InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Griep 2019-2020: symptomen, oorzaak, behandeling

Griep 2019-2020: symptomen, oorzaak, behandeling

Griep 2019-2020: symptomen, oorzaak, behandeling De symptomen van griep 2019 verschillen niet van de symptomen van griep in eerdere jaren en bestaan uit koorts, koude rillingen, hoofdpijn, spierpijn in het hele lichaam, moeheid, keelpijn en een vervelende droge hoest. Welke griepvirussen kunnen we in het griepseizoen 2019/2020 verwachten, wat zijn de griepverschijnselen, heerst er op dit moment griep en wat kun je doen om te voorkomen dat je besmet raakt met een griepvirus? Griep of influenza is een besmettelijke ziekte van de luchtwegen. Griep wordt veroorzaakt door het griepvirus, ook wel 'influenzavirus' genoemd. In Nederland en België komt griep elk jaar voor, meestal gedurende de wintermaanden: november, december, januari en februari. Er zijn verschillende soorten griepvirussen die steeds veranderen. Daarom kan je telkens opnieuw griep krijgen. Er zijn een aantal manieren om je te wapenen tegen de griep. Het is belangrijk om gezond en gevarieerd te eten en voldoende slaap te krijgen.
Griepprik seizoen 2019/2020 beschermt hopelijk beter tegen de griep / Bron: Image Point Fr/ShutterstockGriepprik seizoen 2019/2020 beschermt hopelijk beter tegen de griep / Bron: Image Point Fr/Shutterstock

Griep 2019-2020

Griepprik seizoen 2019/2020

Het griepvaccin kent dit seizoen de volgende samenstelling:
  • een A/Brisbane/02/2018 (H1N1)pdm09-like virus
  • een A/Kansas/14/2017 (H3N2) -like virus
  • een B/Colorado/06/2017-like virus (B/Victoria/2/87 lineage)
  • een B/Phuket/3073/2013-like virus (B/Yamagata/16/88 lineage)

Nog weinig tot geen griep (13 oktober 2019)

Er liggen nog maar weinig mensen met echte griep in bed. Dat blijkt uit cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), dat de situatie van griep op de voet volgt. In week 40 van 2019 gingen 43 patiënten met griepachtige klachten op de 100.000 inwoners naar hun huisarts. Doch in de afgenomen monsters van een aantal hunner werd geen influenzavirus aangetroffen.

Weinig griep (6 november 2019)

Er komt begin november nog steeds weinig griep voor in Nederland. In week 44 van 2019 gingen 37 patiënten met griepachtige klachten op de 100.000 inwoners naar de huisarts. Dat is minder dan vier weken ervoor.

Nationale griepprikdag (11 november 2019)

Elk jaar krijgen in Nederland in oktober en november zo’n 3,5 miljoen mensen een vaccinatie tegen griep, de zogeheten 'griepprik'. Sinds het begin van deze eeuw is dat aantal geslonken, ondanks de uitbreiding van de indicatie met 60-65-jarigen en de toenemende vergrijzing hier te lande. De vaccinatiegraad onder alle risicogroepen is sinds het jaar 2000 gedaald van 75% tot 50%. Bij risicogroepen onder de 60 jaar is de vaccinatiegraad nog meer gedaald. Om het tij te keren is de nationale griepprikdag in het leven geroepen.

Griep 2018/2019

Stand van zaken griep in oktober

Er is in oktober 2018 nog weinig griep in Nederland. In de week van 8 tot en met 14 oktober 2018 (week 41) werden 46 mensen op de 100.000 inwoners met griepachtige klachten gerapporteerd en dit aantal ligt onder de epidemische grens.

Stand van zaken griep in november

Er is ook in november 2018 nog weinig griep in Nederland. In de week van 26 november tot en met 2 december 2018 (week 48) werden 48 mensen op de 100.000 inwoners met griepachtige klachten gerapporteerd en dit ligt onder de epidemische grens van 51 per 100.000 ingeschreven patiënten.

Met de griep 2019 in

In Nederland is op 28 december 2018 officieel een griepepidemie losgebarsten, aldus het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Er zijn nu al twee weken meer dan 51 op de 100.000 mensen met griep of griepachtige verschijnselen en dan wordt er van een epidemie gesproken. Vorig jaar duurde de griepepidemie met achttien weken twee keer zo lang als gemiddeld en hadden er op het hoogtepunt 165 van de 100.000 mensen griepachtige klachten. Huisartsen zien begin januari 2019 vooral veel kleine kinderen met griepachtige verschijnselen in hun spreekkamer.

Griep houdt aan in januari 2019

Eind december 2018, begin januari 2019 gingen 62 op de 100.000 mensen naar de huisarts met griepklachten. De week daarvoor waren het er 70. Naar verwachting is de griepepidemie voorlopig nog niet voorbij. Gemiddeld duurt een epidemie in Nederland ongeveer negen weken. Vorig jaar hield de griepepidemie evenwel twee keer zolang aan.

Ziekenhuizen bereiden zich voor op langdurige griepgolf

Ziekenhuizen in het hele land nemen maatregelen tegen een langdurige griepgolf, zo werd gemeld op 7 januari 2019. In 20018 leidde de griepepidemie tot gesloten afdelingen, uitstel van operaties en was het personeel zélf gevloerd door de griep.

Meer ziekenhuismedewerkers hebben griepprik gehaald

Het aantal ziekenhuismedewerkers dat zich dit griepseizoen (2018-2019) heeft laten vaccineren tegen de griep is aanzienlijk toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. Vorig griepseizoen liet nog maar 13 procent zich inenten en nu is dat 24 procent.

Meer mensen griep in februari 2019

Landelijk is het aantal grieppatiënten in februar 2019 plots fors toegenomen, na weken van daling in januari. Volgens gezondheidsinstituut Nivel gingen in de eerste week van februari 96 op de 100.000 mensen met griepklachten naar de huisarts. De week daarvoor waren dat er nog maar 59.

Griepepidemie duurt al tien weken

De griepgolf is op 20-2-2019 na tien weken nog steeds niet voorbij. Dat is de stand van zaken op 6 maart 2019. Landelijk gezien gingen in de eerste week van maart 54 op de 100.000 inwoners met griepachtige klachten naar de huisarts. De week daarvoor waren dat er 76 en nog een week eerder 91.

Griep wordt minder in maart 2019

De griepepidemie in Nederland is op z'n retour, maar nog niet voorbij. Eind februari gingen 78 op de 100.000 mensen met griepklachten naar de huisarts. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksinstituut Nivel. Die week daarvoor waren het er nog 92 en de week dáárvoor lag dat aantal op 108.

Griepepidemie voorbij, begin april 2019

De griepepidemie in Nederland is na 14 weken officieel voorbij op 2 april 2019.

Maatregelen griep 2019-2020

Op 10 oktober 2018 heeft staatssecretaris Paul Blokhuis de Tweede Kamer geïnformeerd over maatregelen over de griep. In het eerste kwartaal van 2019 wordt onderzocht of het wenselijk en mogelijk is om de griepvaccinatie onder (nieuw) zorgpersoneel verplicht te stellen of dat er andere maatregelen zijn die de vaccinatiegraad onder zorgpersoneel zullen doen stijgen. Bovendien heeft het RIVM opdracht gekregen om het quadrivalente vaccin (vaccin dat bescherming geeft tegen 4 typen griepvirus) aan te bieden aan alle doelgroepen binnen het Nationale Programma Grieppreventie. Het is de bedoeling dat het nieuwe vaccin beschikbaar is vanaf de griepvaccinatiecampagne in het seizoen 2019-2020.

Zwangere vrouwen hebben meer kans op complicaties als ze griep krijgen / Bron: Zerocool, PixabayZwangere vrouwen hebben meer kans op complicaties als ze griep krijgen / Bron: Zerocool, Pixabay

Wat is griep?

Griep ofwel influenza is een virusinfectie van de bovenste luchtwegen; je neus, keel en longen. De term 'griep' wordt nogal eens ten onrechte gebruikt wanneer men zich een beetje gammel voelt en snottert, doch echte griep is een infectie van de bovenste luchtwegen, welke wordt veroorzaakt door het influenzavirus. Een griep duurt meestal een week, maar voordat je helemaal bent hersteld, kan dat wel drie weken duren. Sommige mensen kunnen echter ernstig ziek worden als gevolg van de griep. Zij behoren tot een zogenaamde 'risicogroep' en kunnen ieder jaar 'gratis' de griepprik krijgen.

Mensen met een hoger risico op het ontwikkelen van complicaties zijn:
  • Jonge kinderen onder de 5 jaar, en vooral onder de 2 jaar;
  • Volwassenen ouder dan 65 jaar;
  • Bewoners van verpleeghuizen en andere zorgfaciliteiten;
  • Zwangere vrouwen;
  • Mensen met een verzwakt immuunsysteem;
  • Mensen met chronische ziekten, zoals astma, COPD, hart- en vaatziekten, nierziekten en diabetes;
  • Mensen die heel zwaarlijvig zijn, met een body mass index (BMI) van 40 of hoger.

Symptomen van griep 2019

In eerste instantie kan de griep veel weghebben van een gewone verkoudheid met een loopneus, niezen en keelpijn. Maar verkoudheid ontwikkelt zich meestal langzaam, terwijl griep de neiging heeft om plotseling op te komen. En hoewel een verkoudheid hinderlijk kan zijn, voel je je meestal stukken slechter als je griep hebt.

Vermoeidheid door (opkomende) griep / Bron: Istock.com/BartekSzewczykVermoeidheid door (opkomende) griep / Bron: Istock.com/BartekSzewczyk
Veelvoorkomende tekenen en symptomen van de griep zijn:

Je kunt soms merken dat, wanneer je geveld bent door een fikse griep, je een gezwollen lymfeklier hebt in je nek. Griep kan soms leiden tot een dikke en ontstoken huig (uvulitis).

Misselijkheid, braken en diarree kunnen volgens het RIVM wel eens optreden bij griep, vooral bij kinderen.

Bij griep heb je hoge koorts / Bron: Phovoir/Shitterstock.comBij griep heb je hoge koorts / Bron: Phovoir/Shitterstock.com

Vroege symptomen van griep

Griep kondigt zich vaak aan met symptomen als plotselinge vermoeidheid, spierpijn en koude rillingen, en andere klachten.

Plotselinge of overmatige vermoeidheid

Kortere dagen en minder zonlicht kunnen je moe doen voelen, maar er is een verschil tussen moe zijn en overmand worden door extreme vermoeidheid. Plotselinge, overmatige vermoeidheid is een van de eerste tekenen van griep, en het kan verschijnen voordat je last krijgt van andere griepsymptomen. Vermoeidheid is ook een symptoom van verkoudheid, maar is meestal ernstiger bij griep. Extreme zwakte en vermoeidheid kunnen je normale dagelijkse activiteiten flink verstoren.

Spierpijn

Spierpijn in je hele lichaam is een veel voorkomend griepverschijnsel. Spierpijn door griep kan zich overal in het lichaam manifesteren, vooral in de rug, nek, armen en benen.

Hoesten

Een aanhoudende hoest kan de griep aankondigen. Het griepvirus kan ook een hoest veroorzaken met piepende ademhaling en een beklemmend gevoel op de borst. Je kunt slijm ophoesten, maar dit komt zelden voor in het vroege stadium van de griep.

Keelpijn bij griep / Bron: Istock.com/ajijchanKeelpijn bij griep / Bron: Istock.com/ajijchan

Keelpijn

Griepgerelateerde hoest kan snel leiden tot een zere keel. Sommige virussen kunnen zelfs een gezwollen keel veroorzaken zonder hoesten. In de vroegste stadia van de griep kan je keel vlijmend en geïrriteerd aanvoelen. J kunt ook een vreemd gevoel ervaren wanneer je voedsel of dranken doorslikt. Als je een zere keel hebt, zal het waarschijnlijk erger worden naarmate de griep vordert.

Koorts en koude rillingen

Koorts is een teken dat je lichaam een ​​infectie bestrijdt. Griep begint vaak met koorts, vaak hoge koorts (39 graden of hoger) en koude rillingen. De griep kan ook koude rillingen veroorzaken, zelfs voordat je koorts hebt.

Oorzaak van griep

Griep ontstaat door het influenzavirus. Er worden drie influenzavirussen onderscheiden: A, B en C. Type C-influenzavirussen kunnen bij mensen weliswaar ziekte veroorzaken, doch dit komt zeer weinig voor. Vooral type A en B zijn de boosdoeners. Het influenzavirus zit in de luchtwegen en veroorzaakt daar een infectie. Dit heeft ook gevolgen heeft voor de rest van het lichaam. Griepvirussen veranderen snel, zodat iemand telkens opnieuw griep kan krijgen.

Het virus is aanwezig in druppeltjes snot, slijm en speeksel en door te praten, hoesten en niezen kan het virus zich via de lucht verspreiden. Dit gebeurt vooral in ruimten waar mensen dicht op elkaar zitten en in ruimten waar slecht geventileerd wordt. Voorbeelden hiervan zijn een trein of bus, een school of kinderdagverblijf. Ook via de handen kan het virus van de een naar de ander overgaan. Bijvoorbeeld door iemand de hand te geven of door een besmet voorwerp aan te raken, zoals een deurklink waar het virus op zit. Het virus verspreidt zich vervolgens in je hele lichaam, waardoor de bekende griepklachten ontstaan. De incubatietijd is 1 tot 3 dagen.

Behandeling van griep

De aanbevolen behandeling van milde tot matige griep is:
  • In bed blijven en goed uitrusten totdat je lichaamstemperatuur normaal is gedurende minstens 48 uur.
  • Voldoende vocht drinken om de normale urineproductie te handhaven en uitdroging te voorkomen.
  • Neem eventueel paracetamol om koorts en pijn te bestrijden. Wel eerst even de bijsluiter lezen.
  • Het vroegtijdig gebruiken van antivirale medicatie (door de huisarts voorgeschreven bij mensen die weinig weerstand hebben door bijvoorbeeld hiv of een chemokuur) kan de duur en de ernst van de ziekte verkorten. Dit geldt ook voor het gebruik van het vrij verkrijgbare Sambucol, vlierbessenextract.
  • Een antibioticum helpt niet tegen de griep. Antibiotica werken alleen tegen bacteriën en niet tegen (griep)virussen.
    Drink geen alcohol als je griep hebt / Bron: Marian Weyo/Shutterstock.comDrink geen alcohol als je griep hebt / Bron: Marian Weyo/Shutterstock.com
  • Vermijd blootstelling aan tabaksrook en drink geen alcohol.

Bel in de volgende gevallen de huisarts:
  • als de koorts langer duurt dan 5 dagen;
  • als de koorts opnieuw terugkomt;
  • als je benauwd bent.
  • als er veel slijm loskomt bij het hoesten
  • als je suf wordt
  • als je heel weinig drinkt of plast

Sowieso geldt: schakel de huisarts in als er ernstige klachten ontstaan of als je het niet vertrouwt.

Natuurlijke behandeling van griep

Er zijn meerdere huismiddeltjes die je kunt nemen ter bestrijding van griep en die bewezen effectief zijn.

Oregano-olie / Bron: Itineranttrader, Wikimedia Commons (Publiek domein)Oregano-olie / Bron: Itineranttrader, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Oregano-olie voor griep en verkoudheid

De vluchtige oliën in oregano (thymol en carvacrol) hebben antivirale, antibacteriële en ontstekingsremmende eigenschappen.[1] Daarnaast kan oregano-olie maagklachten kalmeren en de spijsvertering bevorderen door de galstroom te stimuleren. Daarom kunnen symptomen van misselijkheid, braken en diarree worden verholpen door de olie te gebruiken. Oregano-olie is ook een van de beste huismiddeltjes tegen griep, omdat het zweten bevordert, waardoor het nuttig is koorts te verminderen.

Zoek bij het kopen van oregano-oliesupplementen naar P73 oregano. Wild Oregano P73 staat voor 'polyphenol 73 procent' en is een specifieke mix van verschillende hoogwaardige medicinale wilde oregano. P73 oregano is ook een rijke bron van natuurlijke vitaminen en mineralen, zoals calcium, magnesium, fosfor, zink, borium, kalium, koper en mangaan, welke allemaal de immuniteit helpen versterken. De dosering voor volwassenen voor de behandeling van griep met P73 oregano-olie is tussen de 3 en 20 druppels, vier keer per dag. Zorg ervoor dat je de specifieke doseerinstructies van de fabrikant controleert in de bijsluiter.

De olie kan ook worden gebruikt om de longen en luchtwegen schoon te maken door het te mengen met een basis van olijfolie en het op de borst en pijnlijke spieren te wrijven of door het toe te voegen aan een verdamper om de stoom in te ademen.

N-acetyl-L-cysteïne (NAC)

Een ander goed huismiddeltje voor griep is N-acetyl-L-cysteïne (NAC), dat afkomstig is van het aminozuur L-cysteïne. NAC is een krachtige antioxidant die de immuniteit stimuleert, slijm vermindert en het ademen verbetert bij verschillende longaandoeningen. Onderzoek heeft aangetoond dat NAC zowel de duur als de ernst van de griep kan verminderen.[2]

L-theanine

L-theanine is een wateroplosbaar, op glutamine gelijkend aminozuur dat thee zijn karakteristieke smaak geeft. L-theanine verhoogt de immuniteit en beschermt tegen griep en verkoudheid.

Olijfbladextract

Olijfbladextract is een extreem krachtige behandeling van het immuunsysteem en de griep. Het belangrijkste bestanddeel van olijfblad is het fytochemische oleuropeïne en het zit vol met farmacologische activiteiten zoals: antioxidante, ontstekingsremmende, anti-kanker, antimicrobiële en antivirale activiteit, en tevens hypolipidemische (cholesterolverlagend) en hypoglycemische (bloedsuikerspiegel) effecten.[3]

Olijfbladextract is verwerkt in capsules, oliën en theeën. Voor griepbehandeling thuis, werken de capsules en theeën het best. Let er bij het kopen van een supplement op dat het oleuropein bevat. Volwassenen en kinderen kunnen meerdere keren per dag dergelijke thee drinken. Volg voor de capsuledosis de instructies van de fabrikant in de bijsluiter.

Thee met verse gember / Bron: Istock.com/ChamilleWhiteThee met verse gember / Bron: Istock.com/ChamilleWhite

Gember tegen misselijkheid

Gember is zo effectief in het verminderen van misselijkheid dat het vaak wordt gebruikt om de effecten van chemotherapie te bestrijden. Voor misselijkheid bij griep kun je gemberwortel gebruiken in capsule- of poedervorm of gewoon verse gember die je in plakjes snijdt en door de thee verwerkt en daarna opeet. Je kunt ook kant-en-klare gemberthee kopen.

Probiotica

Probiotica zijn nuttige en gezonde bacteriën die je darm gezond en sterk houden en aldus je immuunsysteem versterken. Je moet beginnen met het nemen van probiotica voordat je getroffen wordt door de griep, vooral als je in contact bent geweest met iemand die ziek is. Als je maag-darmkanaal niet voldoende ondersteund wordt, heb je meer kans op ziekte. Probiotica zijn vooral nuttig voor de immuniteit van kinderen, vooral tijdens de wintermaanden. Probeer bij het selecteren van een probioticum een ​​bacterie te kiezen die zowel de Lactobacillus- als de Bifidobacterium-bacteriesoort bevat. Neem de aanbevolen dosering van de fabrikant.

Voldoende drinken / Bron: Mimagephotography/Shutterstock.comVoldoende drinken / Bron: Mimagephotography/Shutterstock.com

Voldoende drinken

Een van de gemakkelijkste en beste griepremedies is om veel water te drinken. Als je misselijk bent of moet overgeven, neem dan regelmatig kleine slokjes. Let op tekenen van uitdroging; zoek onmiddellijk medische hulp als je een van deze symptomen ervaart, vooral bij kinderen:

ORS kan uitdroging voorkomen en gebruikt worden bij milde uitdroging. ORS is een mengsel van zouten en druivensuiker dat je moet oplossen in water.

Gebruik veel honing, citroen en thee

Terwijl je hydrateert met water, houd je een warme kop kruidenthee bij de hand en voeg je er wat biologische honing en citroen aan toe, niet alleen voor smaak en vitaminen, maar ook om een ​​zere keel te verzachten. Honing is ook nuttig bij het verlichten van je hoest.

Neem immuniteitsverhogende vitaminen

Je kunt ook een boost krijgen wat betreft essentiële vitaminen en mineralen door een multivitamine te slikken. Volwassenen kunnen ook kiezen voor extra zink, vitamine C en vitamine D3 om de immuniteit te verhogen. En je hebt B-vitaminen nodig om vermoeidheid en zwakte te bestrijden.

Ventilatieroosters openzetten / Bron: Martin SulmanVentilatieroosters openzetten / Bron: Martin Sulman

Preventie of voorkomen dat je griep krijgt

Mensen die tot een risicogroep behoren, worden jaarlijks opgeroepen voor de griepprik. Aangezien er elk jaar andere griepvirussen rondwaren waardoor mensen griep krijgen, heb je elk jaar weer een griepprik nodig.

Griep is erg besmettelijk en het virus kan snel worden overgedragen via aanraking of via de lucht. Je kunt een aantal maatregelen nemen om te voorkomen dat jij of een ander besmet raakt en ziek wordt. Toch kun je nooit helemaal uitsluiten dat je ziek wordt. Om griep te voorkomen is het belangrijk om op het volgende te letten:
  • Hygiënisch hoesten en niezen door gebruik te maken van een papieren zakdoekje en deze na gebruik weg te gooien, of door te hoesten of te niezen in de holte van je elleboog.
  • Handen wassen: na hoesten of niezen handen altijd wassen. Was sowieso regelmatig de handen met water en zeep.
  • Houd je huis goed schoon en let daarbij vooral op deurknoppen, kranen en de trapleuning. Vergeet het speelgoed en de knuffels van de kinderen niet schoon te maken.
  • Ventileer goed door ventilatieroosters open te laten, ook in de wintermaanden!
  • Iedere dag goed luchten door eenmaal per dag 10 minuten een raam en/of deur open te zetten.

Noten:
  1. Baser KH. Biological and pharmacological activities of carvacrol and carvacrol bearing essential oils. Curr Pharm Des. 2008;14(29):3106-19.
  2. De Flora S, Grassi C, Carati L. Attenuation of influenza-like symptomatology and improvement of cell-mediated immunity with long-term N-acetyl cysteine treatment. Eur Respir J. 1997 Jul;10(7):1535-41.
  3. Syed Haris Omar. Oleuropein in Olive and its Pharmacological Effects. Sci Pharm. 2010 Apr-Jun; 78(2): 133–154.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Griep, oorzaken, symptomen en behandelingHet griepvirus (influenzavirus) geeft besmetting van de slijmvliezen van de luchtwegen. Dit betekent dat de slijmvliezen…
Zorg dat je geen griep krijgtDe griep, iedereen heeft het wel eens. Het is een vervelende ziekte welke wordt veroorzaakt door een virus. Lees hoe je…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ProStockStudio/Shutterstock.com
  • Apotheek. ORS. https://www.apotheek.nl/medicijnen/ors (ingezien op 1-1-2019)
  • Baser KH. Biological and pharmacological activities of carvacrol and carvacrol bearing essential oils. Curr Pharm Des. 2008;14(29):3106-19.
  • De Flora S, Grassi C, Carati L. Attenuation of influenza-like symptomatology and improvement of cell-mediated immunity with long-term N-acetyl cysteine treatment. Eur Respir J. 1997 Jul;10(7):1535-41.
  • Healthline. Early Flu Symptoms. https://www.healthline.com/health/cold-flu/early-flu-symptoms (ingezien op 29-12-2018)
  • https://www.degrotegriepmeting.nl/
  • http://www.nivel.nl/NZR/zorgregistraties-eerstelijn
  • http://www.rivm.nl/Onderwerpen/G/Griep
  • http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Veelgestelde_vragen/Infectieziekten/ISI_standaarden/ISI_Griep
  • http://www.rivm.nl/Onderwerpen/G/Griep/Surveillance/Stand_van_zaken_griep_in_2020
  • http://www.symptomen-behandeling.nl/1/griep_symptomen_2015_505204.html
  • http://www.symptomen-behandeling.nl/1/griep_2018_symptomen_971192.html
  • https://www.rivm.nl/Onderwerpen/G/Griep/Informatie_voor_professionals/Maatregelen_griep_2019_2020_ministerie_VWS
  • Ortho Kennis. L-Theanine. https://www.orthokennis.nl/nutrienten/Theanine (ingezien op 23-11-2019)
  • SNPG. Type vaccin. https://www.snpg.nl/article/influenzavaccin/soort-vaccin/ (ingezien op 1-7-2019)
  • Thuisarts. Ik heb griep. https://www.thuisarts.nl/griep/ik-heb-griep (ingezien op 29-12-2018)
  • Syed Haris Omar. Oleuropein in Olive and its Pharmacological Effects. Sci Pharm. 2010 Apr-Jun; 78(2): 133–154.
  • University health news. 11 Best Flu Remedies Backed by Scientific Studies. https://universityhealthnews.com/daily/eyes-ears-nose-throat/5-best-home-remedies-for-flu-treatment-backed-by-scientific-studies/ (ingezien op 1-1-2019)
  • Afbeelding bron 1: Image Point Fr/Shutterstock
  • Afbeelding bron 2: Zerocool, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/BartekSzewczyk
  • Afbeelding bron 4: Phovoir/Shitterstock.com
  • Afbeelding bron 5: Istock.com/ajijchan
  • Afbeelding bron 6: Marian Weyo/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 7: Itineranttrader, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 8: Istock.com/ChamilleWhite
  • Afbeelding bron 9: Mimagephotography/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 10: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Griep 2019-2020: symptomen, oorzaak, behandeling"

Reacties

Stosys, 19-10-2019 17:06 #12
Merkwaardig dat L-Theanine niet vermeld staat. In diverse studies wordt de kans op griep bij suppletie met 250mg/dag met een factor 3-4 verminderd. Reactie infoteur, 23-11-2019
Bedankt voor uw reactie. Ik heb het artikel aangevuld!

Peter, 26-02-2019 02:24 #11
Mijn twee zoontjes hebben zopas de griep gehad, de één nu een week geleden met koorts tot 40,6,mijn ander zoontje had "slechts" 39,6. Ook op school massaal kinderen afwezig (week van februari '19). Nu heb ik net dezelfde mankementjes, koude rillingen, moe, hoofd en spierpijnen maar… geen koorts, terwijl ik snel hoge koorts maak gewoonlijk. Gewoon een toeval dat ik net nu een verkoudheid heb of is er toch wel samenhang met die twee grieppatiëntjes in huis? Begon mij al zorgen te maken dat mijn lichaam er niet tegen wil vechten…

Thea Pluk, 15-02-2019 11:43 #10
Ben al een paar dagen wat duizelig. Weten jullie of dit nu heerst, en bij de griep van 2019 hoort?
Graag bericht terug a.u.b.
Gr. Thea Pluk

Clements, 06-02-2019 13:24 #9
Heb in november j.l. de anti-griepspuit gekregen en toch griep gekregen. Flink ziek hierdoor.
Hoe kan dit? Reactie infoteur, 08-02-2019
Als je de griepprik krijgt, dan reageert het lichaam door afweerstoffen te maken tegen het griepvirus. Daardoor wordt de kans op griep kleiner. Je kunt evenwel toch nog de griep krijgen, maar vaak wordt je dan minder ernstig ziek.

Raf, 17-02-2018 10:26 #8
Is vloeibare diarree ook een symptoom van griep? Reactie infoteur, 29-12-2018
Diarree kan wel eens optreden bij griep, vooral bij kinderen.

Willem Voeten, 02-10-2017 21:25 #7
Ik heb nu een griep. Maar ik ga daarvoor niet naar de dokter en zal niet de enige zijn. Hoe weet men dan zeker dat er wel of geen griep in het land is? Reactie infoteur, 03-10-2017
De griepgegevens voor Nederland worden verzameld door een landelijk netwerk van huisartspraktijken, de Continue Morbiditeits Registratie (CMR) Peilstations. Gedurende het griepseizoen registeren de peilstationartsen het aantal patiënten met een griepachtig ziektebeeld en bij een aantal patiënten wordt een keel- en neuswat afgenomen, die voor nader onderzoek naar het laboratorium (RIVM) gestuurd wordt. Op die manier weet men of er sprake is van griep, om welk type virus het gaat en om hoeveel mensen.

Het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL) verzamelt de gegevens uit de eerstelijnszorg in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), teneinde de gezondheid en gezondheidszorg in Nederland te monitoren. Onderzoeksinstituut NIVEL spreekt van een epidemie als de peilstations van de organisatie rapporteren dat ze op de 100.000 patiënten meer dan 51 mensen zien met griepachtige klachten. En dat dan twee weken lang.

Henny, 12-04-2017 04:55 #6
Hoest nu al dag of 10 de longen uit mijn lijf. Dit is sinds december al de derde keer. Ook overal spierpijn en doodmoe van het hoesten. Het hoesten is deze keer vele malen erger.
Er gaan minder mensen meer naar huisarts omdat die er toch niets aan kan doen. Daarom vraag ik mij af of die griepperiode echt over is. Reactie infoteur, 01-05-2017
Eind maart 2017 was de griepepidemie na vijftien weken voorbij, maar dat wil niet zeggen dat er geen griep meer heerst. Het NIVEL spreekt van een griepepidemie als de peilstations van de NIVEL Zorgregistraties eerste lijn twee weken achter elkaar meer dan 51 op de 100.000 mensen met griepachtige klachten rapporteren en virologisch onderzoek het virus aantoont in neus- en keelmonsters.

Anna Vrauwdeunt, 30-03-2017 20:17 #5
Kun je ook griep hebben zonder koorts? Geen pijnstillers geslikt. Wel behoorlijk spierpijn in onderarm, bovenbenen en onderrug gehad. Dagen ervoor niet gesport of zware activiteiten ondernomen. Ook last van droge hoest, vastzittend slijm, keelpijn, snotneus. Reactie infoteur, 03-04-2017
Griep gaat gepaard met hoge koorts.

Thea Damen, 29-11-2016 21:32 #4
Ik was al aan het kuchen voor de griepprik, was al aan het minderen. Kreeg toen de griepprik en hoppa nu heb ik het twee keer zo erg, slijm ophoesten, koorts, voel me belabberd. Reactie infoteur, 03-12-2016
Een dag na de griepprik kan iemand zich niet lekker voelen, met klachten als hoofdpijn, weinig energie en lichte koorts. Je krijgt geen griep van de griepprik. Als iemand besmet is met een verkoudheidsvirus, kan hij of zij daarvan ziek worden en een grieperig gevoel krijgen. De griepprik beschermt alleen tegen griepvirussen en niet tegen verkoudheidsvirussen.

Irene Habes, 09-10-2016 06:36 #3
Ik ben al vanaf 5 oktober echt ziek, en vanaf 30 september al dacht ik verkouden te zijn, maar het werd steeds heftiger. Vandaag 9 oktober nog steeds ziek. Volgens de dokter was het viraal met alle symptomen van griep. Nu vind ik dat vreemd aangezien er geen griep heerst! Natuurlijk kan ze niet bevestigen dat het griep is aangezien ze geen afstrijken van keelslijm heeft opgestuurd, maar bloedonderzoek met een apparaat die ze op de praktijk hebben weet ze dat het geen bacterie is.
Nu denk ik dat ik toch griep heb. Kan dat al? Reactie infoteur, 10-10-2016
Dat is mogelijk. Er komt momenteel al wel griep voor in Nederland, zij het nog heel weinig. Het aantal mensen met griepachtige klachten in de week van 26 september tot en met 2 oktober (week 39) 2016 was volgens het RIVM 26 per 100.000 ingeschreven patiënten. Dit is onder de epidemische grens van 51 per 100.000 ingeschreven patiënten.

Marianne Dijkhuizen, 03-10-2016 14:10 #2
Ik heb momenteel een fikse griep. Heb 3 dagen alleen water gedronken en liggen zweten en slapen in m'n bed. Na een week voel ik mijzelf nog een vod. Ben vandaag voor het eerst (na een week) boodschappen gaan halen, was zo duizelig dat ik weer m'n bed ben ingedoken en heb weer 2 uren achtereen geslapen. Mijn verkoudheidsverschijnselen zijn ook nog niet over. Is dit normaal? Reactie infoteur, 05-10-2016
Bij griep verdwijnen normaal gesproken de koorts en pijn na 3 tot 5 dagen. Het kan echter een paar weken duren voordat je je weer helemaal de oude voelt. Het is bij griep belangrijk om voldoende te drinken om uitdroging te voorkomen. Neem de tijd om goed te herstellen. Vermijd lichamelijke inspanning en houd je grenzen in de gaten. Neem op tijd rust.

Neem contact op met de huisarts als je in een risicogroep zit: 65-plussers; mensen met hart- en vaataandoeningen, longaandoeningen of diabetes; mensen met een verminderde weerstand tegen infecties. Neem ook contact op met de huisarts als je kortademig wordt; je suf wordt; heel weinig drinkt en weinig plast; er zeer veel slijm loskomt bij het hoesten; aanhoudende koorts (langer dan vijf dagen); als je opnieuw koorts krijgt na een paar dagen koortsvrij te zijn geweest.

Gerrits, 23-12-2015 11:36 #1
De griep valt tot nu toe wel mee, ik hoor weinig mensen over de griep. Wel snotteren, maar dat is gewoon verkoudheid. Ik denk dat de griep pas in januari 2015 losbarst. Reactie infoteur, 02-01-2016
In december 2014 begon een grote griepepidemie, die 21 weken duurde. Nu is daar geen sprake van. Doordat het buiten zacht en nat is, zijn er weinig griepgevallen, zegt huisarts en epidemioloog Gé Donker, die de griepgegevens bijhoudt voor het onderzoeksinstituut Nivel. Mogelijk dat de griep in januari 2016 losbarst, maar dan moet het eerst flink kouder en guurder worden.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 23-11-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Griep en verkoudheid
Reacties: 12
Medische informatie…
Schrijf mee!