InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoesthoofdpijn: hoofdpijn na hoesten of persen bij poepen

Hoesthoofdpijn: hoofdpijn na hoesten of persen bij poepen

Hoesthoofdpijn: hoofdpijn na hoesten of persen bij poepen Hoesthoofdpijn is een niet veel geziene vorm van hoofdpijn. Hoesthoofdpijn is een ongebruikelijke vorm van hoofdpijn die optreedt na drukverhogende momenten, zoals hoesten, persen, niezen, snuiten, lachen, huilen, zingen, bukken of persen tijdens de stoelgang. Er worden twee vormen hoesthoofdpijn onderscheiden: primaire hoesthoofdpijn, meestal onschuldig van aard, en is vaak van korte duur. Secundaire hoesthoofdpijn is ernstiger, omdat ze kan worden veroorzaakt door problemen in de hersenen.

Hoesthoofdpijn

Wat is hoesthoofdpijn?

Hoesthoofdpijn is een zeldzame vorm van hoofdpijn. Waarbij hoofdpijnklachten optreden na hoesten, persen, niezen, snuiten, lachen, huilen, zingen, bukken of persen tijdens het poepen, of de valsalva-manoeuvre (een techniek om je oren te klaren waarbij je je mond en neus sluit, terwijl je lucht uitblaast). Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee vormen hoesthoofdpijn:
  • primaire (benigne of goedaardige) hoesthoofdpijn, waarbij geen intracraniële (= binnen in de schedel) aandoening aanwezig is; en
  • secundaire (symptomatische) hoesthoofdpijn, waarbij dit wel het geval is.

Wat zijn de symptomen van hoesthoofdpijn?

Primaire hoesthoofdpijn

  • Begint plotseling na hoesten of persen, maar niet na aanhoudende fysieke inspanning (= inspanningshoofdpijn);
  • Duurt meestal een paar seconden tot een paar minuten, wat soms kan oplopen tot 2 uur;
  • Veroorzaakt scherpe of stekende pijn
  • Meestal hoofdpijn aan twee zijden van het hoofd en soms ook aan de achterkant van je hoofd;
  • Kan worden gevolgd door een doffe, zeurende pijn die uren kan aanhouden;
  • Treedt vaak één tot meerdere malen per dag op;
  • Geen begeleidende verschijnselen zoals misselijkheid, braken, prikkende ogen, tranende ogen, verstopte neus of rinorroe (ontsteking van het neusslijmvlies)*.

(*) Door het ontbreken van deze symptomen onderscheidt primaire hoesthoofdpijn zich van bijvoorbeeld migraine en clusterhoofdpijn.

Secundaire hoesthoofdpijn

Secundaire hoesthoofdpijn heeft vaak symptomen die lijken op die van de primaire hoesthoofdpijn, maar je kunt daarnaast ook de volgende klachten ervaren:
  • Brandende, stekende pijn;
  • Langer aanhoudende hoofdpijn;
  • Symptomen passend bij afwijkingen in de achterste schedelgroeve, zoals:
    • duizeligheid;
    • balansstoornissen;
    • dove gevoelens in het gelaat en de bovenste extremiteiten;
    • vertigo (duizeligheid);
    • syncope (plotseling bewustzijnsverlies).

Wazig zien / Bron: Gene Hunt, Flickr (CC BY-2.0)Wazig zien / Bron: Gene Hunt, Flickr (CC BY-2.0)

Wanneer een arts raadplegen?

Raadpleeg je huisarts als je een plotselinge hoofdpijn ervaart na hoesten, vooral als de hoofdpijn frequent optreedt of ernstig is, of wanneer het gepaard gaat met andere verontrustende symptomen, zoals duizeligheid of wazig of dubbel zien.

Wat zijn de oorzaken van hoesthoofdpijn?

Primaire hoesthoofdpijn

De oorzaak van primaire hoesthoofdpijn is niet bekend.

Secundaire hoesthoofdpijn

Secundaire hoesthoofdpijn kan onder meer worden veroorzaakt door:
  • Een defect in de vorm van de schedel, bijvoorbeeld door een chiari-misvorming: een aangeboren misvorming in het achterhoofd.
  • Een defect in de kleine hersenen of het cerebellum. De eerste functie van de kleine hersenen is de coördinatie van bewegingen.
  • Een zwak punt in één van de bloedvaten in de hersenen (cerebraal aneurysma).
  • Een hersentumor.
  • Een spontane cerebrospinale vloeistoflekkage.

MRI-scan / Bron: Istock.com/© james steidlMRI-scan / Bron: Istock.com/© james steidl

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Voor het aantonen dan wel uitsluiten van bovengenoemde afwijkingen (bij secundaire hoesthoofdpijn) zal naast het afnemen van een anamnese en het doen van lichamelijk onderzoek, aanvullende diagnostiek verricht worden. Dit gebeurt middels beeldvormend onderzoek middels een MRI-scan met een contrastmiddel gebaseerd op gadolinium. Zo nodig kan aansluitend nog een CT-angiogram van de hersenvaten worden gemaakt. Met behulp van röntgenstralen worden dwarsdoorsneden gemaakt.

Hoe wordt hoesthoofdpijn behandeld?

Bij primaire hoesthoofdpijn wordt Indometacine voorgeschreven, in een dosering tussen de 25 en 150 mg per dag. Bij secundaire hoesthoofdpijn biedt dit geen soelaas. Bij sommige patiënten verdwijnen de hoofdpijnklachten met het verstrijken van de tijd. Daarom wordt vaak na ongeveer 6 tot 12 maanden de behandeling gestopt om te bekijken of er nog klachten zijn. In geval van secundaire hoesthoofdpijn, is vaak een operatie nodig om het onderliggende probleem op te lossen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat kun je doen tegen hoofdpijn?Wat kun je doen tegen hoofdpijn?Iedereen heeft wel eens hoofdpijn. Dit kan erg vervelend zijn. Het kan zijn dat je hoofdpijn hebt omdat je ziek wordt/be…
Hoofdpijn: bijzondere vormen van hoofdpijnHoofdpijn: bijzondere vormen van hoofdpijnEr zijn enkele zeldzame vormen van hoofdpijn die in dit artikel behandeld zullen worden: (1) chronische dagelijkse hoofd…
Aandoeningen: de verschillende soorten hoofdpijnHoofdpijn is een veel voorkomende klacht waarmee mensen de huisarts bezoeken. Vaak is de oorzaak van hoofdpijn onschuldi…
Hoofdpijn: diagnose en leven met hoofdpijnHoofdpijn: diagnose en leven met hoofdpijnHet is verstandig om met blijvende hoofdpijn naar de huisarts te gaan. Deze kan via een goed gesprek en het bijhouden va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/seb_ra
  • L.G. (Bert) Nap, J.S.P. (Peter) van den Berg en Gosse de Jong. Hoofdpijn na hoesten: denk aan hoesthoofdpijn. Ned Tijdschr Geneeskd. 2009;153:A465.
  • https://www.uzleuven.be/chiari-misvorming
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleine_hersenen
  • Afbeelding bron 1: Gene Hunt, Flickr (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/© james steidl

Reageer op het artikel "Hoesthoofdpijn: hoofdpijn na hoesten of persen bij poepen"

Reacties

Prinsen Fernand, 14-10-2017 12:24 #3
Ongeveer een half jaar geleden kreeg ik plots bij het hoesten en niezen verschrikkelijke hoofdpijn links en rechts van mijn slapen.
Die pijn duurt dan wel enkele minuten tot een kwartier. Ik heb dus schrik om verkouden te worden want dan weet ik echt niet wat te doen. Ik heb alles laten testen in mijn hoofd en nek, maar alles is normaal schijnt het. De dokter weet ook niet wat ik moet doen of nemen tegen de pijn. Weet iemand een oplossing voor mijn probleem?

J. Stadtmuller, 07-02-2017 21:16 #2
Heb in 2015 een zware griep gehad. Daarna bleef zodra er druk door bv hoesten of niezen een vervelende pijn boven op mijn hoofd. Na enkele minuten zakt de pijn. Ook bij bukken en verslikken heb ik dit. Heb alle onderzoeken gehad bij een Neuroloog. Ook een ruggepuctie.
Mijn vraag: is hier wat aan te doen? Reactie infoteur, 08-02-2017
Bij mensen met hoofdpijn na drukverhogende momenten, zal de arts de diagnose 'hoesthoofdpijn' overwegen. Om aandoeningen in de schedel uit te sluiten, zal de arts aanvullende diagnostiek verrichten, zoals bij u het geval lijkt te zijn. De behandeling van primaire hoesthoofdpijn vindt volgens de richtlijnen zo nodigt plaats met indometacine.

Rita, 26-06-2016 10:07 #1
Ik ben sinds een week zwaar verkouden, met hoestbui aanvallen.
Vannacht merkte ik voor de eerst keer, dat elke keer wanneer ik hoest, er een stekende
pijn links in m'n hoofd optreed. Nu is het zo, dat ook al hoest ik niet toch af en toe
die stekende pijn er is. Het duurt echter maar een paar seconden.
Wordt er toch een beetje angstig van.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 25-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Stekende hoofdpijn
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!