InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn bij het plassen bij de vrouw: oorzaken en behandeling

Pijn bij het plassen bij de vrouw: oorzaken en behandeling

Pijn bij het plassen bij de vrouw: oorzaken en behandeling Pijn bij het plassen is een probleem waar een heleboel vrouwen regelmatig last van hebben. Plasklachten bij de vrouw bestaan onder meer uit het ervaren van een pijnlijk stekend gevoel dat ook branderig kan zijn. Ook regelmatig aandrang hebben en louter kleine hoeveelheden urine kunnen produceren is een kenmerkend symptoom. Oorzaken van pijn bij het plassen bij de vrouw zijn uiteenlopend, gaande van blaasontsteking tot het chronisch blaaspijnsyndroom. Een degelijke intieme hygiëne en het bewaren van een natuurlijke balans van het vrouwelijk lichaam zijn belangrijke vereisten om eventuele plasklachten te voorkomen. Wat kan je als vrouw doen tegen pijnlijk plassen, en welke tips kunnen hierbij nuttig zijn?

Pijn bij het plassen bij de vrouw

Een vervelend fenomeen dat heelwat vrouwen al eens heeft getroffen is pijn bij het plassen. Plassen is op zich een simpele natuurlijke handeling maar wanneer er pijn mee gepaard gaat, kan het plots allemaal een stuk moeizamer verlopen. Een branderige, stekende pijn bij het urineren kan het gevolg zijn van verschillende oorzaken en varieert in mate van ernst. Sommige dames hebben regelmatig last van een pijnlijk plasgevoel, terwijl anderen nooit of nauwelijks last hebben van plasproblemen.

Symptomen plasklachten vrouw

De beschrijvingen die vrouwen geven van de symptomen van pijnlijk plassen zijn uiteenlopend. Vaak spreekt men van een intense pijn die stilaan wegtrekt en weer terugkomt, of een pijn die een stekend gevoel geeft. Soms is de pijn zo erg dat het je koude rillingen bezorgt. Een branderig gevoel na het plassen is een vaak gehoorde klacht. Samengaand met deze symptomen is het mogelijk dat je vaker kleine beetjes moet plassen en dat er bloed in de urine (hematurie) kan verschijnen. Ook het gevoel dat je dringend moet plassen en dat er dan maar een kleine hoeveelheid urine komt, is een mogelijk symptoom, net als buikpijn en koorts.

Oorzaken

Blaasontsteking

Blaasontsteking is een van de meest voorkomende oorzaken van pijn bij het plassen bij vrouwen. Vrouwen maken omwille van hun fysieke kenmerken meer kans op blaasontsteking dan mannen. Na de overgang zijn vrouwen meer kwetsbaar voor blaasontsteking omdat de aanmaak van hormonen die de vrouw beschermen tegen bacteriën dan afgenomen is. Een ernstige vorm van een blaasaandoening is blaaskanker, waarvoor specifieke kankertherapieën zullen gebruikt worden.

Andere

  • infectie van urinewegen
  • chronisch blaaspijnsyndroom
  • chronisch overprikkelende blaas
  • vaginale ontsteking
  • schimmelinfectie
  • SOA's (oa. chlamydia)

Behandeling plaspijn bij vrouwen

De arts zal een behandeling voorstellen afhankelijk van de specifieke oorzaak van de pijn bij het plassen. In de meeste gevallen van pijnlijke plasklachten zal antibiotica de aangewezen behandeling zijn. Antibiotica bestrijdt infecties die veroorzaakt zijn door bacteriën. Voorts kan een behandeling van ernstige aandoeningen die samengaan met plaspijn worden voorgesteld in samenspraak met gynaecoloog, uroloog en psycholoog. Specifieke fysiotherapie is een mogelijke behandeling, met name bij het oefenen van de bekkenbodemspieren, en kan aangewend worden tezamen met een medicijnenbehandeling.

Tips tegen plasklachten

Intieme hygiëne

Om mogelijke plasproblemen te voorkomen is het aangeraden dat je als vrouw je voorzorgen neemt bij seksuele relaties. Voorkomen is beter dan genezen is de klassieke boodschap. Ook het regelmatig drinken van mineraalwater helpt om de afvalstoffen via de urinewegen uit je lichaam te verwijderen. Tenslotte hoeft het niet gezegd dat een degelijke intieme hygiëne deel uitmaakt van een algemene zorg voor je lichaam. Temeer daar je als vrouw meer dan een man kwetsbaar bent om een infectie op te lopen die leidt tot blaasontsteking.

Supplementen

Voedingssupplementen die de urinewegen ondersteunen kunnen nuttig zijn om eventuele plasklachten te voorkomen. Doordat de nieren, de blaas en de urineleiders extra ondersteund worden zullen afvalstoffen ook beter afgevoerd worden. Hierdoor verkleint de kans op infecties en de daarbij samengaande pijnlijke symptomen. Daarnaast zijn er ook supplementen op de markt die specifiek nuttig zijn voor de natuurlijke balans van het vrouwelijk lichaam.
Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • Bacilac Femina
  • Bloem Vrouw & Balans
  • Femina Care

Lees verder

Gerelateerde artikelen
BlaasontstekingBlaasontstekingWanneer je een blaasontsteking hebt is het zo dat het slijmvlies van de blaas ontstoken is. Ook de urinebuis kan hierbij…
Pijn in buik na plassen of buikpijn na plassenPijn in buik na plassen of buikpijn na plassenWaar kan de klacht 'pijn in de buik na het plassen' of 'buikpijn na het plassen' op duiden? In de meest gevallen wordt p…
Steken in onderbuik: stekende pijn linksonder of rechtsonderSteken in onderbuik: stekende pijn linksonder of rechtsonderSteken in de onderbuik of stekende pijn in de onderbuik kan rechtonder of linksonder of meer in het midden gevoeld worde…
Bronnen en referenties
  • http://www.bergmanclinics.nl/divisies/vrouwenzorg/behandelingen/blaasklachten/pijn-bij-het-plassen/oorzaak-pijn-bij-het-plassen
  • http://www.vrouwmc.nl/nl/onderwerpen/sub/paginas/Pijn_bij_plassen_19.aspx?source=%2Fnl%2Fonderwerpen%2Fpaginas%2FBlaas_darmen_5.aspx#.VHdL4bdxnIU (bronnen geraadpleegd op 11/09/2015).

Reageer op het artikel "Pijn bij het plassen bij de vrouw: oorzaken en behandeling"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 04-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vrouwenkwesties
Medische informatie…
Schrijf mee!