InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hikken: oorzaken, symptomen en middeltjes tegen de hik

Hikken: oorzaken, symptomen en middeltjes tegen de hik

Hikken: oorzaken, symptomen en middeltjes tegen de hik Stel: je zit met je familie of vrienden aan een heerlijke feestdis en plots is daar die onbedwingbare hik. Je probeert het hikken tegen te gaan maar toch kan je er niks aan doen. Die irritante hikgeluiden blijven maar komen en als je erop zit te wachten lijkt het nog vervelender. Je schaamt je een beetje want in het bijzijn van je tafelgenoten is hikken heel erg gênant. Een van de bijkomende symptomen van de hik is dat je een scherp, pijnlijk gevoel in de slokdarm kan voelen op het moment van de hik. De oorzaken van de hik kunnen gezocht worden in het te snel eten of teveel voedsel opnemen, zoals bijvoorbeeld bij indigestie. Het gaat in feite om het inslikken van lucht die je lichaam weer kwijt wil. De behandeling van de hik bestaat vooral uit rusten, kalm ademhalen en afwachten. Maar er zijn ook middeltjes tegen de hik die maagzuur tegengaan waardoor je spijsvertering sneller verloopt. Welke middeltjes kunnen zoal nuttig zijn om hikken tegen te gaan?

Wat is de hik?

Het is een van de meest vervelende fenomenen die je kunnen overkomen tijdens of net na het eten: hikken. Je was net lekker aan het genieten van een heerlijke maaltijd en plotseling word je overvallen door een onbedwingbare hik. Het is alsof er iets in je maag of slokdarm geblokkeerd zit dat naar buiten wil. De hik ontstaat na een onbedwingbare samentrekking van het middenrif die gevolgd wordt door de sluiting van de strotklep. Dit leidt tot het typische hikgeluid, waarbij het lichaam lucht laat ontsnappen. Hierbij wordt er een kort geluid geproduceerd dat klinkt als: “hik”. De term “hik” is dus in feite een klanknabootsing ("onomatopee") om dit medisch fenomeen aan te duiden.

Symptomen hik

De hik kan erg luid zijn en in het bijzijn van anderen kan het erg irritant zijn. Hoezeer je ook je best doet om dit verschijnsel tegen te gaan, toch kan je het niet helpen. Het lijkt erop dat je alleen maar kan afwachten tot het overgaat. Bij het hikken kan het middenrif door de voortdurende samentrekkingen pijnlijk gaan aanvoelen. Ook in de buurt van de slokdarm en het strottenhoofd kan je een scherp en pijnlijke gevoel gewaarworden. Als je teveel hebt gegeten kan je samengaand met de hik ook last hebben van braakneigingen, maagzuur of het gevoel dat je eten in je keel zit.

Oorzaken hikken

Doorgaans is de hik onschuldig en voorbijgaand. De oorzaken van de hik kunnen gezocht worden op volgende vlakken:

Te snel eten en drinken

Je hebt bijvoorbeeld te snel een maaltijd naar binnen gewerkt omdat je niet voldoende tijd had. Ook drinken terwijl je nog voedsel aan het kauwen bent kan hierbij een rol spelen. Daarnaast verhoogt ook veel praten tijdens de maaltijd de kans op de hik, doordat je dan minder de tijd neemt om te kauwen en tegelijk meer lucht naar binnen hapt.

Teveel eten en drinken

Daarnaast kan ook de hoeveelheid voedsel een rol spelen bij het veroorzaken van de hik. Dit komt doordat de maag overactief moet zijn in de verwerking van het voedsel. Het spijsverteringsstelsel komt hierdoor onder zware druk te staan. Om deze redenen komt de hik ook relatief vaak voor bij maagproblemen als maagzuur, zure oprispingen en reflux.

Koolzuurhoudende dranken

Frisdrank, spuitwater en bier bevatten veel koolzuur en een overmatige hoeveelheid ervan drinken kan de kans op de hik vergroten. Hoe meer koolzuur en lucht je naar binnen werkt, hoe meer lucht je lichaam ook weer moet verlaten. Daarnaast kan ook het overmatig gebruik van alcohol hikken veroorzaken, net als stress en roken.

Hik en indigestie

Als je lekker aan het eten bent kan het wel eens zijn dat je je helemaal laat gaan. Vooral in de kerstdagen komt dit fenomeen vaak voor. Er is zoveel lekker eten voorzien en de sociale druk om te blijven eten is zo hoog, dat je nog wel even verder eet. Eigenlijk is je eetlust al gestild en zit je maag al vol, maar toch neem je nog een nagerecht of dessertje, omdat het zo lekker is. In dat geval loop je het risico om een indigestie op te lopen: dit betekent dat je teveel hebt gegeten waardoor je maag overbelast geraakt. Ook in dat geval is de kans groot dat je te maken krijgt met de hik. Een belangrijk advies is dan ook om je zelfcontrole niet te verliezen als je aan de feestdis zit. Als je eetlust gestild is laat je vers aangerukte dessertjes beter aan je voorbijgaan, hoe succulent of delicieus ze ook mogen zijn.

Chronisch hikken

Is de hik niet voorbijgaand maar heb je er langer dan twee dagen last van, dan spreekt men van chronisch hikken. Deze chronische hik is niet alleen heel erg vervelend maar kan ook gezondheidsproblemen veroorzaken. Vaak ligt er een medische aandoening aan de basis van chronisch hikken. Voorbeelden daarvan zijn nierfalen, waterintoxicatie, longaandoeningen en aandoeningen aan hart of hersenen. In dergelijke chronische gevallen is een specifieke medische behandeling met geneesmiddelen aangewezen.

Behandeling hikken

Rust

Een van de dingen die je kan doen om de hik te bestrijden is om gewoon af te wachten tot alles voorbijgaat. Als je rustig probeert adem te halen kan de hik stilaan verdwijnen. Ook is het belangrijk om geen actieve fysieke activiteiten te doen. Sta even recht of wandel rustig even rond in de woonkamer zodat je spijsvertering rustig kan verlopen. Eventueel blijf je rustig in de sofa zitten als je je daarbij beter voelt.

Ademhaling

Belangrijk bij het behandelen van de hik is om niet zenuwachtig te worden. Ga niet nerveus op de hik letten en voortdurend proberen om deze te vermijden. Dit heeft een tegenovergesteld effect waarbij je het fenomeen mogelijk nog verergert. Probeer heel rustig adem te halen en niet teveel aan de hik te denken. Na verloop van tijd merk je dan plots dat de hik voorbijgegaan is.

Middeltjes tegen de hik

Als aanvullende behandeling bij de voorgaande tips kan je ook een middel tegen de hik nemen, zodat deze sneller verdwijnt. Middeltjes tegen de hik zijn er vooral op gericht om de druk op de maag te verlichten en maagzuur tegen te gaan. Dankzij deze maagzuurremmers zal je spijsvertering vlotter verlopen en kan de overbodige lucht die je hebt ingeslikt sneller ontsnappen.
Enkele voorbeelden van dergelijke middeltjes zijn:
  • Rennie
  • Omeprazol
  • Gaviscon
  • Zantac

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lekker eten tijdens de feestdagen? Tips tegen indigestieLekker eten tijdens de feestdagen? Tips tegen indigestieDecember is de maand van de gezelligheid bij uitstek. Er worden cadeautjes gegeven, er wordt gefeest en er wordt vooral…
Moeilijk slikken: oorzaken & behandeling slikproblemenMoeilijk slikken: oorzaken & behandeling slikproblemenSlikproblemen kunnen verschillende symptomen met zich meebrengen, zoals onder meer het hebben van een schorre keel en he…
Homeopathie bij indigestieIndigestie zijn alle storingen van de spijsvertering die op de maag en darmen slaan. Er zijn meerdere oorzaken aan te wi…
Opgezette, opgeblazen maag (dyspepsie): behandeling & tipsOpgezette, opgeblazen maag (dyspepsie): behandeling & tipsWie heeft er al niet eens last gehad van een opgeblazen gevoel in de buik? Als je een ongemakkelijk, onaangenaam gevoel…
Kokhalzen: oorzaken, symptomen, behandeling & tipsKokhalzen: oorzaken, symptomen, behandeling & tipsKokhalzen is een natuurlijke reflex van het lichaam dat ervoor zorgt dat je niet gaat stikken. Hoewel kokhalzen je eigen…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Hik
  • https://treato.com/Gaviscon,Hiccups/?a=s
  • http://www.optimalegezondheid.com/de-hik-wat-is-het-en-hoe-kom-ik-er-vanaf/
  • http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/eten-drinken/de-15-meest-gebruikte-remedies-tegen-de-hik/
  • http://www.cm.be/ziekte-en-behandeling/klachten-en-ziekten/hik/trucjes.jsp (bronnen geraadpleegd op 16/11/2015).

Reageer op het artikel "Hikken: oorzaken, symptomen en middeltjes tegen de hik"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 14-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Maagproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!