InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Dyspepsie symptomen: opgeblazen gevoel maag en vol gevoel

Dyspepsie symptomen: opgeblazen gevoel maag en vol gevoel

Dyspepsie symptomen: opgeblazen gevoel maag en vol gevoel Wat zijn dyspepsie symptomen en verschijnselen? Klachten en symptomen als een opgeblazen gevoel in de maag, een vol gevoel, pijn en ongemak in de bovenbuik, brandend maagzuur, oprispingen en boeren, het snel 'vol' zitten na het eten, misselijkheid of braken, kunnen wijzen op dyspepsie. Vooral als deze symptomen optreden tijdens of na eten. Dyspepsie is een verzamelnaam voor een verstoring in het bovenste deel van het spijsverteringskanaal (slokdarm, maag en/of dunne darm). Vaak gaat het om zogeheten functionele dyspepsie, dat wil zeggen zonder aanwijsbare oorzaak of afwijking in het spijsverteringskanaal.

Dyspepsie

Wat is dyspepsie?

Dyspepsie is in feite een verzamelnaam voor terugkerende of aanhoudende klachten van pijn en ongemak in de bovenbuik, een gevoel van vroegtijdige verzadiging (het eten blijft op de maag liggen en voelt zwaar aan), een opgeblazen gevoel in de maag, winderigheid, zure oprispingen en braakneigingen. Vieze smaak in de mond en een slechte adem komen ook voor. Deze klachten worden vooral gezien bij volwassen mannen, maar vrouwen kunnen er ook last van krijgen. Dyspepsie kan in de hand gewerkt worden door factoren als aanhoudende spanning en stress, overgewicht, roken en verkeerde eetgewoonten.

Organische en functionele dyspepsie

Maagklachten kunnen veroorzaakt worden door onderliggende aandoeningen als een maagzweer, maagslijmvliesontsteking (gastritis) of een slokdarmontsteking (oesofagitis). Bij veel mensen die last hebben van dyspepsie worden deze aandoeningen door onderzoek uitgesloten. Er wordt dan geen aanwijsbare oorzaak gevonden voor hun maagklachten. Dit wordt functionele maagklachten of functionele dyspepsie genoemd. Bij ongeveer 6 op de 10 mensen die terugkerende aanvallen van dyspepsie hebben, is er sprake van functionele dyspepsie. Als de oorzaak wel bekend is, spreekt men van organische dyspepsie.

Wat zijn de mogelijke oorzaken van functionele dyspepsie?

De meest voorkomende oorzaken van functionele dyspepsie zijn:

Overgevoelige maag

Een overgevoelige maag betekent dat je maag extra gevoelig is voor prikkels uit het maag-darmkanaal. De oorzaak hiervan is niet bekend. Er zijn geen zichtbare afwijkingen aan het slijmvlies van maag of slokdarm te vinden bij onderzoek. Vaak gaat het om een combinatie van factoren, zoals psychische factoren (stress, spanning en angst), een doorgemaakte infectie, het voedingspatroon en een verstoorde maagbeweging. Onder invloed van stress wordt meer maagzuur aangemaakt en tevens kan het van invloed zijn op de knijpbeweging van de maag, waardoor deze vertraagd of onregelmatiger wordt.

Luie maag: vertraagde maagontlediging

Een gastroparese (vertraagde maaglediging of luie maag) treedt op als gevolg van een storing in de beweging van de maag, waarbij de maagspier te weinig of te onregelmatig samentrekt. Het kneden van de voedselbrij verloopt minder goed en het blijft daardoor langer in de maag dan normaal. Dat zorgt voor klachten. Veelal is de oorzaak hiervan onbekend. Vermoedelijk spelen aanhoudende stress en spanning een rol.

Voedingsmiddelen

Sommige mensen hebben het gevoel dat bepaalde voedingsmiddelen en dranken de klachten veroorzaken of verergeren. Het is moeilijk aan te tonen dat dit zo is en voedsel wordt in de meeste gevallen niet beschouwd als de belangrijkste factor. De voedingsmiddelen en dranken die ervan worden verdacht dat ze de symptomen veroorzaken of verergeren bij sommige mensen, zijn onder meer:
  • Pepermunt;
    Dyspepsie en koffie / Bron: Istock.com/PuwanaiSomwanDyspepsie en koffie / Bron: Istock.com/PuwanaiSomwan
  • Tomaten;
  • Chocola;
  • Gekruid eten;
  • Hete drankjes;
  • Koffie; en
  • Alcoholische dranken.

Psychische factoren

Angst, depressie of stress lijken in sommige gevallen de symptomen te verergeren.

Bijwerkingen van medicatie

Sommige medicijnen kunnen als bijwerking maagklachten veroorzaken. De meest voorkomende boosdoeners zijn anti-inflammatoire geneesmiddelen zoals ibuprofen en diclofenac. Er zijn diverse andere geneesmiddelen die soms dyspepsie veroorzaken, of dyspepsie verergeren. Deze omvatten antibiotica, steroïden, ijzerpillen, calcium-antagonisten, nitraten, theophylline en bisfosfonaten.

Wat kun je zelf doen bij dyspepsie?

Je kunt wijzigingen aanbrengen in je levensstijl, waarmee je de klachten van dyspepsie in meer of mindere mate kan verlichten. Een aantal maatregelen die je kunt nemen zijn:
  • Verandering van eetgewoonten. Het beste is om meerdere kleine maaltijden verspreid over de dag te nemen in plaats van twee of drie grote maaltijden.
  • Vermijd niet alleen erg grote, maar ook vette maaltijden.
  • Kauw je eten goed. De spijsvertering begint in de mond.
  • Alcohol kan dyspepsie verergeren / Bron: Istock.com/karelnoppeAlcohol kan dyspepsie verergeren / Bron: Istock.com/karelnoppe
    Nadat je hebt gegeten, wacht dan 2 tot 3 uur voordat je gaat liggen. Ga niet eten of snacken vlak voordat je gaat slapen.
  • Chocolade, pepermunt, en alcohol kunnen dyspepsie verergeren. Deze voedingsmiddelen ontspannen de klep tussen de slokdarm en de maag. Reflux kan het gevolg zijn. Ook kan bijvoorbeeld alcohol het slijmvlies in slokdarm en maag irriteren.
  • Gekruide voedingsmiddelen, voedingsmiddelen die veel zuur (zoals tomaten en sinaasappels) bevatten, koolzuurhoudende dranken, vet voedsel en koffie kan dyspepsie bij sommige mensen verergeren. Als je symptomen erger worden nadat je bepaald voedsel hebt gegeten, stop dan met het eten van dit voedingsmiddel om te bekijken of je klachten daardoor verminderen.
  • Stop met roken. De stoffen in tabaksrook irriteren het maagslijmvlies. Ook kan de sluitspier tussen de maag en slokdarm verslappen.
  • Vermijd stress en zorg voor voldoende ontspanning, bijvoorbeeld door lichaamsbeweging (wandelen of sporten).
  • Draag geen strakke kleding rond je maag.
  • Probeer af te vallen bij overgewicht.

Huisarts kan prokinetica voorschrijven / Bron: Istock.com/WavebreakmediaHuisarts kan prokinetica voorschrijven / Bron: Istock.com/Wavebreakmedia

Hoe wordt dyspepsie behandeld?

De behandeling hangt af van wat de oorzaak is van het probleem. Als er geen specifieke oorzaak wordt gevonden, zal de behandeling zich richten op het verlichten van symptomen met medicijnen. De huisarts kan bijvoorbeeld iets voorschrijven tegen de pijn. Sommige mensen met een overgevoelige maag hebben baat bij een lage dosering van bepaalde antidepressiva. Deze reduceren de prikkels vanuit het maag-darmkanaal. Bij een vertraagde maagontlediging kan de huisarts prokinetica voorschrijven. Dit zijn medicijnen die de maag stimuleren zich te ontledigen. Slechts zelden is sondevoeding nodig als alle maatregelen en aanpassingen op het gebied van voeding en leefstijl niet helpen. Een operatieve ingreep is ook zelden nodig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dyspepsie, zware maag of een opgeblazen gevoelIedereen heeft na de maaltijd wel eens last van een zware maag of een opgeblazen gevoel. In medische termen wordt dit dy…
Overgevoelige maag oorzaken, symptomen en behandelingEen overgevoelige maag wordt ook wel aspecifieke maagklachten, functionele maagklachten en functionele dyspepsie genoemd…
Lekker eten tijdens de feestdagen? Tips tegen indigestieLekker eten tijdens de feestdagen? Tips tegen indigestieDecember is de maand van de gezelligheid bij uitstek. Er worden cadeautjes gegeven, er wordt gefeest en er wordt vooral…
Wat kun je tegen zure oprispingen doen?Wat kun je tegen zure oprispingen doen?Zodra we na het eten gaan boeren, wordt een overdruk aan lucht of gas in de maag afgevoerd naar buiten. Daartoe wordt do…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/Wavebreakmedia
  • https://www.iberogast.nl/nl/maag-en-darmklachten/maag-en-darmen-uit-balans/
  • https://www.mlds.nl/ziekten/functionele-maagklachten/
  • http://patient.info/health/non-ulcer-functional-dyspepsia
  • https://www.patient1.nl/encyclopedie/indigestie-of-bovenbuikklachten
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/PuwanaiSomwan
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/karelnoppe
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/Wavebreakmedia

Reageer op het artikel "Dyspepsie symptomen: opgeblazen gevoel maag en vol gevoel"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 20-09-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Opgeblazen gevoel
Medische informatie…
Schrijf mee!