InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verhoogd risico op hepatitis A, B en C

Verhoogd risico op hepatitis A, B en C

Verhoogd risico op hepatitis A, B en C Een leverontsteking kan veroorzaakt worden door verschillende soorten virussen, zoals hepatitis A, B en C. Er zijn verschillende groepen mensen die een verhoogde kans hebben op het krijgen van één van deze, en ook andere virussen, die een leverontsteking kunnen veroorzaken. Hepatitis A, B en C zijn de grootste veroorzakers van een leverontsteking. Wat houden deze aandoeningen in, hoe wordt je ermee besmet en is hepatitis A, B of C te genezen?

Inhoud

Een verhoogd risico op een leverontsteking

Je hebt kans om besmet te raken met hepatitis A als jouw mond in contact komt met ontlasting of urine die besmet is met hepatitis A. Hepatitis B is overdraagbaar via bloed, sperma of vaginaal vocht van iemand die besmet is. Om besmet te raken met hepatitis B moet een besmette lichaamsvloeistof in je bloedbaan terecht komen. Iemand kan met hepatitis C besmet raken als zijn bloed in contact komt met besmet bloed van iemand die lijdt aan hepatitis C.

Een besmetting met hepatitis A heeft geen ernstige gevolgen, maar hepatitis B en C kunnen voor ernstige ziektes aan de lever zorgen, wanneer de hepatitis niet behandeld wordt. Mensen die in één van de risicogroepen zitten, hebben de mogelijkheid om zich te laten inenten tegen hepatitis A en/of B. Een besmetting van hepatitis is altijd met een bloedonderzoek aan te tonen. Als je het vermoeden hebt besmet te zijn met hepatitis B, dan moet je direct de huisarts of de GGD op de hoogte brengen.

Contact met het virus hepatitis

Drie van de belangrijkste leverontstekingen die erg besmettelijk zijn, zijn hepatitis A, B en C. Wanneer jouw lichaam in contact komt met het virus, loop je het risico om een leverontsteking op te lopen. De manier van besmetting is bij elk virustype anders. Zo zit het hepatitis A-virus in de ontlasting en urine van een besmet persoon, bij hepatitis B zit het virus in het bloed, sperma en vaginaal vocht. Het hepatitis C virus zit in het bloed van een besmet persoon.

Een verhoogd risico op hepatitis A

Je hebt kans om besmet te raken met het hepatitis A-virus als ontlasting of urine van een besmet persoon in jouw mond terecht komt. Dit kan bijvoorbeeld via de wc waar iemand op heeft gezeten met hepatitis A, of door contact met iemand te hebben die hepatitis A heeft, bijvoorbeeld door hem een hand te geven. Ook kan je besmet raken met het hepatitis A-virus als je besmet voedsel eet in landen waar veel hepatitis A voorkomt. Zo kan groente besmet zijn als de groente te dicht bij het riool staat. Ook een marktverkoper van een groentekraam met hepatitis A kan besmet fruit of groente verkopen als hij zijn handen niet heeft gewassen. In armere landen waar geen goede zuivering van drinkwater is, kan je besmet raken met hepatitis A als deze leverontsteking veel in dat land voorkomt. Daarnaast kan je ook besmet raken met hepatitis A als je werkzaam bent in de rioolzuivering of waterzuivering of als je werkzaam bent in een kinderdagverblijf of de verpleging.

Wanneer risico op hepatitis B?

Je kan hepatitis B krijgen wanneer bloed, sperma of vaginaal vocht van een besmette persoon in jouw bloed terecht komt. Dit is bijvoorbeeld mogelijk als jouw moeder tijdens de bevalling hepatitis B had, als er besmet bloed, sperma of vaginaal vocht in een wondje op je huid terecht komt, of wanneer besmette lichaamsvloeistoffen in contact komen met het slijmvlies van jouw mond, neus, ogen, vagina, penis of anus. Dit is mogelijk bij bijvoorbeeld onveilige seks. Als je jouw huid kapot maakt doordat je je prikt of snijdt aan een scheermes of besmette (injectie)naald, een tatoeage of piercing laat zetten, of dry needling en acupunctuur ondergaat, loop je ook het risico om besmet te raken met hepatitis B. Bij het zetten van piercings en tatoeages is de zetter in Nederland verplicht om zich aan strenge eisen te houden, waardoor de kans op het virus erg klein is. Maar in het buitenland is de hygiëne in tattoo- en piercingshops vaak minder. Wanneer je jouw tanden poetst met de tandenborstel van een besmet persoon, kan je ook besmet raken met het hepatitis B-virus, zeker als jij last hebt van bloedend tandvlees.

Verhoogd risico op hepatitis C

Je kan besmet raken met hepatitis C als bloed van een besmet persoon in jouw bloedbaan terecht komt. Dit is bijvoorbeeld mogelijk als bloed van een besmet persoon in contact komt met een wondje in jouw huid. Ook is het mogelijk dat je besmet raakt wanneer bloed of lichaamsvloeistoffen waar bloed bij zit, in contact komt met een wondje in het slijmvlies van je anus, vagina of penis. Dit gebeurt vaak tijdens onveilige seks, en het risico is het hoogst als er ruw contact is tussen de penis en anus, waardoor makkelijk wondjes kunnen ontstaan. Als je hiv-positief bent, loop je nog een extra verhoogd risico op het krijgen van hepatitis C.
Als je je prikt met een besmet scheermes of (injectie)naald, kan je ook hepatitis C krijgen, net als wanneer jouw moeder tijdens de bevalling hepatitis C had.

Welke groepen lopen extra risico op hepatitis

Er zijn verschillende groepen mensen die verhoogde risico’s lopen op een besmetting met het hepatitis-virus. Onderstaand een lijst met mensen die een verhoogd risico lopen om hepatitis A, B of C te krijgen.

Verhoogd risico op hepatitis A

  • Medewerkers van een kinderdagverblijf
  • Mensen die aan het riool werken
  • Mensen die in de waterzuivering werken
  • Mensen (met name kinderen) die naar een land gaan waar veel hepatitis A voorkomt
  • Mensen die samenwonen of werken met mensen die besmet zijn met hepatitis A
  • Mensen met een verstandelijke beperking. In instellingen komt hepatitis A namelijk vaker voor.
  • Kinderen in een kinderdagverblijf
  • Kinderen in groep 1 en 2 van de basisschool.

Verhoogd risico op hepatitis B:

  • Artsen, tandartsen, verpleegkundigen, laboranten en andere mensen die veelvuldig met bloed in aanraking komen
  • Mensen die tatoeages of piercings zetten bij mensen
  • Acupuncturisten
  • Fysiotherapeuten die zich bezighouden met dry needling
  • Het bezoeken van een land waar veel hepatitis B voorkomt
  • Mensen die uit een land komt waar hepatitis B veel voorkomt
  • Mensen die samenwonen of werken met mensen die hepatitis B hebben
  • Mensen met veel wisselende seksuele contacten (met name mannen die met andere mannen seks hebben, prostituees of bezoekers van een prostituee)
  • Mensen met een verstandelijke beperking
  • Drugsgebruikers die elkaars naalden gebruiken

Verhoogd risico op hepatitis C

  • Medisch personeel en andere mensen die veel met bloed in aanraking komen
  • Tatoeëerders en mensen die piercings zetten
  • Acupuncturisten en fysiotherapeuten die zich met dry needling bezighouden
  • Mensen uit landen waar hepatitis C veel voorkomt
  • Mensen waar in de familie veel langdurige (chronische) leverontstekingen of leverkanker voorkomt
  • Drugsgebruikers die elkaars naalden gebruiken.

Vaccineren tegen hepatitis

Hepatitis A prik

Het is verstandig om je te laten prikken (ook wel inenten of vaccineren genoemd) tegen hepatitis A als je werkt in de rioolzuivering of waterzuivering en als je naar landen reist waar veel hepatitis A voorkomt. Als er een schoolgaand kind hepatitis A heeft, dan worden de klasgenootjes ook ingeënt tegen hepatitis A. Dit is ook voor gezinsleden verstandig om te doen.

Hepatitis B prik

Je kan je het beste laten prikken, inenten of vaccineren tegen hepatitis B als je naar een land reist waar hepatitis B voorkomt en je veelvuldig in contact komt met de lokale bevolking van dat land, als je een beroep uitoefent waarmee je veel in contact komt met bloed, als je samenwoont of –leeft met iemand die besmet is met hepatitis B, of wanneer je veel wisselende seksuele contacten hebt. Een baby waarvan de moeder hepatitis B heeft, wordt direct na de geboorte ingeënt. In Nederland is de vaccinatie tegen hepatitis B opgenomen in het rijksvaccinatieprogramma.

Hepatitis C prik

Tegen hepatitis C bestaat helaas nog geen vaccinatie.

Lees verder

© 2016 - 2020 Infodebster, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hepatitis A, B, C, D, E, F en GHepatitis A, B, C, D, E, F en GHepatitis is een ontsteking van de lever. Er zijn zeven verschillende vormen van hepatitis. Twee hiervan, hepatitis A en…
De oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis BDe oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis BHepatitis B is een leverontsteking die men krijgt door besmetting met het hepatitis B-virus. Men kan acute, chronisch ac…
Infectieziekten bij kinderen – Hepatitis AEen kindje heeft al enkele dagen koorts, gebrek aan eetlust en pijn rechts in de bovenbuik. Na een paar dagen kleurt het…
Infectieziekten bij kinderen – Hepatitis BHepatitis B is een ontsteking aan de lever, waarbij een kindje met name last heeft van lichte koorts, vermoeidheid, pijn…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: CDC Betty Partin, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.thuisarts.nl
  • http://www.hepatitisinfo.nl/
  • https://www.mlds.nl/ziekten/hepatitis/
  • https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/hepatitis/item32847

Reageer op het artikel "Verhoogd risico op hepatitis A, B en C"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 04-12-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!