InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > 's Nachts vaak plassen, oorzaak en behandeling (nycturie)

's Nachts vaak plassen, oorzaak en behandeling (nycturie)

's Nachts vaak plassen, oorzaak en behandeling (nycturie) Nycturie, dit betekent nachtelijk plassen. We spreken hiervan als je per nacht twee keer of meer moet plassen. Niet iedereen heeft er in dezelfde mate last van. Bij sommigen is het tijdelijk of met tussenpozen. Anderen hebben er vanaf een bepaalde leeftijd altijd last van. De oorzaak is dan ook steeds anders. Het kan gaan om hartzwakte of om diabetes (suikerziekte). Daarnaast kan ook de overgang of een zwangerschap een rol spelen. In dit geval zijn het de hormonen die de oorzaak zijn. Bij mannen komen prostaatklachten vaker naar voren als veroorzaker. Soms komt er ook een droge mond of een dorstgevoel bij kijken. Het vaak moeten opstaan 's nachts zorgt voor vermoeidheid overdag.

Moet je vaak plassen in de nacht?

Sommigen hebben er meer last van dan anderen: plassen in de nacht. Over het algemeen slapen de meeste mensen de gehele nacht door of worden éénmaal wakker om te plassen. Wanneer je twee keer of vaker op moet staan om te plassen, dan spreken we van nycturie. Dit klinkt als een aandoening of ziekte maar is in feite een gevolg daarvan. Nycturie is dus een symptoom: het vaak plassen in de nacht. De oorzaak kan heel divers zijn. Dit kan een onderliggende ziekte of aandoening zijn. In andere gevallen ligt het probleem juist bij veel drinken vlak voor het slapen gaan. Sommige dranken zoals thee en cola zorgen ervoor dat je eerder aandrang krijgt om te gaan plassen.

Overdag vaker moeten plassen wordt geen nycturie genoemd. Wanneer iemand zowel overdag als 's nachts vaak moet plassen is de oorzaak vaak anders. Hieronder worden alleen de oorzaken besproken voor het nachtelijk vaak moeten plassen.

Droge mond of dorst

Niet direct een oorzaak, maar toch de moeite waard om te bespreken. Want nachtelijk plassen komt vaak voor in combinatie met een droge mond of dorst hebben. Veel mensen die eruit moeten voor een plas drinken dan ook snel even wat. Allereerst kan een droge mond duiden op dorst. En wie veel dorst heeft zal hiervan wakker worden. Een plas doen hoort er voor veel mensen dan ook brij. Een droge mond/dorst kan dus ook een oorzaak zijn, maar ook een mede-symptoom.

Diabetes of suikerziekte is een ziekte waarbij de bloedsuiker niet meer goed geregeld kan worden. Vroege symptomen van diabetes zijn veel dorst hebben en vaak moeten plassen. Opvallend is dan ook het nachtelijk plassen. Maar ook overdag vaak moeten plassen en veel dorst hebben hoort daarbij. Wanneer het echt alleen maar in de nacht voorkomt, is de kans klein dat het om diabetes gaat.

Bepaalde geneesmiddelen kunnen ook zorgen voor een droge mond en een dorstgevoel. Als gevolg hiervan gaat men meer drinken, met ook meer plassen in de nacht. Maar er zijn ook medicijnen die vochtafdrijvend werken (plaspillen). Ook nu ontstaat een dorstgevoel, droge mond en veel moeten plassen.

Overgang

Veel vrouwen en mannen in de overgang moeten in de nacht vaker plassen. Vrouwen lijken er vaker last van te hebben. Bij hun is de overgang ook duidelijk aanwezig. Mannen komen vaak later in de overgang en hebben daarbij minimale klachten. De menopauze begint vaak minimaal. De hormoonhuishouding verandert, maar er is nog wel sprake van een menstruatie. Met de jaren wordt deze menstruatie steeds onregelmatiger en de tussenpozen worden langer. Wanneer de menstruatie helemaal uitblijft is er sprake van de menopauze: de vrouw is onvruchtbaar.

De overgang is dus de periode die voorafgaat aan de menopauze. Hier horen klachten bij als opvliegers (nachtelijke zweetaanvallen), hartkloppingen, wisselende stemmingen en veel moeten plassen 's nachts. Juist dit veel moeten plassen zorgt voor een verstoorde nachtrust. Dit kan een grote impact op het dagelijkse leven hebben. Soms worden er medicijnen voorgeschreven. Deze kunnen helpen de klachten te verminderen.

Zwanger

Tijdens de zwangerschap ontstaan er vele kwaaltjes en klachten die er vaak bij horen. Aambeien, spataderen, zweten, vaak moeten plassen, misselijkheid, brandend maagzuur. Al deze en nog meer klachten verdwijnen weer na de bevalling. In de nacht vaak moeten plassen is iets dat ook veel voorkomt tijdens de zwangerschap. Dit kan enerzijds komen door de houding, waarbij de baarmoeder de blaas verdrukt. Later in de zwangerschap drukt de baarmoeder sowieso wat meer op de blaas waardoor er eerder aandrang gevoeld wordt. Anderzijds kan het lichaam vocht gaan vasthouden. Vooral in de benen komt dit veel voor. Het gevolg zijn dikke enkels en soms ook dikke benen. In liggende houding wordt het bloed beter naar het hart toe gepompt. Het teveel aan vocht wordt via de nieren naar de blaas gefilterd. Deze komt dan eerder vol te zitten.

Hart

Een zwak hart zorgt ervoor dat het bloed minder goed rondgepompt wordt. Vaak zien we oedeem in de benen: vochtophoping. Dikke enkels zijn vaak een eerste symptoom van hartproblemen. Bij een liggende positie kan het bloed beter vanuit de benen terug naar het hart worden gepompt. Het overtollige vocht wordt door de nieren opgenomen en via de blaas uitgescheiden. Mensen met hartklachten (hartzwakte) zullen dan ook vaker last hebben van nachtelijk plassen. Andere symptomen van hartzwakte zijn pijn op de borst, vermoeidheid en kortademigheid. Bij vrouwen wordt een dreigend hartinfarct vaak voorafgegaan aan vermoeidheid en slecht slapen. Vaker moeten plassen in de nacht is een gevolg van het slecht slapen.

Een hartspierziekte kan ook klachten als nycturie geven. Andere klachten zijn vermoeidheid, slecht slapen, pijn op de borst, een licht gevoel in het hoofd en het vasthouden van vocht. Bij hartklachten zullen vaak medicijnen voorgeschreven worden. Het is belangrijk om hartklachten te laten controleren en te behandelen, om erger te voorkomen.

Man, vrouw of kind

Er kan een verschil in oorzaak zijn tussen man, vrouw en kind. Bij mannen wordt nycturie nogal eens veroorzaakt door prostaatklachten. Hierbij kan de urinestraal zwak zijn, onregelmatig en kan deze moeizaam komen. Ook vaker moeten plassen kan een gevolg zijn van prostaatklachten.

Bij vrouwen wordt nachtelijk plassen vaak veroorzaakt door de hormoonhuishouding zoals een zwangerschap of de overgang. Maar ook kan het bij vrouwen vaker een voorbode zijn van hartproblemen.

Kinderen krijgen eerder te maken met een zwakke blaas of zwakke sluitspieren. Teveel drinken voor het slapen gaan zorgt ervoor dat het kind vaker moet plassen in de nacht. Ook bedplassen kan voorkomen. Soms wordt vaak moeten plassen veroorzaakt door stress of angst. Kinderen klagen dan ook vaker over buikpijn en het niet naar school of ergens anders naartoe willen.
Gerelateerde artikelen
Nachtelijk plassen: oorzaken, behandeling & tipsNachtelijk plassen: oorzaken, behandeling & tips's Nachts vaak moeten opstaan om te gaan plassen: is dat normaal? Dat vragen veel mensen zich af die vaak wakker worden…
Droge mond (xerostomie): oorzaak en behandelingDroge mond (xerostomie): oorzaak en behandelingHet droge mond syndroom (xerostomie) wordt gekenmerkt door een abnormale droogte van het mondslijmvlies (orale mucosa),…
SchijnzwangerschapMisselijk zijn, een dikkere buik krijgen, vaak moeten plassen, en “overtijd” zijn. Allemaal symptomen van zwangerschap,…
's Nachts vaak moeten plassen: slimme tips's Nachts vaak moeten plassen: slimme tipsMoet je 's nachts vaak uit bed om naar de wc te gaan? Dit kan je nachtrust verstoren. Gelukkig zijn er relatief simpele…
Bedplassen bij volwassenenBedplassen bij volwassenenWie denkt dat alleen kinderen in hun bed plassen heeft het mis... Deze kwaal komt ook bij volwassenen voor maar heeft da…
Bronnen en referenties
  • http://decodex.org/huisartsyve/folders/monddroogte.html
  • http://www.ingevanhaselen.nl/overgang/hoe-weet-je-wanneer-je-in-de-overgang-bent/

Reageer op het artikel "'s Nachts vaak plassen, oorzaak en behandeling (nycturie)"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 06-05-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!