InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Niercysten: symptomen, oorzaak en behandeling cysten in nier

Niercysten: symptomen, oorzaak en behandeling cysten in nier

Niercysten: symptomen, oorzaak en behandeling cysten in nier Eenvoudige niercysten zijn abnormale (niet in het lichaam thuishorende), met vloeistof gevulde blaasjes of holten die zich in de nieren bevinden. Eenvoudige niercysten zijn verworven niercysten. Deze moeten onderscheiden worden van de meer ernstige polycystische nieren. Dit is een nieraandoening waarbij in een of (vaak) beide nieren vele cysten worden gevormd en dit ontstaat meestal door een erfelijke afwijking. Eenvoudige niercysten veroorzaken meestal geen symptomen en zijn niet schadelijk voor de nieren. De meeste eenvoudige niercysten worden gevonden tijdens beeldvormend onderzoek dat wordt uitgevoerd om andere redenen. Behandeling is niet nodig voor eenvoudige niercysten die geen klachten veroorzaken. Eenvoudige niercysten die wel symptomen veroorzaken of die de bloedoorstroming of de urinedoorstroming belemmeren, moeten worden behandeld met sclerotherapie of chirurgie.

Niercysten

Wat zijn eenvoudige niercysten?

Eenvoudige niercysten zijn abnormale, niet in het lichaam thuishorende, met vloeistof gevulde blaasjes of holtes die zich in de nieren bevinden. Een eenvoudige niercyste verschilt van de cysten die ontstaan ​​wanneer een persoon polycystische nieren heeft, een genetische aandoening. Eenvoudige niercysten zorgen er niet voor dat de nier vergroot raakt en vervangen ook niet de normale structuur van de nieren. Ook veroorzaken eenvoudige niercysten geen verminderde nierfunctie (met eventueel nierfalen), zoals cysten dat kunnen doen bij mensen met polycystische nieren.

Wie hebben er last van?

Eenvoudige niercysten komen vaker voor als mensen ouder worden. Naar schatting 25 procent van de mensen van 40 jaar en 50 procent van de mensen van 50 jaar en ouder hebben een eenvoudige niercyste. Er is voor zover bekend geen verschil tussen vrouwen en mannen.

Wat zijn de oorzaken van eenvoudige niercysten?

De oorzaak van eenvoudige niercysten wordt nog niet volledig begrepen. Obstructie van de nierbuisjes, kleine structuren in de nieren die urine verzamelen, of een tekort aan bloedtoevoer, zijn factoren die mogelijk een rol spelen bij het ontstaan van eenvoudige niercysten. Kleine divertikels kunnen zich losmaken uit de nierbuisjes en evolueren in eenvoudige niercysten. De rol van genetische factoren in de ontwikkeling van eenvoudige niercysten is nog niet onderzocht.

Wat zijn de symptomen van eenvoudige niercysten?

Eenvoudige niercysten veroorzaken meestal geen symptomen en zijn ook niet schadelijk voor de nieren. In sommige gevallen kan er echter pijn ontstaan ​​tussen de ribben en heupen, wanneer cysten groter worden en op andere organen drukken. Soms kan een cyste ontstoken raken, waardoor je last krijgt van koorts en pijn. Eenvoudige niercysten lijken niet de nierfunctie te beïnvloeden, toch vond één onderzoek een verband tussen de aanwezigheid van cysten en verminderde nierfunctie bij ziekenhuispatiënten jonger dan 60 jaar. Sommige studies leggen een relatie tussen eenvoudige niercysten en hoge bloeddruk. Zo verbeterde bij sommige mensen hun bloeddruk, nadat een grote cyste was gedraineerd.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

De meeste eenvoudige niercysten worden gevonden tijdens beeldvormend onderzoek dat wordt uitgevoerd om andere redenen. Wanneer een cyste wordt aangetroffen, kunnen beeldvormende onderzoeken worden gebruikt om te bepalen of het gaat om een ​​eenvoudige cyste in de nier of een andere, meer ernstige aandoening. Deze onderzoeken kunnen bestaan uit echografie, een CT-scan of een MRI-scan.

Hoe worden eenvoudige niercysten behandeld?

Geen behandeling

Behandeling is niet nodig voor eenvoudige niercysten die geen symptomen veroorzaken. Eenvoudige niercysten kunnen desgewenst worden gecontroleerd met een periodieke echo.

Sclerotherapie

Een eenvoudige, enkelvoudige niercyste die klachten veroorzaakt of de bloed- of urinedoorstroming belemmert, kan behandeld worden door middel van zogeheten sclerotherapie. Hierbij brengt de arts een lange naald in door de huid. Ultrageluid wordt gebruikt om de naald te geleiden naar de cyste. De cyste wordt eerst leeggezogen en vervolgens met een vloeistof geïnjecteerd, waardoor deze verschrompelt. De ingreep wordt gewoonlijk poliklinisch uitgevoerd onder plaatselijke verdoving.

Operatie

Als de cyste groot is, kan een operatie nodig zijn. De meeste operaties worden uitgevoerd met een laparoscoop, een speciaal instrument met een kleine, verlichte videocamera. De procedure wordt meestal gedaan onder algehele narcose in een ziekenhuis. De chirurg draineert de cyste en vervolgens verwijdert of verbrandt hij het buitenste weefsel. Dit type operatie wordt uitgevoerd met kleine incisies. Het herstel verloopt vaak snel en voorspoedig.

Eten, dieet en voeding

Het is niet aangetoond dat voeding of een special dieet een rol speelt bij het ontstaan ​​of voorkomen van eenvoudige niercysten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Polycystische nierziekte: Veel cysten in nieren (niercysten)Polycystische nierziekte: Veel cysten in nieren (niercysten)Een polycysteuze nierziekte is een goedaardige aandoening waarbij veel (poly)cysten (holtes gevuld met vocht) zich in de…
Renaal coloboom-syndroom: Afwijkingen aan nieren en ogenRenaal coloboom-syndroom: Afwijkingen aan nieren en ogenHet renaal coloboom-syndroom is een uiterst zeldzame erfelijke aandoening waarbij de patiënt lijdt aan een onderontwikke…
Pijn aan de nieren? Symptomen van nierpijn en nierproblemenPijn aan de nieren? Symptomen van nierpijn en nierproblemenHevige, stekende pijn in de zij kan een uiting zijn van een nierprobleem. Toch zijn de symptomen van nierproblemen niet…
Nierabces: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseNierabces: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseEen nierabces is een abces dat in een nier zit. Een abces is een niet eerder bestaande holte in het lichaam die is gevul…
Schrompelnier: symptomen en oorzaakSchrompelnier: symptomen en oorzaakNieren hebben een belangrijke functie: ze filteren het bloed van afvalstoffen en produceren hormonen. Daarnaast regulere…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/monkeybusinessimages
  • http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/kidney-cysts/basics/definition/con-20035205
  • https://www.niddk.nih.gov/health-information/health-topics/kidney-disease/kidney-cysts/Pages/facts.aspx
  • http://www.webmd.com/a-to-z-guides/kidney-cyst-causes-symptoms-treatments
  • http://familydoctor.org/familydoctor/en/diseases-conditions/kidney-cysts.html
  • http://www.niernieuws.nl/?id=1435

Reageer op het artikel "Niercysten: symptomen, oorzaak en behandeling cysten in nier"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 06-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nieraandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!