InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Het voorkomen en behandelen van gele tanden

Het voorkomen en behandelen van gele tanden

Het voorkomen en behandelen van gele tanden Er bestaat niks mooiers dan een grote brede lach met een stralende rij witte tanden. Iedereen wordt in principe geboren met witte tanden, maar door verschillende oorzaken kan die stralende rij witte tanden langzaam geel worden. Gele tanden zien er vies en onverzorgd uit. De grote brede lach is opeens niet zo stralend meer. Veel mensen willen mooie witte tanden hebben. Met witte tanden lijk je jonger en knapper. Gelukkig zijn er verschillende manieren om van je gele tanden af te komen. Hoe voorkom je gele tanden en welke behandelingen zijn er mogelijk om je stralende, witte lach terug te krijgen?

Oorzaken van gele tanden

Een bestaat een klein groep mensen die geboren wordt met gele tanden. Bij deze aandoening zijn alle tanden van het gebit geel uitgeslagen. Wanneer de tanden zonder aandoening geel zijn zal dat niet op alle tanden zijn. Er zijn verschillende oorzaken te bedenken waardoor je tanden geel kunnen worden zoals:
  • Bepaald voedsel
  • De meeste dranken
  • Het gebruik van medicatie
  • Roken

Naarmate je ouder wordt, zal je gebit zwakker worden. Het gebit zal ouder worden en de kleur en stevigheid van je tanden zal achteruit gaan. De tanden zijn hierdoor gevoeliger en kunnen sneller geel worden.

Het voorkomen van gele tanden

Allereerst kun je gele tanden zoveel mogelijk proberen te voorkomen. Je kunt er op letten wat je eet en drinkt en uiteraard stoppen met roken want dit verpest je gebit. Ook is het slim om je tanden veel en goed te poetsen, minstens twee keer per dag en het liefst na iedere maaltijd. Hoe langer voedsel en drinken op je tanden blijft zitten, hoe groter de kans is dat je tanden geel worden. Daarom wordt aangeraden om na iedere maaltijd je tanden te poetsen. Een andere tip is om na ieder glas frisdrank een glas water te drinken. Dit spoelt de tanden bij wijze van spreke schoon. Je tanden schoon houden is dus erg belangrijk. Het wordt aangeraden om minimaal één keer per jaar je gebit te laten schoonmaken door de tandarts of mondhygiëniste.

Behandeling van gele tanden

De makkelijkste manier is om je tanden te poetsen met een whitening tandpasta. Door hier continue mee te blijven poetsen, zullen je gele tanden langzaam een paar tinten witter worden. Maar helemaal wit zullen je tanden nooit worden. Om echt witte tanden te krijgen zul je toch meer dan alleen een tandpasta nodig hebben.

Tanden bleken

De bekendste manier om witte tanden te krijgen is door je gele tanden te bleken. Je kan er voor kiezen om het zelf te doen via een thuisbehandeling. Maar voor het beste resultaat kun je toch het beste naar de tandarts gaan. De tandarts zal eerst de tanden polijsten, slechte vullingen vervangen en een rubberdam gebruiken om je tandvlees te beschermen. Daarna wordt gekeken naar welke kleur de tanden gebleekt gaan worden. Wanneer dit allemaal gebeurd is, dan kan het bleken van de tanden beginnen.

Tijdens het bleken van tanden wordt gebruik gemaakt van een gel of vloeistof van een hoge concentratie waterstofperoxide. Deze gel of vloeistof wordt op de gele tanden aangebracht. Dit blijft dan vijf tot tien minuten zitten waarna er opnieuw waterstofperoxide wordt aangebracht. In totaal duurt het tanden bleken meestal 30 tot 45 minuten. Dit is afhankelijk van hoeveel de tanden gebleekt moeten worden en hoe de tanden op het bleken reageren. Om de tanden nog sneller te laten bleken wordt soms gebruik gemaakt van warmte of licht. Wanneer de tanden erg geel zijn, is soms nog een extra behandeling nodig om je tanden echt wit te krijgen.

Het nadeel van je tanden bleken is dat je tanden langzaam weer hun gele kleur terug krijgen. Zeker wanneer je bijvoorbeeld blijft roken en koffie blijft drinken, dan zullen je tanden weer snel geler worden. Wil je je witte lach blijven behouden wordt aangeraden om je tanden om de twee a drie jaar te laten bleken.

Tanden laseren

Dit is een vrij nieuwe manier om je gele tanden weer wit te krijgen. De tanden worden eerst behandeld met een speciale gel van waterstofperoxide. Deze gel gaat zijn werk doen wanneer de laser aangaat. Je tanden laseren is een zeer effectieve manier om je tanden wit te krijgen. Binnen een uur zijn de tanden weer een stuk witter en vaak is er maar één behandeling nodig. Je tanden blijven ook langer wit.

Conclusie

Veel mensen zijn niet blij met hun gebit, ze vinden bijvoorbeeld de kleur van hun tanden niet mooi. En ook veel mensen hebben last van gele tanden. In principe kan dit voor je tanden zelf geen kwaad, maar het is geen mooi gezicht. Gelukkig zijn er verschillende manieren om weer witte tanden te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan whitening tandpasta, je tanden bleken of je tanden laseren. Zeker de laatste twee manieren kosten misschien wat geld, maar je krijgt er wel een stralend witte lach voor terug!

Lees verder

© 2014 - 2017 Ladycurious, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gele tanden wat doe je eraanGele tanden wat doe je eraanJe kent ze wel de reclames waarin je iemand met stralende witte tanden ziet lachen. Elke keer als je die reclame ziet de…
Tips voor witte tanden, tanden blekenTips voor witte tanden, tanden blekenEen stralende, witte lach: wie wil dat nu niet? Voluit kunnen lachen, in plaats van schaamte voelen voor de vergeelde ta…
Verkleurde tandenVerkleurde tandenVerkleurde tanden kunnen diverse oorzaken hebben. Het is verstandig de oorzaak van de verkleurde tand of kies te kennen,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Giuliamar, Pixabay
  • http://www.uwtandenbleken.nl/voor-en-nadelen
  • http://www.tandarts.nl/mondverzorging/behandelingen/bleken

Reageer op het artikel "Het voorkomen en behandelen van gele tanden"

Infoteur: Ladycurious
Gepubliceerd: 20-12-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gebitsproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!