InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoestsiropen, dranken en andere middeltjes tegen hoesten

Hoestsiropen, dranken en andere middeltjes tegen hoesten

Hoestsiropen, dranken en andere middeltjes tegen hoesten Langdurig hoesten kan een erg nefaste invloed hebben op de keel. Doordat je last hebt van een droge, schorre, prikkelende of kriebelhoest kunnen de slijmvliezen van de keel geïrriteerd geraken. Pijn aan de keel is het logische gevolg. Daarom is het maar beter om je hoest zo snel en effectief mogelijk te bestrijden. Een klassieke remedie als muntthee met citroen kan al verlichting van de klachten brengen maar er zijn ook een heleboel specifieke middeltjes tegen hoest verkrijgbaar zoals hoestsiroop. Dranken, hoestsiropen en keelpastilles die vastzittend slijm losmaken of verdunnen kunnen erg efficiënt zijn, denk bijvoorbeeld aan hoestsiropen met broomhexine of acetylcysteïne. Bij een chronische, pijnlijke hoest kunnen pijnstillers met paracetamol en/of codeïne nuttig zijn. Welke remedies en middeltjes tegen de hoest zijn effectief?

Soorten hoest

Hoest is een fenomeen dat je moeilijk kan tegenhouden eens je er de aandrang toe hebt. Soms heb je last van een verkoudheid en griep en zit je voortdurend te kuchen, te hoesten en zwaar te ademen. Afhankelijk van de oorzaak kan ook de ernst van de hoest verschillen. Een langdurige schorre hoest kan bijvoorbeeld pijnlijker zijn dan een relatief onschuldige hoest bij een kortdurende verkoudheid. Verder kunnen ook de symptomen van bijvoorbeeld kinkhoest erg vervelend zijn en gepaard gaan met keelpijn, vermoeidheid en hoofdpijn. Bij ernstige hoest en een pijnlijke keel kan ook het doorslikken van voedsel lastig zijn.

Middeltjes tegen hoesten

Op het vlak van de behandeling van hoest heeft de geneeskunde in de loop van haar evolutie tal van remedies opgeleverd. Waar traditioneel veel belang werd gehecht aan een natuurlijke behandeling (citroen, warme thee) geeft men in de eenentwintigste eeuw de voorkeur aan een erg gerichte behandeling van de hoest. Afhankelijk van de ernst van de hoest en de bijkomende symptomen worden heel specifieke middelen voorgeschreven en geadviseerd. Is er bijvoorbeeld sprake van veel vastzittend slijm of een erg pijnlijke, ontstoken keel? Aan de hand van deze criteria zal de arts een aangepaste behandeling voorstellen.

Muntthee en citroen

Muntthee met citroen en honing is zowat de meest klassieke remedie tegen hoest en keelpijn. Door de inwerking van de warmte van de thee treedt een verzachtend gevoel op dat aangevuld wordt met de geneeskracht van de citroen. Deze werkt met haar vitamine C in op mogelijke bacteriën en kan voor een snelle afvoer ervan zorgen. Eenvoudigweg even puur citroensap gorgelen in je keel kan al verlichting van de klachten opleveren. Vooral in het beginstadium van de klachten kan een snelle behandeling met citroen effectief zijn.

Pijnstillers tegen hoest

Mogelijk gaat bij chronische hoest de keel erg pijn doen. Altijd maar weer hoesten dag in dag uit kan ervoor zorgen dat je keel erg aangetast wordt en dat je bovendien erg vermoeid geraakt. Een knalrode, pijnlijke keel is het gevolg. Om deze keelpijn door chronische hoest tegen te gaan kan je arts een pijnstiller voorschrijven. Dit kan gaan van paracetamol (bv. Roter) tot paracetamol met codeïne (bv. Dafalgan Codeïne) bij erge keelpijn. In dat laatste geval zal de hoest snel minder pijnlijk zijn of zelfs helemaal pijnloos worden zolang de pijnstiller werkt.

Keelpastilles

Bij langdurig hoesten zal de keel mogelijk een irritatie oplopen en extra pijnlijk gaan aanvoelen. Om dit negatief effect te verzachten kan je tussendoor keelpastilles innemen. Keelpastilles als Strepsils, Natterman Drop of Dampo bevatten vaak een sterk muntgehalte waardoor ook je adem frisser wordt. Fluimucil pastilles werken extra goed bij vastzittende hoest dankzij het actieve bestanddeel acetylcysteïne.

Hoestsiropen

Slijm losmaken

Door hoestsiroop te drinken zal de keelpijn verzacht worden en kan de hoest als het ware loskomen. Sommige hoestsiropen werken in het bijzonder om vastzittend slijm los te maken. In de meeste gevallen worden hoestprikkels minder en worden de slijmvliezen extra beschermd. Wel moet er rekening mee gehouden worden dat de sterkte van hoestsiropen erg kan verschillen. De meeste siropen zijn zonder voorschrift verkrijgbaar maar voor sommige siropen met een sterk pijnstillende werking (bv. met codeïne) is mogelijk een voorschrift nodig.

Voorbeelden

Voorbeelden van enkele hoestsiropen zijn:
  • Dampo Hoestsiroop (verlicht de hoest)
  • Daro hoestsiroop (tegen droge hoest)
  • Broomhexine (slijm dunner maken)
  • Noscapine (hoestremmer)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Natuurlijke middeltjes tegen hoestenNatuurlijke middeltjes tegen hoestenHerhaaldelijk hoesten wijst meestal op de aanwezigheid van een virus of infectie, maar ook een allergie, stof, schimmels…
Pijn in de keel: oorzaken, symptomen & behandeling keelpijnPijn in de keel: oorzaken, symptomen & behandeling keelpijnIn de koude winterperiode verschijnt bij veel mensen die vervelende keelpijn weer op het voorplan. Het immuunsysteem wor…
De hoestende hond, wat veroorzaakt het kuchen?De hoestende hond, wat veroorzaakt het kuchen?Het gebeurt niet vaak dat honden hoesten. Wanneer dat wel het geval is wordt het kuchen meestal veroorzaakt door een vir…
Hoestmiddelen: behandelen van hoestenHoestmiddelen: behandelen van hoestenIedereen heeft er weleens last van: hoesten. Hoesten wordt veroorzaakt door prikkeling van het slijmvlies van de luchtpi…
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/klachten-ziektes/hoest.
  • https://omaweetraad.nl/gezondheid/hoesten.
  • http://www.bol.com/nl/catalog/product-recommendations.html?productId=9200000005137482&section=bph (bronnen geraadpleegd op 26/05/15).

Reageer op het artikel "Hoestsiropen, dranken en andere middeltjes tegen hoesten"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 07-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoest overzicht
Medische informatie…
Schrijf mee!