InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Mondbrand of brandendemondsyndroom (BMS): behandeling

Mondbrand of brandendemondsyndroom (BMS): behandeling

Mondbrand of brandendemondsyndroom (BMS): behandeling De meest opvallende symptomen van mondbrand zijn een branderig gevoel op de tong en een smaak van metaal in de mond. Dat vervelende gevoel in je mond kan samengaan met het gewaarworden van een droge, metaalachtige smaak. Mondbrand is een aandoening die vooral op latere leeftijd toeslaat, vanaf 40 à 50 jaar, en vooral vrouwen treft. Cruciaal is vooral om de juiste oorzaak van dit probleem te vinden. Die oorzaken kunnen erg uiteenlopend zijn, gaande van een schimmelinfectie tot diabetes of ijzertekort. Als het niet mogelijk is om met zekerheid te juiste oorzaak te bepalen spreekt men van het brandendemondsyndroom of BMS. Ter behandeling van BMS kunnen mondspoelmiddeltjes soelaas bieden, maar in sommige gevallen zijn medicijnen aangewezen, denk bijvoorbeeld aan amytriptilline of clonazepam. Wat kan je doen tegen mondbrand en het brandendemondsyndroom?

Wat is mondbrand?

Mondbrand is een medisch fenomeen waarbij je voortdurend een branderig gevoel in de mond hebt. Zowel op de tong als in de rest van de mondholte kan het gevoel van branderigheid optreden, dat vaak samengaat met een droge mond. Mondbranden komen vooral voor bij mensen ouder dan veertig jaar, zoals bijvoorbeeld vrouwen in de menopauze. Over het algemeen komt deze aandoening meer voor bij vrouwen dan bij mannen. Mannen hebben er meer last van vanaf de leeftijd van vijftig jaar.

"Brandendemondsyndroom" of BMS

Wanneer mondbrand het gevolg is van een aanwijsbare oorzaak, dan zal het verdwijnen wanneer deze oorzaak is opgelost. In dat geval spreken we van secundaire mondbrand. Wanneer daarentegen een hele reeks oorzaken kunnen worden uitgesloten en er geen zekerheid bestaat over de precieze oorzaak, spreekt men van het brandendemondsyndroom of BMS, in Engelse vaktermen Burning Mouth Syndrome genoemd.

Symptomen mondbrand

Het essentiële symptoom van mondbrand is een aanhoudend branderig gevoel op de tong, wat erg hinderlijk kan zijn. Ook in de slijmvliezen van de mondholte kan dit fenomeen irriteren. Vaak spreken patiënten van een bittere of scherpe smaak in de mond, die vaag doet denken aan metaal. Soms heb je het gevoel dat je je smaak kwijt bent bij het proeven van je eten. Mondbranden zijn doorgaans mild in de ochtend maar nemen qua intenstiteit toe tijdens de dag, om tot een pijnlijk hoogtepunt te komen in de avond.

Oorzaken mondbrand

Secundaire mondbrand

Eerst zal de arts een lijst afgaan met mogelijke oorzaken waarvan mondbrand het gevolg kan zijn. Van secundaire mondbrand is sprake wanneer een van de volgende oorzaken aan de basis van het probleem liggen:
  • schimmelinfectie in de mond
  • tongontsteking
  • medicijngebruik
  • diabetes
  • mondprothese
  • auto-immuunziekten
  • ijzertekort
  • vitaminentekort

Primaire mondbrand: BMS

Zijn die oorzaken niet van toepassing, dan zal men overgaan tot het kwalificeren van het probleem als brandendemondsyndroom of BMS. In dat geval - de primaire mondbrand - vermoedt men dat het om een soort van neuropathie of zenuwpijn gaat.

Behandeling mondbrand

Oorzaak wegwerken

Bij mondbrand wordt in de eerste plaats gezocht naar een duidelijke oorzaak. Wanneer die oorzaak - een ziekte of aandoening - wordt weggewerkt, dan verdwijnt ook mondbrand. De arts zal via anamnese en een onderzoek van de mondholte de juiste oorzaak van het probleem proberen te bepalen.

Medicijnen tegen BMS

Wanneer er geen duidelijke oorzaak is en er sprake is van het brandendemondsyndroom of BMS, dan zijn geneesmiddelen een mogelijke oplossing. Amytriptiline, nortriptiline en clonazepam behoren tot de mogelijkheden. Deze medicijnen hebben een invloed op sommige zenuwpijnen, wat effectief kan zijn vermits BMS vaak wordt beschouwd als een soort van zenuwpijn.

Mondspoelmiddeltjes

Naast medicijnen kunnen ook bepaalde middelen om de mond te spoelen gebruikt worden. Let er wel op dat bepaalde middelen om de mond te ontsmetten de mond kunnen uitdrogen, wat negatief kan zijn voor BMS. Mondspoelmiddelen met bijvoorbeeld zonnebloempitolie kunnen wel effectief zijn. Hierdoor kunnen de slijmvliezen van de mond beschermd worden tegen irritante prikkels. Sommige mensen met mondbrand hebben (tijdelijk) baat bij het laten smelten van ijsblokjes op de tong of bij het gebruiken van muntkauwgom.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Droge mond (xerostomie): oorzaak en behandelingDroge mond (xerostomie): oorzaak en behandelingHet droge mond syndroom (xerostomie) wordt gekenmerkt door een abnormale droogte van het mondslijmvlies (orale mucosa),…
Oorzaken, symptomen en behandeling van Syndroom van SjögrenOorzaken, symptomen en behandeling van Syndroom van SjögrenHet Syndroom van Sjögren is een auto-immuunziekte die wordt gekenmerkt door droge mond en ogen, verminderde algehele fit…
Tongontsteking: symptomen, diagnose, behandeling en oorzakenTongontsteking: symptomen, diagnose, behandeling en oorzakenEen ontstoken tong is een vervelende aandoening, doordat de tong flink opzwelt en glad en rood wordt. Deze infectie staa…
Glossitis (ontstoken tong): symptomen, oorzaak & behandelingGlossitis (ontstoken tong): symptomen, oorzaak & behandelingGlottitis is een ontstoken tong. Glottitis symptomen zijn een glad tongoppervlak en een gezwollen tong. De tongkleur is…
Pre Menopauze Signalen en SymptomenPre Menopauze Signalen en SymptomenWe spreken over de menopauze indien een vrouw gedurende een periode van 1 jaar geen menstruatie meer heeft gehad. Er zij…
Bronnen en referenties
  • http://www.mlds.nl/ziekten/65/mondbranden/
  • http://www.neuropathie.nu/overige/mondbranden.html
  • Tijdschrift BODYTALK, december 2014, p.16-17.
  • http://www.huidconsult.nl/portal/index.php/Huidziekten-A-Z/Huidziekten-L-t/m-O/Mondbranden-Burning-mouth-syndroom.html (bronnen geraadpleegd op 26/01/2016).

Reageer op het artikel "Mondbrand of brandendemondsyndroom (BMS): behandeling"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 06-02-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mondproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!