InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bloedverlies uit de anus: welke oorzaken en behandelingen?

Bloedverlies uit de anus: welke oorzaken en behandelingen?

Bloedverlies uit de anus: welke oorzaken en behandelingen? Als er bloed uit de anus komt, kan je hier erg van schrikken. In de meeste gevallen van bloedverlies uit de anus gaat het om een onschuldige oorzaak, zoals aambeien of kleine scheurtjes in de huid. Maar er kunnen ook ernstigere oorzaken aan ten grondslag liggen die vaak goed te behandelen zijn, zoals een maagdarminfectie of een poliep. Welke oorzaken van bloedverlies uit de anus kunnen er zijn en hoe kunnen deze behandeld worden?

Inhoud

Bloedverlies uit de anus of bloed in de ontlasting

Over het algemeen merken mensen dat ze bloedverlies uit de anus hebben wanneer zij op het toilet zitten. Ze zien bloed op het toiletpapier, bloed op de ontlasting of het bloed zit door de ontlasting heen. Ook kan het zijn dat er zomaar bloed en/of bloedstolsels verloren worden, zonder dat er sprake is van ontlasting, dit wordt vaak teruggezien in het ondergoed of op het moment dat iemand naar het toilet gaat. In het geval van bloed door de ontlasting, kan er ook slijm bij zitten.

Het komt heel vaak voor dat mensen bloed verliezen uit de anus. 20% van de bevolking heeft soms tot regelmatig last van bloedverlies uit de anus.

Welke oorzaken van bloedverlies uit de anus zijn er?

Wanneer er bloedverlies uit de anus optreedt, kan dit verschillende oorzaken hebben. Hieronder zie je een lijst opgesteld met de meest voorkomende oorzaken van bloedverlies uit de anus. Naast bloedverlies heeft een patiënt vaak ook nog andere klachten. Elke aandoening die hieronder beschreven staat, geeft andere klachten naast het bloedverlies. Enkele veelvoorkomende klachten zijn buikpijn, harde ontlasting en jeuk. Het komt echter ook voor dat er nooit een oorzaak wordt gevonden voor het bloedverlies uit de anus.

Aambeien

Aambeien zijn de voornaamste veroorzakers van bloedingen uit de anus. Een aambei is een uitstulping van het darmslijmvlies, die soms vlak achter de anus zit, of net buiten de anus. Aambeien worden veroorzaakt door te hard of te veel persen, te harde ontlasting en door veelvuldige druk veroorzaakt door bijvoorbeeld hoesten.

Fissuren

Fissuren zijn kleine scheurtjes in de anus die bloedverlies uit de anus kunnen veroorzaken. Fissuren ontstaan vooral wanneer de poep te hard is. Bij elke keer dat je naar de wc gaat om jezelf te ontlasten, gaat het scheurtje weer open waardoor het gaat bloeden. Er kan wat bloed op de ontlasting zitten, of een klein beetje bloed in de toiletpot liggen.

Maagdarminfectie

Als je een ernstige maagdarminfectie hebt, kan je last hebben van diarree vermengd met bloed. Het bloed is afkomstig uit het spijsverteringsstelsel, doordat de orgaanwanden dun, geïrriteerd en beschadigd zijn door de infectie.

Soa

Soa’s die door anale seks zijn overgedragen, kunnen voor bloedverlies uit de anus zorgen.

Ontsteking van de darmwand

Bloedverlies kan ook veroorzaakt worden door een ernstige ontsteking van de darmwand. Ziekten en aandoeningen die ernstige ontstekingen veroorzaken, zijn bijvoorbeeld colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn. Naast bloed in en/of bij de ontlasting, kan er ook slijm bij de ontlasting zitten.

Divertikel

Een divertikel is een goedaardige uitstulping van de darmen die kan leiden tot bloedverlies. Deze vorm van bloedverlies uit de anus wordt vooral gezien bij oudere mensen.

Poliep

Ook poliepen kunnen bloedverlies uit de anus veroorzaken. Een poliep is een kleine zwelling van het darmslijmvlies en heeft de vorm van een bolletje of een paddenstoel. Vaak worden er bij patiënten meerdere poliepen tegelijkertijd waargenomen wanneer er onderzoek naar gedaan wordt. Over het algemeen zijn poliepen goedaardig, maar wanneer mensen langdurig last hebben van poliepen, kunnen de poliepen kwaadaardig worden en kanker veroorzaken.

Medicijnen

Er zijn medicijnen waarvan bekend is dat zij bloedverlies uit de anus kunnen veroorzaken, waaronder:
  • Bloedverdunners als acetylsalicylzuur en carbasalaatcalcium
  • Pijnstillers als diclofenac, ibuprofen en naproxen
  • Antidepressiva als paroxetine, citalopram en fluoxetine

Kanker

In heel zeldzame gevallen is kanker de oorzaak van het bloedverlies uit de anus. Mensen van 40 jaar of ouder die de huisarts bezoeken met bloedverlies uit de anus, hebben een iets grotere kans op het krijgen van darmkanker. Ongeveer 3 op de 100 mensen uit voorgenoemde categorie blijkt na nader onderzoek darmkanker te hebben. De kans op darmkanker is groter als:
  • Iemand ouder dan 50 jaar is
  • Bij een familielid voor de leeftijd van 70 jaar darmkanker is geconstateerd
  • De ontlasting veranderd is. Hierbij kan je denken aan verstopping of diarree
  • Er bloed in de ontlasting zit
  • Er bij onderzoek geen afwijkingen aan de anus te zien zijn

Behandeling van het bloedverlies uit de anus

Bloedverlies uit de ontlasting is in de meeste gevallen makkelijk op te lossen als je zorgt voor zachte ontlasting, je niet meer hoeft te persen om de ontlasting eruit te krijgen en als je niet meer hoeft te hoesten. Wanneer het bloedverlies daarmee niet minder wordt of weggaat, en er geen duidelijke oorzaak te vinden is, zoals aambeien, dan is er extra onderzoek nodig om de oorzaak te vinden.

Bloedonderzoek

Door het uitvoeren van een bloedonderzoek kan er bijvoorbeeld vastgesteld worden of er sprake is van een infectie of bloedarmoede.

Darmonderzoek

Als jouw huisarts het nodig vindt om een darmonderzoek te laten doen, zal hij met jou bespreken naar welk ziekenhuis en naar welke specialist je gaat. Enkel het maken van darmfoto’s geeft te weinig informatie, daarom wordt er meestal een scopie van de darm gedaan, waarbij er met een camera via de anus naar binnen wordt gegaan. Er zijn twee soorten darmonderzoek: de colonoscopie en de sigmoïdoscopie. Bij een colonoscopie wordt de hele dikke darm bekeken met een camera aan een lange ‘slang’, die via de anus naar binnen gaat. Bij een sigmoïdoscopie wordt ook de darm bekeken, maar alleen het laatste stuk van de dikke darm. Hierbij kan er gebruikgemaakt worden van een cameraslang, maar ook een kortere, stugge buis en een lampje.

Om een goede scopie te kunnen uitvoeren, moeten de darmen leeg zijn. Je krijgt voor het onderzoek een laxeermiddel toegediend. Vaak een poeder dat is opgelost in vier liter water, dat je allemaal moet opdrinken. Hierdoor krijg je zeer dunne, waterige ontlasting. Een darmonderzoek duurt vaak 10 tot 15 minuten en je kan tijdens het onderzoek last krijgen van vervelende buikkramp.

Wanneer naar de huisarts

Het is niet nodig om bij elk druppeltje bloed uit de anus naar de huisarts te gaan. Vaak is het bloedverlies erg minimaal en gaat het vanzelf weer over. Maar je kan een afspraak maken bij de huisarts:
  • Als het bloedverlies niet weggaat
  • Als het bloed is vermengd met de ontlasting
  • Als er slijm en bloed bij de ontlasting zit
  • Als je afvalt
  • Als je last hebt van verminderde eetlust
  • Als je je ziek voelt
  • Als je koorts hebt
  • Als je buikpijn hebt
  • Als diarree en verstopping elkaar steeds afwisselen

Lees verder

© 2016 - 2019 Infodebster, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Aambeien en rectale bloedingen: oorzaken en behandelingAambeien en rectale bloedingen: oorzaken en behandelingAambeien kunnen pijnlijk en hinderlijk zijn, maar het is niet levensbedreigend. Wie echter last heeft van rectale bloedi…
Rode ontlasting: oorzaken van rode poep of diarreeRode ontlasting: oorzaken van rode poep of diarreeRode ontlasting of rode diarree hoeft niet per se te wijzen op bloed in ontlasting. Rode poep of rode diarree kan wijzen…
Aambeien, een vervelende kwaal!Iedereen heeft aambeien! Wist u dat? Opgezette aambeien zijn een vervelende kwaal en al helemaal op een vervelende plek.…
Zalf bij bloedverlies door anale kloofjes of scheurtjesZalf bij bloedverlies door anale kloofjes of scheurtjesBloedverlies bij de ontlasting - op het toiletpapier of in het toilet - kan het gevolg zijn van anale kloofjes, scheurtj…
Aambeien - oorzaken, verschijnselen en behandelingAambeien - oorzaken, verschijnselen en behandelingAambeien krijgen is iets wat iedereen kan overkomen. Er zijn tal van oorzaken. De verschijnselen die bij aambeien horen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DarkoStojanovic, Pixabay
  • www.thuisarts.nl
  • http://www.bloedinontlasting.nl/
  • https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/bloed-bij-de-ontlasting/item42108
  • http://www.gezondheidsnet.nl/stoelgang-en-spijsvertering/bloed-bij-de-ontlasting
  • http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/uiterlijk/veel-voorkomende-afwijkingen-in-de-ontlasting/

Reageer op het artikel "Bloedverlies uit de anus: welke oorzaken en behandelingen?"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 29-11-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!