InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Knobbels van Heberden en Bouchard

Knobbels van Heberden en Bouchard

Knobbels van Heberden en Bouchard Knobbels van Heberden, ook wel Noduli van Heberden genoemd, is de vorming van knobbels aan de top van de vingers. Als er knobbels ontstaan ter hoogte van het middelste vingergewricht, noemt dit Noduli van Bouchard. Het is een signaal dat er artrose is aan de vingers, maar bij de Noduli van Bouchard kan dit ook veroorzaakt zijn door reumatoïde artritis. Hoe wordt Noduli van Heberden en Bouchard medisch gediagnosticeerd? Wat zijn de symptomen, de oorzaken en hoe wordt het behandeld?

Knobbels van Heberden en Bouchard

Wanneer je merkt dat er knobbelvorming is aan de vingergewrichten, is dat vaak al een goede indicatie dat het om de Noduli van Heberden en Bouchard gaat. Om volledige zekerheid te hebben is het noodzakelijk dat je een huisarts raadpleegt. Wanneer de dokter verder onderzoek nodig acht zal hij of zij je doorsturen naar een specialist, dit om een röntgenopname te doen. Echter kan er in zijn huisartsenpraktijk ook al gemakkelijk gediagnosticeerd worden of het om deze aandoening gaat want naast de opvallende knobbels zijn er ook volgende symptomen:
  • pijnlijke vingers in het algemeen of specifiek aan de gewrichten tussen de kootjes
  • moeilijk de vingers kunnen bewegen
  • vingers zijn warm en opgezwollen
  • stijf gevoel
  • lichte branderige tintelingen ter hoogte van de knobbels
  • in verder gevorderde stadia kan er ook een kromming zijn van de vingers

Artrose en reumatoïde artritis
Artrose is een synoniem voor gewrichtsslijtage. Omdat de gewrichten soepel moeten kunnen bewegen is het belangrijk dat er voldoende kraakbeen is. Kraakbeen dient ook als schokdemper om de gewrichten te beschermen. Door slijtage en verzuring wordt dit kraakbeen afgebroken en als tegenreactie zal het lichaam extra botweefsel produceren, wat er dus voor zorgt dat er verdikkingen ontstaan ter hoogte van de gewrichten. De Noduli van Herberden wordt veroorzaakt door artrose. Het is belangrijk om te nuanceren dat de Noduli van Bouchard niet alleen door artrose kan optreden maar ook door reumatoïde artritis. In dit geval is er een ontsteking van de gewrichten, wat tot gevolg zal hebben dat er verdikkingen optreden. Zowel artrose als reumatoïde artritis zijn aandoeningen die in de medische wereld geclassificeerd worden onder reuma. Hier vallen ook de ziekte van Bechterev, acute reuma, fybromyalgie, jicht, panchondritis, arthritis psoriatica en recidiverende polychondritis onder.

Behandeling

Arts raadplegen

Doordat de Noduli van Heberden en Bouchard veroorzaakt zijn door artrose (en Bouchard kan ook door reumatoïde artritis), is het niet mogelijk om van deze aandoeningen volledig te genezen. De arts zal bij te ernstige klachten ook overgaan tot het voorschrijven van ontstekingsremmers en pijnstillers. Bekende merken zijn Dafalgan, Ibuprofen en Paracetamol. Neem deze medicijnen niet zomaar op eigen houtje maar contacteer eerst je arts wanneer je vermoedt dat je last hebt van artrose.

Fysiotherapeut

Wanneer je het nodig acht kan je ook beroep doen op een fysiotherapeut om met je klachten beter om te gaan. Deze mensen zijn gespecialiseerd in gewrichtsslijtage en spierbelasting en kunnen je dus helpen om een actieplan op te stellen, wat het draaglijker maakt om met artrose door het leven te gaan.

Wat je zelf kan doen om de klachten te verlichten?

Voldoende beweging
Wanneer je deze knobbels ontwikkelt en dus gevoelig bent voor gewrichtsslijtage is het belangrijk dat je voldoende beweegt. Aangename sporten om te beoefenen als je last hebt van artrose zijn yoga, zwemmen en fitness. Ook wandelen en een eindje gaan lopen zijn aangeraden. Hou er wel rekening mee dat je niet meteen te intensief gaat sporten, want dit zal er voor zorgen dat je spieren en gewrichten nog meer overbelast geraken.
© 2015 - 2019 Brunos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Pijn en knobbels in de borstenPijn en knobbels in de borstenPijn en knobbels in de borsten is een veel terugkomend probleem bij vrouwen. Meestal komen deze symptomen dan ook voor t…
Pijn in vinger (vingerpijn): Oorzaken van pijnlijke vingersPijn in vinger (vingerpijn): Oorzaken van pijnlijke vingersIedereen heeft wel eens te maken gehad met wat pijn aan één of meer vingers. In de meeste gevallen is de vingerpijn niet…
Tintelende of pijnlijke vingersLast van tintelende of pijnlijke vingers? Lijkt het alsof uw hand slaapt en heeft u vooral ´s nachts last van vervelende…
Zaadbalkanker: oorzaak, behandeling, zelfcontrole, diagnoseZaadbalkanker: oorzaak, behandeling, zelfcontrole, diagnoseZaadbalkanker, of testiscarcinoom, is bij jonge mannen onder de 35 jaar de meest voorkomende soort kanker. Het is dan oo…
Eerste hulp bij een gekneusde vinger of teenEerste hulp bij een gekneusde vinger of teenDe vingers en de tenen zijn de meest kwetsbare ledematen aan ons lichaam. Met een keertje flink stoten heb je al een kne…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Witizia, Pixabay
  • http://boneandspine.com/hand-osteoarthritis-presentation-treatment/
  • http://images.rheumatology.org/viewphoto.php?albumId=77030&imageId=2897683
  • http://www.webmd.com/arthritis/heberdens-and-bouchards-nodes

Reageer op het artikel "Knobbels van Heberden en Bouchard"

Reacties

Ingrid Bijlsma, 01-04-2019 19:59 #2
Ik heb gehoord dat ik artrose heb ik 8 vingers behalve m'n duimen niet, mijn vingers beginnen scheef te groeien waarvan er 2 al behoorlijk scheef staan en het is erg pijnlijk. Ook ik werk voor een schoonmaakbedrijf voor 38 uur per week.
Loop nu bij therapie en morgen wordt ring splingers aangemeten.
Ik hoop echt dat m'n vingers rust krijgen en de pijn en stijfheid wat minder word.

Hennie Ridder, 22-07-2015 11:48 #1
Ik weet het niet zeker maar ga morgen naar de huisarts, ik heb verdikking bij alle kootjes, ik werk veel met mn handen schoonmaken en de huishouding. Het wordt erger en ik wil nu weten of er ook reuma in het spel zit. Ik heb verder nergens last van andere gewrichten dan de handen.

Infoteur: Brunos
Laatste update: 17-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!