InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Traag werkende schildklier: gevolgen en afvallen

Traag werkende schildklier: gevolgen en afvallen

Traag werkende schildklier: gevolgen en afvallen Traag werkende schildklier gevolgen voor de gezondheid en hoe kun je afvallen als je een traag werkende schildklier hebt? De schildklier ligt aan de voorzijde van de hals en is een klier met inwendige afscheiding van hormonen die een belangrijke rol spelen bij de stofwisseling. Een te traag werkende schildklier heeft gevolgen voor je gezondheid. Een traag werkende schildklier kan onder meer gevolgen hebben voor de bloedvaten, waardoor het hart minder goed gaat functioneren. Een traag werkende schildklier kan tevens aanleiding geven tot een te trage hartslag en een te hoog cholesterolgehalte van het bloed. Daarom is het van belang dat mensen met een traag werkende schildklier adequaat behandeld worden, zodat het hart en de bloedvaten geen (blijvende) schade hiervan ondervinden.

Traag werkende schildklier gevolgen en afvallen

Wat is een traag werkende schildklier?

De schildklier ligt aan de voorzijde van de hals / Bron: Arnavaz / Wikimedia CommonsDe schildklier ligt aan de voorzijde van de hals / Bron: Arnavaz / Wikimedia Commons
Een traag werkende schildklier, ook wel hypothyreoïdie genoemd, treedt op wanneer de schildklier te weinig schildklierhormoon aanmaakt. De schildklier is een vlindervormige klier, bestaande uit twee ter weerszijden van de luchtpijp gelegen, met elkaar verbonden lobben. De schildklier scheidt twee hormonen af, die een belangrijke rol spelen bij de gehele stofwisseling, waaronder het energieverbruik van bijna alle cellen en weefsels in je lichaam. Deze schildklierhormonen zijn thyroxine en trijoodthyronine. Ook wordt nog het hormoon calcotonine afgescheiden. Thyrocalcitonine verlaagt het calciumgehalte van het bloed.

Traag werkende schildklier gevolgen

Indien behandeling achterwege blijft, kan een traag werkende schildklier tot problemen leiden. Het gevolg is onder meer een te laag metabolisme, waardoor er klachten kunnen ontstaan als vermoeidheid, kouwelijkheid, spierzwakte, traagheid en obstipatie (verstopping) en daarnaast zal onder meer het cholesterolgehalte van het bloed en de bloeddruk stijgen. Iemand met een te traag werkende schildklier krijgt derhalve sneller last van hart- en vaatziekten. Des te eerder deze afwijking kan worden vastgesteld, des te sneller behandeling kan worden ingezet en de gevolgen beperkt kunnen blijven.

Onderzoek van de schildklier / Bron: Istock.com/KatarzynaBialasiewiczOnderzoek van de schildklier / Bron: Istock.com/KatarzynaBialasiewicz

Wie kunnen er last krijgen van een traag werkende schildklier?

Vrouwen hebben veel meer kans dan mannen om een traag werkende schildklier te ontwikkelen. De ziekte komt ook vaker voor bij mensen die ouder zijn dan 60 jaar. Vrouwen kunnen in het eerste jaar na de bevalling problemen met de schildklier ontwikkelen. Dit wordt een postpartum thyreoïditis genoemd en het kan resulteren in ofwel een overactieve of traag werkende schildklier. Postpartum wil zeggen 'na de bevalling'. Er worden in dat geval antistoffen tegen de schildklier aangemaakt en aanvankelijk kunnen er eerst klachten ontstaan door het vrijkomen van teveel schildklierhormonen, waarna er een tekort aan deze hormonen optreedt, wat weer andere klachten geeft. Dit kan spontaan overgaan. Een kwart van de vrouwen met een postpartum thyreoïditis ontwikkelt echter een blijvende hypothyreoïdie. Postpartum thyreoïditis is een variant van de ziekte van Hashimoto.

Ziekte van Hashimoto

Een veelvoorkomende oorzaak van hypothyreoïdie is een auto-immuunziekte (ziekte van Hashimoto), die vaak familiair is. Bij deze ziekte produceert het lichaam antilichamen die de schildklier aanvallen en permanent beschadigen. Mensen die bepaalde medicijnen nemen, kunnen ook problemen met de schildklier ontwikkelen. Sommige geneesmiddelen kunnen interfereren met de productie van schildklierhormonen en leiden tot een traag werkende schildklier.

Wat zijn de symptomen van een traag werkende schildklier?

De symptomen van een traag werkende schildklier variëren van persoon tot persoon en kunnen onder meer bestaan uit:
  • vermoeidheid
  • gewichtstoename
  • gezwollen gezicht
  • kouwelijkheid
  • gewrichtspijn en spierpijn
    Gewichtstoename / Bron: Istock.com/VladimirFLoydGewichtstoename / Bron: Istock.com/VladimirFLoyd
  • tintelingen in vingers en handen.
  • obstipatie
  • droge huid
  • droog, dunner wordend haar
  • verminderde transpiratie
  • zware of onregelmatige menstruatie en verminderde vruchtbaarheid
  • depressie
  • vertraagde hartslag
  • tepeluitvloed
  • libidoverlies (minder zin om te vrijen)

Bloedtest / Bron: Istock.com/anna1311Bloedtest / Bron: Istock.com/anna1311

Hoe wordt een traag werkende schildklier behandeld?

Een eenvoudige bloedtest kan bepalen of de klachten die je hebt het gevolg zijn van een traag werkende schildklier. Behandeling is gericht op de onderliggende oorzaak. Als je een traag werkende schildklier hebt, kan je arts een synthetisch schildklierhormoon voorschrijven. In de regel zullen de symptomen ongeveer drie weken na het begin van de behandeling verbeteren. Regelmatige controle moet uitmaken of je de juiste dosering krijgt. De tabletten die je voorgeschreven krijgt, vervangen de natuurlijke hormonen; bijwerkingen treden derhalve zelden op.

Hoe kun je het beste afvallen bij een traag werkende schildklier?

Het gevolg van een traag werkende schildklier is een trage stofwisseling. Doordat de energiestofwisseling op een lager pitje staat, ligt de caloriebehoefte lager dan normaal. Wanneer de calorie-inname echter onveranderd blijft, zullen mensen met een lager verbrandingsniveau aankomen. Deze balans kan zich herstellen bij adequate behandeling van een te traag werkende schildklier. Toch gebeurt dit lang niet bij iedereen en het is vooralsnog onduidelijk wat daar de oorzaak van is. Sowieso is het moeilijk om de extra pondjes, zelfs 5 tot 10 kilo, weer kwijt te raken. Bovendien voelen mensen met hypothyreoïdie zich vaak vermoeid en hebben ze een gebrek aan energie, waardoor ze minder bewegen hetgeen niet bevorderlijk is voor je gewicht. Ook gewrichtspijnen kunnen ervoor zorgen dat ze minder bewegen. Met een verlaagd metabolisme en een gebrek aan beweging is het extra moeilijk om de extra kilo's kwijt te raken.

Traag werkende schildklier afvallen en op gewicht blijven

De volgende zaken zijn voor mensen met een traag werkende schildklier van belang om op gewicht te blijven of af te vallen:

Voldoende bewegen

Beweeg dagelijks ten minste een half uur matig intensief, ondanks de vermoeidheid en gewrichtspijnen die soms met de aandoening kunnen samengaan. Deze klachten kunnen overigens verbeteren als je lichamelijk actief bent. De mate waarin je lichamelijke activiteiten het beste kunt opbouwen, ligt voor iedereen anders. Zoek een activiteit of sport die bij je past en die je leuk vindt.

Bewegen is gezond! / Bron: Istock.com/monkeybusinessimagesBewegen is gezond! / Bron: Istock.com/monkeybusinessimages
Goed ingesteld zijn op medicijnen
De beste manier om gewichtstoename als gevolg van hypothyreoïdie te beheersen, is om de ziekte onder controle te krijgen. Om op gewicht te blijven is het dus belangrijk dat je goed bent ingesteld op de hormoontabletten die je krijgt voorgeschreven. Het instellen van de juiste dosis kan soms maanden duren. Je kunt het beste de tabletten op nuchtere maag of voor het slapengaan innemen, aangezien voedingsmiddelen de opname van de schildklierhormoontabletten uit de darm kunnen beïnvloeden. Daarnaast kunnen sommige voedingssupplementen de opname verstoren.

Verantwoord dieet

Je kunt een dieet volgen om af te vallen, eventueel onder begeleiding van een diëtist. Voor schildklierpatiënten gelden dezelfde voedings- en bewegingsadviezen als voor mensen zonder schildklieraandoening. Een crashdieet waarbij je razendsnel de overtollige kilo's verliest, is ten zeerste af te raden. Mensen die een crashdieet volgen, hebben grote kans op het zogeheten ‘jojo-effect’: nadat je in korte tijd veel afgevallen bent, komen de kilo’s er langzaamaan weer bij en na verloop van tijd weeg je vaak nog meer dan voor het dieet. Door gedurende een aantal weken een crashdieet te volgen, verlaag je namelijk je basisverbranding, waarbij het lichaam overgaat in de spaarstand en minder energie verbruikt. Wanneer je na het dieet weer normaal gaat eten, ontstaat er een energieoverschot wat resulteert in een gewichtstoename: het jojo-effect. Het is daarom verstandig om op een geleidelijke en verantwoorde manier af te vallen, waarbij gezonde, gevarieerde voeding en niet te vergeten voldoende beweging voorop staat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Snelle en trage schildklier, hyperthyreoïdie, hypothyreoïdieDe schildklier ligt als een schild om de luchtpijp en slokdarm heen. De schildklier is het meest doorbloede orgaan van h…
De werking van de schildklierVele mensen hebben vaag ergens gehoord van de schildklier, maar hebben geen idee wat hiervan de functie is. Dus wat is e…
De schildklier en alvleesklierDe schildklier en alvleesklierDe schildklier ligt in de hals, net onder het strottenhoofd. Aan de achterkant van de schildklier liggen vier kleine bij…
Het belang van een goed functionerende schildklierHet belang van een goed functionerende schildklierMeer dan we ons realiseren hebben mensen in meer of mindere mate last van hun schildklier. Vreemd dat het zo lang onopge…
Veel voorkomende schildklierproblemen en symptomenVeel voorkomende schildklierproblemen en symptomenDe schildklier ook wel thyroïd genoemd regelt de stofwisseling van je lichaam. Het is een essentiële klier voor het goed…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/RicardoImagen
  • Golden SH, Robinson KA, Saldanha I, et al. Prevalence and incidence of endocrine and metabolic disorders in the United States: a comprehensive review. Journal of Clinical Endocrinology Metabolism. 2009;94(6):1853–1878.
  • www.gezondheidsplein.nl/specials/schildklieraandoeningen/hoe-kun-je-afvallen-als-je-een-te-traag-werkende-schildklier-hebt/item57073
  • www.patient1.nl/encyclopedie/traag-werkende-schildklier
  • www.schildklier.nl/schildklier/zwangerschap?showall=&start=9
  • www.umcg.nl/NL/UMCG/Nieuws/Persberichten/Pages/Verminderde-schildklierfunctie-eerder-vast-te-stellen.aspx
  • Afbeelding bron 1: Arnavaz / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/KatarzynaBialasiewicz
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/VladimirFLoyd
  • Afbeelding bron 4: Istock.com/anna1311
  • Afbeelding bron 5: Istock.com/monkeybusinessimages

Reageer op het artikel "Traag werkende schildklier: gevolgen en afvallen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 20-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Traag werkende schildklier
Medische informatie…
Schrijf mee!