InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vernauwde voorhuid bij de volwassen man

Vernauwde voorhuid bij de volwassen man

Vernauwde voorhuid bij de volwassen man Als je als man zijnde last hebt van een vernauwde voorhuid, is het onmogelijk om de voorhuid terug te schuiven over de eikel. Het terugtrekken van de voorhuid kan pijn doen, evenals het hebben van seks. Wanneer er te veel geprobeerd wordt om de voorhuid toch over de eikel te schuiven, kunnen er kleine wondjes of scheurtjes ontstaan op de voorhuid die op hun beurt kunnen zorgen voor littekenweefsel. Het littekenweefsel zou de vernauwde voorhuid alleen maar extra vernauwd kunnen maken. Een vernauwde voorhuid is heel makkelijk te verhelpen middels een crème of een kleine operatie.

Inhoud

Wat is een vernauwde voorhuid bij de volwassen man?

Als een volwassen man een vernauwde voorhuid heeft, lukt het niet om de voorhuid terug te schuiven over de eikel, in de richting van de penis. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat de voorhuid te nauw is. Wanneer de voorhuid wordt teruggetrokken is dit vaak pijnlijk. De medische term voor een vernauwde voorhuid is phimosis.

Symptomen van een vernauwde voorhuid bij de volwassen man

Wanneer een volwassen man een vernauwde voorhuid heeft, kunnen de volgende klachten optreden:
  • moeilijk kunnen plassen en/of het hebben van een zwakke urinestraal
  • de eikel is moeilijk schoon te houden doordat de voorhuid niet helemaal over de eikel geschoven kan worden
  • de eikel doet pijn
  • het hebben van een erectie is pijnlijk
  • het hebben van seks is pijnlijk
  • er kunnen scheurtjes op de rand van de voorhuid ontstaan als de voorhuid wordt teruggetrokken.

Wanneer de voorhuid niet meer over de eikel terug kan, kan de voorhuid de penis afknellen tijdens een erectie. Het bloed dat in de eikel gestroomd is, kan dan niet meer terugvloeien naar de penis. De eikel zal in dit geval blauwpaars worden en dit is over het algemeen erg pijnlijk. Deze aandoening wordt ook wel Spaanse kraag genoemd.

De klachten die door de vernauwde voorhuid worden veroorzaakt, kunnen ervoor zorgen dat de man zich onzeker voelt, en dat hij geen zin meer heeft in opwinding om seks, omdat de pijn van een vernauwde voorhuid dan erger wordt.

Ontstaan van een vernauwde voorhuid bij volwassen mannen

De vernauwde voorhuid bij volwassen mannen wordt vaak veroorzaakt door een ontsteking. Een ontsteking kan na genezing littekenweefsel achterlaten dat voor de vernauwing van de voorhuid zorgt. Lichen sclerosus is een voorbeeld van zon ontsteking die voor de vernauwde voorhuid kan zorgen. Wanneer iemand lijdt aan lichen sclerosus, ontstaan er zomaar ontstekingen op de eikel en op de randen van de voorhuid.

Een vernauwing van de voorhuid kan verder nog veroorzaakt worden door een medisch onderzoek of een medische behandeling (zoals het inbrengen van een blaaskatheter). Ook het slecht schoonhouden van de penis of het hebben van een penispiercing kan een vernauwde voorhuid veroorzaken.

Wat kan je zelf doen bij een vernauwde voorhuid?

Wanneer je als volwassen man de kans op een vernauwde voorhuid wilt verkleinen, kan je het beste de volgende stappen ondernemen:
  • Schuif na het wassen, plassen en vrijen de voorhuid terug over de eikel
  • Was de penis, en de eikel, elke dag met water. Gebruik hierbij geen zeep, want dit kan de gevoelige huid gaan irriteren
  • Neem geen piercing in de penis, eikel of voorhuid.
  • Als je een medisch onderzoek of behandeling hebt ondergaan, schuif de voorhuid van de penis dan altijd weer terug over de eikel.

Als je als man zijnde last hebt van een Spaanse kraag, dus dat de voorhuid klem zit achter de eikel en niet meer teruggeschoven kan worden, kan je het volgende proberen. Probeer de zwelling van de eikel en voorhuid te verminderen, dan kan de voorhuid namelijk makkelijker terugschuiven over de penis. De zwelling kan je makkelijker doen afnemen met een ijskompres in een handdoek of theedoek gewikkeld. Mocht dit na een aantal minuten geen effect hebben, neem dan zo spoedig mogelijk contact op met de huisarts.

Behandeling van een vernauwde voorhuid bij volwassen mannen

Als de vernauwde voorhuid veroorzaakt wordt door lichen sclerosus, dan zal de huisarts vaak een sterke hormooncrème voorschrijven waar een bijnierschorshormoon in verwerkt zit. Deze hormonen worden ook wel corticosteroïden genoemd, en remmen de ontstekingen die door lichen sclerosus veroorzaakt worden. Vaak schrijft de huisarts clobetasolzalf of clobetasolcrème voor, die je eenmaal per dag op de penis smeert, het liefst voordat je gaat slapen. De crème mag niet langer dan een maand gebruikt worden. Als de klachten dan nog niet verminderd zijn, moet de frequentie van het smeren verminderd worden, bijvoorbeeld de tweede maand om de dag smeren, en de maand erop tweemaal per week. Vervolgens stop je met het smeren van de crème. Mochten de klachten door de lichen sclerosus aanhouden, breng dan nog een bezoek aan de huisarts. Mogelijk krijg je een doorverwijzing voor de uroloog.

Wanneer de vernauwde voorhuid klachten blijft geven, kan je hier ook aan geopereerd worden. De operatie zal in het ziekenhuis worden uitgevoerd door de uroloog. De operatie is te vergelijken met een besnijdenis bij jongetjes, waarbij de voorhuid (deels) wordt weggehaald. Eventueel kan er ook een operatie plaatsvinden waarbij de voorhuid wordt behouden, maar dit is afhankelijk van de ernst van de klachten en de persoonlijke situatie van de patiënt.

Twijfel je of je jezelf moet laten opereren aan een vernauwde voorhuid? Dan kan je de voor- en nadelen bespreken met de huisarts, of wanneer je een doorverwijzing hebt gekregen, met de uroloog. De arts zal antwoord geven op al jouw vragen, en je mogelijk adviseren wat je het beste kan doen.
© 2016 - 2019 Infodebster, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Besnijdenis, met een moeilijk woord circumcisieBesnijdenis, met een moeilijk woord circumcisieDe reden waarom men tot besnijdenis overgaat is een vernauwing van de voorhuid van de penis, hierdoor kan de voorhuid ni…
Nauwe voorhuid (fimosis): symptomen, oorzaak en behandelingNauwe voorhuid (fimosis): symptomen, oorzaak en behandelingNauwe voorhuid bij kind of volwassene: wat is het en wat kun je aan een nauwe voorhuid doen? Een te nauwe voorhuid of vo…
Nauwe voorhuid, wat nu?Nauwe voorhuid, wat nu?Een nauwe voorhuid bij de penis komt regelmatig voor. Er is pas sprake van een te nauwe voorhuid als een jongen van 10 t…
Aangeboren genitale afwijkingen bij de manBij de meeste mannen zijn geen genitale afwijkingen aanwezig. Bij sommige mannen is er echter sprake van een aangeboren…
Fimosis: vernauwing van de voorhuid van de penisFimosis: vernauwing van de voorhuid van de penisAandoeningen van de penis zijn vaak maar lastig bespreekbaar omdat mannen zich schamen. Vernauwing van de voorhuid van d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Therapractice, Pixabay
  • www.thuisarts.nl
  • https://medicinfo.cz.nl/%7B341EBE4A-548F-4B35-BB53-2AFDDC712E88%7D
  • http://www.besnijdenisinfo.nl/phimosis

Reageer op het artikel "Vernauwde voorhuid bij de volwassen man"

Reacties

Tonnis, 10-10-2019 14:58 #2
Ik heb een vernauwde voorhuid. Ik heb van de arts Dermovate creme 0.05% voorgeschreven gekregen dat ik 2 x per dag gedurende 4 weken moet aanbrengen. Maar nu heb ik ook een paar wondjes aan de (penis)huid en het aanbrengen van de crème geeft gedurende een ogenblik een brandend gevoel. Kan ik niettegenstaande dat gewoon doorgaan met het aanbrengen van de crème? Reactie infoteur, 11-10-2019
Beste,

In dit geval zou ik even contact opnemen met uw behandelend arts en uw vraag aan uw arts voorleggen. Hij of zij kan uw vraag beter beantwoorden.

Met vriendelijke groet
InfoDebster

Winters, 25-10-2018 21:44 #1
Mijn voorhuid van mijn penis wil niet meer terug achter de eikelrand, te nauwe voorhuid. Dat is nooit geweest. Wat kan ik het beste doen? Reactie infoteur, 26-10-2018
Beste Winters,

Het is erg belangrijk dat de voorhuid zo snel mogelijk weer teruggeschoven kan worden. Ik raad u aan om de penis - en danmet name de eikel - te koelen met ijs. Zorg er wel voor dat het ijs niet direct in contact komt met de huid door er een theedoek tussen te leggen.

Als u al langer dan 24 uur last heeft hiervan, raad ik u aan om contact op te nemen met de huisarts of huisartsenpost. Ik kan me voorstellen dat u dit liever niet doet, maar weet dat uw probleem veel vaker voorkomt dan u denkt.

Heel veel succes en hopelijk bent u snel van uw probleem af.

M.v.g.
InfoDebster

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 27-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!