InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ontstoken bijholtes natuurlijk behandelen

Ontstoken bijholtes natuurlijk behandelen

Ontstoken bijholtes natuurlijk behandelen Bij ontstoken bijholtes (sinusitis) heb je klachten die lijken op een zware verkoudheid, je gezicht doet zeer en de druk is zeer onaangenaam. Het kan je dagelijkse leven behoorlijk in de weg zetten. Toch hoef je met deze klachten niet direct naar je huisarts te gaan, of naar de apotheek voor medische middelen. Er zijn genoeg natuurlijke middelen om sinusitis te behandelen en te verlichten.

Wat is er aan de hand?

Aan de zijkanten van onze neus zitten holtes die met lucht gevuld zijn en die bedekt zijn met slijmvlies. Het neuskanaal zorgt er voor dat het slijmvlies naar de neus loopt, maar bij sinusitis is dit slijmvlies ontstoken en opgezwollen en dit blokkeert het neuskanaal. Hierdoor ontstaat de druk in de neusbijholten. Deze druk kan klachten geven, zoals hoofdpijn, neusverstopping, geel en groen neusvocht en pijn in het hele gezicht dát erger wordt bij het bukken. Je kunt ook klachten krijgen als kiespijn, doordat er ook druk op de kaak is, of de kaakholten zijn ook geïrriteerd. Deze klachten komen voor zowel bij acute sinusitis als bij chronische sinusitis

Acute sinusitis

Deze vorm van sinusitis is vaak het gevolg van een bacteriële of virus infectie, zwemmen in water wat besmet is, griep en verkoudheid en gaat over het algemeen na drie of vier weken vanzelf over.

Chronische sinusitis

Dit is een ontsteking of infectie van de neusbijholten die een langere tijd duren. Deze vorm komt vaak voor bij mensen die het neustussenschot scheef hebben staan, of die last hebben van stof en sigarettenrook of andere allergieën. Ook kan een schimmelinfectie de oorzaak zijn.

Natuurlijke middelen

Er zijn een heleboel middelen en manieren die je kunt gebruiken om de druk en de pijn te verlichten. Het is niet direct noodzakelijk om echte medicijnen te gebruiken. De meeste middelen liggen voor het grijpen. Ook in de homeopathie en de kruidengeneeskunde is er veel te verkrijgen die een geneeskrachtige en herstellende werking hebben om ontstoken bijholten te behandelen en te verlichten.

Stomen

Stomen is een hele prettige manier om de druk uit de holtes weg te halen. Dit kan op verschillende manieren. Je kunt een lange, hete douche nemen en hierbij de warme stralen op het gezicht richten of de damp van de hete douche goed inademen. Ook kun je het warme water innemen en doorslikken tot de holtes vrij zijn.

Je kunt er ook voor kiezen om een stoombad te nemen. Je neemt een bak of teil met kokend heet water en zet deze bak op een vaste, platte ondergrond neer. Ga hierboven hangen en plaats een handdoek los om je hoofd, zodat hij het hoofd en de bak bedekt. Adem de hete damp in en uit je neus. Ook kun je ervoor kiezen om aan dit stoombad een paar druppeltjes eucalyptusolie toe te voegen, deze olie zorgt voor een lucht ontsmettende werking bij bacteriën, virussen en schimmels. Stomen met kamillethee werkt ook verlichtend. Neem hiervoor een halve liter hete kamillethee in een schaal en ga hierboven hangen.

Zoutoplossing

Tegenwoordig zijn er tal van neussprays te verkrijgen. Maar een natuurlijke zoutoplossing is ook heel eenvoudig zelf te maken. Je neemt een kop warm water en voegt hier 1/3 theelepel keukenzout of zuiveringszout aan toe. Bij de apotheek zijn losse spuitjes te verkrijgen. Vul een spuitje met deze oplossing en spuit de oplossing in je neus. Het beste is om bij dit gebruik boven de wastafel te gaan staan, of boven een bak. Houd dan je hoofd een beetje achterover en knijp een neusgat dicht. Snuif het water op en snuit daarna de neus en herhaal dit bij het andere neusgat.

Spoelen met een neusgat kan ook. Houd hierbij het hoofd iets schuin boven de wasbak en spoel deze oplossing door de neus. De oplossing vult zich in de holten, en dan merk je dat het ook in de keel terechtkomt. Spuug en snuit alle water eruit en je merkt dan dat er veel dik snot er mee uitkomt.

Masseren

Je kunt ook je bijholtes masseren door een kleine massage te geven. De doorstroming van het bloed zal hierdoor verbeteren en de pijn verlichten. Deze massage gaat als volgt: Je drukt met je wijsvingers op de buitenste rand van de neusgaten, onder je neus. masseer dan naar boven, op de brug tot je tussen de twee wenkbrauwen uitkomt. Je kunt ook met je duimen tegen het kraakbeen aanduwen en dan 30 seconden vasthouden. Tijdens deze massage kun je ervoor kiezen om een bakje heet water voor je te zetten met daarin een paar druppeltjes rozemarijnolie of eucalyptusolie.

Geneeskrachtige planten en kruiden

Er zijn een aantal kruiden die een geneeskrachtige werking hebben en helpen om het lichaam te herstellen en bacteriën te bestrijden. Ook brengen ze verlichting bij een aantal kwalen, waardoor de pijn en ongemak verminderd wordt.

Echinea en astragalus

Twee kruiden die de weerstand van het lichaam verbeteren en ook vechten tegen de bacteriën en virussen. Neem vier keer op een dag 200 mg. Echinea en twee keer op een dag 200 mg. astragalus. Als de bijholteontsteking gekomen is ná een verkoudheid, neem dan de volle dosis van allebei de kruiden, totdat de ontsteking verdwenen is. Heb je last van chronische bijholteontsteking, dan is het aan te raden om de kruiden apart van elkaar te gebruiken door het af te wisselen. Je kunt dan de ene week echinea gebruiken en de andere week astragalus.

De Canadese geelwortel

Heeft stoffen in zich die een infectie tegen gaan. Dit kruid kan heel goed samen gaan met Echinea. Neem vier keer op een dag 125 mg in en doe dit 5 dagen lang. Je kunt er ook een thee van maken door 125 mg van dit kruid toe te voegen aan een kop kokend water, deze thee kun je dan drinken óf gebruiken om je neus mee te spoelen.

De mierikswortel

Een pittige wortel, waarin een scherpe stof zit die bij kneuzing en raspen vrijkomt. Deze stof kan het neusslijm verdunnen. Rasp de wortel mét bedekte handen, draag bv. rubberen handschoenen en inhaleer de lucht die er dan vanaf komt. Zorg er wel voor dat je het niet in de ogen krijgt.

Knoflook

Hierin zit de stof allicine, wat geschikt is om bacteriën te bestrijden. Je kunt een teentje knoflook fijn persen en hier dan vier theelepels water aan toevoegen. Dit mengsel kun je gebruiken als neusspoeling. Gebruik hiervoor twee keer op dag, tien druppels in elke neusgat.

Wat kun je nog meer doen

Neem voldoende rust en zorg ervoor dat je hoofd iets hoger ligt, zodat de holtes leeg kunnen lopen. Snuit ook nooit je neus door beide neusgaten. De druk die dit geeft kan er voor zorgen dat de bacteriën verder de holtes binnendringen. Snuit de neusgaten om de beurt, of haal de neus op. Ook is het altijd goed om op je voeding te letten, maar meer nog als je last hebt van een ontsteking. Vermijd vette producten en kies lieven voor fruit en groenten waarin veel vitamine C zitten. Neem even een tijdje geen alcohol, want dit zorgt ervoor dat de slijmvliezen in de neusholten opzwellen. Ook is het aan te raden om zwembaden te vermijden, omdat de chloor wat in het water zit de slijmvliezen en de holtes irriteert. Zwem te je toch, probeer dan met je hoofd boven water te blijven en ga niet duiken.

Let ook op het roken of ruimtes waarin gerookt wordt, sigarettenrook droogt het neuskanaal uit waardoor de bacteriën vast kunnen zitten in de holtes.

Wanneer naar de huisarts

Over het algemeen is bijholteontsteking prima thuis te behandelen en duurt deze vaak niet langer dan drie of vier weken. Mocht het nu wel langer aanhouden, of komt het steeds terug, dan is het aan te raden om wel contact op te nemen met je huisarts. Krijg je klachten als zere ogen, verlamde ogen, rode ogen of ogen die uitpuilen neem dan onmiddellijk contact met je huisarts. Ook als je misselijk bent en moet overgeven bij of van een bijholteontsteking, anders dan bij griep. heel soms kan een bijholteontsteking zich uitbreiden naar de ogen of de hersenen en zorgen voor nare complicaties.

Lees verder

© 2015 - 2017 Brubo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sinusitis (bijholteontsteking)Sinusitis (bijholteontsteking)Een sinusitis, in de volksmond ook wel een bijholteontsteking genoemd, is een ontsteking van de slijmvliezen van een de…
Wat te doen bij een bijholteontsteking?Wat te doen bij een bijholteontsteking?Wat te doen bij een bijholteontsteking? Een bijholteontsteking is een nare aandoening die regelmatig voorkomt bij een zw…
Nasodren: de enige neusspray voor een bijholteontstekingNasodren: de enige neusspray voor een bijholteontstekingAls je een bijholteontsteking hebt wil je zo snel mogelijk van die afschuwelijke drukkende pijn af. Diverse neussprays k…
Voorhoofdsholteontsteking/sinusitisEen sinusitis is in de meeste gevallen een ontsteking van de neusbijholten. De officiële benaming is sinusitis maxillari…
Kaakholteontsteking: ontsteking van de neusbijholtenKaakholteontsteking: ontsteking van de neusbijholtenDe kaakholte is een van de vier neusbijholten die de schedel bevat. De functie van de bijholten zijn onder andere vermin…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures / Pixabay
  • http://www.neus-keel-oor.be/nl/nko/neus/aandoeningen/
  • http://www.optimalegezondheid.com/alles-een-bijholteontsteking/
  • http://www.avogel.nl/Indicaties/Bijholteontsteking-symptomen-behandeling.php
  • Boek 1001 veilige remedies ISBN 978-90-6407-818-7
  • Inleidingsfoto: https://pixabay.com/nl/vrouw-klap-blazen-neus-698971/

Reageer op het artikel "Ontstoken bijholtes natuurlijk behandelen"

Reacties

Karin, 13-06-2017 22:01 #2
Canadese geelwortel! De oplossing! Als ik het aan voel komen begin ik met slikken en dan zet het niet door. Probeer het! Werkt echt! Ben er zo blij mee. Reactie infoteur, 29-06-2017
Bedankt voor je reactie Karin, fijn dat het ook bij jou helpt. De Canadese geelwortel bevat eigenschappen om de weerstand van het lichaam te verhogen, met name gericht op de slijmvliezen in het lichaam, dus het helpt absoluut bij ontstoken bijholtes.

Natasch, 20-04-2017 21:28 #1
Zit al 2 weken met een steeds heftiger wordende bijholteontsteking. Stomen, spoelen met zoutoplossing, niets helpt. Nou heb ik gelukkig echina tabletten en geelwortel in huis, maar helaas geen apothekersweegschaaltje oid. Hoeveel is ongeveer 125 mg geelwortel? Klein mespuntje poeder of zo? Hoop op een handige tip! Verder ga ik aan de slag met de verschillende adviezen, blij mee! Reactie infoteur, 23-04-2017
Hallo Natasch,

Vervelend dat je al zo lang zit met een bijholteontsteking. Een bijholteontsteking kan idd. vrij lang duren, soms wel 4 weken lang. Ik hoop dat deze tips die ik in mijn artikel schrijf je klachten wat kunnen verlichten. Om 125 gr. af te meten, kun je ook gebruik maken van maatlepels, heb je die wel in huis? Anders neem je gewoon een eetlepel, als je ongeveer 4x een normale eetlepel hanteert, kom je denk ik in de buurt van 125 gr. Succes 😊

Infoteur: Brubo
Laatste update: 23-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Geneeskrachtige kruiden
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!