InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat doen tegen gas in de buik? Oorzaken, behandeling en tips

Wat doen tegen gas in de buik? Oorzaken, behandeling en tips

Wat doen tegen gas in de buik? Oorzaken, behandeling en tips Opgezette buik, winderigheid, en een ongemakkelijk gevoel in de buik: het kunnen allemaal symptomen zijn die wijzen op gasvorming in de buik. De vorming van overtollig darmgas kan erg vervelend zijn en je een opgeblazen gevoel geven. Ook kan deze vorming van lucht in de buik gepaard gaan met buikkrampen. Vaak ligt een verkeerd voedingspatroon aan de basis van inwendig gas, zowel op het vlak van eten en drinken. De behandeling van dit inwendig gas bestaat dan ook uit een aangepast dieet, eventueel aangevuld met gasverminderende supplementen zoals Redugas. Maar ook probiotica ter bevordering van de darmbalans kunnen verlichting van de klachten brengen. Hoe kan je inwendige gasvorming vermijden en welke tips zijn nuttig ter behandeling ervan?

Gas in de buik

Hoeveel we ook kunnen genieten van ons eten, de verwerking van al dat lekkere voedsel verloopt niet altijd van een leien dakje. Van alle voedsel dat we eten zijn er makkelijk en moeilijk verteerbare voedingsstoffen. De voedingsstoffen die meer tijd nodig hebben om verteerd te worden door maag en darmen kunnen ongemakken veroorzaken, waaronder gasvorming of "lucht in de buik". Doordat de darmflora erg actief bezig is met de verwerking van die voedingsstoffen, ontstaat er darmgas. Gasvorming betekent dat je met een opgeblazen gevoel in de buik opgezadeld bent, meestal na het eten. Die gasvorming gaat vaak samen met winderigheid of flatulentie.

Symptomen gasvorming buik

Lucht

De symptomen die samengaan met inwendig gas in het spijsverteringsstelsel zijn vrij talrijk. Afhankelijk van de ernst van de aandoening variëren de verschijnselen van draaglijk tot vrij irritant. Wat in de meeste gevallen aanwezig is, is het ervaren van een opgeblazen gevoel in de buik. Men spreekt ook wel van een opgezette buik. Soms kan je in dat geval de ontstane lucht in je darmen werkelijk voelen "borrelen", en zelfs horen.

Buikkrampen

Dat veroorzaakte gas moet er ook weer uit en dit gebeurt via de stoelgang of het laten van winden. Als dit problemen oplevert en het gas geen uitweg kan vinden, kunnen er vervelender symptomen optreden. Denk bijvoorbeeld aan buikkrampen bij erg veel gasvorming, in het bijzonder wanneer je niet goed naar het toilet kan gaan. Constipatie is in dat geval de boosdoener. Bij sommige patiënten kan de gasvorming samengaan met buikpijn, maar dan is er vaak sprake van een chronische aandoening, zoals bijvoorbeeld prikkelbaredarmstoornis of PDS.

Oorzaken inwendig darmgas

Voeding

Het ontstaan van gasvorming in de buik kan te maken hebben met verschillende oorzaken. Het inslikken van lucht is een van de meest voor de hand liggende oorzaken, vooral als je te snel eet, frisdrank drinkt via een rietje, of te weinig kauwt bij het eten. Eten speelt een belangrijke rol bij het ontstaan van darmgas, en dan in het bijzonder uien, kool, bloemkool, broccoli, bonen en erwten. Deze voedingsproducten bevatten veel vezels die de ontwikkeling van darmgas stimuleren. Ook het drinken van veel frisdrank en andere koolzuurhoudende dranken (spa rood, bier) kan gasvorming in de buik doen toenemen.

Andere oorzaken

  • stress
  • roken
  • constipatie
  • glutenintolerantie
  • lactose-intolerantie
  • het niet laten van winden
  • gevolg van darmoperatie
  • gebruik van medicijnen (oa. laxeermiddelen)
  • chronische darmziekte (bv. ziekte van Crohn, colitis ulcerosa, prikkelbaredarmstoornis)

Tips voor je voeding

Kauwen

Bij de maaltijd zelf is het belangrijk om traag te eten en goed te kauwen. Als je goed kauwt doe je in feite al een deel van het werk van je maag en help je deze om het voedsel snel te verteren. Hierbij is het belangrijk om ook het praten tijdens de maaltijd te beperken waardoor je minder lucht kan inslikken én waardoor je bovendien meer kan genieten van je eten.

Drinken

Hetzelfde geldt voor drinken tijdens de maaltijd; als je kan wacht hiermee dan tot na de maaltijd. Als je veel drinkt tijdens de maaltijd verhoog je niet alleen de kans op darmgas, maar ook op oprispingen van de maag. Wel kan je bijvoorbeeld tussen de maaltijden door behoorlijk wat water drinken. Op die manier bevorder je de spijsvertering.

Behandeling darmgas

Dieet

Gasvorming dient in de eerste plaats behandeld te worden door de oorzaak weg te nemen. Is de oorzaak een slecht voedingspatroon dan moet er specifiek op dat vlak opgetreden worden. Een aangepast dieet om darmgas te beperken is dan de oplossing. Hierbij kan je ervoor zorgen om voldoende vezels te eten voor een vlotte spijsvertering, maar niet té veel. Eet je te veel vezels dan wordt gasvorming net in de hand gewerkt. Het vinden van een goed evenwicht is dus belangrijk. Daarnaast is het ook aangeraden om lightproducten te beperken, net als middelen die extra lucht in het spijsverteringsstelsel brengen (bv. frisdrank, kauwgom).

Stress en roken

Stress vermijden en stoppen met roken zijn ook aan te raden om de kans op gasvorming in de buik te verkleinen. Bij ernstige aandoeningen zal de arts rekening houden met gasvorming in het globale beeld van symptomen die met de ziekte samengaan.

Supplementen

Gasverminderende supplementen kunnen erg effectief zijn om lucht in de buik tegen te gaan. Deze supplementen kunnen je op die manier al snel een beter gevoel geven in de buik. Ook zijn sommige mensen gebaat met probiotica, die positief zijn om een teveel aan lucht in de buik te verminderen. Daarnaast kunnen ook maagzuurremmers en supplementen voor een betere darmbalans nuttig zijn voor een gezondere, efficiënter werkende spijsvertering.
Enkele voorbeelden van supplementen tegen darmgas zijn:
  • Zantac Redugas
  • Probiotica darmbalans
  • Detox D reinigingskuur darmen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dyspepsie, zware maag of een opgeblazen gevoelIedereen heeft na de maaltijd wel eens last van een zware maag of een opgeblazen gevoel. In medische termen wordt dit dy…
Opgeblazen buik, pijn, oprispingen en winderigheid: oorzakenOpgeblazen buik, pijn, oprispingen en winderigheid: oorzakenMogelijke oorzaken van een opgeblazen buik, (buik)pijn, oprispingen (het laten van boeren) en/of winderigheid. Een gezon…
Platte buik dieetPlatte buik dieetWat is een platte buik dieet? Is het een streng dieet of zijn het enkele voeding adviezen? Wat zijn de resultaten van he…
Gezondheid: Een opgezette buikGezondheid: Een opgezette buikEr kunnen allerlei redenen voor zijn dat je een opgezette buik hebt, maar behalve dat menigeen het als ontsierend ervaar…
Opgeblazen gevoel: oorzaken van een dikke, opgezwollen buikOpgeblazen gevoel: oorzaken van een dikke, opgezwollen buikEen dikke, opgezette buik of opgeblazen gevoel duidt op een abnormale zwelling van de buikstreek. Een dikke buik of opge…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/diarree-en-ontlasting/winderigheid-en-een-opgezette-buik
  • http://www.ahealthylife.nl/12-manieren-om-van-winderigheid-en-een-opgeblazen-gevoel-af-te-komen/
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/winderigheid/ (bronnen geraadpleegd op 18/03/2016).

Reageer op het artikel "Wat doen tegen gas in de buik? Oorzaken, behandeling en tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Opgezette buik
Medische informatie…
Schrijf mee!