InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Troebele urine: oorzaken, symptomen, behandeling man & vrouw

Troebele urine: oorzaken, symptomen, behandeling man & vrouw

Troebele urine: oorzaken, symptomen, behandeling man & vrouw Troebele urine kent meerdere oorzaken. Troebele urine kan onschuldig zijn en komen door te weinig drinken, maar troebele urine kan ook wijzen op een onderliggende aandoening. Dan gaat troebele urine gepaard met andere symptomen. Enkele mogelijke oorzaken van troebele urine zijn vochtverlies, een urineweginfectie of blaasontsteking (vaak bij een vrouw, soms bij een man of kind), een prostaatontsteking (bij een man) of nierstenen. Een urineweginfectie geeft vaak troebele urine met vlokken. Dit komt door de aanwezigheid van pus in de vorm van witachtige of witte vlokken of stukjes (pyurie). Tijdens de zwangerschap kan ook troebele urine optreden. Soms komt dat omdat je te weinig drinkt of een gewijzigd voedingspatroon, maar er kan ook sprake zijn van een blaasontsteking. Het is in ieder geval verstandig om dit te overleggen met je verloskundige of huisarts. Niet genoeg water drinken leidt tot uitdroging en dit kan ook leiden tot troebele urine. Dit is op te lossen door meer te drinken.
Urineonderzoek met behulp van teststrips van troebele urine / Bron: Alexander Raths/ShutterstockUrineonderzoek met behulp van teststrips van troebele urine / Bron: Alexander Raths/Shutterstock

Oorzaken van troebele urine

Troebele urine door asperges / Bron: PublicDomainPictures, PixabayTroebele urine door asperges / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay

Troebele urine door voeding

Voedsel kan een verandering van de consistentie en de kleur van de urine veroorzaken, hoewel het eten van bepaalde producten niet de gebruikelijke oorzaak van troebele urine is. Als eten en drinken de oorzaak is, zal de urine vaak binnen één tot twee dagen weer de normale kleur hebben. Asperges kunnen een blauw-groenige kleur van de urine geven, evenals een typische zwavelgeur. Ook kunnen bepaalde vitaminepreparaten zorgen voor een verkleuring of troebel worden van de urine. Andere voedingsmiddelen die soms troebele urine kunnen veroorzaken, zijn onder meer melk, bietjes en sinaasappelsap.

Vochtverlies / te weinig drinken

Naarmate je te veel vocht verliest en te weinig drinkt, wordt je urine geconcentreerder. De kleur van de urine kan een stuk donderder van kleur zijn als je te winig drinkt en in een korte periode veel vocht verliest door bijvoorbeeld hevig zweten bij koorts of inspanning, of diarree. Ochtendurine is ook vaak geconcentreerder en dus donkerder. Het is belangrijk om dagelijks voldoende te drinken.

Urinewegen / Bron: La Gorda/Shutterstock.comUrinewegen / Bron: La Gorda/Shutterstock.com

Troebele urine met vlokken door urineweginfectie

Troebele urine kan duiden op de aanwezigheid van pus door een urineweginfectie. Het troebel worden van de urine is het gevolg van de aanwezigheid van pus in de vorm van witachtige of witte vlokken. De aanwezigheid van pus (en daarmee witte bloedcellen) in de urine, wordt 'pyurie' genoemd. Dit wijst op een infectie van de urinewegen. Een urineweginfectie kan gepaard gaan met brandende pijn bij het plassen.

Blaasontsteking

Een blaasontsteking kan troebele urine veroorzaken. Een blaasontsteking kan ook gepaard gaan met pijn bij het plassen, moeite met plassen en vaak moeten plassen. Bij vrouwen is de kans op blaasontsteking vele malen groter dan bij mannen. Bij vrouwen is de urinebuis namelijk korter dan bij mannen en bovendien ligt de urinebuis bij de vrouw dichter bij anus, waardoor er gemakkelijker bacteriën in de blaas terecht kunnen komen. En niet tijdig behandelde blaasontsteking, kan een ontsteking van de nieren veroorzaken (nierbekkenontsteking). Hierbij kunnen er ook vlokjes in de urine zichtbaar zijn.

Melkachtige plas door nierstenen

Nierstenen kunnen troebele urine veroorzaken. Ze kunnen leiden tot pus in de urine, die je plas een melkachtige uitstraling geeft. Nierstenen kunnen veroorzaakt worden door vochtgebrek, een verstoorde zuurgraad, een tekort aan citraat, urineweginfecties en daarnaast kan erfelijkheid een rol spelen. Wanneer een vastzittende niersteen een ontsteking in de urineleider veroorzaakt, kan dit onder meer leiden tot klachten als koorts en rillingen, een onaangenaam ruikende of stinkende en troebele urine en een branderig gevoel tijdens het plassen.

Gonorroe (soa)

Gonorroe, een seksueel overdraagbare aandoening (soa), kan troebele urine veroorzaken, maar dit komt waarschijnlijk door vaginale afscheiding wat zorgt voor troebele urine. Vrouwen ervaren vaak weinig tot geen klachten als ze besmet zijn, terwijl mannen meestal duidelijke klachten hebben, zoals een 'druiper'. Een druiper duidt op pusachtige afscheiding uit de plasbuis die groen of geel van kleur is.

Chlamydia
De soa chlamydia kan ook troebele urine veroorzaken. Als je bent besmet met chlamydia, heb je vaak geen of weinig klachten.

Troebele urine tijdens de zwangerschap / Bron: Greyerbaby, PixabayTroebele urine tijdens de zwangerschap / Bron: Greyerbaby, Pixabay

Troebele urine tijdens zwangerschap

Troebele urine tijdens de zwangerschap kan meerdere oorzaken hebben. Troebele urine is in ieder geval géén teken van zwangerschap. Met andere woorden: troebele urine is geen zwangerschapssymptoom. Normaal gesproken is je urine helder en lichtgeel van kleur, som felgeel. Je plas is één van de indicatoren waarmee iets gezegd kan worden over de gezondheid van je lichaam. Niet alleen zegt de kleur van urine iets over je gezondheid, maar ook de geur en de consistentie. Hoe dan ook, vrouwen die zwanger zijn kunnen om een ​​aantal redenen af ​​en toe troebele urine hebben tijdens de zwangerschap. De oorzaken variëren in ernst; sommige kunnen gewoon thuis worden behandeld met wat zelfzorgmaatregelen, terwijl anderen medicijnen of zelfs nauwkeurige monitoring nodig hebben voor de duur van je zwangerschap. Er zijn zes vaak voorkomende redenen dat je urine vroeg in je zwangerschap troebel is

Urineweginfectie

Een urineweginfectie kan troebele urine geven. Een urineweginfectie tijdens de zwangerschap vormt een frequent voorkomend probleem. Tijdens de zwangerschap treden veranderingen op van het urogenitale stelsel. Progesteron leidt tot ontspanning van de gladde spiercellen in de blaas en de urineleiders, wat een verminderde peristaltiek van de urineleiders tot gevolg heeft. Bovendien kan de groeiende baarmoeder de urineleiders (deels) afsluiten. Ook verplaatsen je organen zich tijdens een zwangerschap, waaronder de blaas. Door deze factoren wordt stase (stilstaan) van urine bevorderd. Dit betekent dat er makkelijker urine achterblijft in de urineleiders, maar ook in de blaas. Dit vergroot de kans op een blaasontsteking in je zwangerschap en tijdens je kraambed.

Proteïnurie

Bij proteïnurie zit er te veel eiwit in de urine. Hoewel dit in het tweede en derde trimester vaker voorkomt, komt het soms ook voor in het eerste trimester. Proteïnurie kan een vroegtijdig waarschuwingssignaal zijn van pre-eclampsie (ook bekend als zwangerschapsvergiftiging).

Hormonen

De stijgende niveaus van hormonen tijdens de zwangerschap kan troebele urine veroorzaken. HCG is de afkorting voor humaan choriongonadotrofine, een zwangerschapshormoon dat vooral door de placenta geproduceerd wordt, direct na de innesteling. Het niveau van dit hormoon verdubbelt elke 2-3 dagen tot ongeveer de 11e week, en dan loopt het weer af. Sommige van deze hormonen zullen hun weg in de urine vinden en ervoor zorgen dat het een wat troebel aspect krijgt. Als hormonen de oorzaak zijn van je urineverandering, dan verdwijnt dit tegen het einde van het eerste trimester.

Bepaalde levensmiddelen

Abrupte dieetwijzigingen kunnen leiden tot urine met een wat troebel aspect. Bepaalde voedingsmiddelen, waaronder zuivel, sinaasappelsap en asperges kunnen ook troebele urine veroorzaken. Als je vermoedt dat voedsel de boosdoener kan zijn, houd dan een voedingsdagboek bij en eventuele veranderingen in de urine die je opmerkt. Dit kan een goede manier zijn om te bekijken of hetgeen je eet, verantwoordelijk is voor de troebele urine. Merk je veranderingen op, maar is er geen sprake van medicatiegebruik of het eten van bepaalde voedingsmiddelen, consulteer dan meteen je arts of verloskundige.

Uitdroging

Niet genoeg water drinken kan ook troebele urine veroorzaken. Uitdroging veroorzaakt vaak dat de urine donkerder wordt en niet zozeer troebel. Deze oorzaak is gemakkelijk verholpen; soms kunnen onderliggende medische aandoeningen uitdroging veroorzaken, wat een medische interventie vereist.

Geneesmiddelen

Bepaalde medicijnen kunnen ook het uiterlijk van urine veranderen. Het is een goed idee om alle bijsluiters te lezen als je medicijnen gebruikt om te zien of dit een bijwerking kan zijn.

Schuimende of troebele urine door glomerulonefritis

Bij schuimende of troebele urine kan er sprake zijn van glomerulonefritis of nierfilterontsteking. Dit is een zeldzame aandoening waarbij de glomeruli, de filtereenheden van de nieren, ontstoken zijn. Deze aandoening veroorzaakt schuimende of troebele urine evenals roodbruin bloed in de urine. Andere symptomen zijn:
  • verminderde urineproductie;
  • frequent urineren;
  • opgezwollen gezicht met dikke (opgezette) ogen;
  • opgezwollen voeten en benen;
  • kortademigheid; en
  • verlies van eetlust.

Prostaatontsteking bij de man

Bij acute prostaatontsteking of prostatitis steken de klachten vaak plotseling de kop op. Het begint soms met koude rillingen, waarna koorts, pijn in de onderbuik, pijn in het gebied tussen het scrotum en anus (perineum) en pijn of ongemak rond de basis van je geslachtsdeel en/of testikels, volgen. Ook kun je last hebben van frequente aandrang om te plassen waarbij je steeds kleine beetjes moet plassen. De urine kan troebel zijn of merkwaardig ruiken.

Andere aandoeningen van troebele urine

Troebele urine kent nog andere mogelijke oorzaken zoals:

Symptomen bij man en vrouw

Troebele urine kan gepaard gaan met andere symptomen, die variëren afhankelijk van de onderliggende ziekte of aandoening. Symptomen kunnen ontstaan ​​in de urinewegen (nieren, ureters, blaas en urethra), het voortplantingssysteem, het endocriene systeem, het cardiovasculaire systeem en andere organen en systemen van het lichaam.

Urinewegen

Mogelijke bijkomende symptomen met betrekking tot de urinewegen zijn onder meer:

Andere organen of lichaamssystemen

Symptomen die verband houden met andere organen of lichaamssystemen die kunnen optreden bij troebele urine, zijn onder andere:

Urineonderzoek in het laboratorium / Bron: Tyler Olson/ShutterstockUrineonderzoek in het laboratorium / Bron: Tyler Olson/Shutterstock

Onderzoek en diagnose

De volgende onderzoeken spelen een sleutelrol bij het vinden van een oorzaak van troebele urine:

Anamnese en lichamelijk onderzoek

Anamnese, een uitgebreid vraaggesprek over je klachten, waarbij je medische voorgeschiedenis ook in ogenschouw wordt genomen. Daarnaast zal de arts een lichamelijk onderzoek doen.

Urineonderzoek

Urineonderzoek, één van de eerste onderzoeken die plaatsvindt om infectie of andere pathologie uit te sluiten. Soms verraadt een nierinfectie zich door grote hoeveelheden witte bloedcellen in de urine. De aanwezigheid van veel calcium of urinezuur in de urine vergroot de kans op blaasstenen.

Cystoscopie / Bron: Alexilusmedical/ShutterstockCystoscopie / Bron: Alexilusmedical/Shutterstock

Bloedonderzoek

Bloedonderzoek, waarbij onder meer meting van de bloedbezinking en het aantal witte bloedlichaampjes (leukocyten) belangrijk zijn.

Beeldvormend onderzoek

Beeldvormend onderzoek in de vorm van een CT- of MRI-scan of echo.

Cystoscopie

Cystoscopie, een kijkonderzoek waarbij de arts via het plaskanaal in de blaas kijkt door middel van een cystoscoop.

Behandeling van troebele plas

Behandeling van troebele plas of urine is afhankelijk van de onderliggende aandoening. Je krijgt antibiotica voorgeschreven wanneer troebele urine het gevolg is van een urineweginfectie of blaasontsteking. In geval van nierstenen kan de arts pijnstillers verstrekken. Als de nierstenen niet via de natuurlijke weg het lichaam verlaten, is het vergruizen van nierstenen nodig. Grotere exemplaren worden verwijderd met een endoscoop die via de plasbuis wordt ingebracht. In geval van uitdroging, zul je meer moeten drinken. ORS, een mengsel van zouten en druivensuiker, bedoeld om op te lossen in water, kan ook uitkomst bieden. Bij ernstige uitdroging zal ziekenhuisopname nodig zijn, waarbij via een infuus het vochttekort aangevuld wordt. Een acute prostaatontsteking wordt behandeld met antibiotica. De meeste klachten verdwijnen dan snel. Behandeling met antibiotica is bij nierfilterontsteking belangrijk om de bacterie uit te schakelen die verantwoordelijk zijn. Ondersteunende maatregelen bestaan uit vocht- en zoutbeperking en behandeling van hoge bloeddruk en soms is dialyse noodzakelijk.

Natuurlijke behandeling van troebele urine bij man en vrouw

Troebele urine wordt vaak veroorzaak door een urineweginfectie, die wordt behandeld met antibiotica. Voorkomen is echter beter dan genezen. Onderstaande maatregelen versterken je immuunsysteem en helpen om schadelijke bacteriën uit je urinestelsel te spoelen.

L-arginine

L-arginine is een soort aminozuur dat helpt bij het ontgiften en gaat ontstekingen tegen. Het heeft ook antibacteriële en immuunmodulerende eigenschappen. L-arginine kan een belangrijke rol spelen bij het behandelen van een overactieve blaas omdat het blaascellen reguleert en regenereert. Wanneer L-arginine wordt omgezet in stikstofoxide, kan het ook de groei van verschillende micro-organismen tegengaan die urineweginfecties kunnen veroorzaken en symptomen zoals troebele urine.

Probiotica

Een urineweginfectie wordt veroorzaakt door bacteriën die de urinewegen koloniseren. Probiotica wordt gebruikt om de normale flora van de urinewegen te ondersteunen. Probiotica worden toegediend om de disbalans van de vaginale flora te herstellen. Door nieuwe soorten goede bacteriën toe te voegen aan de vaginale flora, kan er een omgeving worden gecreëerd waarin bijvoorbeeld de darmbacterie E-coli niet kan overleven. Ook kunnen probiotica een signaal geven aan de cellen van de blaas, om de immuunrespons te versnellen.

Knoflook / Bron: Istock.com/MallivanKnoflook / Bron: Istock.com/Mallivan

Knoflook

Knoflook staat bekend om zijn antibacteriële, antischimmel en antivirale eigenschappen, welke worden toegeschreven aan de aanwezigheid van allicine. Knoflook heeft ook anti-inflammatoire, antioxidante en immuun-stimulerende effecten die helpen bij de behandeling van urineweginfecties die troebele urine kunnen veroorzaken. Onderzoek suggereert dat de combinatie van knoflookolie en peterselie in pilvorm bacteriële groei kan remmen.

Quercetin

Quercetin is een type flavonoïde antioxidant die een belangrijke rol speelt bij het bestrijden van ontstekingen. Terwijl je veel quercetin binnen kunt krijgen door gezond en gevarieerd te eten, vooral door bladgroenten, bessen en broccoli, nemen sommige mensen ook quercetin-supplementen vanwege hun sterke anti-inflammatoire effecten.

Peterselie

Peterselie wordt gebruikt als een natuurlijke ontgifter en anti-inflammatoire middel. Apigenin, het belangrijkste bestanddeel van peterselie, beschikt over diuretische effecten maar ook anti-inflammatoire eigenschappen, die essentieel zijn voor de behandeling van urineweginfecties.

Water drinken is gezond / Bron: Mimagephotography/Shutterstock.comWater drinken is gezond / Bron: Mimagephotography/Shutterstock.com

Cranberries

Onderzoek lijkt erop te wijzen dat dagelijkse cranberryconsumptie de kans op een urineweginfectie kan verkleinen.

Drink veel water

Voldoende drinken is belangrijk om je urinewegen door te spoelen en schoon te houden en donkere of troebele urine te voorkomen. Ook is het belangrijk om regelmatig te plassen om zodoende bacteriën uit de blaas te spoelen. Door je plas langdurig op te houden, kunnen bacteriën zich vermenigvuldigen in de urinewegen, waardoor er urineweginfectie of blaasontsteking kan ontstaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Troebele urine: Oorzaken, symptomen, tips en behandelingenTroebele urine: Oorzaken, symptomen, tips en behandelingenNormaal gesproken is gezonde urine helder (transparant) en lichtgeel van kleur. Troebele (wazige tot melkachtige) urine…
Witte bloedcellen in urine: leukocyten verhoogd in urineWitte bloedcellen in urine: leukocyten verhoogd in urineWitte bloedcellen in de urine of leukocyten in de urine wijzen vaak op een urineweginfectie. Witte bloedcellen in de uri…
Oranje urine: wat zijn oorzaken van oranje gekleurde plas?Oranje urine: wat zijn oorzaken van oranje gekleurde plas?Last van oranje urine? Wat zijn de oorzaken van oranje urine of oranje gekleurde plas? Urine behoort helder tot lichtgee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Martin Sulman
  • Bel Marra Health. Cloudy urine: Causes, symptoms, and treatments. http://www.belmarrahealth.com/cloudy-urine-causes-symptoms-and-treatments/ (ingezien op 7-9-2017)
  • Dr. Axe. What You Need to Know About Cloudy Urine: Causes, Issues & Treatment. https://draxe.com/cloudy-urine/ (ingezien op 10-9-2017)
  • FoodAnswers.org. Can Asparagus Cause Cloudy Urine? http://www.foodanswers.org/can-asparagus-cause-cloudy-urine/ (ingezien op 1-9-2017)
  • Healthgrades. What other symptoms might occur with cloudy urine? https://www.healthgrades.com/right-care/kidneys-and-the-urinary-system/cloudy-urine--symptoms (ingezien op 1-9-2017)
  • Jeroen Bosch Ziekenhuis. Nierfilterontsteking. https://www.jeroenboschziekenhuis.nl/Publicaties/106227/Aandoeningen-Nefrologie-Nierfilterontsteking (ingezien op 3-9-2017)
  • https://www.mcgroep.com/dossier/nierstenen
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/prostatitis/
  • http://www.merckmanual.nl/mmhenl/print/sec11/ch142/ch142a.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/145004-donkere-urine-oorzaken-donker-gekleurde-urine-sterke-geur.html
  • https://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/schone-blaas/wat-zegt-de-kleur-van-urine-over-je-gezondheid/item43883
  • http://www.urinecolors.com/urine-consistency/cloudy-urine
  • http://www.miami-urology.com/robotic-surgery/cloudy-urine
  • Mayo Clinic. Blood in urine (hematuria). http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/blood-in-urine/diagnosis-treatment/diagnosis/dxc-20346682 (ingezien op 3-9-2017)
  • Mypregnanthealth.com. Cloudy Urine: Pregnancy Issue or not During My Early Pregnancy? http://mypregnanthealth.com/cloudy-urine-pregnancy-early-pregnancy/ (ingezien op 1-9-2017)
  • Verloskundigenpraktijk Ulft. Voorkomende zwangerschapsklachten & -ongemakken. http://www.verloskundigenulft.nl/44/voorkomende-zwangerschapsklachten-ongemakk.html (ingezien op 1-9-2017)
  • Afbeelding bron 1: Alexander Raths/Shutterstock
  • Afbeelding bron 2: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: La Gorda/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 4: Greyerbaby, Pixabay
  • Afbeelding bron 5: Tyler Olson/Shutterstock
  • Afbeelding bron 6: Alexilusmedical/Shutterstock
  • Afbeelding bron 7: Istock.com/Mallivan
  • Afbeelding bron 8: Mimagephotography/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Troebele urine: oorzaken, symptomen, behandeling man & vrouw"

Reactie

Rozemarijn, 27-02-2018 12:17 #1
Ik heb mijn urine opgevangen in een bekertje en nu zie ik dat mijn urine erg troebel is en dat er heel veel velletjes in drijven. Is dit een teken dat ik een blaasontsteking heb? Reactie infoteur, 02-04-2018
Over vlokjes in de urine gaat dit artikel: https://bit.ly/2H35B3B. Bij aanhoudende klachten is het verstandig de huisarts te raadplegen.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Troebele urine
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!