InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Branderige tong: symptomen en oorzaak van tongbranden

Branderige tong: symptomen en oorzaak van tongbranden

Branderige tong: symptomen en oorzaak van tongbranden Een branderige tong is een vervelende klacht. Het brandende mond syndroom (BMS), ook wel mondbranden of 'burning mouth syndrome' genoemd, duidt op een chronische branderige pijn in de mond. Wanneer de klachten zich slechts beperken tot de tong, wordt van 'glossodynie' gesproken. Bij glossodynie is er een pijnlijk, branderig gevoel in de tong aanwezig, terwijl er niets te zien is aan de tong. Tongbranden is een onschuldige, doch zeer vervelende klacht, waar vooralsnog geen goede behandeling voor is. De huisarts kan je zo nodig verwijzen naar een keel-, neus- en oorarts (KNO-arts) of internist voor verder onderzoek.

Tongbranden

Tongbranden symptomen

Bij tongbranden heb je last van een pijnlijk, branderig gevoel in de tong, terwijl er geen afwijkingen te zien zijn aan de tong. Er zijn geen zichtbare slijmvliesveranderingen zichtbaar. Tongbranden is een volkomen onschuldig verschijnsel en wijst niet op kanker. Wel is het een zeer vervelende klacht, die enorm storend is en ten koste kan gaan van je levensplezier. Meestal zijn de klachten 's ochtends afwezig en nemen ze in de loop van de dag toe. Vooral 's avonds kunnen de klachten zeer op de voorgrond treden. Vaak heeft iemand met tongbranden er iedere dag last van, soms gedurende vele maanden of jaren. Tongbranden komt altijd dubbelzijdig voor. Tongbranden wordt vooral gezien bij mensen tussen de veertig en zeventig jaar en het komt vaker voor bij vrouwen dan mannen.

Oorzaak van een branderige tong

De oorzaak is onbekend. Er wordt gesuggereerd dat het is gerelateerd aan problemen met sensorische- en smaakzenuwen van het perifere of centrale zenuwstelsel. Ook kan het ontstaan na tandheelkundige ingreep, zonder dat daar een goede verklaring voor gegeven kan worden. Wel blijkt dat deze groep patiënten vaak al veel tandheelkundige ingrepen hebben ondergaan. Soms wordt een psychische oorzaak verondersteld, onder meer gemaskeerde depressie.

Contactallergie voor tandpasta is ook mogelijk / Bron: Martin SulmanContactallergie voor tandpasta is ook mogelijk / Bron: Martin Sulman

Differentiële diagnose

Een branderige tong kan door bepaalde aandoeningen veroorzaakt worden:

Behandeling tongbranden

Doordat de oorzaak van tongbranden onbekend is, is er vooralsnog geen goede behandeling mogelijk. Er is tot nu toe geen bewezen effectieve behandelmethode beschikbaar voor deze vaak zeer vervelende klacht. Ook alternatieve geneeswijzen, zoals homeopathie en acupunctuur, geven geen significante en duurzame verbetering van de brandklachten. Wel is er bij veel mensen sprake van een spontaan verloop en verdwijnen de klachten op den duur uit zichzelf, ofschoon dat soms wel jaren kan duren. Soms kan neuropathische pijnmedicatie verlichting van de klachten geven. Recent onderzoek onder BMS-patiënten laat bij een aantal onderzochte mensen enige verbetering zien van de klachten bij gebruik van bepaalde antidepressiva en anxiolytica (angstremmers). Psychologische ondersteuning en ontspanningstherapie kunnen mogelijk helpen beter om te gaan met de klachten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Amanda Carden/Istock.com
  • http://www.healthguidance.org/entry/14965/1/Glossodynia--Causes-Symptoms-and-Treatment.html
  • http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/gtxt/Glossodynie.htm
  • http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/tongbranden-mondbranden-glossodynie.htm
  • https://www.thuisarts.nl/soa
  • Afbeelding bron 1: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Branderige tong: symptomen en oorzaak van tongbranden"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 20-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mondaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!