InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ongewild broekpoepen: waarom moet men in de broek poepen?

Ongewild broekpoepen: waarom moet men in de broek poepen?

Ongewild broekpoepen: waarom moet men in de broek poepen? Heeft men last van ontlastingsincontinentie, dan moet men geregeld ongewild broekpoepen. Het kan zowel bij kinderen, volwassenen en ouderen voorkomen, waarbij men mogelijk veel overlast en schaamte heeft. Zeker als het op een onverwacht of ongewenst moment voordoet. Waarom heeft men geen controle over de sluitspier en wat zijn de redenen waarom men ongewild moet broekpoepen en wat kan men ertegen doen?

Ongewild broekpoepen

Te lang opgehouden

Het kan iedereen weleens overkomen dat er een ongeluk gebeurt. Men weet reeds dat men moet en de nood hoog is, echter de gelegenheid laat het niet toe. Er is mogelijk geen toilet in de buurt en men wil het niet zomaar op straat doen. Oftewel de druk in de endeldarm is te groot, waardoor de sluitspier als het ware door de peristaltische darmbeweging wordt opengedrukt. Men kan de druk niet weerstaan, waardoor men het in de broek doet. Structurele ontlastingsincontinentie komt bij circa honderdduizend personen in ons land voor. Wat zijn zoal de redenen voor ongewild broekpoepen en wat kan men bij aanhoudende problemen doen?

Obstipatie

Een vaak bij kinderen voorkomende omstandigheid is dat men opstoppingen heeft. De ontlasting gaat lastig, waarbij het er met pijn en veel moeite uitkomt. In die omstandigheid kan de inwendige druk soms groot zijn. De keutel schiet daardoor ineens vrij of stroomt langs de opstopping, waardoor het plotsklaps in de endeldarm terechtkomt. De druk is direct te groot, waardoor men in de broek poept. Dit kan eveneens tot angsten leiden, waardoor het kind niet graag naar het toilet wil. In sommige gevallen voelt het kind de drang niet, waardoor het onbewust in de broek poept.

Invloed zwangerschap en bevalling

Tijdens de zwangerschap traint het lichaam de bekkenbodem middels weeën, voordat het kind wordt geboren. Tijdens de bevalling wordt de bekkenbodem aanzienlijk opgerekt, zodat het kind naar buiten kan komen. Na de bevalling moet de spier weer herstellen, waartoe de moeder afdoende oefeningen moet doen. Wordt dit niet of onvoldoende gedaan dan kunnen bekkenbodemproblemen voordoen. Of de spier is te gespannen of juist te slap. Bij een te gespannen spier kan de ontlasting mogelijk zeer moeilijk gaan, waarbij opstoppingen kunnen ontstaan. Het geeft dezelfde problemen als bij obstipatie. Is de spier te slap, dan kan men mogelijk de keutel niet tegenhouden.

Buikgriep en heftige diarree

Door verkeerd voedsel, overreactie op ongewenste stoffen, inname van bacteriën, bedorven voedsel of ziekte kan buikgriep ontstaan. Vaak is het een tijdelijke aangelegenheid, waardoor de darmen versneld het voedsel via de verteringskanalen afvoeren. Daartoe wordt minder vloeistof uit het mengsel gehaald, waardoor de poep relatief dun is. Het kan gaan om dunne diarree tot een praktisch waterig mengsel. In die omstandigheid kan men het niet ophouden, waardoor men continu of zeer geregeld naar het toilet moet. Laat men scheetjes dan kan de dunne substantie eveneens ongewild naar buiten komen. Let wel indien het gaat om rode loop met pus en slijm, dan kan het zijn veroorzaakt door het zeer besmettelijke dysenterie.

Ouder worden

Naarmate we ouder worden, neemt de controle over het lichaam af. Het houdt eveneens in dat de kracht van de kringspier afneemt en scheetjes of verlies van poep vaker voorkomt. Omdat de geestelijke toestand van de oudere persoon ook kan afnemen, kan het voorkomen dat men niet bewust van de drang is. Oftewel men merkt niet, dat men naar het toilet moet.

Verlies controle door aandoeningen

Is men ziek en/ of heeft men een aandoening aan het rectum, dan is er verhoogde kans op ontlastingsproblemen. Denk aan pijn door toedoen van aambeien, een ontstoken huid rondom de anale uitgang of door toedoen van anuskanker. Ook darmaandoeningen kunnen overmatige afscheiding geven. Denk aan darmvliesontsteking of fistels zoals bij de ziekte van Crohn of Colitis Ulcerosa.

Wat kan men doen bij ongewild broekpoepen?

Indien men continu last heeft van broekpoepen, dan moet men de kringspier trainen om de opening dicht te houden. Aanvullend kan men overwegen om een spier herstellende operatie uit te voeren. Is men reeds op leeftijd, dan wordt in de meeste gevallen een broekluier toegepast om onverhoopte ongelukjes op te vangen. Betreft het kinderen, dan moet men bewust ermee omgaan en zindelijkheidstraining krijgen. Denk aan het op gezette tijdstippen naar het toilet laten gaan, om zo ritme voor de ontlasting te krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn bij het poepen: stekende of brandende pijn stoelgangPijn bij het poepen: stekende of brandende pijn stoelgangOntlasting of poepen kan gepaard gaan met klachten als pijn of bloed bij de ontlasting. Het ontlastingspatroon of defeca…
Ouderenzorg: incontinentie/obstipatie bij ouderenOuderenzorg: incontinentie/obstipatie bij ouderenIncontinentie bij ouderen is een enorm probleem. Het kan leiden tot huidproblemen, een verhoogd risico op blaasontstekin…
Verzakking endeldarm: operatie, symptomen en behandelingVerzakking endeldarm: operatie, symptomen en behandelingEen verzakking van de endeldarm wordt endeldarmverzakking of rectumprolaps genoemd. Oorzaken van deze aandoening zijn la…
Verstopping en diarreeVerstopping en diarreeTwee uitersten van elkaar: verstopping/obstipatie en diarree/buikloop. Niet naar de wc kunnen gaan of juist erg vaak moe…
Incontinentie, ongewild urineverliesJe zult het maar hebben. Incontinentie. Je voelt je opgelaten, want zonder dat je er erg in hebt is je broek nat. Incont…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Woodsy, Rgbstock
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 16 augustus 2015:
  • http://www.darmgezondheid.nl/consumenten/darmklachten/darmaandoeningen/ontlastingsincontinentie.html
  • http://www.zindelijkheidstraining.com/broekpoepen/

Reageer op het artikel "Ongewild broekpoepen: waarom moet men in de broek poepen?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 28-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ontlastingsproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!