InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Caribisch gebied; Pas op voor mug met Chikungunya-virus

Caribisch gebied; Pas op voor mug met Chikungunya-virus

Caribisch gebied; Pas op voor mug met Chikungunya-virus Voor veel Nederlanders is het Caribisch gebied een aantrekkelijke vakantiebestemming. Op Curaçao, Bonaire en St. Maarten vinden we immers zon, zee en strand en een heerlijke temperatuur. Maar in het afgelopen jaar is er er een gevaarlijke mug opgedoken die het plezier kan bederven en waar men behoorlijk ziek van kan worden. Dit is de Aedes mug die het chikungunya- virus bij zich draagt. Dit virus was al lang bekend en kwam vooral voor in Afrika en in landen rondom de Indische oceaan maar thans is het Caribisch gebied en Suriname ook het leefgebied van deze mug.

Het Chikungunya-virus

Chikungunya is een virusziekte die we kunnen vergelijken met dengue of knokkelkoorts. Het virus wordt verspreid door de Aedes mug die we ook wel tijgermug noemen. Eigenlijk gaat het om een mug uit dezelfde familie als degene die Denque veroorzaakt. De mug heeft een mutatie ondergaan en zich snel verder verspreid. Als de muggen besmet zijn dan dragen zij het virus in hun speekselklieren. Als een mens gestoken wordt door de mug dan komt het virus in de bloedbaan. Er vindt geen besmetting plaats van mens tot mens.

Aedes mug

Jarenlang kwam de ziekte al voor in bepaalde gebieden rond de Indische oceaan en in Afrika. In 2005 was er een epidemie op het eiland La Réunion. De Aedes mug heeft zich verspreid en komt nu ook voor in het Caribisch gebied, in Suriname en in Zuid Amerika. Maar ook in Italië en in Frankrijk is men niet veilig voor deze Aedes muggen. Ook hier komen meldingen van de ziekte voor. Vooral in het Caribisch gebied is er sprake van een echte epidemie met het chikungunya-virus. In juni 2014 trad de ziekte voor het eerst op in Bonaire maar al in januari 2014 werd de eerste besmetting geconstateerd op St. Maarten. Sedert augustus 2014 is er sprake van een grote toename in het aantal meldingen uit dit gebied. Vakantiegangers wordt daarom geadviseerd om beschermende maatregelen te nemen om besmetting met het virus te voorkomen.

Wat zijn de verschijnselen van het chikungunya-virus?

Van alle mensen die gestoken worden zal ongeveer 75% besmet worden met het virus.Ongeveer drie tot zeven dagen nadat men gestoken is openbaren zich de eerste verschijnselen. Deze bestaan uit:
  • Hoge koorts
  • Ernstige spier- en gewrichtspijnen
  • Hoofdpijn
  • Koude rillingen
  • Gebrek aan eetlust
  • Huiduitslag
  • Lichtschuwheid
  • Overgeven
  • Misselijkheid

De spier- en gewrichtspijnen zijn de grootste boosdoeners zij en kunnen maanden lang duren. Er zijn mensen die zelfs jarenlang last houden van deze op artritis lijkende verschijnselen. Daarom is het noodzakelijk als men in dit gebied is of geweest is en deze klachten heeft direct een arts te raadplegen en bloed te laten onderzoeken.

Het aantal besmettingen

Van september tot november 2014 zijn er in Nederland bij 181 reizigers de ziekte chikungunya vastgesteld. Hiervan kwamen tachtig personen uit het Caribisch gebied. Op Curaçao zijn in dezelfde periode zo'n 20.000 mensen besmet met het virus. Hier zijn wel veertig meldingen per dag. Er bestaat nog geen vaccin tegen het virus. In Suriname waren in juli 2014 in totaal 31 personen met de ziekte geregistreerd.

Wat kan men doen om de besmetting te voorkomen

In tegenstelling tot de malariamug is de Aedes mug vooral overdag actief. Het is erg belangrijk om zowel gedurende de dag als tijdens de nacht goede maatregelen te nemen om besmetting te voorkomen. Te denken valt aan:
  • Smeren met een goed middel wat DEET bevat op alle onderdelen van het lichaam die niet bedekt zijn
  • Slaap in ieder geval onder een klamboe als er geen airconditioning aanwezig is.
  • Tevens is het belangrijk om armen en benen bedekt te houden, dus draag een blouse met lange mouwen.
  • Ook de enkels moeten beschermd worden en het is daarom verstandig sokjes te dragen.

Waar men niet zo snel aan zou denken is de aanwezigheid van stilstaand water. Zo kan het zijn dat men een huisje of appartement heeft gehuurd waar water in de dakgoot blijft staan. Hierin gaan de muggen broeden en het gevaar dat er gestoken wordt is dan sterk aanwezig. Ook bloempotten waar water in blijft staan moeten verwijderd worden. Soms liggen er nog ergens half lege vaten waar een laag water in ligt. Zorg dat alles schoon en droog is om besmetting te voorkomen. Een vrouwelijke mug produceert n.l. 100 tot 200 eitjes. Deze komen in warme gebieden al uit in 2 dagen. De larven die slechts 8 millimeter lang zijn groeien in slechts een paar dagen uit tot volwassen muggen. Deze snelle levenscyclus maakt het moeilijk om het virus te bestrijden.

Wat doet de overheid

Het ministerie van gezondheid, natuur en milieu op Curaçao heeft een aantal maatregelen genomen:
  • Er zijn 55000 flyers verspreid om mensen te informeren hoe men kan helpen de besmetting te voorkomen
  • Er is op het eiland Curaçao een gratis informatielijn geopend met het nummer 9345
  • Er wordt preventief gespoten daar waar noodzakelijk
  • De lokale gemeenschap wordt geïnformeerd.
In Suriname probeert men met insecticide de woningen van besmette patiënten te bespuiten om de muggen te doden.

De behandeling van de ziekte

Om de ziekte vast te stellen is laboratoriumonderzoek nodig. De arts zal wat bloed afnemen. Als de ziekte is vastgesteld dan kan gestart worden met ontstekingsremmers en pijnstillers. Hierbij denken we aan Ibuprofen of paracetamol. Er is geen vaccin beschikbaar tegen deze ziekte. Wel wordt er zowel in Frankrijk als in Amerika onderzoek gedaan om te komen tot de ontwikkeling van een vaccin.

Is het veilig om het Caribisch gebied te bezoeken

Het RIVM geeft aan dat het bezoeken van het Caribisch gebied goed mogelijk is indien men de juiste maatregelen in acht neemt. Hierbij geldt natuurlijk: Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Tevens is het belangrijk om de berichtgeving over de chikungunya mug en de epidemie in de gaten te houden.

Aedes mug

Naast de ziekte chikungunya wordt de Aedesmug ook in verband gebracht met het Zika-virus dat erg actief is in Zuid-Amerika. Er zijn grootschalige acties om de muggen te bestrijden. Vooral in Brazilië worden jonge vrouwen geadviseerd om niet zwanger te worden omdat er bij besmetting kans bestaat op hersenafwijkingen bij de geboorte.

Verspreiding naar andere gebieden

In 2018 heeft de ziekte zich verspreid over Afrika, Azië, Centraal- en Zuid-Amerika. Ook de landen in en om de Indische Oceaan hebben te maken gekregen met de chikungunyamug. In Europa heeft men te maken met patiënten die terugkomen uit bovenstaande gebieden en de besmetting hebben opgelopen.
Gerelateerde artikelen
Chikungunya-virus: symptomen, oorzaak en behandelingChikungunya-virus: symptomen, oorzaak en behandelingChikungunya is een virale ziekte die door geïnfecteerde muggen wordt overgedragen op de mens. Het veroorzaakt koorts en…
Chikungunya  Knokkelkoorts en Sint Maartennieuws uitgelichtChikungunya Knokkelkoorts en Sint MaartenSint Maarten, het eiland in de Caraïbische Zee, is deels Nederland en deels Frans (Saint Martin). Het is een van de Klei…
Chikungunya: Virale infectie met koorts en gewrichtspijnChikungunya: Virale infectie met koorts en gewrichtspijnChikungunya is een virale infectieziekte die vooral in Azië en Afrika voorkomt, maar ook in andere continenten aanwezig…
CMV-virus: De oorzaken en symptomenHet cytomegalievirus of CMV is een virus dat behoort tot de groep van herpesvirussen. CMV is zeer besmettelijk en naar s…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WikiImages, Pixabay
  • www.puuropreis.nl/home/nieuws/12792
  • http://nos.nl/artikel/2009257-rivm-waarschuwt-voor-chikungunya-virus.html
  • RIVM/chikungunya
  • http://nostisia.com/curacao/lokal/20661-informatiebericht-nav-chikungunya-mug-in-caribisch-gebied

Reageer op het artikel "Caribisch gebied; Pas op voor mug met Chikungunya-virus"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 13-12-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!