InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slijm bij ontlasting: oorzaken van slijm bij de ontlasting

Slijm bij ontlasting: oorzaken van slijm bij de ontlasting

Slijm bij ontlasting: oorzaken van slijm bij de ontlasting Wit slijm bij ontlasting, wat zijn de mogelijke oorzaken van slijm bij de ontlasting? Een beetje wit slijm bij de poep is normaal. Veel mensen vinden het verontrustend als ze een kleine hoeveelheid slijm (helder, wit of geel slijm met de consistentie van gelei) bij de ontlasting aantreffen, maar meestal is er niets aan de hand. Ontlasting bevat normaal gesproken een kleine hoeveelheid slijm, wat afkomstig is van het slijmvlies van de darmen. Als er echter meer slijm op of bij de ontlasting zit dan normaal, dan kan dat een teken zijn dat de darm is geïrriteerd. Dit kan wijzen op verschillende onderliggende darmaandoeningen of -klachten. Meestal onschuldig, soms ernstig. Als je regelmatig last hebt van slijm bij de ontlasting, wanneer er veel slijm bij je ontlasting aanwezig is of wanneer er sprake is van bloederig slijm bij ontlasting (te herkennen als bruin-oranje gekleurd slijm bij de ontlasting), is het verstandig dit te bespreken met je huisarts.

Oorzaken van slijm bij ontlasting

Slijm bij de ontlasting

Obstipatie / Bron: Istock.com/herjuaObstipatie / Bron: Istock.com/herjua
Of je nu een man, vrouw of een kind bent: ontlasting bevat normaliter een kleine hoeveelheid wit slijm. Dit is afkomstig van het slijmvlies van de darmen. Dit is heel normaal en niet iets om je zorgen over te maken. Als er echter meer slijm op of bij de ontlasting aanwezig is dan normaal het geval is, dan kan dat wijzen op een geïrriteerde darm wat door verschillende darmaandoeningen of -klachten kan worden veroorzaakt. Slijm bij de ontlasting kan optreden bij diverse intestinale infecties die ernstige diarree veroorzaken. Bij de ziekte van Crohn, colitis ulcerosa, maar ook kanker, kan slijm bij de ontlasting gepaard gaan met bloed bij de ontlasting, diarree, obstipatie, buikpijn en andere klachten. Wanneer deze klachten zich voordoen, is het verstandig de huisarts te raadplegen.

Aambeien

Vele mensen hebben in meer of mindere mate last van aambeien (hemorroïden), welke ontstaan door verwijding van de anders in de endeldarm en rond de anus. Vaak wordt een onderscheid gemaakt tussen inwendige en uitwendige aambeien. Aambeien worden geassocieerd met zittend werk, bepaalde voedingsgewoonten en verstopping (obstipatie) waardoor je veel perst tijdens de stoelgang. Symptomen die zich kunnen voordoen zijn onder meer het aantreffen van vers (helderrood) bloed op het toiletpapier of in het toilet of op de ontlasting na de stoelgang, zichtbare zwelling rond de anus, afscheiding van slijm, gevoel van branderigheid, irritatie en jeuk en een oncomfortabel drukkend gevoel.

Slijm bij ontlasting door aambeien tijdens zwangerschap

Tijdens de zwangerschap zijn aambeien een veelvoorkomend probleem. Dit komt onder meer doordat de groeiende baarmoeder voor meer en meer druk in de buikholte zorgt, waardoor de druk op de bloedvaten toeneemt. Voorts kan ook de gewijzigde hormoonhuishouding bij zwangere vrouwen een belangrijke rol spelen bij het ontstaan van aambeien. Tenslotte hebben zwangere vrouwen een grotere kans op verstopping. Door harde ontlasting en langdurig persen kan een beschadiging ontstaan van de bloedvaatjes in de uitgang van de anus, wat aanleiding kan geven tot aambeien.

N.B.: Overmatige slijmproductie van het anusslijmvlies hoeft niet alleen op aambeien te wijzen, maar kan ook veroorzaakt worden door een seksueel overdraagbare aandoening (soa) of kruidig eten.

Vermoeidheid / Bron: Istock.com/BartekSzewczykVermoeidheid / Bron: Istock.com/BartekSzewczyk

Colitis ulcerosa

Colitis ulcerosa duidt op een chronische, regelmatig terugkerende ontsteking van de dikke darm, waarbij het slijmvlies van de dikke darm is ontstoken en zich kleine zweren vormen. Deze zweren bloeden en kunnen ook pus en slijm produceren, waardoor je last krijgt van diarree gepaard met bloed en slijm. Bij zwaardere aanvallen van colitis ulcerosa kan je ook bloed en slijm uitscheiden zonder ontlasting. Andere klachten die kunnen optreden zijn buikpijn met soms hevige buikkrampen, waarbij je buik ook opzwelt, moeite met het ophouden van de ontlasting, verlies van eetlust en soms daardoor gewichtsverlies, koorts en algehele malaise en vermoeidheid.

Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)

Bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS) kan de slijmproductie van het slijmvlies van de ingewanden ook verhoogd zijn. Dit slijm wordt vervolgens met de ontlasting geloosd. Slijm wordt vaker geassocieerd met diarree-predominant prikkelbare darm syndroom dan met obstipatie-predominant prikkelbare darm syndroom of een afwisselend darmpatroon (diarree en obstipatie). Symptomen van prikkelbare darm syndroom zijn:
  • Veranderingen in de stoelgang.
  • Pijn in de onderbuik en een opgeblazen gevoel.
  • Gasvorming en winderigheid.
  • Slijm bij de ontlasting.

Ziekte van Crohn

De ziekte van Crohn is een chronische ontstekingsziekte van het spijsverteringskanaal, waarbij ontstekingen optreden van mond tot anus, maar voorkeurslocatie is de dunne en dikke darm en dan vooral de overgang van de dunne darm naar de dikke darm. Slijm in de ontlasting komt soms voor zij de ziekte van Crohn. Wanneer slijm wordt gezien in de ontlasting van een persoon met de ziekte van Crohn, dan kan dat duiden op de ontwikkeling van een fistel.

Bacteriële infecties

Bacteriële infecties, zoals die van Campylobacter, Salmonella, Shigella en Yersinia kunnen ook slijm in de ontlasting veroorzaken. Vooral de Campylobacter-bacterie en de Salmonella-bacterie kunnen een buikgriep veroorzaken. De meeste voedselvergiftigingen ontstaan door één van de vele Salmonella-bacteriën, welke vooral voorkomen in rauw vlees, eieren, rauwe melk en melkproducten, vis en garnalen. Een bacteriële infectie kan ook symptomen van diarree, koorts en buikkrampen veroorzaken. Sommige bacteriële infecties verdwijnen spontaan, zonder behandeling, maar sommige gevallen zijn dermate ernstig dat behandeling is vereist met antibiotica.

Darmobstructie

Een darmobstructie wordt geassocieerd met symptomen van obstipatie, hevige (buik)krampen, gebrek aan eetlust, abdominale distensie of een gevoel van opzetten van de buik en braken, alsmede de passage van slijm. De darm kan bijvoorbeeld afgesloten zijn door littekenweefsel (verklevingen), een gezwel in de darm of door een kronkel in de darm.

Endeldarmontsteking (proctitis)

De endeldarm is het laatste deel van het spijsverteringskanaal, het heeft een lengte van 12 centimeter en wordt afgesloten door de anus. Een endeldarmontsteking kan allerlei oorzaken hebben, maar bij de meerderheid van de gevallen is de oorzaak onbekend. De symptomen van een endeldarmontsteking zijn:
  • Een plotseling hevige aandrang voor ontlasting, waarbij het vaak moeilijk is de ontlasting tegen te houden en op tijd het toilet te bereiken. Dit kan meerdere keren per dag plaatsvinden.
  • Loze aandrang: wel aandrang, geen ontlasting.
  • Vaak is er bloed, slijm en pus bij de ontlasting.
  • Pijnlijke stoelgang.

Dikkedarmkanker

Kanker van de dikke darm komt vaak voor. Vaak krijg je bij dikkedarmkanker last van blijvende veranderingen in het ontlastingspatroon of veranderingen in soort ontlasting (diarree of obstipatie) en de ontlasting kan potloodvormig zijn ten gevolge van de vernauwing. Ook kun je buikpijn of andere aanhoudende ongemakken in de buik krijgen, zoals krampende pijnen of een opgeblazen gevoel. Bloed en/of slijm bij de ontlasting komt ook vaak voor, evenals loze aandrang, onverklaarbaar gewichtsverlies en vermoeidheid en duizeligheid bij chronisch bloedverlies.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slijm bij de ontlasting, wat te doen?Slijm bij de ontlasting, wat te doen?Slijm bij de ontlasting is een symptoom dat mensen zorgen baart. Is dit ook nodig? Vaak denken mensen dat het een voorbo…
Afscheiding bij ontlasting: rood en geel slijmAfscheiding bij ontlasting: rood en geel slijmAfscheiding bij de ontlasting is in veel gevallen onschuldig en geen reden tot paniek. Het is een natuurlijk proces om d…
Last van taai slijm? Flutter is alternatief voor FluimucilLast van taai slijm? Flutter is alternatief voor FluimucilBijna iedereen moet af en toe wel eens slijm ophoesten, dat uit de longen afkomstig is. Zeker mensen met COPD hebben daa…
Zwanger worden en vruchtbaar slijmZwanger worden en vruchtbaar slijmJe wilt zwanger worden. Maar wanneer weet je nou wanneer je op je meest vruchtbaar bent en dus ook de meeste kans hebt o…
Bloed bij ontlasting hond en puppy: symptomen en oorzakenBloed bij ontlasting hond en puppy: symptomen en oorzakenBloed bij ontlasting hond en pup of puppy. Voor de eigenaar van een hond kan het zien van bloed bij de ontlasting van zi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/monkeybusinessimages
  • Hans Koch & Peter van Druenen. Diagnosewijzer - 200 aandoeningen: symptomen, diagnose, behandeling. Terra Lannoo BV, Arnhem, 2009
  • www.voedselvergiftiging-buikgriep-symptomen.nl/1/voedselvergiftiging_symptomen_361109.html
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/herjua
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/BartekSzewczyk

Reageer op het artikel "Slijm bij ontlasting: oorzaken van slijm bij de ontlasting"

Reacties

Kimberley Pex, 21-07-2017 10:00 #2
Ehlaw, dat is darmslijmvlies dat loslaat. Ga naar een orthomoleculair therapeut, of laat in het ziekenhuis je ontlasting ontleden in t lab, parasieten, amoeben, schimmels, bacteriën enz. Ik had ook altijd slijmlaag loslating toen ik mn dikke darm nog had. Laat je nakijken via een internist voor t te laat is. Sterkte. ps Maar misschien is er in de afgelopen maanden al serieus naar gekeken. Hoop ik.

Ehlaw, 28-02-2017 20:53 #1
Ik heb al twee dagen last van klonk taai slijm. ik heb gevoel dat naar toilet moet, maar ik kan niet ik moet persen. de resultaat is klonken witte slijm. ik voel me opgeblazen in mijn buik en krampen.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 28-07-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ontlasting
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!