InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Metaalgeur, ijzerachtige geur van plas of zweet

Metaalgeur, ijzerachtige geur van plas of zweet

Metaalgeur, ijzerachtige geur van plas of zweet Komt men in aanraking met metalen, B-vitamine of is men ziek, dan kan het soms een ijzerachtig geurende plas of zweet veroorzaken. De geur kan overmatig aanwezig zijn, waardoor men continu naar metalen riekt en kan het ook door anderen worden geroken. Wat zijn de redenen van naar ijzer of metaal geurende urine of zweet, waardoor wordt een ongewoon gekleurde plas veroorzaakt en wat kan men eraan doen?

Metaalgeur plas, urine of zweet

Gele plas

Normaal is de urine doorzichtig tot licht gelig van kleur. In sommige gevallen kan een overmatige inname van vitamine-B2 tot een knalgele plas leiden. Vitamine-B2 oftewel riboflavin komt in vele soorten voeding voor en wordt eveneens als kleurstof gebruikt. Het geeft een gele tot neonachtige kleur aan de plas. Daarnaast kan standaard B-vitamine tot een riekende geur leiden. Het komt meestal tot uiting als een metaalachtige geur (lit.1). Teveel B-vitamine is op zich niet schadelijk voor het lichaam, echter een geurende overmatig gele plas is wel een teken dat men minder vitaminesupplementen kan innemen.

Donkere plas en gele huid

Wordt men iedere ochtend wakker met een zeer donkere en riekende urine, dan kan het om paroxysmale nachtelijke hemoglobinurie gaan. Het houdt in dat de afvoer van bilirubine ontregeld is, door verstopte galwegen of een slecht werkende lever. Denk aan levercirrose of een door alcohol aangetaste lever. Bilirubine is een afvalstof van rode bloedlichaampjes en wordt normaal via de ontlasting afgevoerd. Het veroorzaakt geelzucht, waarbij de huid en ogen er geel uitzien. In dit geval wordt het via de urine afgevoerd, waardoor de urine donker is en heftig riekt. Omdat de afvalstof eveneens in de huid zit, kan de huid en zweet eveneens ongewoon ruiken.

Eiwitverbranding en ammoniakgeur

Valt men stevig af, heeft men onvoldoende vetten in het lichaam, dan kan het voorkomen dat eiwitten voor de energiehuishouding worden gebruikt. Bij die verbranding wordt ammoniak aangemaakt en dat wordt vervolgens door de lever in ureum omgezet. Het wordt vervolgens met de plas afgevoerd. Het geeft de urine een typische ammoniakgeur. Het komt veelvuldig bij mensen die veel vlees in het dieet hebben, maar ook bij intensieve sporters.

Gerelateerd aan beroep en metaalgeur

Heeft men een beroep waarbij men geregeld in contact komt met metalen, dan kan het voorkomen dat het zweet en/of urine naar metaal ruikt. Men slijpt, brandt en last mogelijk op regelmatige basis metaal en kleine deeltjes kunnen onverhoopt in het lichaam terechtkomen. Dit kan soms komen door onvoldoende bescherming, danwel de huid komt frequent ermee in aanraking. Enerzijds kunnen ijzerstofdeeltje in de poriën zitten en op die manier een ongewone geur afgeven. Anderzijds kunnen metaaldeeltjes ook in het lichaam terechtkomen. Denk aan metalen zoals arseen, nikkel, chroom, ijzer, koper, barium en zink. Hoe schadelijk deze metalen zijn, hangt daarbij puur van de concentratie af. Zware metalen kunnen daarbij in de urine zitten (lit.2). Wordt het door het werk veroorzaakt, dan kan het als beroepsaandoening of -ziekte worden beschouwd.

Ijzerstapeling als ziekte

Een andere vorm van ijzeropbouw in het lichaam is hemochromatose. Door toedoen van een genmutatie is er geen rem meer op de opname van ijzer uit voeding. Oftewel het lichaam neemt via de dunne darm overmatig veel ijzer op. Het wordt in dat geval beperkt via de urine afgevoerd, terwijl het meeste ijzer in het lichaam neerslaat. Het treft daarbij voornamelijk de lever en/of hersenen. In dat geval is het een gifstof, waarbij lichaamscellen worden aangetast.

Afvoeren metalen stimuleren

Een verhoogde opbouw van metalen in het lichaam kan schadelijk zijn. Het kan tot levercirrose, -leverkanker, dementie en aangetaste zenuwen leiden. Het is daarom van belang om het af te voeren. Oftewel het moet gaan om een vochtafdrijvend middel, waarmee ook gifstoffen en in dit geval metalen worden afgevoerd. Quantintox is een combinatiemiddel, bestaande uit extract van berk, brandnetel, paardenbloem, grote klis, mariadistel en guldenroede. De combinatie van deze planten zorgt ervoor dat juist de zwaardere elementen uit het lichaam worden verwijderd. Zo kunnen overmatige metaalconcentraties afnemen en kan een ijzerachtige plas worden vermeden. Let wel heeft men een stevig geurende oksels of zweetvoeten dan is het verstandig om talkpoeder te gebruiken. Het heeft een ontsmettende en verkoelende werking. Ook minder zware middeltjes zoals brandnetelthee helpen om ongewenste stoffen af te voeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hemochromatose: klachten en behandelingHemochromatose: klachten en behandelingHemochromatose of ijzerstapelingsziekte wordt er door de darmen teveel ijzer opgenomen. Dit komt in de bloedbaan terecht…
Hemochromatose: ijzerstapeling en ijzervergiftigingHemochromatose: ijzerstapeling en ijzervergiftigingIjzer is noodzakelijk voor verschillende lichaamsprocessen, zoals bij de transport van zuurstof door koppeling met hemog…
Teveel ijzer: symptomen & behandeling ijzeroverschotTeveel ijzer: symptomen & behandeling ijzeroverschotNet zoals een ijzertekort vervelende gevolgen kan hebben voor het lichaam, kan ook een teveel aan ijzer symptomen met zi…
Metaaloverschot of -tekort door metaal stofwisselingsziekteMetaaloverschot of -tekort door metaal stofwisselingsziekteIn het lichaam worden continu stoffen opgenomen en omgezet in nuttige stoffen, zodat alle lichaamsprocessen goed verlope…
Metabolisme en voeding: ijzerIjzer speelt een belangrijke rol bij organismen, zo heeft het eiwit hemoglobine ijzer nodig en zijn er verschillende enz…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tome213, Rgbstock
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 1 september 2015:
  • Lit.1: http://www.gezondheidsnet.nl/blaasontsteking/urine-wat-zegt-de-geur
  • Lit.2: http://www.beroepsziekten.demodomein.com/index.php?TID=3&SID=113&aid=1400

Reageer op het artikel "Metaalgeur, ijzerachtige geur van plas of zweet"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 09-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zweten
Medische informatie…
Schrijf mee!