InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rode tot paarse huidvlekken door angioma serpiginosum

Rode tot paarse huidvlekken door angioma serpiginosum

Rode tot paarse huidvlekken door angioma serpiginosum Angioma serpiginosum is een zeldzame en goedaardige huidaandoening, waarbij er kleine bloedvaten (capillairen) in de buurt van het huidoppervlak zichtbaar zijn. De oorzaak van angioma serpiginosum blijft onduidelijk, maar soms komt het familiair voor. De huidafwijkingen worden beduidend vaker bij vrouwen dan bij mannen gezien. In 80 procent van de gevallen treedt het op voor je twintigste levensjaar. Soms is het al aanwezig bij de geboorte.

Angioma serpiginosum

Wat is angioma serpiginosum?

Angioma serpiginosum is een zeldzame en goedaardige huidaandoening, waarbij er kleine bloedvaten (capillairen) in de buurt van het huidoppervlak zichtbaar zijn. Het presenteert zich als kleine rode tot raad-paarse stippen, gerangschikt in clusters, ringvormig of bandvorming. Serpiginosum betekent: 'in de vorm van een slang'. Er is geen sprake van bloeden, ontsteking of pigmentatie. De aandoening moet niet verward worden met een wijnvlek (naevus flammeus). Het begint vaak op (latere) kinderleeftijd of puberteit, maar het kan al bij de geboorte aanwezig zijn. Het komt aanzienlijk vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Wat zijn de tekenen en symptomen?

Angioma serpiginosum kan overal op het lichaam voorkomen, maar verschijnt meestal op de billen en benen. Het wordt zelden gezien op de slijmvliezen, handpalmen en voetzolen. De aandoening begint op jonge leeftijd met één of meerdere kleine laesies die groter worden gedurende een periode van maanden of jaren. Als een kind met angioma serpiginosum de puberteit bereikt, stopt meestal de groei van de huidafwijking en blijft het gedurende zijn verdere leven ongewijzigd. Het komt zelden voor dat de plekken in de loop der jaren geheel of gedeeltelijk verdwijnen.

Gedeeltelijk wegdrukbare plekken

Angioma serpiginosum bestaat uit oppervlakkige rood-paarse verwijde vaatjes tot 1 mm in doorsnede. Je treft ze meestal gegroepeerd aan op de onderste extremiteiten in een ringvormig of bandvormig patroon. De huidafwijkingen gaan niet gepaard met een ontsteking, bloeding of pigmentatie. Als je erop drukt met je vinger kan slechts gedeeltelijke lediging van de vaatjes bereikt worden. De rood-paarse vlekken zijn dus slechts gedeeltelijk wegdrukbaar in de huid. Dat is kenmerkend voor deze huidaandoening. De afwijking is volkomen onschuldig.

Differentiaaldiagnose

Vanwege de gelijkenis, moet angioma serpiginosum niet verward worden met:
  • Angiokeratoma corporis circumscriptum (naeviformis);
  • Capillaire malformaties of wijnvlekken;
  • Majocchi granuloma (T. rubrum), een schimmelinfectie van de haarfollikels met een granulomateuze ontsteking.

Hoe ontstaat angioma serpiginosum?

Het ontstaansmechanisme is niet bekend. Angioma serpiginosum komt slechts zelden familiair voor en het komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. De verhouding is 9:1.

Welke behandelingen zijn beschikbaar?

Angioma serpiginosum is een onschuldige aandoening die in principe geen medische behandeling behoeft. Behandeling met een vasculaire laser kan worden uitgevoerd om cosmetische redenen.

Wat kun je er zelf aan doen?

Er zijn geen maatregelen bekend die het beloop van de aandoening kunnen beïnvloeden. Je kunt er zelf dus niets aan doen.

Wat is de prognose?

Vaak blijft de huidaandoening je gehele leven zichtbaar. Soms verdwijnt het gedeeltelijk of geheel. Het kan in de loop der jaren in omvang toenemen, maar meestal wordt de huidafwijking niet meer groter na de puberteit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kersrood bloedvatgezwel: Pijnloos en onschuldig huidletselKersrood bloedvatgezwel: Pijnloos en onschuldig huidletselEen kersrood bloedvatgezwel is een goedaardig kersrood gekleurd huidletsel, opgebouwd uit bloedvaten. Dit pijnloze gezwe…
Kersenwratjes: symptomen van kleine rode bultjes op de huidKersenwratjes: symptomen van kleine rode bultjes op de huidKersenwratjes symptomen bestaan uit kleine helderrode of bloedrode bultjes of puntjes op de huid, rond of ovaal van vorm…
Glomus tumor onder vingernagel: symptomen en behandelingGlomus tumor onder vingernagel: symptomen en behandelingEen glomus tumor (angioneuroma) onder de vingernagel bestaat uit glomuscellen. Een glomus tumor gaat uit van een glomus…
Ziekte van Kyrle: Huidaandoening met jeukende huidletselsZiekte van Kyrle: Huidaandoening met jeukende huidletselsDe ziekte van Kyrle is een zeldzame huidziekte waarbij de patiënt jeukende huidletsels heeft op diverse lichaamsgebieden…
Moedervlekken: Soorten, vormen, symptomen en behandelingMoedervlekken: Soorten, vormen, symptomen en behandelingEen moedervlek, in medische termen gekend als een “naevus” is een soort vlek op de huid die bij de geboorte aanwezig is.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/RicardoImagen
  • http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/atxt/AngiomaSerpiginosum.htm
  • http://www.dermnetnz.org/vascular/angioma-serpiginosa.html
  • http://emedicine.medscape.com/article/1086317-overview
  • http://www.huidarts.com/huidaandoeningen/huidaandoeningen-a/angioma-serpiginosum/

Reageer op het artikel "Rode tot paarse huidvlekken door angioma serpiginosum"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 15-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!