InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zweten: oorzaken en remedies

Zweten: oorzaken en remedies

Zweten: oorzaken en remedies Zweten, ook wel transpireren genoemd is onder andere nodig om ons lichaam op temperatuur te houden. We kunnen zweten door psychologische en fysieke oorzaken, maar het kan ook zijn dat er helemaal geen reden voor een zweetaanval gegeven kan worden. Waarom zweten we eigenlijk? Er zijn verschillende manieren om zweetoksels, -voeten en -handen aan te pakken. Een bekend voorbeeld om 'okselvijvers' tegen te gaan is het aanbrengen van een okselpad onder je t-shirt. Wanneer deze methoden niet werken kan er tenslotte nog beroep gedaan worden op medische behandelingen.

Waarom zweten we eigenlijk?

De hoofdzaak waarom we zweten is om onze lichaamstemperatuur op peil te houden. Wanneer we het te warm krijgen zullen zweetcellen vocht produceren en door nabij gelegen spiercelletjes leeg geknepen worden. Vervolgens krijgen we dit vocht op onze huid en zal dit laagje zweet verdampen. Op deze manier behouden we een normale lichaamstemperatuur. Zweten kan echter ook een uiting zijn van een onderliggend psychisch of fysisch probleem. Door zweet te produceren wilt ons lichaam signaleren dat er iets mis is. Hiernaast kan iemand ook zweten zonder achterliggende oorzaak.

Eccriene en accriene zweetklieren

Eccriene zweetklieren bevinden zich over het hele lichaam en vervullen een voorname rol bij het op temperatuur houden van ons lichaam. Deze zweetklieren produceren geurloos zweet. Accriene zweetklieren komen enkel voor aan de oksels, rond de tepels en rond de anus. In tegenstelling tot de eccriene zweetklieren, produceren zij vocht dat kan stinken. Door overmatig zweten en het ontstaan van bacteriën kan dit er voor zorgen dat er een 'zweetlucht' ontstaat. Dit komt het meest voor aan de oksels, voetzolen en de handpalmen.

Oorzaken zweten

Het is heel normaal dat we na intensief sporten of bij een warme zomerdag zullen beginnen zweten. Net zoals bij het hebben van koorts, het ervaren van stress of bij het nuttigen van pikant eten of alcohol. Maar zweten kan ook overmatig worden: dit noemen we hidrosis. Wanneer het zweten een fysieke of psychologische oorzaak heeft spreekt men ook wel van secundaire hyperhidrosis. Wanneer in eerste instantie geen oorzaak kan aangeduid worden spreekt men over 'idiopathisch'. Hier ontstaat een prikkel in de hersenen (meerbepaald in de hypothalamus) die ervoor zal zorgen dat men gaat transpireren. Dit wordt ook wel de primaire hyperhidrosis genoemd. Het is in eerste instantie dus belangrijk om de achterliggende oorzaak van het zweten te weten te komen. Veel voorkomende oorzaken voor overmatig zweten zijn:

  • overgewicht
  • menopauze
  • diabetes
  • bijwerking van medicijnen
  • carcinoïd syndroom
  • acromegalie
  • kanker
  • hart- en vaataandoeningen
  • overactieve schildklier
  • longaandoeningen (zoals een ontsteking)
  • tuberculose
  • psychiatrische aandoeningen zoals een angststoornis

Overmatig zweten: een sociale handicap

In veel gevallen ontstaat overmatig zweten door een combinatie van fysieke en psychische oorzaken. Meerbepaald aanleg voor te zweten en stress. Iemand die snel gestresseerd is en dit uit door te zweten heeft op de duur schrik om te beginnen zweten. Enkel door er aan te denken ontstaat er meer stress en neemt de kans op overmatig zweten toe. Zo zijn zweetoksels, zweetvoeten en zweethanden een echte nachtmerrie in sociale situaties. Het gebeurt dat mensen uit angst voor overmatig zweten zich terug trekken uit het sociale leven, laat het echter zo ver niet komen met volgende remedies.

Zweten aanpakken

Zweetoksels

  • Een handige tip om aan 'okselvijvers' te ontsnappen is het gebruiken van okselpads
  • Scheer okselhaar af
  • Gebruik bij het douchen neutrale PH wasgel of zeep
  • Draag zoveel mogelijk katoenen kledij (hierop zijn 'okselvijvers' minder zichtbaar)
  • Gebruik een anti-transparant
  • Vermijd te veel deodorant

Zweetvoeten

  • Was je voeten minstens 1 keer per dag met lauw of koud water
  • Schaf inlegzooltjes aan
  • Neem een voetspray of poeder in huis (deze doden bacteriën die voor een onaangename geur zorgen)
  • Draag bij voorkeur wollen of katoenen sokken
  • Kies voor schoenen die kunnen 'ademen'

Zweethanden

  • Gebruik talkpoeder (dit zorgt ervoor dat het zweet opgeslorpt geraakt)
  • Spoel je handen met koud water en droog ze goed af
  • Gebruik antitranspiratiecrème

Medische behandeling zweten

Wanneer vorige middelen niet werken grijpt men in de praktijk vaak in met volgende medische behandelingen:
  • Aluminiumchloride-therapie: hierbij maakt men gebruik van aluminiumzouten die het zweten op de huid tegengaan
  • Leidingwater iontophorese: hierbij volgt de patiënt een therapie, waarbij de handen en voeten behandeld worden met sponselektroden.
  • Injectie van botulinum toxine (Botox) in de huid
© 2015 - 2019 Brunos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Last van overmatig zwetenLast van overmatig zwetenVoor mensen die last hebben van overmatig zweten, is dit erg vervelend en schamen zich hier soms voor. Soms komt er met…
Overmatig zweten - Oorzaken en natuurlijke oplossingenOvermatig zweten - Oorzaken en natuurlijke oplossingenZweten is natuurlijk en zelfs gezond. Toch kan overmatig zweten in sommige gevallen een probleem vormen tijdens sociale…
Tips tegen zwetenZweten of transpireren is een natuurlijk proces dat als doel heeft om ons lichaam af te koelen. Er zijn verschillende oo…
Overmatig zweten: zo kom je er vanaf!Overmatig zweten: zo kom je er vanaf!Overmatig zweten kan tot veel frustratie en onzekerheid leiden. "Kan ik dit shirtje wel aan? Heb ik zweetvlekken?" Hoe k…
Zweten verminderen, klaar voor de zomer!Zweten verminderen, klaar voor de zomer!Het warme weer komt er weer aan, tijd om jezelf zomer klaar te maken. Heerlijk, op het strand met een lekker drankje erb…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart-Vectors, Pixabay
  • http://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/overmatig-zweten-van-zweethanden-tot-nachtelijk-zweten/wat-zijn-de-oorzaken-van-zweetaanvallen/item114714
  • (Huis)arts bij de hand Door Pixie McKenna 2011

Reageer op het artikel "Zweten: oorzaken en remedies"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 18-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!