InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tips tegen tandenknarsen of bruxisme: de gebitsbeschermer

Tips tegen tandenknarsen of bruxisme: de gebitsbeschermer

Tips tegen tandenknarsen of bruxisme: de gebitsbeschermer Tandenknarsen of bruxisme is een vervelend fenomeen dat sommige mensen én hun partners uit hun slaap kan houden. Soms maken knarsende tanden zoveel lawaai dat je er wakker van wordt. Bij tandenknarsen zet de kaak zoveel kracht dat tanden een klapperend geluid maken en de kaakspier mogelijk overbelast wordt. Pijn aan de kaak is dan ook een vaak voorkomend symptoom bij tandenknarsen of bruxisme. Bruxisme kan tal van oorzaken hebben waaronder stress, chronische pijn en een verstoorde slaap. Om je tanden te beschermen tegen onnodige slijtage kan je een anti-tandenknars gebitsbeschermer aanbrengen. Deze gebitsbeschermer is sterker dan een sportbitje en biedt een goede bescherming tegen verdere gebitschade. Wat zijn de oorzaken van tandenknarsen en waaruit bestaat de behandeling ervan?

Wat is bruxisme?

Bij bruxisme of tandenknarsen ga je je tanden op een abnormaal hevige manier op mekaar klemmen en/of schuiven. Soms is dit zo heftig dat je met je tanden gaat knarsen of zelfs klappertanden alsof je koorts hebt. Het fenomeen tandenknarsen wordt ook wel bruxisme genoemd en speelt zich vooral 's nachts af tijdens de slaap. Het is een aandoening waarvan je soms niet eens weet dat je er last van hebt. Het is pas wanneer je partner je erop wijst dat je wel erg veel lawaai met je tanden maakt als je slaapt, dat je gaat beseffen dat je een probleem hebt. Maar sommige mensen die tandenknarsen worden zelf wakker van het lawaai van hun tanden of van de nachtmerrie die zich tegelijkertijd in hun hoofd afspeelt.

Symptomen tandenknarsen

Pijn kaak

Tandenknarsen kan behoorlijk wat symptomen hebben die op het eerste zicht misschien niet de link leggen naar dit probleem. Pijn aan de kaak, pijn in de nek of aan de schouder zijn niet meteen symptomen die je doen denken aan tandenknarsen. Toch is het zo dat - zeker bij pijn aan de kaak - symptomen als deze met bruxisme te maken kunnen hebben. Met de kaakspier kan je enorm veel kracht zetten en als dit overmatig gebeurt dan kan je zoiets als een kramp in de kaakspier voelen.

Geluiden

Voorts is het ook mogelijk dat je een haast onwezenlijk scherp, klappertandend geluid hoort. Tanden gaan mogelijk ook een eng krakend geluid produceren dat ontstaat door het over elkaar heen schuiven van de tanden. Dit geluid wordt ook vaak beschreven als schurend of piepend.

Oorzaken tandenknarsen

Tandenknarsen kan met tal van oorzaken te maken hebben, waaronder oa.:
  • stress
  • verstoorde slaap
  • zenuwachtigheid
  • drugs- en medicijnengebruik
  • hevige pijn (de pijn "verbijten" in je slaap): bv. bij mensen die chronisch ziek zijn

Tanden kapot door tandenknarsen

Druk

Tandenknarsen wordt beter niet beschouwd als een onschuldig probleem. Mensen die jarenlang tandenknarsen zullen daarvan ongetwijfeld de gevolgen ondervinden in hun gebit. Tandenknarsen kan ervoor zorgen dat tandvullingen loskomen, tandglazuur wordt afgeschuurd en er een soort van inkepingen of kloven zichtbaar komen op de tanden. Op lange termijn kunnen tanden door de overbelasting en de voortdurende druk zelfs doormidden breken.

's Nachts een knarsbitje of splint dragen kan nuttig zijn om de vervelende gevolgen van tandenknarsen tegen te gaan. / Bron: Mik81, Wikimedia Commons (Publiek domein)'s Nachts een knarsbitje of splint dragen kan nuttig zijn om de vervelende gevolgen van tandenknarsen tegen te gaan. / Bron: Mik81, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Alarmsignalen

Niet toevallig is het vaak de waarneming van een verslechterd gebit door een tandarts die de patiënt bewust maakt van een probleem. Tanden die een abnormaal snelle slijtage vertonen, stukken tand die afbreken, vullingen die maar niet blijven standhouden: het kunnen allemaal signalen zijn die kunnen wijzen op het fenomeen van tandenknarsen.

Oorzaken wegnemen

Om tandenknarsen tegen te gaan, kan je in de eerste plaats proberen om datgene wat je slaap verstoort weg te werken. Is het zenuwachtigheid, stress of altijd maar weer dat gepieker dat je slaap verstoort? Mogelijk kan je dan proberen via een slaapmiddel rustiger te slapen, zodat ook de kans op tandenknarsen verkleint. Ook kan je ontspannende oefeningen doen die je alvast rustiger maken voordat je in slaap valt.

Behandeling: gebitsbeschermer

Lukt het voorlopig niet om deze oorzaken weg te nemen, dan lijkt het aanbrengen van een gebitsbeschermer of knarsbitje in de mond de geschikte oplossing. Als je een gebitsbeschermer tegen tandenknarsen in je mond plaatst, dan ben je alleszins beschermd tegen mogelijke slijtage van je tanden. Ook zal de kaakspier minder actief kunnen zijn waardoor de kans op pijn aan de kaak een stuk lager wordt. Een gebitsbeschermer is speciaal ontwikkeld tegen tandenknarsen en is veel sterker dan een sportbitje.

Enkele voorbeelden van gebitsbeschermers of knarsbitjes zijn:
  • Sleepzz Anti-Tandenknars gebitsbeschermer
  • Dentek Tandenknarsbitje
  • Splintdirect knarsbitje

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bruxisme of tandenknarsenTandenknarsen is een ernstige aandoening. Op lange termijn kan er heel wat schade ontstaan aan je gebit. Er zijn veel ve…
Bruxisme, problemen met tandenknarsenBruxisme, problemen met tandenknarsenTandenknarsen, in mooie medische taal ook bruxisme genoemd, bestaat in allerlei vormen en gradaties. Het 'waakbruxisme'…
Tandenknarsen tijdens de slaap (bruxisme)Tandenknarsen tijdens de slaap (bruxisme)Tandenknarsen is een kwaal die bij veel mensen voorkomt. Zij doen dit in de meeste gevallen tijdens de slaap, waarbij er…
Tandenknarsen: wat te doen om minder tanden te knarsen?Tandenknarsen: wat te doen om minder tanden te knarsen?Lig je lekker comfortabel in bed, hoor je ineens een knarsend of piepend geluid. Wat is dat toch vraag je jezelf af. Het…
Last van tandenknarsen?Last van tandenknarsen?Tandenknarsen of bruxisme is een aandoening die veel voorkomt en grote schade kan veroorzaken aan je gebit. Iedereen kna…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Giuliamar, Pixabay
  • http://sleepzz.nl/slaapproblemen/tandenknarsen/
  • http://forum.viva.nl/forum/gezondheid/tips-tegen-tandenknarsen/list_messages/232358
  • http://www.tandartsplein.be/dossiers/aandoeningen/tandenknarsen-of-bruxisme.html (bronnen geraadpleegd op 15/10/2015).
  • Afbeelding bron 1: Mik81, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Tips tegen tandenknarsen of bruxisme: de gebitsbeschermer"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 09-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Tandproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!