InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Buikpijn na eten: opgezette buik, diarree en (buik)kramp

Buikpijn na eten: opgezette buik, diarree en (buik)kramp

Buikpijn na eten: opgezette buik, diarree en (buik)kramp Buikpijn na het eten kan veroorzaakt worden door onder meer te veel of te vet eten, bedorven of besmet voedsel, door voedselovergevoeligheid of door een (chronische) darmstoornis. Maar ook pijn in organen, variërend van de maag, darmen, appendix, lever, galblaas, milt of alvleesklier, kan bijdragen tot pijn na het eten. We bespreken de meest voorkomende oorzaken van buikkramp of buikpijn na het eten. Als je regelmatig last hebt van pijn de buik na het eten, dan doe je er verstandig aan om je huisarts te raadplegen. Soms helpt het om eerst wat maatregelen te nemen als je vermoedt dat je buikpijn na het eten te maken heeft met overeten, te gekruid en pittig eten, te veel eten (overeten), of door het eten van gasvormende voedingsmiddelen waar je een opgeblazen buik van krijgt.

Buikpijn na eten: oorzaken

Buikpijn door teveel eten

Veel mensen klagen over spijsverteringsproblemen nadat ze van een copieuze maaltijd hebben genoten. Wanneer je te veel eet of te snel eet, kun je last van buikpijn krijgen of een zwaar gevoel op de maag. Dit is een signaal van je lichaam dat je moet stoppen met eten, omdat het genoeg heeft gehad. Door overdadig te eten kun je ook een opgeblazen gevoel krijgen.

Te vet eten

Niet alleen na te snel of te veel eten kun je klachten krijgen, maar ook door te vet eten kan bijvoorbeeld buikpijn, misselijkheid of een vol gevoel ontstaan. Vermijd daarom grote, zware maaltijden en erg vet eten. Je kunt beter kleine, licht verteerbare maaltijden verspreid over de dag nemen.

Knoflook kan gasvorming veroorzaken / Bron: Istock.com/MallivanKnoflook kan gasvorming veroorzaken / Bron: Istock.com/Mallivan

Veel drinken tijdens het eten

Het drinken van veel water, (verse) vruchtensappen, (koolzuurhoudende) frisdranken of andere dranken na of tijdens het eten, kan ook spijsverteringsklachten geven. Door te drinken tijdens de maaltijd verdun je het maagzuur, met als gevolg dat het voedsel slecht verteerd in de darmen terechtkomt en niet goed opgenomen wordt. De voedselbrij gaat gisten waardoor winderigheid en buikkrampen kunnen ontstaan.

Voeding die gasvorming veroorzaakt

Darmkrampen ontstaan vaak na voeding die gasvorming veroorzaakt, zoals koolsoorten (behalve bloemkool en broccoli), paprika, peulvruchten, prei, ui, bonen, noten, knoflook en pittig gekruid eten. Maar ook producten met veel suiker (zoals snoep en koek) of sorbitol (zoetstof), kan buikkramp veroorzaken.
Buikpijn na eten door pepers / Bron: Holbox/Shutterstock.comBuikpijn na eten door pepers / Bron: Holbox/Shutterstock.com

Pijn in de buik na het eten door pittig en gekruid eten

Pittige gerechten, zoals onder meer bekend in de Mexicaanse of Aziatische keuken, kunnen leiden tot buikpijn na het eten. Veel van de kruiden die vaak gebruikt worden in de moderne keuken bevatten de chemische stof capsaïcine, die maagklachten kan veroorzaken.

Bijna alle soorten pepers bevatten deze stof, van jalapeño pepers tot Spaanse peper. Capsaïcine wordt ook aangetroffen in chilipoeder, sauzen zoals Tabasco (een pepersaus), sambal en salsasaus. Capsaïcine is de stof die verantwoordelijk is voor de hete smaak van Spaanse pepersmaak; bij gewone peper is dat piperine.

Voedselovergevoeligheid

Voedselovergevoeligheid verwijst naar overgevoeligheidsreacties op voedsel, zoals voedselallergie en voedselintolerantie. Hierdoor verdraag je bepaalde voedingsmiddelen niet die veel andere mensen wel verdragen. Je kunt daardoor onder meer last krijgen van je darmen. Wanneer je klachten krijgt na een maaltijd, is het handig om op te schrijven wat je hebt gegeten. Op deze manier kun je erachter komen welk voedsel de klachten uitlokt.

Overkoepelende term

Voedselovergevoeligheid is volgens het Voedingscentrum de overkoepelende term voor overgevoeligheidsreacties op voedsel zoals voedselallergie en niet-allergische voedselovergevoeligheid oftewel voedselintolerantie. Bij voedselovergevoeligheid voor lactose (suiker die van nature alleen in melkproducten voorkomt) en voedselovergevoeligheid voor gluten (bekend als 'coeliakie') komen darmklachten voor. Bij voedselallergie kunnen ook maag- of darmklachten voorkomen, evenals andere klachten.

Buikpijn na het eten door zuurbranden

Zuurbranden of brandend maagzuur verwijst naar het terugstromen van de zure maaginhoud in de slokdarm. Dit veroorzaakt brandende pijn achter het borstbeen of in de bovenbuik, alsook een brandend gevoel of zurige smaak achter in de keel of mond en je hebt last van veelvuldig opboeren.

Lichaamsbeweging zet je dikke darm aan tot bewegen / Bron: Istock.com/michaeljungLichaamsbeweging zet je dikke darm aan tot bewegen / Bron: Istock.com/michaeljung

Buikpijn na de maaltijd door obstipatie

Bij obstipatie (verstopping) blijft de ontlasting te lang in de dikke darm. Hierdoor krijg je last van een uitblijvende, harde, pijnlijke of trage ontlasting. Een verstopping van enkele dagen is weliswaar vervelend, maar niet ongewoon of verontrustend. Obstipatie is een klacht die verschillende oorzaken kan hebben, zoals gebrek aan lichaamsbeweging, te weinig drinken en/of te weinig vezels in het voedsel. Veelal kun je obstipatie voorkomen en verhelpen door aanpassing van je leefstijl, dat wil zeggen:
  • voldoende lichaamsbeweging;
  • een vezelrijk dieet; en
  • voldoende vochtinname.

Prikkelbare darmsyndroom: opgezette buik, diarree en (buik)krampen

Het prikkelbare darmsyndroom (PDS) is een chronische darmaandoening, waarvan de precieze oorzaak nog niet bekend is. Het is een veelvoorkomende aandoening, die buikpijn en/of buikkrampen, vaak in de onderbuik of rond de navel, veroorzaakt. Ook heb je last van een opgeblazen gevoel. Het kan zijn dat de klachten verminderen of juist verergeren na het eten of na de ontlasting.

Buikpijn na eten door voedselvergiftiging

Bij krampende buikpijn, welke door de hele buik gevoeld kan worden, met braken en diarree is er vaak sprake van voedselvergiftiging. Meestal ontstaat een voedselvergiftiging door giftige stoffen in het voedsel, die vaak geproduceerd worden door bacteriën of schimmels. Klachten als buikkrampen, misselijkheid, diarree of braken ontstaan meestal binnen 8 uur na de besmetting.

Buikpijn en andere klachten door buikgriep

Bij buikgriep krijg je vaak last van buikpijn met misselijkheid en diarree. Buikgriep wordt vaak veroorzaakt door virussen en bacteriën. In de meerderheid van de gevallen is het norovirus betrokken. Buikgriep is zeer besmettelijk. Een goede hygiëne kan buikgriepbesmettingen voorkómen.

Buikpijn na het eten door Pelvic Inflammatory Disease / Bron: Alila Medical Media/ShutterstockBuikpijn na het eten door Pelvic Inflammatory Disease / Bron: Alila Medical Media/Shutterstock

Pelvic Inflammatory Disease

Pelvic inflammatory disease (PID) is een infectie van de hoger gelegen voortplantingsorganen, waaronder de eierstokken, baarmoeder of eileiders. Deze ontsteking wordt veroorzaakt door een bacteriële infectie, die doorgaans wordt verkregen via geslachtsgemeenschap (een soa). Als je maag of darmen vol raken na het eten, kan het druk zetten op je ontstoken organen, waardoor er pijn ontstaat.

Pijn in de (rechter)bovenbuik door galstenen

Galstenen ontstaan meestal in de galblaas, maar er is weinig bekend over het ontstaan ervan. Galstenen kunnen zo klein zijn als zandkorrels of zo groot als een golfbal. Galstenen kunnen onder meer aanvallen van vage pijn, misselijkheid en een naar gevoel in de (rechter)bovenbuik veroorzaken, vooral na het eten van vet, bepaalde groenten, zoals koolsoorten, en ei of chocolade. Dus als je na een vetrijke maaltijd plotseling overvallen wordt door hevige pijnopstoten, dan kan dat wijzen op galstenen.

Pancreatitis (alvleesklierontsteking)

De alvleesklier speelt een rol bij de spijsvertering door spijsverteringssappen te produceren. Een chronische alvleesklierontsteking kenmerkt zich door hevige pijn in de bovenbuik ter hoogte van de maag, wat kan uitstralen naar de rug, de zij en de schouders. Bijkomende klachten zijn misselijkheid en overgeven. Veelal nemen de klachten na een maaltijd toe.

Scherpe pijn de maag door een maagzweer

Ernstige maagpijn na het eten kan een symptoom van een maagzweer zijn. De gebruikelijke oorzaak is de Helicobacter pylori, een bacterie die in het slijmvlies van de maagwand kan leven. Deze taaie rakker kan in het zure milieu van de maag overleven. Gelukkig kan het goed worden behandeld met antibiotica. Raadpleeg je huisarts als je een scherpe pijn in de maag voelt na het eten.

Maagkanker geeft zelden pijnklachten

Maagkanker geeft in het beginstadium bijna nooit pijnklachten. In een later stadium kunnen één of meer van de volgende klachten ontstaan:
  • gewichtsverlies door minder eetlust en een afkeer van bepaald (vaak sterk ruikend) voedsel;
  • een pijnlijk gevoel in de maagstreek;
  • misselijkheid en een vol gevoel in de bovenbuik;
  • oprispingen en het opboeren van lucht;
  • zuurbranden: een branderig, drukkend of krampend gevoel achter het borstbeen;
  • eten wil niet zakken na de maaltijd;
  • vermoeidheid en duizeligheid (als gevolg van bloedarmoede door bloedverlies);
  • zwarte ontlasting door bloedverlies.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Darmkrampen: oorzaak en behandelingDarmkrampen: oorzaak en behandelingDarmkrampen maakt iedereen wel eens mee: vervelende pijnlijke krampen in de buik. De pijn is afkomstig van de darmen, di…
Homeopathie bij buikpijnHomeopathie bij buikpijnBuikpijn wordt voornamelijk veroorzaakt door het nuttigen van zwaar verteerbaar voedsel of door te veel voedsel eten. Oo…
Darmkramp: buikpijnDarmkramp: buikpijnDarmkramp of buikpijn: een rommelend gevoel in de darmen waarbij verkramping van de darmspieren optreedt. Meestal geeft…
Een maagzweer of gewoon buikpijn?Een maagzweer of gewoon buikpijn?Buikpijn is de meest gehoorde klacht, vooral kinderen klagen hier nog al eens van. De buik bestrijkt een groot gebied en…
Buikpijn bij kinderenBuikpijn bij kinderenBuikpijn bij kinderen is heel vervelend. Het kan veel verschillende oorzaken hebben zoals stress, diarree, maagzuur, con…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/PIKSEL
  • http://www.pijn-in-onderbuik-links-rechts.nl/1/buikpijn_na_eten_407959.html
  • http://www.md-health.com/Stomach-Pain-After-Eating.html
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/voedselovergevoeligheid.aspx
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/winderigheid.aspx
  • http://www.thuisarts.nl/buikpijn/ik-wil-oorzaak-van-buikpijn-achterhalen
  • http://www.abcgezondheid.nl/nl/news/de_symptomen_van_een_moeilijke_spijsvertering/
  • http://www.mlds.nl/ziekten/94/alvleesklierontsteking-chronische/
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/Mallivan
  • Afbeelding bron 2: Holbox/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/michaeljung
  • Afbeelding bron 4: Alila Medical Media/Shutterstock

Reageer op het artikel "Buikpijn na eten: opgezette buik, diarree en (buik)kramp"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 03-04-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in onderbuik
Medische informatie…
Schrijf mee!