InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Belonefobie, de angst voor naalden en scherpe voorwerpen

Belonefobie, de angst voor naalden en scherpe voorwerpen

Belonefobie, de angst voor naalden en scherpe voorwerpen Belonefobie is de (extreme) angst voor naalden, prikken en andere scherpe voorwerpen. Deze fobie staat ook bekend als naaldenfobie, prikangst of naaldenangst. Deze angst komt het vaakst bij kinderen voor, maar kan ook op latere leeftijd ontstaan. Op plekken waar wordt gewerkt met naalden om bijvoorbeeld bloed af te nemen is er altijd een verzachtende geld of zalf aanwezig om de pijn tijdens het prikken te verminderen. Als de belonefobie het leven van iemand gaat beheersen is medisch ingrijpen via de huisarts noodzakelijk.

Belonefobie

Belonefobie is de angst voor naalden en andere scherpe voorwerpen. Deze fobie wordt in de volksmond vaak naaldenfobie, prikangst of naaldenangst genoemd. Mensen die lijden aan deze fobie hoeven niet altijd last te hebben van de fobie en bij de meesten is het enkel de angst voor naalden. Ze hebben geen last van andere scherpe voorwerpen. In extreme gevallen van belonefobie daarentegen zijn mensen bang voor alle voorwerpen waar ze zich aan kunnen prikken en bezeren. De fobie kan dan het leven gaan beheersen van de patiënt. De eigen leefomgeving wordt zo veilig mogelijk ingericht en scherpe voorwerpen als messen en sleutelbossen worden zoveel mogelijk vermeden of weggestopt. Mensen met een naaldenangst hebben vaak ook een angst ontwikkeld voor bloed, deze bloedfobie noemt men hematofobie. Het woord belonefobie stamt het uit Grieks, waar belóne een naald betekend. De fobie komt vaak bij kinderen voor, maar kan ook op latere leeftijd ontstaan. In erge gevallen worden alle medische behandeling bij bijvoorbeeld ziekenhuizen en tandartsen volledig vermeden en kan het leven van iemand die lijdt aan naaldenangst in gevaar komen als er niet ingegrepen wordt door een medisch expert.

Hoe ontstaat van belonefobie en de eventuele gevolgen

Een angst voor naalden kan op verschillende manieren ontstaan. Bij veel andere fobieën zijn traumatische ervaringen uit de jeugd de hoofdoorzaak, bij belonefobie is dat echter niet zo. De angst ontstaat vaak door het vele piekeren over naalden. Echter kan de angst ook op andere manieren ontstaan. Ontstaan en gevolgen van een extreme angst voor naalden en andere scherpe voorwerpen kunnen onder andere zijn:
  • Een traumatische gebeurtenis met flauwvallen als gevolg bij het prikken. De bloeddruk bij de patiënt gaat omlaag en de persoon kampt met een flauw gevoel. Het terugdenken aan deze ervaring levert vaak weer een flauw gevoel op.
  • Kinderen hebben vaak een angst voor naalden. Ze vinden het niet leuk als ze naar een dokter moeten of een prik moeten halen. Een naald in hun lichaam zien verdwijnen is een zeer onnatuurlijk en vervelend iets. De meeste kinderen zullen hier op latere leeftijd overheen groeien en er ook geen last van krijgen.
  • Als iemand aan een naald denkt kan het lichaam in een paniekreactie schieten. De pijn wordt nog als vele malen erger ervaren.
  • Iemand vermijdt alle vormen van medische behandeling, hierdoor kan het leven van een patiënt in gevaar komen.

Behandeling van belonefobie

De behandeling van de angst voor naalden zelf hoeft niet altijd via een psycholoog of gedragstherapeut te verlopen. De meeste mensen die een milde angst hebben voor naalden kunnen dit aangeven op momenten dat ze geprikt moeten worden. De medewerkers van ziekenhuizen en de prikpoli hebben speciale gel en zalf om de pijn te verminderen tijdens het prikken. Is de angst echter zo hevig dat het leven beperkt wordt of als iemand ook extreem bang is voor andere scherpe voorwerpen, is medisch ingrijpen van belang. Behandelingen die effectief zijn in ernstige gevallen van belonefobie:
  • Hypnotherapie
  • Mindfullness
  • NLP (Neoro-Linguistic Programming)
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Praten met een deskundige
  • Ademhalings- en ontspanningsoefeningen die thuis gedaan kunnen worden
  • Desensibilisatietherapie
  • Exposure-therapie
  • Rustgevende medicatie (oxazepam of antidepressiva als citalopram, sertraline of pardoxetina)

Tot slot

Bij veel kinderen en bij gemiddeld 10% van de volwassen (Amerikaans onderzoek) is er een milde tot ernstige angst voor naalden. Belonefobie is een normale angst voor veel mensen, een naald in de arm of ader krijgen is immers een vreemde en onnatuurlijke ervaring. Geef in ziekenhuizen of op andere momenten waarop u geprikt moet worden duidelijk aan dat u bang bent voor naalden. Ze hebben namelijk zalf, gel en andere opties beschikbaar om de pijn te verminderen tijdens het prikken zelf. Als de angst uw leven gaat beheersen of dat van uw kind, is medisch ingrijpen noodzakelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Extreme prikangst of naaldangst bij een inentingNaar schatting komt extreme prikangst of naaldangst bij een inenting bij één op de duizend mensen voor. Van die duizend…
Bloed-injectie-ziektefobie, een medische angstBloed-injectie-ziektefobie, een medische angstEen bloed-injectie-ziektefobie is een veel voorkomende stoornis die ongeveer drie tot vier procent van de bevolking tref…
Bang in het donkerBang in het donkerVeel kinderen zijn bang in het donker. Meestal zijn het vooral jonge kinderen die hier last van hebben. Het kan echter o…
Griepvaccinaties worden met botte naald geïnjecteerdnieuws uitgelichtGriepvaccinaties worden met botte naald geïnjecteerdGriepvaccinaties. Ieder jaar weer worden ze gegeven. De injectiespuiten waarmee de vaccinaties voor de Mexicaanse griep…
Arachnofobie: angst voor spinnenArachnofobie is een overmatige angst voor spinnen. Naar verluidt is arachnofobie de meest voorkomende 'dierenfobie'. Ara…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Belonefobie
  • http://www.vrijvanfobie.nl/angst-voor-naalden
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Fear_of_needles
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Psychosocial_treatment_of_needle_phobia_in_children

Reageer op het artikel "Belonefobie, de angst voor naalden en scherpe voorwerpen"

Reactie

Samantha, 24-07-2017 21:21 #1
Ik ben een 13 jaar en ikzelf heb ook belonefobie. Het begon toen ik 9 was (voor de 9 jaarsspuit) en ik was zo bang toen de twee vrouwen begonnen af te tellen dat ik mezelf losrukte en snel opstond. Uiteindelijk ging ik in een aparte ruimte en hadden we 4 mensen versterking nodig zodat ik niet opstond.

Maar vroeger als klein kind had ik dit nooit en ik vind het heel vreemd. Ik zit een keer een film te kijken (The Matrix) en er was een scene waar ze naalden uit iemands rug haalden en ik werd zo bang dat ik begon te huilen (heb naderhand toch de film afgekeken). Maar ik wil weten hoe het komt dat ik het op latere leeftijd heb gekregen, maar er niet bang voor was toen ik een klein kind was?

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 07-11-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Fobie
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!