InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leverproblemen: symptomen en behandeling van leverkanker

Leverproblemen: symptomen en behandeling van leverkanker

Leverproblemen: symptomen en behandeling van leverkanker De lever is een orgaan dat van levensbelang is als het aankomt op het zuiveren van het lichaam. Afvalstoffen die het gevolg zijn van alcohol of andere ongewenste middelen worden afgebroken in dit orgaan. Bij chronisch alcoholmisbruik wordt de lever dan ook zwaar op de proef gesteld, wat op lange termijn kan leiden tot levercirrose. Levercirrose verhoogt het risico op leverkanker, die in ernstige vormen zelfs levertransplantatie noodzakelijk kan maken. In dat geval wordt de volledige lever chirurgisch verwijderd en vervangen door een lever van een donor. Welke soorten leverkanker zijn er en wat zijn de belangrijkste symptomen?

Leverproblemen: vaak onopgemerkt

Alcohol, medicijnen, vetten en kleurstoffen: ze worden allemaal afgebroken in de lever. De lever is dus uiterst belangrijk om het lichaam te zuiveren van ongewenste stoffen en om het optimaal functioneren ervan te verzekeren. Toch is het zo dat een leveraandoening vaak relatief laat wordt opgemerkt. Dit komt omdat de symptomen van leverproblemen niet altijd eenduidig te plaatsen zijn als specifiek voor een leveraandoening. Een leverprobleem sluipt dan ook vaak jaren in het lichaam zonder dat je het merkt, ook al omdat de lever een erg groot vermogen heeft om zich te herstellen.

Soorten leverkanker

Wanneer een leverprobleem lange tijd blijft aanslepen bestaat de kans op levercirrose en eventueel leverkanker. Leverkanker treft vaker mannen dan vrouwen en treedt doorgaans op na de leeftijd van 55 jaar. Bij leverkanker is er sprake van een kwaadaardig gezwel in de lever dat het functioneren ervan bedreigt. Er zijn twee vormen van leverkanker, de primaire vorm en de secundaire vorm.

Primaire vorm

Bij deze vorm is de kanker ontstaan in de lever zelf, waarbij een van de soorten cellen zich op een schadelijke manier heeft vermenigvuldigd. Het kan dan gaan om een hepatocellulair carcinoom, galwegkanker of om epitheloïd haemangio-endothelioma.

Uitzaaiingen

In deze secundaire vorm van leverkanker treden er uitzaaiingen (metastasen) op in de lever als gevolg van kanker op een andere plek in het lichaam. Tumorcellen van een ander orgaan zijn losgekomen en via de bloedbaan in de lever terechtgekomen, waar ze schade aanrichten.

Symptomen leverkanker

Zoals gezegd worden de symptomen van problemen aan de lever niet altijd opgemerkt. Het is vooral op lange termijn dat men last krijgt van bepaalde verschijnselen. De symptomen waarvan het meest sprake is bij een kankergezwel in de lever zijn onder andere:
  • verminderde eetlust
  • algemene vermoeidheid
  • pijn in de buik
  • gewichtsverlies
  • geelzucht

Oorzaken leverkanker

Alcoholmisbruik of infectie

In Afrika en Azië komt leverkanker vaker voor, onder meer omwille van infecties die te wijten zijn aan besmetting door schimmels. In westerse landen is de hoofdoorzaak van leverkanker doorgaans chronisch alcoholmisbruik. Bij een alcoholverslaving dreigt op lange termijn de lever in een verslechterde toestand te geraken, met kans op levercirrose.

Levercirrose

Cirrose van de lever verhoogt het risico op leverkanker. Bij levercirrose gaan levercellen stilaan afsterven en worden ze vervangen door littekenweefsel. Geleidelijk aan zal het afsterven van de lever de kans op kanker vergroten, zeker wanneer je niet stopt met alcohol drinken.

Andere oorzaken

Voorts is ook chronische hepatitis een mogelijke factor die leverkanker kan veroorzaken, net als ijzeroverschot (hemochromatose). Bij ijzeroverschot of ijzerstapelingsziekte kan de lever op lange termijn schade ondervinden en uiteindelijk leiden tot leverproblemen en leverkanker. Dit laatste geval is eerder zeldzaam.

Behandeling leverkanker

Criteria

Bij de behandeling van leverkanker wordt rekening gehouden met tal van criteria. Aan de hand hiervan zal de kanker bestreden worden. Deze criteria zijn onder meer: de mate waarin de tumor gevorderd is (het stadium), de leeftijd en specifieke toestand van de kankerpatiënt, eventuele uitzaaiingen en dergelijke meer.

Mogelijke behandelingen

  • bestraling
  • doelgerichte geneesmiddelen
  • verwijdering van een deel van de lever (operatie)
  • volledige verwijdering van de lever en vervolgens levertransplantatie

Lever verwijderen

Hierbij valt op te merken dat na het chirurgisch wegnemen van een deel van de lever er een relatief goed herstel kan volgen. Indien het resterende deel van de lever voldoende gezond is, dan kan er een herstelproces in werking gezet worden en kan de lever zelfs weer aangroeien. Ieder mens heeft nood aan een lever en het is dus niet mogelijk om zonder lever door het leven te gaan. Na een volledige wegname van de lever (hepatectomie) volgt dus noodzakelijk een levertransplantatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kanker: leverkankerEr zijn twee soorten leverkanker: primaire en secundaire leverkanker. Primaire leverkanker betekent dat de kanker in de…
Leverkanker, oorzaken, symptomen en behandelingDe lever is betrokken is bij de afbraak van gevaarlijke stoffen voor het lichaam. Ook maakt de lever belangrijke eiwitte…
Levercirrose: oorzaken, symptomen, behandeling en prognoseLevercirrose: oorzaken, symptomen, behandeling en prognoseBij levercirrose is er sprake van vervanging van grote hoeveelheden leverweefsel door bindweefsel. De functie van de lev…
Chronische hepatitis: oorzaken, symptomen, behandelingChronische hepatitis: oorzaken, symptomen, behandelingDe spijsvertering is een van de belangrijkste functies van de lever. De lever maakt gal, en dat wordt opgeslagen in de g…
Bronnen en referenties
  • https://www.uzleuven.be/leverkanker
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/leverkanker/item36636
  • http://www.kanker.be/leverkanker#
  • http://www.metabolisme.be/dieet/leverdieet.html (bronnen geraadpleegd op 18/05/2016).

Reageer op het artikel "Leverproblemen: symptomen en behandeling van leverkanker"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 08-02-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Leverproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!