InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bijschildklierkanker: symptomen, oorzaak en behandeling

Bijschildklierkanker: symptomen, oorzaak en behandeling

Bijschildklierkanker: symptomen, oorzaak en behandeling Er zijn vier bijschildklieren ter grootte van een erwt. De bijschildklieren bevinden zich aan weerszijden van de schildklier, zowel aan de boven- en onderzijde. De schildklier bevindt zich aan de voorkant van de hals, onder het strottenhoofd. Sommige mensen hebben een ander aantal bijschildklieren. Bijschildklierkanker is zeldzaam. Tumoren van de bijschildklien zijn gewoonlijk goedaardig. Afgezien van de ligging en hun naamgeving, hebben de vier bijschildklieren niets te maken met de schildklier. Het zijn verschillende orgaantjes en doen verschillende dingen.

Bijschildklierkanker

Bijschildklieren

De bijschildklieren maken deel uit van het endocriene systeem. Dit systeem maakt chemische stoffen, genaamd hormonen, die veel van de functies van het lichaam te helpen reguleren. De bijschildklieren produceren bijschildklierhormoon (parathyreoïd hormoon, PTH), welke een rol spelt bij de calcium- en fosfaathuishouding van het lichaam. Calcium is nog voor het goed functioneren van je spieren en zenuwen, het speelt een rol in botmineralisatie (botopbouw) en het bouwt sterke botten en het is nodig voor de bloedstolling. Het meeste calcium wordt opgeslagen in de botten. PTH houdt de calciumspiegel van het bloed constant. Als calcium in het bloed te hoog is, produceren de bijschildklieren minder PTH en daalt het calciumniveau.

Radiotherapie (bestraling) in de halsregio als risicofactor van bijschildklierkanker / Bron: Adriaticfoto/Shutterstock.comRadiotherapie (bestraling) in de halsregio als risicofactor van bijschildklierkanker / Bron: Adriaticfoto/Shutterstock.com

Oorzaken en risicofactoren van bijschildklierkanker

Het is niet precies duidelijk wat de oorzaak is van bijschildklierkanker bij de meeste mensen. Maar mensen met erfelijke aandoeningen zoals multiple endocriene neoplasie 1 (MEN1) of familiaire hyperparathyreoïdie (toveractieve bijschildklier) hebben een hoger risico op bijschildklierkanker. Dit zijn zeldzame aandoeningen die worden veroorzaakt door een genmutatie die erfelijk is. Mensen die radiotherapie hebben gehad in de halsregio, hebben ook een hoger risico.

Symptomen bijschildklierkanker

De meeste mensen met kanker van de bijschildklier (ongeveer 9 van de 10) maken te veel PTH. Dit zorgt voor een hoog niveau van calcium in het bloed (hypercalciëmie).

Veel voorkomende symptomen van hypercalciëmie zijn onder meer:

Botontkalking

Onbehandelde hypercalciëmie kan broze botten veroorzaken als gevolg van het verlies van calcium uit de botten. Dit kan leiden tot botontkalking, botafwijkingen en pijn.

Nierklachten

De nieren kunnen worden beïnvloed door hoge calciumniveau in het bloed. Sommige mensen ontwikkelen nierstenen of hun nieren raken beschadigd en functioneren minder goed (wat uiteindelijk kan leiden tot nierfalen).

Knobbeltje of zwelling in de hals

In zeldzame gevallen, krijgen mensen met bijschildklierkanker een knobbeltje of zwelling in hun nek. Dit kan soms leiden tot problemen met slikken en heesheid.

Diagnose en onderzoek

De arts stelt vragen over je klachten en verricht lichamelijk onderzoek. Hij kan ook bloedonderzoek laten verrichten. Als hij niet zeker weet wat het probleem is, of vermoedt dat je symptomen kunnen worden veroorzaakt door kanker, zal hij je doorverwijzen naar een specialist. In het ziekenhuis kunnen de volgende onderzoeken worden verricht.

Bloed- en urineonderzoek

Bloed en urine worden onderzocht om het calcium- en PTH-niveau te controleren. Middels bloedonderzoek kan onder meer de kalkspiegel, de activiteit van het bijschildklierhormoon (PTH) en het fosfaatgehalte in het bloed gemeten. Een 24-uurs-urineverzameling van je urine geeft een goed beeld van je kalkuitscheiding.

Echografie

Echografie van de hals kan aantonen of je een of meer vergrote bijschildklieren hebt en echografie van de nieren detecteert eventuele nierstenen en kalkafzettingen in de nieren. Echografie is pijnloos en duurt slechts een paar minuten.

Botdichtheidsmeting (DEXA-onderzoek)

Middels dit onderzoek wordt de hoeveelheid kalk in het bot in de heupen en wervels gemeten. Er kan vastgesteld worden of (en in welke mate) je osteoporose (botontkalking) hebt.

MIBI-scan

Hiermee wordt zichtbaar gemaakt waar de kanker in de bijschildklier(en) precies zit. Voor dit onderzoek krijg je een injectie met radioactieve stof. Het gaat om een kleine en veilige hoeveelheid.

Behandeling van bijschildklier

De belangrijkste behandeling van parathyroïdkanker is een operatie. De chirurg verwijdert één of meer van de bijschildklieren en (een deel van) de schildklier wordt verwijderd. De nabijgelegen lymfeklieren kunnen ook verwijderd worden. Dit gebeurt meestal onder algehele narcose. Je moet in het ziekenhuis blijven voor een paar dagen. De kanker kan uitzaaien of metastaseren naar andere plaatsen in het lichaam, meestal de longen en botten. Chemotherapie en bestraling helpen niet goed bij het voorkomen dat de kanker terugkomt.

Prognose

Bijschildklierkanker is een langzaam groeiende kanker. Chirurgie kan helpen de levensduur te verlengen, zelfs wanneer de kanker zich uitgezaaid heeft.

Na de operatie

Het kan een aantal dagen duren voordat het calciumgehalte in je bloed weer normaal is. Regelmatig bloedonderzoek is nodig om het calciumniveau te controleren. Als het niveau te laag is, zal je arts extra calcium voorschrijven in de vorm van een injectie in een ader (intraveneus) of als tabletten. Je kunt ook worden vitamine D-supplementen voorgeschreven krijgen zodat je lichaam beter in staat is calcium te absorberen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bijschildklier: functie en aandoeningenBijschildklier: functie en aandoeningenDe bijschildklier of de glandula parathyreoïdea is een zeer klein kliertje ter grootte van een rijstkorrel. De hoogte be…
Hyperparathyreoïdie, te snel werkende bijschildklier(en)Hyperparathyreoïdie, te snel werkende bijschildklier(en)Ongeveer 1% van de bevolking krijgt te maken met hyperparathyreoïdie, oftewel te snel werkende bijschildklier(en). Soms…
Ziekte van RecklinghausenZiekte van RecklinghausenDe ziekte van Recklinghausen wordt tegenwoordig ook wel neurofibromatose genoemd. Het is een dominant-erfelijke ziekte.…
Bijschildklieradenoom: Goedaardige tumor van bijschildklierBijschildklieradenoom: Goedaardige tumor van bijschildklierDe bijschildklieren produceren het bijschildklierhormoon, ook gekend als PTH (parathyroïdhormoon). PTH reguleert de hoev…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Busca Tu Equilibrio / Wikimedia Commons
  • http://diagnose-kanker.nl/bijschildklierkanker/
  • http://www.cancer.net/cancer-types/parathyroid-cancer/symptoms-and-signs
  • https://medlineplus.gov/ency/article/007264.htm
  • http://www.macmillan.org.uk/cancerinformation/cancertypes/endocrine/parathyroidglands.aspx
  • http://umcg.net/metabool/bijschildklier/
  • https://www.gelreziekenhuizen.nl/Gelreziekenhuizen/Onderzoek-ampamp-Behandeling-Onderzoeken-Radiologie/Onderzoek-ampamp-Behandeling-Onderzoeken-Radiologie-DEXA-onderzoek-(botdichtheidsmeting).html
  • https://www.lumc.nl/patientenzorg/patienten/patientenfolders/hyper-para-thyreoidie
  • Afbeelding bron 1: Adriaticfoto/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Bijschildklierkanker: symptomen, oorzaak en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 26-06-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kanker, gezwellen en tumoren
Medische informatie…
Schrijf mee!