InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Elektrogevoeligheid aangetoond door prof. Belpomme

Elektrogevoeligheid aangetoond door prof. Belpomme

Elektrogevoeligheid aangetoond door prof. Belpomme Samen met andere medici en wetenschappers maakte professor Belpomme medio februari 2016 tijdens een congres in het Franse parlementsgebouw bekend dat elektrogevoeligheid aantoonbaar is. Naast de bekendmaking dat het aan te tonen is, werd de oproep gedaan om elektrogevoeligheid (EHS) en chemische overgevoeligheid (MCS) te erkennen als medische aandoening.

Elektrogevoeligheid

Elektrogevoeligheid of elektrohypersensitiviteit (EHS) is dat mensen beperkingen en klachten ondervinden door het gebruik van elektromagnetischevelden (EMV). Vooral de toegenomen elektromagnetische velden van smartphone, tablet, wifi, slimme meters, zendmasten en wifihotspots voor de draadloze communicatie. De ene elektrogevoelige is totaal uitgeschakeld in deze huidige maatschappij en de ander kan nog enigszins ‘meekomen’. Over EHS wordt sinds 1991 gesproken en gerapporteerd, maar veel landen, waaronder Nederland, erkennen de klachten anno 2019 niet als een functionele stoornis, die arbeidsongeschiktheid kan veroorzaken.

Geurovergevoeligheid

Geurovergevoeligheid betekent multiple chemical sensitivity (meervoudig chemisch overgevoelig) of afgekort MCS. Mensen met MCS reageren heftig op bepaalde dagelijkse stoffen zoals deodorant, zeep, luchtverfrissers, rook, interieur van een auto, dieselgeur, wasverzachter in schone kleren en een verflucht. MCS werd in 1961 voor het eerst benoemd en in 1999 werd internationaal overeenstemming bereikt over de symptomen en er werd een criteria gemaakt om de aandoening vast te stellen. Ook bij mensen met een geurovergevoeligheid geldt dat de één nauwelijks een normaal kan leven leiden en de ander nog een beetje. De oorzaak van EHS en MCS is wetenschappelijk niet bewezen, zegt onze overheid. Daarom wordt het wettelijk niet erkend, zodat de mensen die het wél hebben, niet geholpen worden.

Professor Belpomme en het onderzoek

De Franse professor Dominique Belpomme, een gerenommeerd kankerspecialist, voorzitter van het Europese onderzoeksinstituut naar kanker en milieu (ECERI) en oprichter/voorzitter van de vereniging voor onderzoek en behandeling van kanker (ARTAC) heeft samen met andere medici, wetenschappers en steunbetuigers in 2016 bekendgemaakt dat elektrogevoeligheid aantoonbaar is. Door onderzoek bij 1216 patiënten met elektrogevoeligheid (EHS) of geurgevoeligheid (MCS), ontdekte hij verschillende biomarkers die de aandoening duidelijk maken. De deelnemende patiënten leden aan symptomen als hoofdpijn, huid- en zenuwaandoeningen, geheugenverlies, concentratieproblemen, slapeloosheid, chronische vermoeidheid en depressieve klachten. Symptomen die afnamen of verdwenen als blootstelling aan EMV of chemische stoffen werd vermeden.

De biomarkers

De deelnemende patiënten zijn eerst onderzocht om andere aandoeningen uit te sluiten. Professor Belpomme vond:
  • verhoogde gehaltes van het CRP-eiwit. Een eiwit dat ontstekingen veroorzaakt en tot Alzheimer kan leiden;
  • lagere gehaltes van vitamine D2-D3;
  • verhoogde gehaltes histamine en immunoglobuline in het bloed die op ontstekingen wijzen;
  • verhoogde gehaltes van eiwitten en stoffen als nitrotyrosine (een indicator van celbeschadiging, ontsteking en stikstofoxideproductie) die hersenbeschadiging kunnen veroorzaken.

In de urine vond hij hormonen als melatonine, wat kan duiden op een chronische ziekte en slaapproblemen.

Melatonie

Melatonine is het hormoon dat bij mensen in de epifyse (pijnappelklier) wordt aangemaakt en gekoppeld is aan de blootstelling van licht en het dag- en nachtritme bepaalt en de seizoenswisselingen. Bij de aanwezigheid van elektromagnetische velden van draadloze apparaten, wordt de productie van melatonine geremd.

Bloed-hersenbarrière

Hij onderzocht middels een encephaloscan hoe het bloed in de hersenen reageerde op elektromagnetische velden en chemische stoffen. Volgens Belpomme verstoort de elektromagnetische straling de beschermende bloed-hersenbarrière. In de bloed-hersenbarrière ontstaan hersenontstekingen en ontstaat oxidatieve stress. Met als gevolg dat het kan leiden tot neurodegeneratieve ziektes zoals Alzheimer, Parkinson of MS, maar ook schizofrenie, autisme en bipolaire stoornissen.

De steunbetuigers

  • Laurence Abeille, organisator, parlementslid en initiatiefneemster van de 'de wet van Abeille'. Een wet die in 2015 in Frankrijk is aangenomen en verschillende maatregelen inhoudt om de bevolking beter te beschermen tegen elektromagnetische straling.
  • Europarlementariër Michèle Rivasi
  • Gro Harlem Brundtland. Ex-premier van Noorwegen en ex-directeur-generaal van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Lees verder

© 2016 - 2019 Rieja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Biomarkers en hun gebruik bij medisch onderzoekBiomarkers en hun gebruik bij medisch onderzoekBiomarkers zijn indicatoren in het lichaam om bepaalde eigenschappen in het lichaam te meten. Ze kunnen bijvoorbeeld geb…
Wat is een elektromagnetisch veld of straling?Wat is een elektromagnetisch veld of straling?Een elektromagnetisch veld is de voortplanting van elektrisch- en magnetische trillingen (golven) door het universum of…
Pas op voor Electrosmog in en om uw huisPas op voor Electrosmog in en om uw huisElectrosmog of elektrosmog, wat we niet zien lijkt ons ook niet te deren, maar het tegendeel is waar. Elektromagnetische…
Chemobrain: slecht functioneren door chemotherapieChemobrain: slecht functioneren door chemotherapieChemobrein is het geheel van geheugenverlies, verwardheid, vermoeidheid, concentratieproblemen en focusvermindering door…
Giftige stoffen in huisGiftige stoffen in huisGiftige stoffen in huis? Het idee alleen al pakt een mens bij de keel. Toch tonen onderzoekingen aan dat de mens zelfs i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart Vectors, Pixabay
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Berichten%20Nederland/9775/persbericht_ziekte_door_elektromagnetische_velden_aantoonbaar

Reageer op het artikel "Elektrogevoeligheid aangetoond door prof. Belpomme"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 13-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Stralingsgevoelig
Medische informatie…
Schrijf mee!