InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een spastische arm beter kunnen bewegen met CI therapie

Een spastische arm beter kunnen bewegen met CI therapie

Een spastische arm beter kunnen bewegen met CI therapie Dit kan middels Constraint Induced (Movement) Therapy (CI(M)T). CI(M)T is een therapievorm waarbij er door een beperking aan te brengen een bepaalde bewegingsvaardigheid wordt aangeleerd. Mensen die een herseninfarct of hersenbloeding hebben gehad kunnen een spastisch verlamde arm en hand hiermee weer gebruiken. Ook kinderen met hemiplegie, hemiparese ofwel unilaterale cerebrale parese kunnen een speciaal programma volgen om hen de aangedane arm (beter) te laten inzetten. Het bestaat uit gerelateerde behandelingen die de hersenen leren zichzelf te herprogrammeren na een hersenbeschadiging.

Ontstaan van CIMT therapie door Edward Taub

Edward Taub en zijn aap

De therapie is bedacht door Edward Taub (1931). Hij was gedragswetenschapper en hij ontdekte dat het verstand en de hersenen betrokken waren bij veel gedragingen en dat de mens niet passief was en slechts reageerde op stimuli. Hij nam een baan aan als onderzoeksassistent in een experimenteel neurologisch lab om het zenuwstelsel beter te begrijpen. In dit lab deden ze omstreden experimenten met apen. Tijdens deze experimenten waarbij steeds verschillende zintuigzenuwen van de apen werden doorgesneden legde Taub de basis voor de Constraint Induced (Movement) Therapie.

Mitella bij CI therapie

Bij het doorsnijden van de zintuigzenuwen van één arm stopte de aap met het bewegen van deze arm. Dat was vreemd aangezien alleen de zintuigzenuwen waren doorgesneden en niet de motorische zenuwen. Door de goede arm vervolgens in een mitella te fixeren, kon hij de aap met succes dwingen de aangedane arm te gebruiken om zichzelf eten te geven. Na verdere experimenten met het doorsnijden van zintuigzenuwen concludeerde Taub dat de aap geleerd had zijn aangedane arm niet te gebruiken in de periode meteen na de operatie wanneer het ruggemerg nog in spinale shock was. Tijdens deze periode die twee tot zes maanden duurde probeerde het dier tevergeefs steeds zijn aangedane hand te gebruiken. Zonder positieve bevestiging gaf het dier het op en zette vervolgens zijn goede hand in om zich zelf te eten te geven. Elke keer kreeg hij daarbij een positieve bevestiging. De motorische kaart voor de aangedane arm verzwakte volgens het principe van ‘use it or lose it’.

Tegengaan van ‘nonuse’

Meteen na het doorsnijden van de zintuigzenuwen van een arm deed Taub de aangedane arm in een mitella. Op deze manier kon de aap niet leren dat de aangedane arm het niet goed deed in de periode van de spinale shock na de operatie. Toen hij na drie maanden de mitella afdeed, lang nadat de spinale shock was verdwenen, kon de aap al snel zijn aangedane arm gebruiken. Verscheidene jaren nadat de nonuse zich had ontwikkeld was het nog mogelijk dit tegen te gaan met behulp van de mitella. Wanneer iemand die een beroerte heeft gehad zijn arm niet meer kan gebruiken verdwijnt de arm van de kaart in het brein. Hierdoor wordt het nog moeilijker de arm te gebruiken. Wanneer door constraint therapie de aangedane arm weer op de kaart komt, wordt het gebruik van de arm minder vermoeiend.

CI Therapie in Nederland voor kinderen met hemiplegie of hemiparese in de piratengroep

Sinds 2006 biedt de Nijmeegse St. Maartenskliniek constraint therapie aan in de vorm van de ‘Piratengroep’ voor kinderen met hemiparese en is dit programma inmiddels landelijk uitgerold. Uit onderzoek bleek namelijk in 2010 dat deelname aan de Piratengroep betere resultaten oplevert dan de reguliere behandeling. Op tien revalidatiecentra in het land wordt het programma nu geïmplementeerd. Er zijn ook jaarlijks CIMT zomerkampen voor jongeren. Bijvoorbeeld bij revalidatiecentrum Adelante of Revalidatie Friesland. Je kunt je hiervoor opgeven via je revalidatiecentrum.

Emotie

Wanneer een volwassene na hersenletsel via CIMT therapie functies kan terugwinnen is hij vanzelfsprekend blij. Wanneer een kind dat nooit een handfunctie heeft gehad omdat hij de hersenbeschadiging rond de geboorte opliep weer functie in een hand krijgt waarvan hij zich eerst niet bewust was kan hij zeer geëmotioneerd zijn.

Nog steeds onderzoek om spastische arm beter te kunnen bewegen

Taub doet nog steeds onderzoek naar de verschillende toepassingen van CI therapie en de optimale toepassing van de CI therapie principes. In zijn onderzoekscentrum kun je je opgeven om gratis mee te doen aan onderzoeken.
© 2015 - 2019 Gway, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hemiplegie: een halfzijdige verlammingHemiplegie: een halfzijdige verlammingBij Hemiplegie of Hemiplegia word er gesproken van een een halfzijdige verlamming van het lichaam dat rond de geboorte k…
Manuele Therapie - Wat is het en wanneer heb je het nodig?Wat is manuele therapie? Wie mag zichzelf manueel therapeut noemen? Wanneer is het verstandig manuele therapie te volgen…
Pepermunt en IBSPepermuntthee en pepermuntolie worden van oudsher gebruikt bij maag en darmklachten, dyspepsie, misselijkheid, winderigh…
Hydrotherapie bij mensenHydrotherapie wordt vaak aangeraden bij mensen met Reumatoïde Artritis, mensen met overgewicht etc. In dit artikel wordt…
Twilight boekenTwilight is een razend populaire serie fantasie/romantiek- romans die geschreven is door Stephenie Meyer. In dit artikel…
Bronnen en referenties
  • Het boek: ‘The brain that changes itself’ van Norman Doidge
  • http://www.adelante-zorggroep.nl/default.asp?id=698&parent=579&template=algemeen.htm&sitecat=5, geraadpleegd september 2014
  • http://www.uab.edu/citherapy/, geraadpleegd juni 2015

Reageer op het artikel "Een spastische arm beter kunnen bewegen met CI therapie"

Infoteur: Gway
Laatste update: 28-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!