InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vitamine C-tekort: symptomen, oorzaken en behandeling

Vitamine C-tekort: symptomen, oorzaken en behandeling

Vitamine C-tekort: symptomen, oorzaken en behandeling Vitamine C is een uiterst belangrijke vitamine voor het menselijk lichaam. Een zachte huid, gezonde beenderen en een sterke weerstand: het wordt allemaal mede mogelijk gemaakt door deze cruciale vitamine. Vitamine C speelt bovendien een rol bij de opname van ijzer en beschermt je tegen vrije radicalen die het proces van veroudering versnellen. De symptomen van vitamine C-tekort zijn onder meer algemene vermoeidheid, een zwakke weerstand en bloedend tandvlees. Ter behandeling van dit vitaminegebrek kan je voedingssupplementen met extra vitamine C nemen of simpelweg voldoende groenten en fruit in je eetpatroon opnemen. In welke voeding zit deze belangrijke vitamine, en welke oorzaken spelen een rol bij een tekort eraan?

Functie vitamine C

Vitamine C is een andere naam voor ascorbinezuur en heeft positieve eigenschappen voor het lichaam op het vlak van weerstand, de opname van energie en het goed functioneren van het zenuwstelsel. Vitamine C is een antioxidant die het lichaam beschermt tegen vrije radicalen die het verouderingsproces versterken. Daarom is deze vitamine belangrijk voor een gezonde huid, goed tandvlees en gezonde beenderen. Ook vervult het een niet onbelangrijke rol op het vlak van de opname van ijzer door het lichaam.

Oorzaken vitamine C-tekort

Belangrijk om weten is dat je lichaam vitamine C niet zelf aanmaakt: het is dus helemaal aangewezen op de vitamine C die je via voeding inneemt. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je voldoende groenten en fruit eet, en dan vooral citrusvruchten. Bij een tekort aan vitamine C heb je gedurende een lange periode niet voldoende vitamine C via je voeding gegeten. Let daarom op een evenwichtige en gezonde voeding, met de nadruk op aardappelen, groenten en fruit.

Voorbeelden vitamine C-tekort

Een klassiek voorbeeld van vitamine C-gebrek is scheurbuik. Scheurbuik trad op bij zeemannen die gedurende een lange zeereis onvoldoende verse groenten en fruit aan boord hadden om aan de vereiste hoeveelheid vitamine C te voldoen. Zij kregen dan last van scheurbuik. In de moderne tijd komt een vitamine C-tekort niet zo vaak meer voor omdat vitamine C makkelijk beschikbaar is onder de vorm van citroenen, limoenen, sinaasappels, enz. Toch zijn er ook nu nog mensen die last hebben van vitamine C-tekort en de daarbij horende symptomen, denk bijvoorbeeld aan alcoholverslaafden, die in het algemeen te weinig vitaminen via normale voeding opnemen.

Tekort vitamine C: symptomen

De symptomen van vitamine C-tekort situeren zich vooral op het vlak van de weerstand, beenderen, huid en fitheid. Als je een vitamine C-tekort hebt krijg je last van algemene vermoeidheid en heb je het moeilijk om goed te slapen. Je wonden genezen moeilijker en je tandvlees kan gaan bloeden. Voorts kunnen ook de volgende symptomen gepaard gaan met vitamine C-tekort:
  • bleke huid
  • gewichtsverlies
  • overgevoeligheid
  • gebrek aan energie
  • gewrichtsklachten
  • makkelijk vatbaar voor infecties
  • inwendige bloedingen (ernstige gevallen)

Behandeling vitamine C-tekort

Voeding

De voornaamste en meest voor de hand liggende behandeling van een gebrek aan vitamine C is om deze belangrijke vitamine in je voedingsgewoonten op te nemen. Geef een sinaasappel een vaste plaats in je eetpatroon, net als bijvoorbeeld een vers limoensapje om regelmatig te drinken. Andere voedingsmiddelen waarin vitamine C veel voorkomt zijn onder meer:
  • kiwi
  • guave
  • chili
  • ananas
  • bloemkool
  • broccoli
  • groene peper
  • zongedroogde tomaten

Voedingssupplementen

Naast een evenwichtig uitgebalanceerd voedingspatroon dat vooral groenten en fruit hoog in het vaandel voert, kan je eventueel ook voedingssupplementen met vitamine C nemen. Dit zal een boost betekenen voor je energieniveaus en voor je weerstand. Wel moet je er rekening mee houden dat je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet overschrijdt. Hiervoor kan je voor alle zekerheid advies vragen aan je arts of apotheker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Herken en voorkom een vitamine B12-tekortHerken en voorkom een vitamine B12-tekortEen vitamine B12-tekort komt vrij regelmatig voor. Vaak hebben mensen vage klachten waarmee een dokter of arts in de eer…
Vitamine B12 tekort: Oorzaken, symptomen en behandelingTegenwoordig zijn veel mensen bang voor een tekort aan vitamine B12. Wat is dat eigenlijk precies? Wat zijn de klachten…
Symptomen Vitamine B12 tekortSymptomen Vitamine B12 tekortWat zijn de symptomen bij een vitamine B12 tekort? Vitamines spelen een belangrijke rol in onze leven. Welke vitamine pr…
Avitaminose: gebrek aan vitaminenAvitaminose: gebrek aan vitaminenAitaminose komt in Europa vrij weinig voor vanwege de goede voeding die wij tot ons kunnen nemen. Toch kan er in sommige…
Bronnen en referenties
  • http://www.degezondheidswinkel.be/blog/33-fruit-groente-kruiden-met-hoog-gehalte-aan-vitamine-c-gehalte
  • http://www.gezondheidsnet.nl/vitamines-en-mineralen/de-gevolgen-van-een-vitamine-c-tekort
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/vitamine-c-gebrek/item39219
  • http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/vitamine-c/
  • http://www.vitaminetekort.be/vitamine-c/
  • http://www.jbeunk.nl/VitamineC.html (bronnen geraadpleegd op 18/05/2016).

Reageer op het artikel "Vitamine C-tekort: symptomen, oorzaken en behandeling"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 06-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voedingstekorten
Medische informatie…
Schrijf mee!