PuwanaiSomwanMigraine kan uitgelokt worden door koffie / Bron: Istock.com/PuwanaiSomwan

Migraine

Soms treedt bij migraine pijn achter het oog op (retrobulbaire pijn). Migraine wordt gekenmerkt door hevige, zware hoofdpijnaanvallen, wat vaak gepaard gaat met stoornissen van het zien en misselijkheid en overgeven. Grofweg 10 procent van de bevolking lijdt aan migraine. De klachten en intensiteit van de aanvallen variëren van persoon tot persoon. Een aanval kan door verschillende factoren uitgelokt worden, zoals het overslaan van een maaltijd (ontbijt!), slaapgebrek en bepaalde voedingsmiddelen zoals te veel koffie of chocolade. De eerste aanval treedt meestal onder de 30 jaar op en de aanvallen nemen af met het ouder worden.

Clusterhoofdpijn / Bron: Geralt, PixabayClusterhoofdpijn / Bron: Geralt, Pixabay

Clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn komt verhoudingsgewijs niet zo vaak voor. Vooral mannen hebben er last van. Roken en drinken kunnen een aanval uitlokken of verergeren. Clusterhoofdpijn bestaat uit zware, kortdurende hoofdpijnaanvallen die in episoden optreden. In zo'n periode (ook wel 'cluster' genoemd) heb je diverse aanvallen die elk voor zich een kwartier tot enkele uren duurt.

Aanval

Een aanval kan één keer per dag optreden, maar ook wel tot acht keer per dag wat zeer ingrijpend is. Een cluster kan enkele weken tot maanden aanhouden. Gedurende deze periode kun je een groot aantal aanvallen krijgen. Meestal doen de aanvallen zich 's nachts voor, maar dat hoeft niet. Na een cluster kunnen de aanvallen soms wel jaren wegblijven, om dan weer plotseling de kop op te steken.

Symptomen clusterhoofdpijn

De belangrijkste symptomen die kunnen optreden zijn:
  • vaak situeert de hevige pijn zich achter of rond een oog of aan één van de slapen;
  • tranend en rood oog;
  • hangend ooglid;
  • verstopte neus en soms een eenzijdige loopneus;
  • roodheid aan één kant van het gezicht.

Hersentumor

Hersentumoren kunnen zowel kwaadaardig als goedaardig zijn. Hoofdpijn is vaak het eerste symptoom van een hersentumor, ofschoon de meeste hoofdpijn níét door een hersentumor wordt veroorzaakt. Aanvankelijk treedt af en toe hoofdpijn op, maar naarmate de tijd verstrijkt houdt de hoofdpijn voortdurend aan zonder af te nemen. De hoofdpijn is vaak erger wanneer je gaat liggen; je kan zelfs wakker worden door de hoofdpijn. Een geleidelijk groeiende tumor geeft vaak een hoofdpijn die erger is wanneer je net wakker wordt. Een hersentumor gaat vaak gepaard met andere verschijnselen. Welke klachten en symptomen zich het eerst manifesteren en hoe ze zich ontwikkelen, hangt helemaal af van de grootte, groeisnelheid en locatie van de tumor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Steken in het hoofdSteken in het hoofdSteken in het hoofd: hoofdpijn, stekende pijn, clusterhoofdpijn, hersentumor. Een stekende hoofdpijn heeft iedereen wel…
Oorzaken en behandeling van clusterhoofdpijnOorzaken en behandeling van clusterhoofdpijnEen kwart van de Nederlanders kampt minstens één keer in de week met hoofdpijn. Deze hoofdpijn kan slechts tien minuten…
Van hoofdpijn tot kopzorgenVan hoofdpijn tot kopzorgenWe hebben allemaal wel eens hoofdpijn. Dit is vaak een zeurend gevoel in je hoofd, die met een paracetamol wel te verhel…
Stekende hoofdpijn als variant van clusterhoofdpijnStekende hoofdpijn als variant van clusterhoofdpijnEén van de meest voorkomende gezondheidsklachten is hoofdpijn. Er zijn heel veel vormen van hoofdpijn en ook nog eens ta…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/seb_ra
  • www.symptomen-behandeling.nl/1/spanningshoofdpijn_symptomen_419119.html
  • www.symptomen-behandeling.nl/1/migraine_symptomen_423524.html
  • www.samenbeter.nl/63_het-laatste-nieuws_94_griep-je-bent-er-goed-ziek-van-maar-het-geneest-spontaan!.html
  • www.mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/45423-voorhoofdsholteontsteking-symptomen-en-bijholteontsteking.html
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/KatarzynaBialasiewicz
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/PuwanaiSomwan
  • Afbeelding bron 3: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoofdpijn achter ogen: pijn achter linkeroog en rechteroog"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 11-06-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn & migraine
Medische informatie…
Schrijf mee!