InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Trigomonas, een goed te behandelen soa

Trigomonas, een goed te behandelen soa

Trigomonas, een goed te behandelen soa Trichomonas is een soa (seksueel overdraagbare aandoening) die een ontsteking van de vagina, plasbuis en/of blaas kan veroorzaken. Iemand die besmet is met trichomonas kan er jarenlang niets van merken - maar in die tijd wel onbewust andere mensen infecteren. Wat is trichomonas precies, hoe kan je het krijgen, op welke manier kan deze seksueel overdraagbare aandoening behandeld worden en welke mensen lopen het meeste risico om besmet te raken met trichomonas?

Inhoud

Wat is trichomonas?

Trichomonas is een soa die wordt veroorzaakt door micro-organismen die seksueel worden overgedragen. Daarom valt trichomonas ook onder de seksueel overdraagbare aandoeningen (soa’s). Twee tot vier weken na de besmetting met trichomonas kunnen de eerste symptomen zich aankondigen, maar het kan ook veel langer duren, er zijn mensen die pas jaren later klachten krijgen. Door de soms erg lange incubatietijd (de tijd tussen besmetting en het krijgen van de eerste symptomen) is het erg lastig om te bepalen wanneer iemand besmet is geraakt met trichomonas.

Kenmerken van trichomonas

Trichomonas is een sluimerende soa. Je kan al jarenlang besmet zijn, zonder dat je klachten hebt. Ondanks dat je geen klachten hebt, kan je de trichomonas wel doorgeven aan je sekspartners. Het is bekend dat vrouwen meer (en sneller) klachten hebben dan mannen. Kenmerkend voor deze soa is dat er voor mannen en vrouwen diverse symptomen en klachten optreden, waardoor herkennen van de seksueel overdraagbare aandoening soms best lastig kan zijn.

Kenmerken van trichomonas bij vrouwen

Wanneer de vagina van de vrouw ontstoken is door trichomonas, kan de ontsteking jeuk en veel afscheiding veroorzaken. De vaginale afscheiding kan onaangenaam ruiken, maar dit hoeft niet. Ook kan de afscheiding geelgroen zijn, soms zitten er zelfs een soort schuimbelletjes op. De schaamlippen en de binnenkant van de vagina kunnen rood zijn, gezwollen en ze kunnen zelfs pijnlijk aanvoelen en het plassen kan behoorlijk pijnlijk zijn als je trichomonas hebt.

Trichomonas kan soms complicaties aan de zwangerschap veroorzaken, zoals het te vroeg breken van de vliezen, een vroeggeboorte of een te laag geboortegewicht bij de baby.

Trichomonas vaststellen bij vrouwen

Om na te gaan of een vrouw besmet is met trichomonas, zal er met een wattenstaafje wat afscheiding uit de vagina weggenomen worden, dit onderzoek wordt ook wel een ‘swab’ genoemd. In sommige gevallen wordt trichomonas bij de vrouw ontdekt als zij een uitstrijkje heeft laten doen om baarmoederhalskanker in een vroeg stadium op te sporen.

Kenmerken van trichomonas bij mannen

Als een man besmet is met de seksueel overdraagbare aandoening trichomonas, krijgt hij zelden klachten. Soms wordt er in de ochtend een beetje afscheiding gezien aan het einde van de penis en de uitgang van de plasbuis kan wat geïrriteerd aanvoelen en het plassen kan een branderig gevoel geven.

Trichomonas vaststellen bij mannen

Bij de man kan trichomonas worden aangetoond door de urine te onderzoeken of door een uitstrijkje van de plasbuis te maken. De urine en het uitstrijkje worden beide op een petrischaaltje gelegd om hier een kweek van te maken.

Wanneer kan je je laten testen?

Je kan je pas laten testen op trichomonas vier weken na de (mogelijke) besmetting. Dit komt omdat de bacterie pas vanaf dat moment zo veelvuldig aanwezig is in de urine of afscheiding, dat het ook kan worden aangetoond in het laboratorium. Wanneer je echter last hebt van heel duidelijke symptomen, is trichomonas soms al eerder op te sporen met een soa-test. Het duurt ongeveer een week voordat je de uitslag hebt van de soa-test. Als je besmet blijkt te zijn met trichomonas, zal de huisarts of de GGD contact met je opnemen om door te nemen welke behandeling je moet ondergaan.

Sekspartners waarschuwen

Als je erachter bent gekomen dat je de soa trichomonas hebt opgelopen, is het belangrijk dat je jouw vroegere en huidige sekspartner(s) op de hoogte brengt. Je moet hierbij in ieder geval de partners van laatste twee maanden contacteren. Het op de hoogte brengen van je seksuele partners doe je om deze personen (en eventuele sekspartners van hun) op de hoogte te brengen zodat zij zich ook zo snel mogelijk kunnen laten behandelen. Ook kan je hiermee verdere uitbreiding van trichomonas voorkomen, zorg je ervoor dat je niet nog een keer besmet wordt.

Sekspartners anoniem op de hoogte brengen

Als je bang bent om in contact te treden met je vroegere of huidige sekspartners, kan je naar de GGD bij jou in de buurt gaan. De GGD zal dan jouw seksuele partners op de hoogte brengen van hun mogelijke besmetting met trichomonas, zonder dat jouw naam genoemd wordt. Zo zijn jouw partners gewaarschuwd, en hoef jij niet bang te zijn voor hun reactie.

Trichomonas voorkomen

Om nooit besmet te raken met trichomonas, is het belangrijk om veilige seks te hebben. Je kan trichomonas oplopen als jouw slijmvliezen in contact komen met de slijmvliezen van de penis, vagina, anus en mond van je sekspartner. Tongzoenen en elkaar met de hand bevredigen wordt over het algemeen als veilig beschouwd. Zorg ervoor dat er nooit bloed, sperma of vaginaal vocht op de slijmvliezen van de sekspartner terecht komen, omdat dit de kans op soa’s kan vergroten. Maak gebruik van condooms. Deze zorgen er niet alleen voor dat de kans op soa’s vele malen kleiner is, maar ook de kans op een zwangerschap is op die manier haast nihil.

Wanneer gaat trichomonas over?

Als je trichomonas hebt, wordt deze behandeld met antibiotica. Na het beëindigen van de antibioticakuur is ook de trichomonasinfectie verdwenen, en kan je ook geen andere personen meer besmetten.

Behandeling van trichomonas

Trichomonas is een onschuldige soa die behandeld wordt met antibiotica. Ook je seksuele partners van de afgelopen maanden moeten behandeld worden, zeker als je met één of meer van deze personen nog steeds seks hebt. Wanneer je sekspartners zich niet hebben laten behandelen, loop jij namelijk het risico om nogmaals besmet te raken met de seksueel overdraagbare aandoening.

Lees verder

© 2016 - 2020 Infodebster, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Trichomonas: symptomen, oorzaak, behandeling en gevolgenTrichomonas: symptomen, oorzaak, behandeling en gevolgenTrichomonas symptomen zijn vaginitis en schuimige, geel-groenachtige tot grijze vaginale afscheiding. Trichomonas, ook w…
Uretritis: een ontsteking van de plasbuisUretritis: een ontsteking van de plasbuisDe plasbuis is de buis waardoor de urine vanaf de blaas het lichaam verlaat. Door een bacteriële infectie kan de plasbui…
Groene afscheiding: oorzaken groene vaginale afscheidingGroene afscheiding: oorzaken groene vaginale afscheidingGroene afscheiding betreft een abnormale vaginale afscheiding die vaak stinkt en gepaard gaat met andere symptomen zoals…
Orale gonorroe: symptomen, oorzaak, behandeling en preventieOrale gonorroe: symptomen, oorzaak, behandeling en preventieWat is orale gonorroe, wat zijn de symptomen en hoe kan orale gonorroe behandeld worden? Gonorroe is een veel voorkomend…
Eileiderontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingEileiderontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingEileiderontsteking symptomen en behandeling eileiderontsteking ten gevolge van chlamydia-infectie, een seksueel overdraa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Zarateman, Wikimedia Commons (CC0.0)
  • www.thuisarts.nl
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Trichomoniasis
  • https://www.soaaids.nl/nl/soas/veel-voorkomende-soas/trichomonas
  • http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Professioneel_Praktisch/Richtlijnen/Infectieziekten/LCI_richtlijnen/LCI_richtlijn_Trichomonas_vaginalis
  • http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/soatrichomonas.htm

Reageer op het artikel "Trigomonas, een goed te behandelen soa"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 04-12-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!