InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rugpijn voorkomen: 7 tips

Rugpijn voorkomen: 7 tips

Rugpijn voorkomen: 7 tips Niets zo vervelend als rugpijn die je niet zag aankomen. Rugpijn kan enorme pijn veroorzaken waardoor je gehinderd wordt in je dagelijkse activiteiten. Bij acute rugpijn is een behandeling met kinesitherapie en pijnstilling een mogelijkheid. Daarnaast zijn er heel wat mensen die het preventief kalmer aan moeten doen, om de rugspieren te ontlasten. Dit zijn personen die gevoelig zijn voor rugklachten en hier hun hele leven mee geconfronteerd zullen worden. Rugpijn voorkomen kan door je rugspieren te ontlasten.

Platte rust, maar niet te lang

Een lange platte bedrust is nefast voor soepele rugspieren, tenzij deze gedwongen bedrust wordt opgedragen door je huisarts. Tracht ervoor te zorgen dat je niet langer dan twee dagen in bed hoeft te vertoeven. Indien je toch langer in bed moet blijven, dan zorg je voor een maximale ondersteuning van je rugspieren. Door steeds in dezelfde houding te liggen, zullen je rugspieren immers enorm verstrammen en stijf aanvoelen.

Rugpijn voorkomen: ontspannen

Lage rugklachten ontstaan in vele gevallen door spanningen en stress op het werk. Stress zal zich namelijk heel snel richten op je rug- en nekspieren. Bij permanente stresssituaties zal je een andere lichaamshouding gaan aannemen, met als gevolg vervelende rugklachten. Tracht daarom in gespannen momenten toch voldoende ontspanning te zoeken. Op het werk kan je elk uurtje een korte wandeling maken naar de koffieautomaat of de waterkoeler. Af en toe een ontspannende massage om volledig te relaxen kan wonderen doen om lage rugklachten te vermijden.

Bron: Gratisography, PexelsBron: Gratisography, Pexels

Bewegen, bewegen, bewegen

Te lang in dezelfde houding blijven staan is nefast voor je rugspieren. Regelmatig bewegen is de sleutel tot slagen om rugpijn te voorkomen. Wandelen, fietsen en zwemmen, aan een ontspannend ritme, zijn de beste sporten om je rug niet al te zwaar te belasten. Door het sporten zal je rug beter doorbloed worden waardoor je minder last zal hebben van stramme en stijve spieren. Ook wanneer je effectief rugpijn hebt, is het van belang om af en toe te sporten. Iemand die regelmatig sport, zal bij rugpijn ook sneller van zijn of haar klachten verlost zijn. Twee keer in de week een half uurtje tot een uurtje bewegen kan al vele klachten voorkomen.

Een correcte lichaamshouding voorkomt rugklachten

Een rechte houding van je rug in al je dagelijkse activiteiten is van groot belang. Wees hiervoor alert bij het stappen, zitten of terwijl je naar de televisie kijkt vanuit je luie zetel. Op het werk kan je vragen naar een ergonomische bureaustoel. Belangrijk hierbij zijn een stevige steun in de onderrug. Bij zittend computerwerk moeten je ogen uitgeven op de bovenkant van je beeldscherm. Blijf ook niet te lang achter je beeldscherm zitten, maar neem de tijd om even rond te lopen. Liggen is beter dan zitten om je rugspieren niet te veel te belasten. Op deze manier neem je de druk weg van je ruggewervels.

Neem een correcte slaaphouding aan

Tijdens het slapen doe je er goed aan om je rug goed te ondersteunen. Je vertoeft namelijk gemiddeld een derde van een etmaal in je bed. Een reden te meer om heel veel belang te hechten aan een goede slaaphouding. Iemand die goed uitgeslapen is, zal wakker worden met een goed uitgeruste rug waardoor je dagelijkse activiteiten heel wat vlotter zullen gaan. De ideale houding om ‘s nachts te slapen is voor iedereen anders. Rugpijn voorkomen kan door een goed matras en een stevige lattenbodem aan te schaffen.

Maak werk van sterke rug- en buikspieren

Rugpijn kan voorkomen worden door een combinatie van rug- en buikspieren te trainen. Start deze sessies steeds onder deskundige begeleiding. Jouw begeleiding kan, aan de hand van je specifieke rugklachten, een pakket oefeningen samenstellen op maat. Naast rug -en buikspierversterkende oefeningen wordt ook vaak werk gemaakt van spierontspannende oefeningen. De ideale combinatie om rugklachten preventief te voorkomen.

Vrij op een “rugvriendelijke” manier

Het is alvast niet fijn om tijdens een stomende vrijpartij geblokkeerd te raken door vervelende rugpijn. Een goede vrijhouding is hierbij van essentieel belang. Bovendien kan de pijn dan nog eens verergeren bij het orgasme door het samentrekken van spieren. Een correcte vrijhouding (met rugvriendelijke standjes) belasten je rugspieren minder. Zorg ervoor dat je rug en bekken ondersteund zijn bij het vrijen. Indien je onderrug genoeg steun krijgt, dan zal de pijn niet zo erg voelbaar zijn. Een eenvoudig kussen of handdoek onder jezelf leggen, kan deze problemen al voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rugpijn: verkeerde houdingRugpijn: verkeerde houdingRugpijn heeft vaak als oorzaak een verkeerde houding. Ook andere oorzaken kunnen aan de grondslag liggen, maar hier gaan…
Rugpijn voorkomen en verzachtenRugpijn voorkomen en verzachtenRugpijn is een vervelende aandoening waar ongeveer 80% van alle Nederlanders regelmatig last van heeft. Gelukkig zijn er…
Paracetamol bij acute rugklachtenAustralische onderzoekers hebben geconcludeerd dat acute lage rugklachten niet worden verminderd door het slikken van pa…
Lage rugpijn (pijn aan onderrug): oorzaak en behandelingLage rugpijn (pijn aan onderrug): oorzaak en behandelingLage rugpijn (ook wel pijn aan onderrug genoemd) is een veelvoorkomende aandoening. Lage rugklachten zorgen voor veel be…
Bronnen en referenties
  • Gezondheid.be, http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=artperrub&t=153, 30 januari 2015
  • Lichaamsoefeningen.nl, http://www.lichaamsoefeningen.nl/fitness-oefeningen/rugspieroefeningen-en-rugspieren-trainen/, 30 januari 2015
  • Cm.be, http://www.cm.be/ziekte-en-behandeling/klachten-en-ziekten/rugpijn/index.jsp, 30 januari 2015
  • Wikipedia, http://nl.wikipedia.org/wiki/Rugpijn, 30 januari 2015
  • Afbeelding bron 1: Gratisography, Pexels
  • Afbeelding bron 2: PublicDomainPictures, Pixabay

Reageer op het artikel "Rugpijn voorkomen: 7 tips"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 09-10-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nuttige tips
Medische informatie…
Schrijf mee!