InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Is straling ook een oorzaak van de ziekte van Alzheimer?

Is straling ook een oorzaak van de ziekte van Alzheimer?

Is straling ook een oorzaak van de ziekte van Alzheimer? Help, ik ben vergeetachtig, ben ik dan dement aan het worden? Gebeurtenissen van de vorige week, weet ik niet meer, heb ik dan de ziekte van Alzheimer. Maar ik ben toch nog lang geen 65 jaar. Dement zijn is toch iets voor ouderen. Helaas blijkt dat steeds meer jongeren de ziekte van Alzheimer ontwikkelen. Vol in het leven zelf en voelen dat er iets mis is. Maar wat kan het zijn. De ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie. Vaak begint het sluipend en naarmate de ziekte vordert verliest iemand steeds meer vaardigheden. Is eiwitophoping in de hersenen misschien de oorzaak of mobiel gebruik.

Wat is dementie?

Dementie is geen diagnose, maar een syndroom. Dementie gaat gepaard met achteruitgang op cognitief gebied, met gedragsverandering en stemmingswisselingen. Het gevolg is een disfunctioneren in het dagelijks leven. Dementie is een verzamelnaam voor ruim vijftig ziektes. De meest voorkomende vorm van dementie is de ziekte van Alzheimer.

Hoeveel mensen hebben de ziekte van Alzheimer

In Nederland zijn in 2017 ruim 270.000 mensen met dementie, waarvan 12.000 mensen die jonger zijn dan 65 jaar. Naar schatting hebben 100.000 Nederlanders nog geen diagnose.

Oorzaak ziekte van Alzheimer

De meest geaccepteerde veronderstelling is dat Alzheimer mede veroorzaakt wordt doordat bepaalde eiwitten in de hersenen worden afgebroken, namelijk het eiwitfragment Beta-amyloïde. Dit is een fragment van het veel grotere APP-eiwit (Amyloid Precursor Proteïn, ofwel amyloïdvoorlopereiwit). De afbraakproducten van het eiwit vormen klonten in de hersenen (plaques). Een andere veronderstelling is de verstrengeling van het eiwit Tau tussen de cellen. Een belangrijk eiwit in de zenuwcellen dat, tússen de neutronen (zenuwcellen), een rol speelt (zenuwcellen) bij:
  • het in stand houden van de stevigheid van zenuwcellen en
  • het vervoer van voedingsstoffen door de cel.

Door onbekende oorzaak verandert en muteert de structuur van het Tau eiwit en kan niet meer bijdragen aan de stevigheid van zenuwcellen. Het gevolg is dat de communicatie tussen de zenuwcellen wordt aangetast en zenuwcellen zullen afsterven. Wanneer gemuteerde Tau eiwitten in elkaar draaien vormt dit het belangrijkste bestanddeel van neurofibrilaire tangles (knopen).

Alzheimer en mobiele telefoons

Volgens de onderzoekers brengt de non-ioniserende straling, schade toe aan het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor leren, geheugen en bewegen. Straling van mobiele telefonie, zendmasten, DECT telefoon, slimme meter en alles wat draadloos werkt, geeft een mogelijk risico op het feit dat de ziekte van Alzheimer aangewakkerd kan worden. Het onderzoek geeft aan dat draadloze apparaten de hersencellen bij ratten beschadigen. Professor Leif Salford zegt hierover: ” We hebben goede redenen om te geloven, dat wat er gebeurt in de hersenen van ratten, ook gebeurt bij de mens”.

Onderzoek

Professor Leif G. Salford, hoogleraar neurochirurgie en zijn collega’s hebben in 2003 een onderzoek verricht aan de universiteit van Lund in Zweden. De bedoeling was om te ontdekken wat de non-ioniserende straling doet met de hersenen. Rattenhersenen lijken veel op de hersenen van mensen wat betreft de neuronen (zenuwcellen) en de bloed-hersenbarrière. Het experiment is uitgevoerd met ratten tussen de 12 en 26 weken oud. Vijftig dagen werden de ratten twee uur per dag bestraald met straling, gelijk aan de straling van de mobiele telefoon. Na onderzoek onder de microscoop is de conclusie: veel dode hersencellen. Zenuwcellen die al gevoelig zijn voor de ziekte van Alzheimer, kunnen zo op jonge leeftijd al gestimuleerd worden.

Bloed-hersenbarrière verstoring door radiofrequente straling

Een onderzoek van Prof. Dr. Nesrin Seyhan (hoofd van de afdeling Biofysica en Bioelectromagnetics laboratorium aan de Gazi Universiteit in Ankara) en Bahriye Sirav (met onderzoekinteresses in de biofysica, elektromagnetisme, bio-electromagnetics, neurobiologie van leren en geheugen, neurofysica, radiation biology, stralingsbescherming, elektromagnetische velden en afscherming) wijst uit dat radiofrequente straling de doorlaatbaarheid verhoogt bij de bloed hersenbarrière bij mannelijke ratten. De blootstelling betrof de straling van de GSM 900 en 1800 Megahertz zendmasten.

Alzheimer en de bloed-hersenbarrière

Een andere studie, bekend gemaakt op 32 januari 2015 geeft bewijs dat er naast de amyloïde plaques en knopen van dode neutronen, nóg een oorzaak is voor het bijdragen aan de ziekte van Alzheimer, namelijk: lekkende bloedvaten. De studie is gedaan door Berislav Zlokovic, directeur van het Zilkha neurogenetische Institute aan de University of Southern California Los Angeles, en vele collega’s.

Het onderzoek

Zestig mensen met milde problemen betreffende het denken en het geheugen en mensen zonder problemen, ondergingen een MRI scan in een speciaal type MRI. Daarnaast werden de hersenen van overleden mensen met Alzheimer, met toestemming, gebruikt voor autopsie. De aandacht ging vooral naar de hippocampus. Een van de eerste hersengebieden welke betrokken is wanneer de ziekte van Alzheimer geconstateerd wordt. Het resultaat was dat de doorlaatbaarheid van de bloed-hersenbarrière (lekkende bloedvaten) meer dan 50% hoger is bij mensen met milde klachten in het denken en onthouden, dan bij mensen zonder verschijnselen van het denken en onthouden. Veel studies tonen aan dat zelfs lage niveau’s van straling zoals bij mobiele telefoons, Wifi en slimme meters de oorzaak kunnen zijn van een lekkende bloed-hersenbarrière.

Slaaptekort als risicofactor voor de ziekte van Alzheimer

3 juni 2014 staat te lezen in de krant dat onderzoekers van het Radboud UMC ontdekt hebben dat een chronisch slaaptekort de kans op de ziekte van Alzheimer verhoogt. Dat een normaal slaappatroon de hoeveelheid amyloïd-beta eiwit vermindert in het hersenvocht. Wakker liggen verstoort deze daling en kan ervoor zorgen dat de afbraakproducten van het eiwit plaques kunnen vormen in de hersenen.

Het onderzoek

De studie vindt plaats met 26 gezonde mannen tussen de veertig en zestig jaar, die een nacht verbleven in het Radboud. De ene helft mocht slapen en de andere helft moest wakker blijven. Tijdens de nacht werd de hersenactiviteit gemeten en hersenvocht afgenomen. Bij de helft die mocht slapen bleek de hoeveelheid amyloïd-beta te dalen en bij de andere helft bleef deze constant. Chronisch slaaptekort kan dus een risicofactor zijn voor het ontstaan van ziekte van Alzheimer. Chronisch slaaptekort wat de oorzaak vindt in de draadloze technologiën, die zo snel in een mensenleven zijn ingevoerd.

Alzheimer assistent

Om mensen met dementie en/of Alzheimer bij te staan, is de Alzheimer assistent in 2013 ontwikkeld. Een app voor smartphone, tablet en computer speciaal voor mensen die de zorg hebben voor een dementerend iemand. Een gratis app, ontwikkeld door Alzheimer Nederland. Natuurlijk kun je deze ook volgen door zo min mogelijk non-ioniserende straling in huis te halen. Een laptop of computer aan draad, zonder Wifi. Zolang niet duidelijk is wat de non-ioniserende straling geeft, is dit wel het verstandigst.

Lees verder

© 2015 - 2019 Rieja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Niet aangeboren hersenletsel als gevolg van stralingmijn kijk opNiet aangeboren hersenletsel als gevolg van stralingHersenletsel kunnen we indelen in niet aangeboren hersenletsel (NAH) en aangeboren hersenletsel. Artsen hebben het stand…
Wifi geeft een lekkende bloed-hersenbarrièreWifi geeft een lekkende bloed-hersenbarrièreDe hersenen hebben een grote behoefte aan zuurstof dat wordt aangevoerd door het bloed. Toch zijn het bloed en de hersen…
Slapen om je hersenen te beschermenSlapen om je hersenen te beschermenWat is de invloed van een goede nachtrust op de hersenen? Als je een EEG maakt van slapende personen blijkt dat de herse…
Pas op voor Electrosmog in en om uw huisPas op voor Electrosmog in en om uw huisElectrosmog of elektrosmog, wat we niet zien lijkt ons ook niet te deren, maar het tegendeel is waar. Elektromagnetische…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Berichten%20Nederland/8371/_slaaptekort_vergroot_risico_op_alzheimer_
  • http://www.alzheimer-nederland.nl/nieuws/onderzoek/2013/februari/we(e)tenschap-eiwitneerslagen-oorzaak-van-alzheimer.aspx
  • http://www.cell.com/neuron/abstract/S0896-6273(14)01141-6
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19811403
  • http://www.btsg.nl/infobulletin/dementie/plaques-en-tangles.html
  • www.npr.org/blogs/health/2015/01/23/379192151/leaky-blood-vessels-in-the-brain-may-lead-to-alzheimers
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Artikelen/9015/leaky_blood_vessels_in_the_brain_may_lead_to_alzheimer_s
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22047463?dopt=Abstract

Reageer op het artikel "Is straling ook een oorzaak van de ziekte van Alzheimer?"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 17-11-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Draadloos
Medische informatie…
Schrijf mee!