InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Evolutie in de ebola-epidemie na meer dan één jaar
nieuws uitgelicht

Evolutie in de ebola-epidemie na meer dan één jaar

Evolutie in de ebola-epidemie na meer dan één jaar In februari 2014 kreeg West-Afrika te kampen met de ergste ebola-epidemie tot nu toe. Vooral de landen Sierra Leone, Guinea en Liberia werden het zwaarst getroffen door de ebola-virus. Enige tijd later doken er ook ebola-patiënten op in andere werelddelen waaronder Europa. Deze patiënten waren hoofdzakelijk afkomstig uit de getroffen gebieden en het virus bleef in andere werelddelen tot op heden onder controle. Ondertussen werden veel inspanningen geleverd om de epidemie in West-Afrika te bestrijden. Daarom willen we even bekijken hoe het zit met de evolutie van de epidemie een jaar na de uitbraak. Zijn er ondertussen al behandelingsmethoden en wat zijn de verwachtingen?

Evolutie epidemie

Geen pandemie

Het risico dat de ebola-epidemie zich uitbreidt en een pandemie wordt, wordt beperkt door maatregelen die werden genomen om een verdere verspreiding van het virus te voorkomen. De prognoses van wereldwijde besmettingen zoals voorspeld in de media waren misschien voorbarige conclusies. Internationale inspanningen hebben tot heden geleidt tot positieve resultaten om de verspreiding van ebola zo veel mogelijk te beperken.

Einde noodtoestand Liberia en Congo ebolavrij

Half november 2014 werd de noodtoestand dat in augustus 2014 voor drie maanden in Liberia was uitgeroepen, beëindigd. Door de terugval van het aantal ebola-gevallen kregen de mensen hun bewegingsvrijheid terug. In dezelfde periode werd de Democratische Republiek Congo ebolavrij verklaard.

Daling aantal ebola-besmettingen

De WGO (Wereldgezondheidsorganisatie) houdt regelmatig het aantal besmettingen en het sterftecijfer bij. Op 2 november 2014 werden er 13.042 besmettingen en 4.922 doden geregistreerd. Op 4 januari 2014 was het al opgelopen tot 20.747 besmettingen en 8.235 doden.
Op donderdag 15 januari 2015 werd door het WGO een eerste daling van het aantal nieuwe gevallen van ebola in de drie West-Afrikaanse landen gemeld die het meest getroffen zijn door hemorragische koorts namelijk Sierra Leone, Guinea en Liberia. Het aantal nieuwe gevallen was het laagste sinds augustus 2014. In de week van 11 januari 2015 waren er in Guinea 42 nieuwe gevallen bijgekomen, in Sierra Leone 184 en in Liberia slechts 8. Die daling zou te danken zijn aan meer laboratoria en teams op het veld. Er werden ook meer inspanningen geleverd om beschikbare bedden te houden voor besmette personen. Op 2 februari 2015 konden dan ook de scholen en universiteiten die sinds juli 2014 gesloten waren, heropend worden.

Mali ebolavrij

Op zondag 18 januari 2015 maakte de Malinese regering en het hoofd van de VN-missie voor de strijd tegen ebola (UNIMEER) bekend, dat de ebola-uitbraak officieel geëindigd was in Mali. Het einde van de epidemie werd voor Mali dan ook verklaard door de Malinese minister van volksgezondheid Ousmane Koré. Sinds 6 december 2014 werden er geen andere gevallen van ebola bevestigd.

Stijging ebola-besmettingen

Ondanks veel positief nieuws in het begin van het jaar, meldde het WGO op woensdag 4 februari 2015 dat het aantal besmettingen in Guinea, Liberia en Sierra Leone in de laatste week van januari opnieuw gestegen was. Er werden tijdens die week 124 nieuwe gevallen gemeld. Op 6 februari 2015 was et sterftecijfer 9.004 ( cijfers WGO). Instructies voor veilige procedures voor de uitvaart en begrafenis van lichamen van dode patiënten worden moeilijk toegepast. Dit heeft soms dramatische gevolgen. In Guinea bijvoorbeeld leidde één begrafenis tot de besmetting van elf personen.

VS trekt soldaten terug

Als gevolg van de daling van de ebola-uitbraak in Liberia kondigde de VS op dinsdag 10 februari 2015 de terugtrekking van de soldaten uit West-Afrika. Volgens de WGO zou Liberia onder controle zijn. Er waren 2.800 soldaten ingezet, voornamelijk in Liberia maar ook in Senegal. Admiral Kirby verklaarde dat het materiaal en honderden soldaten wel aanwezig zullen blijven om de 10.000 burgers op het veld verder te ondersteunen en eventueel te helpen vechten tegen de terugkeer van de epidemie in de toekomst.

Factoren die de ebola overleving bepalen

Genetische factoren

Een onderzoek op muizen die uitgevoerd werd aan de universiteit van Washington, North Carolina en de National Institutes of Health, wijst uit dat genetische factoren een rol spelen bij de overleving van het ebola-virus. Bij de overlevende muizen werd er meer activiteit vastgesteld, in de genen die instaan voor het herstel van bloedvaten en de aanmaak van witte bloedcellen. Dit onderzoek kan nuttig zijn bij de aanmaak van een vaccin.

Virusvariant

De huidige ebola-epidemie maakt de meest dodelijke slachtoffers in aantal maar toch is de sterftegraad veel lager dan bij de vorige ebola-uitbraken. Met de huidige virusvariant schat de WGO dat 60% van de patiënten overlijdt, terwijl de vorige uitbraak 90% doden maakte. Dit wijst erop dat het niet om hetzelfde virusvariant gaat.

Virusmutatie sinds begin van de epidemie

Wetenschappers van het Instituut Pasteur in Frankrijk waarschuwen voor mutatie van het virus. Ebola is een RNA-virus met een grote mutatiegevoeligheid. Een gemuteerde virus kan minder dodelijk zijn maar kan zorgen voor meer besmettingen. Door de mutatie zijn er ook gevallen van besmettingen bekend die geen enkel symptoom vertonen. Het is dus belangrijk om de mutaties te blijven opvolgen en onderzoeken. Voorlopig zijn er geen enkele aanwijzingen dat het virus zich via de lucht zou verspreiden. Besmetting gebeurd nog steeds enkel via lichaamssappen.
Het Instituut Pasteur ontwikkelt momenteel twee vaccins die tegen het einde van het jaar zouden kunnen getest worden.

Positieve testen antiviraal Japans geneesmiddel

Een antiviraal Japans geneesmiddel (Favipiravir-Avigan), geproduceerd door een dochteronderneming van Fijifilm (Toyama), werd op 17 december aan 80 patiënten toegediend. De eerste voorlopige bevindingen zijn bemoedigend en tonen een effectiviteit voor de behandeling van het ebola-virus. Maar het geneesmiddel moet nog op een groter aantal patiënten getest worden om gevalideerd te worden. Het geneesmiddel is effectief wanneer de patiënten in een vroeg stadium aankomen en wanneer er een lage vermenigvuldigingsgraad is van het virus. Bij deze patiënten werd het sterftecijfer verlaagd tot 15% tegenover 30% zonder behandeling. Dit is een halvering van het sterftecijfer. Dit geneesmiddel is gefinancieerd door Frankrijk en de Europese Commissie. Deze informatie zal doorgegeven worden een de WGO op de conferentie in Seattle van 23-26 februari 2015.

Vaccins

Twee vaccins, Merck en GlaxoSmithKline (GKS), zijn klaar voor grootschalige testen in West-Afrika. De andere vaccins die nog in ontwikkeling zijn, zullen in principe tegen april 2015 en eind 2015 klaar zijn voor grootschalig onderzoek.
Er zullen drie strategieën uitgevoerd worden om de vaccins te testen. Liberia zal in drie groepen van 9.000 mensen ingedeeld worden. Een eerste groep zal het Merck vaccin krijgen, de tweede groep het GKS-vaccin en de laatste groep een placebo. In Sierra Leone zullen 6.000 mensen gevaccineerd worden, waarvan sommigen het vaccin eerder zal toegediend krijgen dan andere. Daarna zal gekeken worden welke groep het minste infecties vertoont. In Guinea zullen de vaccins volgens de nood toegediend worden. Eerst krijgen alle patiënten een vaccins, daarna de familie, dan buren enz. Volgens Professor Saliou helpt deze strategie niet om te oordelen over het percentage van werkzaamheid van het vaccin maar "de ernst van de ziekte rechtvaardigt de keuze." De eerste zending van vaccins (300 flacons) in de getroffen gebieden kwamen toe op 23 januari 2015 om op kleine schaal getest te worden.
Janssen (Johnson & Johnson) test eveneens een preventief ebola-vaccin onder leiding van de Oxford Vaccine Group van de Universiteit van Oxford op 72 vrijwilligers. Dit zal in april 2015 gebeuren. Later is het ook de bedoeling om het vaccin op grote schaal te testen.

Verwachtingen

Maandag 16 februari 2015 lieten de die West-Afrikaanse landen (Guinea, Liberia en Sierra Leone), weten dat ze binnen de 60 dagen streven naar een nul-reductie van het aantal nieuwe ebola-patiënten. Of dit streefdoel behaalt wordt, valt nog af te wachten. Op 12 februari 2015 stond het besmettingsaantal op 22.859 en het dodenaantal op 9.162 (cijfers WGO).

Lees verder

© 2015 - 2020 Oceane, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waar komt ebola vandaanEbola is een zeldzaam virus dat bij mensen en apen een ernstige afwijking in het bloed veroorzaakt, hierdoor ontstaan ve…
nieuws uitgelichtEbola: de feitenEbola blijft in de herfst 2014 in het nieuws komen en het sterftecijfer blijft maar toenemen. Bij veel mensen wordt de a…
Hoe voorkom je ebola?Hoe voorkom je ebola?Ebola, het komt steeds dichterbij. Begin 2014 is er een ebola-uitbraak in West-Afrika begonnen. Met de hoeveelheid mense…
Ebola virus: diagnose, symptomen, behandeling en prognoseEbola virus: diagnose, symptomen, behandeling en prognoseHet Ebola virus, voorheen beter bekend als Ebola hemorragische koorts, is een zeldzame en dodelijke ziekte die wordt ver…
Ebola en preventie in Belgiënieuws uitgelichtEbola en preventie in BelgiëEbola (genoemd naar de Ebola rivier in Congo) is een ernstige virusziekte die ontstaan is Afrika, maar sinds september 2…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: CDC Global Health, Flickr (CC BY-2.0)
  • www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2119741/2014/11/13/Liberia-heft-noodtoestand-op.dhtml
  • www.hln.be/hin/nl/960/Buitenland/article/detail/2121987/2014/11/15/Congo-verklaard zich-ebolavrij.dhtml
  • www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2183289/2015/01/15/Aantal-ebola-gevallen-drastisch-gedaald-in-drie-meest-getroffen-landen.dhtml
  • www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2186287/2015/01/19/Geen-ebola-epidemie-meer-in-Mali.dhtml
  • www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2191182/2015/01/22/Ebolacrsis-heeft-keerpunt-bereikt.dhtml
  • www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2206339/2015/02/04/Aantal-nieuwe-ebolagevallen-loopt-weer-op.dhtml
  • www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2192299/2015/01/23/Ebolavaccin-vanuit-België-naar-Liberia-vertrokken.dhtml
  • www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/2107996/2014/10/31/Genetische-factoren-bepalen-wie-ebola-overleeft.dhtml
  • www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/2198737/2015/01/23/Wetenschappers-waarschuwen-Ebolavirus-muteert.dhtml
  • www.lemonde.fr/planete/article/2015/02/06/l-espoir-d-un-traitement-efficace-contre-ebola_4571319_3244.html
  • www.lemonde.fr/planete/article/2015/02/05/ebola-les-tests-en-guinee-d-un-antiviral-nippon-sont-encourageants_457094_3244.html
  • Sante.lefigaro.fr/actualite/2015/01/15/23263/ebola-deux-vaccins-testes-grande-echelles
  • www.gva.be/cnt/dmf20150106_01459511/ebola-vaccin-Janssen-getest-op-mensen
  • Nos.nl/artikel/2019657-geen-nieuwe-ebola-gevallen-meer-over-60-dagen.html

Reageer op het artikel "Evolutie in de ebola-epidemie na meer dan één jaar"

Infoteur: Oceane
Laatste update: 03-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ebola
Schrijf mee!