InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeuk in de mond, gehemelte en keel: oral allergy syndrome

Jeuk in de mond, gehemelte en keel: oral allergy syndrome

Jeuk in de mond, gehemelte en keel: oral allergy syndrome Jeuk in de mond, gehemelte en keel kan veroorzaakt worden door het oral allergy syndrome, ook wel 'pollen-related food allergy' of 'oraal allergiesyndroom' genoemd. Dit is een milde vorm van voedselallergie waarbij de verschijnselen zich beperken tot het mond- en keelgebied. Het wordt vaak veroorzaakt door kruisreagerende allergenen in zowel pollen als rauwe vruchten, groenten of noten. Deze reactie treedt op als iemand allergisch is geworden voor een stof en vervolgens ook allergisch reageert op een andere stof met een vergelijkbaar allergeen. Het immuunsysteem herkent de pollen en soortgelijke eiwitten in de voeding en reageert met een allergische reactie. Mensen met het orale allergiesyndroom kunnen meestal wel de vruchten of groenten in gekookte of gebakken vorm eten zonder dat daarbij een allergische reactie optreedt, omdat de allergene eiwitten bij verhitting hun structuur verliezen en inactief worden. Hierdoor herkent het immuunsysteem de allergene eiwitten niet meer.

Oral allergy syndrome

Wat is het oral allergy syndrome?

Het oral allergy syndrome (OAS) komt meestal voor bij mensen die allergisch zijn voor pollen van bomen en grassen. Aangetoond is dat pollen van bomen en grassen een soortgelijke eiwitstructuur bevatten als die in vele verschillende soorten vruchten, groenten, noten en sommige specerijen. Deze eiwitten, die een essentiële rol spelen bij de groei en afweer tegen ziekten in een plantensoort, worden door het immuunsysteem van een hooikoortspatiënt herkend, en dit kan bij daarvoor gevoelige personen tot een allergische reactie leiden. Deze aandoening treft daarom veelal mensen die in het voorjaar of de zomer last krijgen van hooikoorts. De meest voorkomende pollen die betrokken zijn bij OAS zijn de berkenpollen. Dit komt doordat het belangrijkste allergeen in berkenpollen, heel erg lijk op de eiwitstructuur van veel plantaardige voedingsmiddelen. Het komt dan ook regelmatig voor dat personen die allergisch zijn voor een bepaald allergeen, bijvoorbeeld berkenpollen, ook allergisch reageren op bepaalde groenten en fruit. Hun lichaam is dan niet in staat om de structuren die veel op elkaar lijken van elkaar te onderscheiden. Dit fenomeen wordt 'kruisreactiviteit' genoemd.

Wie krijgen het?

Orale allergie syndroom komt meestal niet voor bij jonge kinderen; het komt vaker voor bij oudere kinderen, tieners en jongvolwassenen die jarenlang zonder problemen de betreffende groenten of fruit hebben gegeten. Degenen met het orale allergiesyndroom hebben meestal een allergie voor berkenpollen, pollen van de ambrosia (ook wel 'hooikoortsplant' genoemd), of graspollen.

Kiwi / Bron: Luc Viatour, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Kiwi / Bron: Luc Viatour, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Oorzaken: vers fruit, rauwe groenten en noten

Vers fruit, rauwe groenten en noten zijn veel voorkomende oorzaken van OAS. Sommige mensen hebben er last van bij slechts één of twee voedingsmiddelen en anderen kunnen reageren op een breed scala aan levensmiddelen. De meest voorkomende voedingsmiddelen die betrokken zijn, betreffen appels, perziken, kiwi, hazelnoten en amandelen, maar zowat elke fruit- of groentesoort kan voor problemen zorgen. In de meeste gevallen kan het allergeen worden geïnactiveerd door verhitting (koken of bakken). Soms kan dit effect ook optreden bij inmaken of invriezen.

Triggers

Hoewel niet iedereen met een pollenallergie last heeft van OAS bij het eten van de volgende voedingsmiddelen, worden ze vaak geassocieerd met deze allergenen:
  • Berkenpollen: appel, amandel, wortel, selderij, kersen, hazelnoot, kiwi, perzik, peer, pruim
  • Graspollen: selderij, meloenen, sinaasappels, perziken, tomaten
  • Ambrosia pollen: banaan, komkommer, meloen, zonnebloempitten, courgette.

Symptomen: jeuk in de mond, gehemelte en keel

De symptomen blijven meestal beperkt tot de mond en keel en bestaan vaak uit jeuk in de mond, gehemelte en keel (tot vaak in de oren). Veel mensen met OAS hebben naast jeuk ook last van zwelling van lippen, gehemelte, tong, of glottis, en blaartjes in de mond. Je kunt soms ook een beklemd gevoel in de keel ervaren.

Buikpijn / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.comBuikpijn / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.com
Deze symptomen treden vaak op binnen enkele minuten nadat je in aanraking bent gekomen met het allergeen en verdwijnen vaak ook weer snel en spontaan. Kenmerkend voor het oral allergy syndrome is dat de verschijnselen en klachten beperkt blijven tot het mond- en keelgebied. Soms kunnen de klachten zich uitbreiden en krijg je ook last van:

Normaal gesproken verdwijnen de symptomen snel zodra het verse fruit of de rauwe groente wordt ingeslikt of verwijderd uit de mond. Behandeling is meestal niet nodig.

Diagnose en onderzoek

De diagnose van het orale allergiesyndroom komt tot stand na een uitvoerig gesprek met de arts waarin je medische geschiedenis de revue passeert en je huidige klachten worden besproken. Een positieve priktest waarbij onderzocht wordt of je allergisch reageert op bepaalde stoffen, voorspelt met hoge waarschijnlijkheid het oral allergy syndrome.

Behandeling oral allergy syndrome

Behandeling bestaat uit het vermijden van de uitlokkende factoren. Als je overgevoelig bent voor bepaalde voedingsmiddelen, dan kun je deze producten soms wél consumeren als ze goed gekookt of gebakken zijn. Diepvriezen wil ook wel eens helpen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Allergie voor fruit: appel, meloen, banaan en kiwiAllergie voor fruit: appel, meloen, banaan en kiwiJeuk in de mond, rode bultjes, misselijkheid, buikpijn, overgeven, obstipatie, zwelling in de keel: het zijn allemaal aa…
Wespensteek / insectensteekMuggen, vlooien, wespen, bijen, mieren, teken en steekvliegen zijn insecten die bijten of steken. Insecten steken uit ze…
Waarom we jeuk hebbenWaarom we jeuk hebbenJeuk kan soms je hele leven gaan beheersen, en soms weet je gewoon niet waar jeuk vandaan komt. Maar jeuk kan ook een ec…
Jeuk in je oren, wat het kan zijn?Als je geregeld erg veel jeuk hebt in je oor, of aan allebei je oren, kan dat heel hinderlijk zijn. Door krabben en wrij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA/bewerkt)
  • https://www.allergyuk.org/oral-allergy-syndrome/oral-allergy-syndrome
  • http://acaai.org/allergies/types/food-allergies/types-food-allergy/oral-allergy-syndrome
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Oral_allergy_syndrome
  • http://www.kinderallergiecentrumamc.nl/allergie/kruisreactiviteit/
  • Afbeelding bron 1: Luc Viatour, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • Afbeelding bron 2: Andrey Popov/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Jeuk in de mond, gehemelte en keel: oral allergy syndrome"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 23-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mondaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!