InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bekkenpijnsyndroom: oorzaken en behandeling bekkenpijn

Bekkenpijnsyndroom: oorzaken en behandeling bekkenpijn

Bekkenpijnsyndroom: oorzaken en behandeling bekkenpijn Pijn aan het bekken is een symptoom dat vaak met verschillende oorzaken en bijkomende verschijnselen kan samengaan. Doordat in het bekken tal van spieren, gewrichten en organen samenkomen en een invloed hebben op elkaar, is de oorzaak van deze aandoening niet altijd duidelijk te bepalen. Als je op lange termijn last hebt van bekkenpijn spreekt men van "chronisch bekkenpijnsyndroom". Bij man en vrouw kan het bekkenpijnsyndroom specifieke symptomen opleveren en respectievelijk wijzen op prostaatproblemen of menstruatiepijn. De klachten die dit syndroom met zich meebrengt kunnen op verschillende manieren behandeld worden, waaronder ook antibiotica en pijnstillers. Wat zijn de belangrijkste oorzaken en symptomen van dit syndroom?

Pijn aan het bekken

Het bekken is een onderdeel van het lichaam waar vele lichaamsfuncties samenkomen. Het is de plek waar zich zowel organen, spieren, gewrichten en banden bevinden en deze hebben allemaal een invloed op elkaar. Een probleem aan een van deze lichaamsdelen kan zorgen dat een ander lichaamsdeel negatieve gevolgen ondervindt, onder de vorm van pijn. Pijn aan het bekken kan precies om die reden niet altijd eenduidig verklaard worden. Daarom kan de juiste diagnose wel wat tijd in beslag nemen, omdat er verschillende medische onderzoeken uitgevoerd moeten worden.

Wat is het bekkenpijnsyndroom?

Bekkenpijnsyndroom is een geheel van symptomen waaronder verschillende soorten van pijn verzameld worden, onder andere pijn aan het bekken, pijn in de onderbuik, uitstralende pijn aan de geslachtsorganen en pijnsymptomen in de urinewegen. Specifiek aan dit bekkenpijnsyndroom is dat de juiste oorzaak zelden met honderd procent zekerheid kan bepaald worden. Sommige mensen hebben op lange termijn last van pijn aan het bekken: dan spreekt men van chronisch bekkenpijnsyndroom of Chronic Pelvic Pain Syndrome (CPPS).

Symptomen chronisch bekkenpijnsyndroom

Algemene symptomen

De kunst is om bij het bekkenpijnsyndroom met zekerheid te kunnen bepalen wat "oorzaak" is, en wat "gevolg". Pijn bij het plassen kan bijvoorbeeld een gevolg zijn van een probleem aan de bekkenbodemspieren, terwijl het ook een oorzaak kan zijn van uitstralende bekkenbodempijn. Een pijnpunt dat andere symptomen inleidt (uitstralende pijn) wordt ook wel triggerpoint genoemd. Zowel bij vrouwen als bij mannen kan het chronisch bekkenpijnsyndroom de volgende symptomen met zich meebrengen:
  • pijn in de onderbuik
  • pijn in de heup
  • pijn in de onderrug
  • pijn bij het plassen
  • pijn aan de spieren in het bekkengebied
  • pijn tijdens of na de geslachtsgemeenschap

Vrouwen

Bij vrouwen kan tijdens de menstruatie pijn aan het bekken toenemen. Ook een probleem aan de spieren in de onderbuik kan leiden tot een vage bekkenpijn die kan uitstralen naar de vagina. Pijn bij het plassen kan hiervan het gevolg zijn. Voorts kan er pijn ondervonden worden aan baarmoeder, eierstokken en eileiders. Ook tijdens de zwangerschap kan de vrouw pijn aan het bekken voelen. Vaak wordt dit verholpen door specifieke therapeutische oefeningen gericht op de bekkenbodemspieren.

Mannen

Mannen kunnen last ondervinden van bekkenpijn in het geval van prostaatproblemen (prostaatontsteking, prostaatkanker) en bij nierstenen. Problemen aan de buikspieren kunnen bovendien uitstralen naar de plasbuis en de penis. Pijn aan het bekken "zwerft" vaak rond in hetzelfde gebied van het lichaam, gaande van de onderbuik naar de heupen en de geslachtsorganen.

Oorzaken chronisch bekkenpijnsyndroom

Oorzaak of symptoom?

Zoals gezegd kunnen oorzaken en symptomen een ingewikkelde knoop vormen die de behandelende arts moet ontwarren. Door de complexiteit van het bekken zijn het vaak verschillende artsen die na verschillende onderzoeken in samenspraak moeten komen tot een juiste diagnose. Het kan dan gaan om een gynaecoloog, androloog, uroloog, bekkenfysiotherapeut maar ook om een psycholoog.

Psychologisch

In het bekken kunnen immers ook problemen (gespannenheid, pijn) optreden doordat mensen onder stress staan of te maken hebben met mentale en psychologische druk in hun dagelijkse leven. Wie gestresst is, kan onnodige spanning zetten op de bekkenbodemspieren, wat op langere termijn negatief kan zijn.

Andere oorzaken

Ook overbelasting van de spieren in of rondom het bekken kan een oorzaak van pijn zijn. Andere mogelijke oorzaken kunnen zich situeren in de urinewegen (blaas, nieren).

Chronische bekkenpijn: behandeling en tips

Bekkenbodemfysiotherapie

De juiste behandeling van het chronisch bekkenpijnsyndroom is afhankelijk van het bepalen van de oorzaken. De fysiotherapeut zal ongetwijfeld een belangrijke rol spelen, zeker bij het verstevigen of het gericht gebruiken van de bekkenbodemspieren. Na een reeks oefeningen zullen de bekkenbodemspieren sterker kunnen worden en kan de pijn aan het bekken sterk verminderen of zelfs verdwijnen.

Antibiotica

Daarnaast kan ook medicatie voorgeschreven om de pijnklachten te verlichten. Bij bacteriële infecties kan antibiotica toegediend worden om de veroorzaakte ontsteking te behandelen, waardoor genezing vrij snel kan volgen. Bij de behandeling van het chronisch bekkenpijnsyndroom zijn het vaak verschillende therapieën die samen toegepast worden om de klachten van de patiënt te verlichten en de genezing te bewerkstelligen. Een bijkomende mogelijkheid is de behandeling met spierontspanners.

Pijnstillers

Pijnstillers zijn in de eerste plaats gericht op het verlichten van de pijnklachten, hoe miniem die verlichting bij sommige patiënten ook is. Want sommige patiënten met bekkenpijn zijn nauwelijks gebaat met pijnstillers. Toch is elke verlichting van de pijn mooi meegenomen. Aanvankelijk kan gestart worden met paracetamol, waarna bij ernstige pijn ook kan overgeschakeld worden naar ontstekingsremmende pijnstillers (NSAID's: ibuprofen, nurofen). Vermits chronische bekkenpijn ook vaak samengaat met lage rugpijn kunnen ook pijnstillers tegen rugpijn een oplossing bieden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn teelbal: symptomen, oorzaken en behandeling teelbalpijnPijn teelbal: symptomen, oorzaken en behandeling teelbalpijnPijn aan de teelballen kan voor een man erg hinderlijk zijn en een reden voor ongerustheid. Hoewel pijn aan de testikels…
Bekkenpijn of bekkeninstabiliteitBekkenpijn of bekkeninstabiliteitVeel vrouwen krijgen tijdens de zwangerschap, doorgaans de tweede helft van de zwangerschap, last van bekkenpijn, ook we…
Borstvoeding en bekkeninstabiliteitBorstvoeding en bekkeninstabiliteitBekkeninstabiliteit is een bekend verschijnsel tijdens, maar ook na de zwangerschap. Door de zwangerschapshormonen verwe…
Bekkentherapie: Cecile RöstBekkentherapie: Cecile RöstHelaas ervaart ongeveer de helft van de zwangere vrouwen rond en na hun zwangerschap pijn in de omgeving van het bekken.…
Pijn aan de heup, symptomen en behandelingPijn aan de heup, symptomen en behandelingPijn aan de heup kan verschillende oorzaken hebben zoals een slijmbeursontsteking, bekkeninstabiliteit, een aangeboren h…
Bronnen en referenties
  • http://www.bekkenfysiotherapietwente.nl/klachten1/klachten/chronische-bekkenpijn-syndroom
  • http://www.e-gezondheid.be/bekkenpijnsyndroom/gids/808
  • http://www.debekkenfysiotherapie.nl/chronisch-bekkenpijn-syndroom/
  • http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/zwanger-bevallen/ga-bekkenpijn-bij-zwangerschap-te-lijf/
  • http://gezondheid.11665.com/nl/gezondheid/201307/135373.html (bronnen geraadpleegd op 23/05/2016).

Reageer op het artikel "Bekkenpijnsyndroom: oorzaken en behandeling bekkenpijn"

Reacties

J., 26-06-2015 15:12 #2
Hoi,
Ik ben benieuwd naar uw klachten. Ik heb ook veel pijnklachten in de bekken waardoor ik erg belemmerd ben. Geen afwijkingen op de mri, allerlei therapieën gehad niks helpt. Ben benieuwd wat ze in België zeggen
Gr

F. J. Kuik, 05-06-2015 16:50 #1
Ik weet niet of ik mijn klachten hier op kwijt kan want ik ben deze klachten nog nooit bij iemand tegengekomen. Het zijn klachten in mijn kleine bekken en ik heb er al 18 jaar last van. In aug. ga ik naar een Belgische arts voor diagnose en event. behandeling en hoop er maar het beste van.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-01-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Bekkenpijn behandelen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!