InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Blauwe nagel: wat is een blauwe nagel en nagel verwijderen

Blauwe nagel: wat is een blauwe nagel en nagel verwijderen

Blauwe nagel: wat is een blauwe nagel en nagel verwijderen Een blauwe nagel is een bloeduitstorting onder de nagel (tussen de nagel en het nagelbed) als gevolg van een klap van een hamer of een ander hard voorwerp op de nagel, het ingeklemd raken van een vingertop of teen, het stoten van de teen of vinger of door een slecht passende schoen of te lange nagels. De medische benaming van een blauwe nagel is 'subunguaal hematoom'. De bloeduitstorting groeit er na verloop van tijd uit. Het komt ook voor dat de nagel na verloop van tijd loslaat en eraf valt. Als de blauwe nagel pijn doet, kan je huisarts een klein gaat in de nagel maken waardoor het bloed kan wegstromen en de druk tussen nagel en nagelbed afneemt.

Blauwe nagel

Wat is een blauwe nagel?

Een blauwe nagel of bloeduitstorting onder de nagel is een opeenhoping van bloed onder de nagel en wel tussen de nagel en het nagelbed. Een blauwe nagel is een gevolg van een direct trauma aan de vingernagel. De druk die door deze ophoping van bloed onder de nagel ontstaat, kan (hevige) pijn veroorzaken maar dat is niet altijd het geval.

Waardoor wordt een blauwe nagel veroorzaakt?

Een blauwe nagel ontstaat door een bloeding van het nagelbed. Er kunnen veel oorzaken zijn waardoor een blauwe nagel kan ontstaan:
Hardlopers kunnen snel remmende bewegingen maken in de schoenen / Bron: Istock.com/logoffHardlopers kunnen snel remmende bewegingen maken in de schoenen / Bron: Istock.com/logoff
  • een klap van een hamer of een ander hard voorwerp op de nagel;
  • het ingeklemd raken van een vingertop of teen, bijvoorbeeld tussen een (auto)deur;
  • het hard stoten van de teen of vinger;
  • snel remmende bewegingen in de schoenen, wat vooral voorkomt bij hardlopers, joggers, tennissers, basketballers en squashers;
  • slecht passende schoenen;
  • te lange nagels.

Bij een bloeduitstorting onder de nagel moet er altijd een gebeurtenis of incident zijn die daar bij past (stoten, sporten, ander trauma). Als dat afwezig is, is het moeilijk te onderscheiden van een subunguaal melanoom (huidkanker onder een teennagel of vingernagel).

Hoe ziet het eruit?

De bloeduitstorting onder de nagel ziet er vaak uit als een blauwe of rood-zwarte verkleuring. Een blauwe nagel kan gepaard gaan met pijn, wat het gevolg is van ophoping van bloed wat een verhoogde druk op het nagelbed teweegbrengt. De pijn ontstaat meestal pas enkele uren na het incident, wanneer de druk is toegenomen. Een blauwe nagel hoeft niet per se pijnklachten te geven.

Blauwe nagel groeit eruit of blauwe nagel valt eraf

Een bloeduitstorting onder de nagel groeit er normaal gesproken uit. Dit kan tot zes maanden duren. De blauwe nagel kan echter ook na een tijdje loslaten en er vervolgens afvallen, waarna deze vervangen wordt door een nieuwe.

Paracetamol werkt pijnstillend / Bron: Martin SulmanParacetamol werkt pijnstillend / Bron: Martin Sulman

Wat te doen bij een blauwe nagel?

Koel de vinger of teen na het incident onder de koude kraan en houd het aangedane lichaamsdeel hoog. Je kunt ook koelen met ijs of een coldpack, waarbij je er wel een doek tussen moet plaatsen om bevriezing te voorkomen. Koel niet langer dan ongeveer 5 minuten. Als de bloeduitstorting onder de nagel klein is en geen pijn doet, hoeft het niet behandeld te worden. Als de blauwe nagel wel pijn doet of gaat kloppen, moet je contact met de huisarts opnemen. De pijn wordt veroorzaakt door een toename van druk onder het nagelbed. De huisarts kan eventueel met een een boortje of wegwerpnaald een gaatje in de nagel maken, waardoor het ongestolde bloed kan weglopen hetgeen de druk te ontlast. Gestold bloed onder de nagel is evenwel niet zo gemakkelijk te verwijderen.

Blauwe nagel verwijderen

Grote bloeduitstortingen die veel klachten geven, moeten soms worden behandeld door de nagel te verwijderen. Door na de behandeling dagelijks de betreffende hand of voet in een badje met schoon water met een heel klein beetje waspoeder (geen soda) te stoppen, kan een infectie worden voorkomen. Met een paracetamol kan eventuele napijn worden tegengegaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beknelde vingers en blauwe nagels bij kinderenBeknelde vingers en blauwe nagels bij kinderenAls het om onze kwetsbare vingers gaat zullen weinigen (in hun kindertijd) nooit de zeer pijnlijke ervaring hebben gehad…
Vinger tussen de deurVinger tussen de deurEen vinger tussen de deur, hoe kan dat gebeuren? Het kan iedereen helaas overkomen. Je duwt een deur dicht en 'vergeet'…
Ingegroeide teennagel: Oorzaken, symptomen, behandelingIngegroeide teennagel: Oorzaken, symptomen, behandelingEen ingegroeide teennagel zie je het meest aan de grote teen. Eén of beide zijkanten van nagel is gekromd en snijdt in d…
Krant-nagels, super gave en originele manier van nailartEen nieuwe en populaire trend onder de nail arts is Newspaper Nail Art, oftewel krantnagels! Probeer het nu en en ga ori…
Glomus tumor onder vingernagel: symptomen en behandelingGlomus tumor onder vingernagel: symptomen en behandelingEen glomus tumor (angioneuroma) onder de vingernagel bestaat uit glomuscellen. Een glomus tumor gaat uit van een glomus…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Drgnu23 At En.wikipedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Th. B. Voorn: Blauwe nagel/subunguaal hematoom, in: Kleine kwalen in de huisartspraktijk, vijfde geheel herziene druk, tweede oplage, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, 2010, p.676-678.
  • www.eerstehulpwiki.nl/wiki/index.php/Kleine_letsels_bij_Kinderen#Bloeduitstorting
  • www.eerstehulpwiki.nl/wiki/index.php/Blauwe_nagel
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/logoff
  • Afbeelding bron 2: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Blauwe nagel: wat is een blauwe nagel en nagel verwijderen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 01-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nagelaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!