InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een slechte lichaamshouding aanpakken

Een slechte lichaamshouding aanpakken

Een slechte lichaamshouding aanpakken Een slechte lichaamshouding, zowel zittend als in beweging kan voor veel klachten zorgen zoals spierpijnen, het ontstaan van een kromme of holle rug, gewrichtsslijtage, als algemeen onwel voelen. Wanneer deze houding niet verholpen wordt kunnen er chronische klachten ontstaan die een slechte invloed hebben op de levenskwaliteit en moeilijker te verhelpen zijn. Wat zijn nu net de oorzaken van een slechte lichaamshouding en wat kan je er aan doen om dit zoveel mogelijk te voorkomen en te bestrijden?

Slechte lichaamshouding

Typische lichamelijke verschijnselen van een slechte lichaamshouding zijn: kromme of holle rug, billen te veel naar achteren of de schouders die niet rechtop gehouden worden maar naar voren hangen of opgetrokken zijn. Een goede lichaamshouding is dan ook dat je je lichaam en schouders recht houdt en je borst vooruit. Dit is belangrijk om je lichaam in balans te houden, want bij afwijking van deze norm kunnen er allerlei fysieke klachten optreden. Je kan het vergelijken met een radarsysteem: wanneer één radartje scheef staat zal dit nefaste gevolgen hebben voor het verloop van het hele radarsysteem. Denken we bijvoorbeeld aan bij het rondlopen met schouders die naar voorhangen op termijn nekpijn zal optreden, of wanneer je met een kromme rug loopt of zit je op termijn klachten aan de rugwervels kan veroorzaken.

Ontstaan

Het ontstaan van een slechte lichaamshouding kan in hoofdzaak toegeschreven worden aan volgende oorzaken:
  • spierspanning
  • stress
  • te weinig beweging
  • slecht meubilair: zoals een bed of stoel
  • verkeerde zithouding

Kyfose, lordose en scoliose

In sommige gevallen kan een slechte lichaamshouding ook veroorzaakt zijn door een medische aandoening, zoals kyfose, lordose en sciolose waarbij door het scheefgroeien van de wervelkolom er respectievelijk een kromming naar voor (kyfose), een holle rug (lordose) of een s-vormige curve (scioliose) ontstaat.

Hoe een slechte lichaamshouding tegengaan?

Verzorg je houding
Te lang een eenzijdige houding aannemen, bijvoorbeeld te lang achter je computer zitten, te veel sporten of neerliggen is niet goed voor je lichaam. Wanneer je verplicht ergens lang moet rechtstaan, zorg er dan voor dat je gewicht gelijk verdeeld is over je lichaam. Dit wil zeggen: probeer niet te veel te hangen op één kant van je lichaam. Hou er ook rekening mee dat je lichaamshouding recht is.
Wanneer je voor je werk of thuis veel achter de computer moet zitten is het belangrijk om tijdig eens pauze te nemen en je benen te strekken. Hou er bovendien rekening mee dat je in een hoek van 90 graden rechtop zit aan je bureau en zet het computerscherm zo dat de bovenkant van het scherm op ooghoogte staat. Je armen moeten kunnen steunen en in een rechte lijn aan het toetsenbord kunnen. Bovendien moeten je benen ook een hoek van 90 graden maken en moeten je voeten volledig en recht op de grond kunnen plaatsnemen.

Probeer je te ontspannen

Het is belangrijk dat zowel als je beweegt of zit je je spieren zoveel mogelijk ontspant. Verkramping van de spieren kan er voor zorgen dat je fysieke klachten gaat ontwikkelen. Laat de armen los naast het lichaam hangen en hou je knieën soepel. Als je aan de computer zit is het dan ook belangrijk om op geregelde basis pauze te nemen en je spieren en gewrichten even te bevrijden uit je zitpositie.

Goede bureaustoel en goed bed
Een goede bureaustoel en een goed bed met bijhorende matras is onmisbaar om je houding te verzorgen en als dusdanig geen klachten te ontwikkelen. De perfecte stoel en het ideale bed bestaan echter niet, maar als deze voldoen aan ergonomische voorwaarden kunnen zij heel wat toekomstige klachten vermijden en tegengaan. Voor een matras wil dit zeggen dat deze niet te hard of te zacht mag zijn, maar de juiste curve van het lichaam moet kunnen volgen.
Een goede stoel kenmerkt zich door verstelbare armleuningen, verstelbaar in de hoogte, open heuphoek (zodat je niet geforceerd moet zitten) en biedt ondersteuning aan de armen en de lage onderrug. Deze stoel zal dan ook een goede zitpositie automatisch bevorderen.

Slechte houding verbeteren

Raadpleeg een fysiotherapeut

Wanneer je merkt dat je lichaam lijdt onder een slechte lichaamshouding is het verstandig om je naar een fysiotherapeut te begeven. Deze kan je helpen met het opstellen van een behandelplan om je klachten zoveel mogelijk te bestrijden en aan te pakken. Probeer echter (indien mogelijk) zoveel mogelijk op voorhand rekening te houden met een goede lichaamshouding zodat je al zoveel mogelijk klachten in de toekomst kan vermijden.
© 2015 - 2019 Brunos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Rugpijn door een verkeerde lichaamshoudingRugpijn door een verkeerde lichaamshoudingDe meeste rugklachten worden veroorzaakt door door een verkeerde lichaamshouding. Een slechte lichaamshouding ontstaat u…
Dubbele kin voorkomen / Dubbele kin verwijderenDubbele kin voorkomen / Dubbele kin verwijderenDe oorzaak van een dubbele kin is een overschot aan vet dat zich net onder de kin opstapelt. Een dubbele kin komt vooral…
Rugpijn? Praktische tips ter voorkoming van rugklachtenRugpijn? Praktische tips ter voorkoming van rugklachtenLeer rugklachten voorkomen en verminderen door de juiste balans tussen rust en activiteit te vinden ofwel ‘langzaam haas…
Het voorkomen van lichamelijk klachtenHet voorkomen van lichamelijk klachtenMensen hebben vaak last van de rug, nek en armen. Na een dag hard werken heb je pijn in bijvoorbeeld je bovenrug, zeuren…
Alexander therapie: verbeteren van de lichaamshoudingAlexander therapie: verbeteren van de lichaamshoudingAlexandertherapie is één van de meest gebruikte therapeutische behandelingen bij lichamelijke klachten. Alexandertherapi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.beweegbewust.com/kinderen.php
  • http://www.bluesfreedom.com/html/computer-ergonomie.html
  • http://www.fit4woman.nl/Ontwikkel_een_sterke_onderrug_en_voorkom_een_blessure.htm

Reageer op het artikel "Een slechte lichaamshouding aanpakken"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 18-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!