InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Alcohol verhoogt LDL-gehalte en kans op hart- en vaatziekten

Alcohol verhoogt LDL-gehalte en kans op hart- en vaatziekten

Alcohol verhoogt LDL-gehalte en kans op hart- en vaatziekten Door veel alcohol in te nemen, stijgt het LDL-gehalte waardoor mede hart- en vaatziekten worden veroorzaakt. Meer low-density-lipoprotein zorgt ervoor dat ongunstig cholesterol niet uit het bloed wordt gehaald, echter kan samenklonteren en aan de vaatwand blijft plakken. Daarnaast zorgt de alcohol tezamen met een kleinere vaatdiameter voor een verhoogde bloeddruk. Waarom neemt het LDL-gehalte toe bij alcoholmisbruik en hoe leidt het tot verschillende hart- en vaatziekten?

Hart- en vaatziekten door alcohol

Veel drinken en hart- en vaatziekten

Alcohol wordt genuttigd omdat het ontspant en omdat we sneller met anderen op een gezellige manier in contact kunnen komen. Heeft men echter veel stress, spanningen of angsten in het leven, dan kan het voorkomen dat men iedere dag drinkt en mogelijk meerdere flessen tot zich neemt. Teveel drinken is uiteraard niet goed! Hoe zorgt alcohol ervoor dat het LDL-gehalte stijgt en daarmee de kans op hart- en vaatziekten toeneemt?

Hoe wordt alcohol omgezet?

Neemt men dagelijks relatief grote hoeveelheden alcohol in, dan zal het gezondheidsproblemen veroorzaken. Deels wordt dit veroorzaakt door de afbraakstoffen van de drank. De lever onttrekt veel suiker aan het lichaam (geeft plakkerige droge mond) om alcohol in acetaldehyde om te zetten en dat is een gifstof voor ons. Het zorgt ervoor dat aderen verwijden en het hart extra hard gaat pompen. Het leidt tot een kater of het kloppende hoofdpijn gevoel. Acetaldehyde wordt vervolgens door de mitochondriën (kleinste deeltjes van cellen) in azijnzuur omgezet. Normaal wordt het in de citroenzuurcyclus afgebroken tot zuurstof en kooldioxide. Heeft men echter altijd een hoog azijnzuurgehalte, dan kan het een combinatie aangaan met choline resulterend in acetylcholine. Het leidt tot een verhoogde spierspanning, trillingen, verhoogde spanning rond bloedvaten en een hoge bloeddruk.

Toename LDL-gehalte

Drinkt men veel, dan is de lever overactief. Bijkomstigheid is dat het relatief meer LDL (low-density-lipoprotein) aanmaakt en het aandeel HDL (high-density-lipoprotein) onderdrukt. LDL zijn als het ware slechte cholesterol-vervoerders, waarbij het in het bloed accumuleert en aan de vaatwand blijft plakken. HDL daarentegen zijn goede cholesterol-vervoerders. Het cholesterol wordt naar de lever afgevoerd, waarbij het door het orgaan wordt afgebroken. Het HDL wordt daarbij gerecycled. Is het LDL-gehalte door alcohol hoog, dan zal in toenemende mate minder cholesterol door de lever worden afgebroken. Het omgekeerde is uiteraard ook waar. Stopt men met alcoholmisbruik, roken en beweegt men meer, dan wordt de aanmaak van HDL effectief gestimuleerd (lit.1).

Verhoogde kans op aderverkalking

Omdat het aandeel LDL in het bloed toeneemt, blijft er relatief veel ongunstig cholesterol in het bloed. Het zal aan de vaatwand blijven plakken en geleidelijk aan aankoeken. Oftewel er ontstaat atherosclerose ook wel aderverkalking genoemd. Meest kenmerkende is dat een fatty-streak ontstaat, waarbij de vaatwanden naar elkaar toe groeien. Het zorgt ervoor dat in toenemende mate de doorsnede van de vaten afneemt. Heeft men eveneens last van trombose oftewel bloedpropjes, dan kan potentieel een bloedstremming voordoen. Het kan tot een TIA, beroerte, hartaanval of longembolie leiden.

Toename van de bloeddruk

De combinatie van een afnemende vaatdoorsnede door toedoen van atherosclerose, een hoog acetylcholine-gehalte en harder werkend hart, leidt tot een toename van de bloeddruk. Op zich is een verhoogde bloeddruk niet gevaarlijk, echter het is een teken dat men kans heeft om hart- en vaatziekten te krijgen of te ontwikkelen. Laat daarom jaarlijks de bloeddruk checken, zodat men weet wat de kans is om hieraan gerelateerde aandoeningen of ziekten te krijgen. Door de levensstijl te wijzigen kan men levensbedreigende ziekten vermijden (lit.2)!

Vaatwand-verzwakking

Zowel een verhoogd suikergehalte (diabetes type 2 door ongezonde levensstijl), regelmatige inwerking van acetaldehyde op de vaatwand en aderverkalking zorgen voor een vaatwand-verzwakking. Dit treedt op door langdurig alcoholmisbruik en verhoogd LDL-gehalte. Een aorta, bloedvat of kransslagader zal lokaal qua formaat veel groter worden, waarbij de verschillende lagen van de vaatwand kunnen scheuren. In eerste instantie hoeft men een aneurysma niet te merken, echter als het scheurt kan het een vage pijn veroorzaken. Denk aan een lichte pijn in de linker onderbuik en rug. Het is een teken van een levensgevaarlijke aandoening, maar wordt vaak niet als zodanig herkend. Het kan in enkele uren of dagen tot een ruptuur leiden, waarbij een ernstige inwendige bloeding wordt veroorzaakt. Denk aan een buikholtebloeding of hersenbloeding.

Verbeteren levensstijl en toename HDL-gehalte

Alcohol verhoogt het LDL-gehalte en daarmee de kans op hart- en vaatziekten. Veel drinken is nooit goed en dus moet men minderen of stoppen. Structureel minder alcohol innemen, zorgt ervoor dat het LDL-gehalte kan dalen en dus het HDL-gehalte kan stijgen. Er ontstaat een meer gunstige balans, waardoor de kans op hart- en vaatziekten afneemt. Aanvullend kan men mariadistelextract gebruiken om de aanmaak van HDL door de lever te stimuleren (lit.3). Bovendien is het verstandig om te stoppen met roken, minder verzadigde vetten in te nemen en om meer te bewegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij een te hoog cholesterolgehalte?Als mensen het over cholesterol hebben, bedoelen ze vaak dat ze een te hoog cholesterolgehalte hebben. Toch is de stof n…
Hoog gehalte cholesterol: oorzaak hypercholesterolemieHoog gehalte cholesterol: oorzaak hypercholesterolemieHypercholesterolemie is een benaming voor een te hoog gehalte aan cholesterol in het bloed. Dit kan erfelijk zijn (Famil…
Aderverkalking of arteriosclerose voorkomenAderverkalking of arteriosclerose voorkomenAderverkalking (arteriosclerose) is een proces waarbij de slagaders in verval raken. De benaming is niet helemaal juist…
Cholesterol omlaag? Dit kun jij er zelf aan doen!Cholesterol omlaag? Dit kun jij er zelf aan doen!Cholesterol is een stof, die eigenlijk gezond is voor het menselijk lichaam. Alleen een teveel van deze stof is schadeli…
Waar zit vitamine D in?Waar zit vitamine D in?Vitamine D is van belang voor het menselijk lichaam om goed te functioneren en gezond te blijven. Vitamine D zorgt onder…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hisks, Rgbstock
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 30 oktober 2015:
  • Lit.1: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11505031: Influence of alcohol intake on risk for increased low-density lipoprotein cholesterol in middle-aged Japanese men.
  • Lit.2: http://www.cholesterolvoorlichting.nl/goede-cholesterol-hdl/hdl-cholesterol-verhogen
  • Lit.3: https://www.vitamins.nl/blog/mariadistel-voor-een-sterke-gezonde-lever/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/High-density-lipoprote%C3%AFne

Reageer op het artikel "Alcohol verhoogt LDL-gehalte en kans op hart- en vaatziekten"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 25-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vaatziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!