InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Interprox, speciale tandenstokers met borstels

Interprox, speciale tandenstokers met borstels

Interprox, speciale tandenstokers met borstels Veel gaatjes in tanden of kiezen beginnen op plekken die met de tandenborstel slecht te bereiken zijn. Een goede mondhygiëne en het voorkomen van gaatjes is niet alleen belangrijk voor het gebit maar ook voor een algeheel goede lichamelijke gezondheid. Tijd dus om naast het “gewone” tandenpoetsen ook de moeilijk bereikbare plekken schoon te houden. Dit kan met Interprox, een speciale tandenstoker waarmee goed tussen de tanden en kiezen gereinigd kan worden. Het resultaat van reinigen met Interprox is minder bacteriën tussen de tanden, minder kans op gaatjes, verdwijnen van ontstoken tandvlees en minder kans op slechte pockets.

Interprox, wie produceert het?

De fabrikant van Interprox is het Spaanse Dentaid SL, het hoofdkantoor is gevestigd in Barcelona. Het bedrijf richt zich op het maken van producten ter verbetering en verzorging van de gezondheid in de mond. Ze maakt onder andere speciale tandenborstels zoals Interprox en mondspoelmiddelen als het bekende Perio-Aid. Dentaid maakt zowel producten voor de consument als voor de professionele tandarts en mondhygiënist.

Wat is Interprox?

Interprox is de merknaam van speciale tandenstokers, door Dentaid interdentale borstels genoemd, waarmee tussen tanden en kiezen kan worden gereinigd. Deze borstels worden ook wel ragers genoemd. Interprox bestaat uit de series Premium (voorheen Regular geheten), Plus en Access. Bij Interprox Premium is op een klein handvat een flexibel stokje gemonteerd en op dit stokje zit een klein borsteltje voorzien van witte en zwarte haren. Interprox wordt in verschillende diktes geleverd, deze worden met kleuren aangegeven. Met de verschillende diktes kan zowel tussen nauwe als ruime spleten tussen tanden en kiezen goed worden gereinigd. De diktes bij Interprox Premium zijn:

  • Nano 1,9 mm (roze)
  • Super Micro2 mm (oranje)
  • Micro 2,4 mm (groen)
  • Mini Conical 2 tot 4 mm (rood)
  • Mini 3 mm (geel)
  • Conical 3,5 tot 6 mm (blauw)
  • Cylindrical 3,5 mm (grijs)
  • Maxi 6 mm (Paars)

De series Interprox Plus en Access hebben een langer handvat zoals een tandenborstel dat ook heeft. Hiermee kunnen de achterste kiezen beter bereikt worden (Interprox Plus) of kunnen mensen die moeite hebben met het vasthouden van kleine tandenstokers een groter handvat kiezen (Interprox Access). Ook bij Plus en Access worden de diktes met verschillende kleuren aangegeven.

Welke functie heeft Interprox en hoe lang gaat een borstel mee?

Interprox reinigt de nauwe ruimtes tussen tanden en kiezen. Als na het "gewone" tandenpoetsen met de Interprox borstels tussen tanden en kiezen wordt gereinigd wordt tandplaque voorkomen en verwijderd, worden bacteriën verwijderd, en wordt tandvlees door de borstel gemasseerd en zal ontstoken tandvlees verdwijnen. Het mag duidelijk zijn dat met het gebruik van Interprox de kans op gaatjes aanzienlijk afneemt. Eveneens wordt de kans op slechte pockets (opgetrokken tandvlees) kleiner. Er ontstaat een schoner gebit, welke voor een algehele lichamelijke gezondheid veel voordelen met zich meebrengt.

Hoe dien je Interprox te gebruiken?

Na het tandenpoetsen wordt met Interprox eenmaal per dag tussen tanden en kiezen gereinigd. Doe dit door met enige kracht de borstel tussen twee tanden vlak boven het tandvlees te prikken. Als het te makkelijk gaat, dan gebruik je een te dunne borstel, als het te zwaar gaat dan gebruik je een te dikke. De borstel kan, als de juiste dikte is gekozen, helemaal door de ruimte tussen de tanden naar achteren en naar voren worden bewogen. Met heen en weer gaande bewegingen wordt dan gereinigd, de borstel mag hierbij niet gedraaid worden. Na een paar keer heen en weer bewegen kan de borstel weer worden verwijderd en is de volgende tand aan de beurt. De borstel gaat mee totdat de borstel niet meer recht is of veel haartjes verliest. Ook kan een gebruiksduur van tien dagen als richtlijn worden aangehouden. Na gebruik kan de borstel met water worden afgespoeld en kan het beschermende plastic dopje op de borstel worden gezet. De borstel bestaat uit witte en zwarte haartjes zodat zowel verwijderd tandplaque als een beetje bloeding goed gezien kan worden. Indien gewenst kan ook Interprox Gel op de borstels worden gedaan, dit is een soort tandpasta waarmee nog beter gereinigd kan worden.

Gebruikservaring Interprox Premium

Je zult even moeten uitvinden welke dikte het beste past bij de verschillende tanden en kiezen maar dit is vrij gemakkelijk. In het begin zul je merken dat de reiniging wel wat pijn kan doen, dit is het tandvlees dat ontstoken is, en waarschijnlijk al lange tijd ontstoken was zonder dat je daar erg in had. De Interprox borstels maken de ruimtes tussen de tanden en het tandvlees groter, waardoor het tandvlees sterker wordt en beter doorbloedt. Je zult merken dat het goed en prettig aanvoelt om de kleine ruimtes tussen de tanden op deze wijze schoon te maken, het kan wel een beetje gaan bloeden, maar dat is niet erg. De kleuren van de borstels zijn makkelijk voor de herkenbaarheid, zo kun je snel de juiste borstel met de juiste dikte pakken. Ten opzichte van de bekende houten tandenstokers heeft Interprox het voordeel dat door de borstelhaartjes beter tussen de ruimtes wordt gereinigd, en het bovendien veel “uitnodigender” is om de reiniging ook daadwerkelijk te gaan doen. De saaie gewone tandenstokers blijven vaak in een ongeopend doosje liggen. Dentaid beveelt voor de moeilijk bereikbare plekken achter in de mond Interprox Plus en Access aan, maar de ervaring leert dat die plekken ook goed met Interprox Premium bereikt kunnen worden.

Verkrijgbaarheid

Interprox Premium, Plus en Access zijn verkrijgbaar bij alle apotheken, DA- en Dio drogisterijen, bol.com, tandartsplein.nl, kringapotheek, tandtotaal.nl, tandartsplein.be en newpharma.be. Ook de oude versie, Interprox Regular, is soms nog te verkrijgen. De lokale apotheek kan er ook wat meer over vertellen, indien je meer aanvullende informatie wilt hebben.
© 2015 - 2018 Blauwevinvis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het onderhouden van je gebit tijdens de zwangerschapHet onderhouden van je gebit tijdens de zwangerschapTijdens je zwangerschap heeft je lichaam heel wat te verduren, zo ook je gebit. Ze zeggen weleens dat iedere zwangerscha…
Beauty: Goede verzorging van tanden en kiezenBeauty: Goede verzorging van tanden en kiezenWe weten allemaal hoe belangrijk het is het gebit goed bij te houden. Tanden en kiezen dagelijks minimaal 2x te poetsen…
Poets je tandenPoets je tandenHet poetsen van tanden en kiezen is een dagelijks ritueel wat niet verwaarloosd mag worden. Wie dagelijks goed zijn tand…
Een mooi gebit: mondhygiëne instructiesEen mooi gebit: mondhygiëne instructiesEen goede mondhygiëne is erg belangrijk om een gezond gebit te hebben én te behouden. Tandplaque is de grootste oorzaak…
Bronnen en referenties
  • http://dentaid.nl

Reageer op het artikel "Interprox, speciale tandenstokers met borstels"

Infoteur: Blauwevinvis
Laatste update: 26-07-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!