InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slecht slapen door alcohol: invloed van alcohol op de slaap

Slecht slapen door alcohol: invloed van alcohol op de slaap

Slecht slapen door alcohol: invloed van alcohol op de slaap Voor ons plezier drinken we graag alcohol, maar het kan ook tot een verslaving leiden. Veel alcohol drinken kan tot uiteenlopende lichamelijke klachten leiden. Men heeft een kater, veel dorst, hoofdpijn, verhoogde hartslag, veel zweten, slecht slapen, waarbij de kans op ernstige aandoeningen toeneemt. Hoe veroorzaakt alcohol drinken verschillende lichamelijke reacties, welke stoffen zijn daartoe verantwoordelijk en waarom kan men slecht slapen door alcohol?

Slecht slapen door alcohol

Veel of geregeld alcohol drinken

Alcohol drinken doet men voor de gezelligheid, maar soms neemt men teveel of dagelijks grote hoeveelheden in. Zodra het in het lichaam wordt afgebroken, zorgen de reststoffen ervoor dat men een kater heeft of brak is. Bovendien kan het trillingen veroorzaken, wordt men sneller dan normaal wakker en kan men niet meer in slaap komen. Waarom kan men slecht slapen door de inname van alcohol?

Kater en brak gevoel

Drinkt men veel, dan is er verhoogde kans om vaak een kater te hebben. De alcohol wordt door de lever in ethanal omgezet en dat is voor ons een gifstof. Het zorgt ervoor dat bloedvaten verwijden en de hartslag toeneemt. Het geeft een kloppende hoofdpijn. Omdat de lever overactief is, wordt glucose aan het lichaam onttrokken. Daardoor voelt men zich brak bij het ontwaken en heeft men een plakkerige mond. Men heeft dus sneller dorst, waardoor men eerder wakker wordt. Om een kater effectief aan te pakken dient men het suikergehalte te verhogen door bijvoorbeeld enkele glazen cola te drinken. Heeft men dit gevoel, dan zal men slecht weer in slaap komen en blijft men in bed woelen.

Verhoogde temperatuur

Een overactieve lever zorgt ervoor dat de lichaamstemperatuur stijgt. Het teveel aan alcohol en ethanal moet worden geneutraliseerd en daar is de lever langdurig mee aan de slag. Drinkt men veel, dan houdt het in dat hartslag verhoogd is en veel bloed via de lever wordt verpompt. De temperatuur neemt toe, waardoor diegene ook veel meer zweet. Let wel dat de temperatuur van de urine ook hoger is, waardoor de plas warm of branderig aanvoelt.

Onrustig en slecht slapen door alcohol

Komt men door alcohol in een roes terecht en slaapt men, dan is het vaak een onrustige slaap. Men heeft meer en vaker heftige dromen, waarbij men meer kans heeft om eerder dan normaal te ontwaken. In dit geval kan alcoholmisbruik eveneens aanleiding zijn voor het exploderend hoofd syndroom, waarbij men door heftige knallen in het hoofd geschrokken wakker schiet. Bovendien kan alcohol aanleiding zijn voor angstige dromen en soms hallucinaties.

Sneller volle blaas

Drinkt men alcohol, dan wordt het ADH-hormoon deels of geheel uitgeschakeld. Het is mede verantwoordelijk voor het recyclen van vocht uit voorurine. Drinkt men veel dan zal het recyclen langdurig uitgeschakeld zijn, waardoor men geregeld naar het toilet moet. De volle blaas moet worden geledigd. Dit gaat eveneens door, nadat men in slaap is gevallen. Oftewel men wordt tijdens de slaap regelmatig wakker met een volle blaas.

Trillende spieren

Drinkt men stelselmatig teveel, dan is er continu een hoge concentratie ethanal (acetaldehyde) in het lichaam. Normaal wordt het in de citroenzuurcyclus afgebroken tot azijnzuur en vervolgens ontbindt het in zuurstof en kooldioxide. Veel azijnzuur kan vervolgens een verbinding aangaan met choline, waardoor acetylcholine ontstaat. Deze stof wordt door spierreceptoren opgevangen, waardoor de spieren in beweging komen. Oftewel alcohol leidt indirect tot trillende spieren, bevingen of Parkinson-achtige klachten.

Wakker worden en blijven

Is men compleet dronken dan kan men mogelijk wel lang slapen, om daarna met een stevige kater wakker te worden. Drinkt men minder stevig maar wel dagelijks, dan zal men door de combinatie van voorgaande symptomen zeer slecht slapen. Het zorgt ervoor dat men met een brak gevoel in bed blijft liggen en continu een onbehaaglijk gevoel heeft. Het is van belang om het aandeel suikers aan te vullen.

Tips

Weet men dat men een avond doorzakt, dan kan men eveneens preventieve maatregelen nemen. Denk aan een stevige maaltijd voor het drinken, af en toe een glas water bij de alcohol drinken en water of cola drinken voor het slapen gaan. Ook de hoeveelheid alcohol minderen is van belang om wel goede nachtrust te krijgen. Voor de algehele gezondheid is het zelfs beter om compleet te stoppen of juist de alcoholinname tot een glas per dag te beperken. Men kan altijd de Anonieme Alcoholisten benaderen voor verder advies om compleet te stoppen met drinken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De opname en afbraak van alcoholNa het nuttigen van alcohol, moet het alcohol door het lichaam worden afgebroken. Hoe wordt het alcohol afgebroken?, waa…
Middel tegen kater, de anti-kater pilMiddel tegen kater, de anti-kater pilTeveel alcohol drinken heeft als gevolg dat je last krijgt van een kater. Omdat je je dan doodziek voelt, zal je vast op…
Alcohol, de kater komt later: antikatertipsAlcohol, de kater komt later: antikatertipsEen kater, een hangover, een kegel, brak, strontziek, iedereen heeft zo zijn eigen benaming voor die vervelende dag na e…
De kater: hoe voorkom je hem?Op het moment dat je dit artikel leest is het waarschijnlijk te laat om de kater te voorkomen. (ik neem aan dat je pas o…
Wat kan je doen tegen een katerWat kan je doen tegen een katerJe bent een avondje uit geweest en hebt nu last van een kater. Meestal gaat dit gepaard met hoofdpijn, misselijkheid en/…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hisks, Rgbstock
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 14 augustus 2015:
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Aceetaldehyde
  • http://www.aa-nederland.nl/

Reageer op het artikel "Slecht slapen door alcohol: invloed van alcohol op de slaap"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 21-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Slaapadviezen
Medische informatie…
Schrijf mee!