InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Burn-out behandelen via een dialoog werknemer-werkgever

Burn-out behandelen via een dialoog werknemer-werkgever

Burn-out behandelen via een dialoog werknemer-werkgever Blijf je ook al eens langer op kantoor hangen dan nodig is? Doe je liever nog wat extra werk na de uren? Mogelijk ga je in dat geval teveel op in je werk en loop je op lange termijn de kans op een burn-out. Burn-out treft vooral mensen die voortdurend standby zijn en moeilijk afstand kunnen nemen van hun werk. Je steekt jarenlang al je energie in je werk maar op een keer is het "op". Bij burn-out kan een dialoog tussen werknemer en werkgever soms tot positieve resultaten leiden. Ook supplementen met Rhodiola kunnen effectief zijn tegen burn-out. Hoe kan je burn-out laten behandelen?

Burn-out als welvaartsziekte

Het burn-outsyndroom is een aandoening die sinds de eenentwintigste eeuw aan een opmars bezig is. Burn-out is een geheel van symptomen die allemaal te maken hebben met dezelfde oorzaken. Oorzaken van burn-out worden doorgaans gezocht in de toenemende stress van deze tijd, de verwachtingen waaraan we geacht worden te voldoen en het drang naar geluk en perfectie in onze welvaartsmaatschappij. Bovendien gaat het stijgend aantal gevallen van burn-out parallel met de pijlsnelle technologische vooruitgang.

Op een keer is het "op"

Die vooruitgang op het vlak van technologie maakt dat we voortdurend beschikbaar kunnen zijn, en in sommige gevallen ook moéten zijn. En daar knijpt vaak het schoentje. Mensen met een grote verantwoordelijkheid op hun werk, zoals bijvoorbeeld CEO 's, managers of dokters zijn constant standby via hun smartphone om toch maar op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen op hun onderneming, dokterspraktijk of ziekenhuis. Dat vergt veel energie en kracht die je nauwelijks uit je lichaam voelt verdwijnen, zodat je op een keer plots voor voldongen feiten komt te staan, wanneer "het op is".

Geen fut meer

In dat geval heb je gewoon geen energie meer om nog te gaan werken, laat staan je te concentreren op je taken of om leiding te geven. Je voelt je als een leeggelopen ballon en er zit niks anders op dan rust te nemen. En dat is voor sommige mensen extra moeilijk, vermits ze het gevoel hebben onmisbaar te zijn. Kunnen de collega's wel zonder jou? Loopt alles niet in het honderd als je rust neemt? Dat zijn de zorgen die iemand met burn-out kwellen in rusttoestand. Tegelijk kunnen er symptomen optreden zoals: gebrek aan interesse, slaapstoornissen (of juist heel veel slapen), faalangst, vermoeidheid en lusteloosheid.

Burn-out: wie?

Men gaat ervan uit dat burn-out vooral mensen treft die moeilijk afstand kunnen nemen van hun werk. Na de kantooruren nog lang blijven hangen om extra werk te verrichten, onafgewerkte dossiers mee naar huis nemen in 't weekend: het zijn typische dingen die mensen met burn-out lange tijd gewoon waren te doen. Men heeft het soms ook wel over workaholics of werkverslaafden. Ze gaan volledig op in hun werk zonder te beseffen dat het ook wel eens teveel van het goede kan zijn. Ook zijn het vaak mensen in de zorgsector, zoals verpleegsters en dokters, die een sterke emotionele betrokkenheid hebben met hun beroep en met de mensen die ze verzorgen.

Burn-out behandelen

Behandeling van burn-out is niet zo makkelijk. Vaak wordt mensen met burn-out gewoon aangeraden om alles "uit te zieken" en enkele maanden ziekteverlof te nemen. Soms wordt er aan een cursus mindfulness deelgenomen om de burn-out in perspectief te plaatsen en de batterijen weer op te laden. Afhankelijk van bijkomende symptomen kan er dan medicatie voorgeschreven worden, eventueel aangevuld met psychotherapie.

Dialoog werkgever-werknemer

Maar een factor die vaak wordt onderschat is de relatie van werkgever tot werknemer. Met je baas praten over wat je overkomt, wat de oorzaken zijn, en wat jullie er samen aan kunnen doen: dat zijn zeker dingen die op een constructieve wijze kunnen besproken worden in het licht van de analyse van je burn-out. Als je baas het goed met je meent zal hij er alles aan doen om je niet te verliezen en alles in het werk stellen dat je je in de toekomst beter kan voelen op het werk. Dit kan onder meer door:
  • parttime werken
  • flexibelere werkuren
  • leiderschap delegeren
  • vlotter communiceren (eerlijker en realistischer zijn over de uitvoering van taken)
  • de zogenaamde "workload" verminderen
  • vaker vrije dagen opnemen

Burn-out: een fundamenteler probleem?

Is het toevallig dat zo een groot aantal mensen de kans loopt op een burn-out? Zijn we als samenleving teveel in de richting van het adagio "Leven om te werken" in plaats van "Werken om te leven" aan het evolueren? Door de maatschappelijke nadruk op economische groei, een succesvolle loopbaan en materiële welstand lijken we in een maalstroom terechtgekomen waarin zelfs het meeste nog niet voldoende is, waarin het nooit genoeg zal zijn. Stress, werkdruk en hoge verwachtingen zijn daarvan het gevolg, wat de kans op burn-out alleen maar vergroot. Misschien moet de maatschappij zich de vraag stellen of het tempo een beetje lager kan. Want de psychische gezondheidsproblemen en het daaruit volgend medicijnengebruik blijven maar toenemen.

Supplementen voor meer energie

Burn-out heeft onder meer te maken met chronische vermoeidheid en gebrek aan energie, wat gedeeltelijk kan opgevangen worden met voedingssupplementen. Supplementen voor meer energie kunnen de gevolgen van burn-out indammen en je weerstand vergroten. Op het vlak van burn-out heeft in het bijzonder Rhodiola rosea al tot positieve resultaten geleid. Een voorbeeld van dit soort voedingssupplementen is Lucovitaal Rhodiola. Het extract van de Rhodiola rosea wortel geeft in combinatie met vitamine B en C een extra steun om je te wapenen tegen burn-out.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het voorkomen van een burn-outHet voorkomen van een burn-outEen burn-out is gemakkelijk te voorkomen, er zijn vaak maar een aantal zaken nodig om er voor te zorgen dat je niet uitg…
Wat is een burn-out?Wat is een burn-out?Burn-Out is een term die bedoeld wordt voor mensen die het gevoel hebben opgebrand te zijn. Waar een burn-out precies va…
Wat te doen bij een burn-out?Wat te doen bij een burn-out?Misschien ken je wel mensen in je omgeving die een burn-out hebben of heb je het zelf. Als je een burn-out hebt ben je m…
Blijf aan de slag bij burn-out en overspannenheidBlijf aan de slag bij burn-out en overspannenheidNaar schatting zitten ca. 300.000 werknemers thuis als gevolg van stress, burn-out of andere klachten van psychische aar…
Bronnen en referenties
  • http://www.express.be/business/nl/hr/een-op-drie-vlamingen-loopt-groot-risico-op-burnout/210225.htm
  • BODYTALK magazine, december 2014, p. 36-38
  • http://www.educatie-atrium-innovations.nl/upload/File/Artikelen/stress_overspannenheid.pdf (bronnen geraadpleegd op 02/06/2016).

Reageer op het artikel "Burn-out behandelen via een dialoog werknemer-werkgever"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 08-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Burn-out behandelen
Medische informatie…
Schrijf mee!